StoryEditor
Sieci i centra handlowe
08.02.2024 11:15

Retail Institute: usługi związane ze zdrowiem i urodą podnoszą obroty w galeriach handlowych

W galeriach handlowych usługi zdrowotne i beauty biją na głowę produkty z tej samej kategorii, jeśli chodzi o obroty. / Unsplash
W roku 2023 obroty sieci handlowych i usługowych, działających w centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute w Polsce, wzrosły o 4,1 proc. w porównaniu do roku 2022. Średni obrót osiągnięty w tym okresie wyniósł 944,4 zł/m.kw. powierzchni najmu, przy wskaźniku inflacji wynoszącym 11,4 proc.

W roku 2023 dynamika wzrostu obrotów (4,1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego) w centrach handlowych przewyższała tempo wzrostu frekwencji (2,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego). Oznacza to, że odwiedzamy centra handlowe głównie w celu dokonania konkretnych zakupów oraz skorzystania z oferowanych usług i rozrywki, a rzadziej zatrzymujemy się jedynie na oglądaniu sklepów i ofert ulubionych marek. To zjawisko dobrze ilustrują wyniki centrów handlowych o średniej wielkości (20 000- 39 999 m.kw. GLA), które, mimo niewielkiego wzrostu frekwencji na poziomie (1,4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego), odnotowały najwyższy wzrost wartości sprzedaży spośród wszystkich formatów, sięgający 5,5 proc.

Jeśli chodzi o kategorię urodową i zdrowotną, to usługi związane z tymi branżami (gabinety kosmetyczne, spa, wyspy manicure, salony fryzjerskie itd.) wykazały wzrost obrotów o 35,2 proc. Sklepy oferujące produkty urodowe i związane ze zdrowiem osiągnęły natomiast wzrost o 6,8 proc. To odpowiada ostatnim obserwacjom; od dłuższego czasu Retail Institute zauważa trend, który sugeruje, że usługi oferowane w centrach handlowych coraz skuteczniej radzą sobie na rynku, ponieważ nie są tak szybko wypierane przez sprzedaż internetową.

Sklepy z ofertą modową odnotowały dobre wyniki, ze wzrostem o 0,8 proc. Sukces ten był efektem wzrostu sprzedaży w kategorii galanterii skórzanej (11,8 proc.), mody oraz artykułów dla dzieci i kobiet w ciąży (11,2 proc.), bielizny (2,2 proc.), biżuterii i zegarków (1,2 proc.), a także obuwia (1,9 proc.). Warto zwrócić uwagę na ten fakt, ponieważ coraz więcej sklepów odzieżowych, takich jak H&M, rozszerza swoją ofertę o produkty kosmetyczne, takie jak makijaż, zapachy czy produkty do pielęgnacji.

Czytaj także: Listonic: Action najpopularniejszym dyskontem niespożywczym w Polsce - 51,73 proc. rynku w ręku holenderskiej sieci

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
09.12.2025 15:16
Lush wznawia franczyzę we Francji, stawiając na model licencjonowania
Lush to jedna z najbardziej znanych sieci kosmetycznych w Europie.Agata Grysiak

Po trzech latach intensywnej konsolidacji i przekształcania sklepów w placówki własne, Lush zdecydował się ponownie otworzyć możliwość prowadzenia sklepów pod swoim szyldem we Francji. Firma, która dotąd unikała klasycznej franczyzy, w 2025 r. wraca do współpracy z partnerami zewnętrznymi, licząc na przyspieszenie ekspansji na jednym z kluczowych rynków europejskich. Zmiana ta oznacza otwarcie nowego etapu rozwoju, różniącego się jednak znacząco od standardowych programów franczyzowych.

Według informacji przekazywanych przez Lush, decyzja o wznowieniu programu wynika przede wszystkim z potrzeby zwiększenia tempa rozbudowy sieci. W ostatnich latach francuski rynek beauty notował stabilne wzrosty, co zachęciło firmę do szukania bardziej elastycznego modelu operacyjnego. Dotychczasowa strategia polegała na centralizacji i przejmowaniu sklepów od partnerów, jednak tempo rozwoju okazało się niewystarczające wobec rosnącego popytu i konkurencji.

Wprowadzenie na nowo współpracy z partnerami nie oznacza jednak powrotu do klasycznego systemu franczyzowego. Lush określa swój model jako system licencjonowania („licensee”), co oznacza większą autonomię firmy w kształtowaniu standardów operacyjnych i wizerunkowych. Licencjobiorcy działają zgodnie z zasadami marki, ale nie uzyskują pełnego pakietu usług typowych dla tradycyjnej franczyzy. Taki model jest stosowany przez spółki prywatne, które chcą zachować kontrolę nad kluczowymi obszarami działalności.

Wejście w program licencyjny Lush wymaga znaczących nakładów finansowych. Szacowany koszt otwarcia sklepu we Francji mieści się w przedziale od 70 000 do 400 000 dolarów, obejmując wynajem lokalu, budowę i wyposażenie, zatowarowanie oraz działania marketingowe. Tak szeroki zakres inwestycji odzwierciedla zróżnicowanie wielkości i lokalizacji sklepów – od małych butików po większe salony ulokowane w prestiżowych centrach handlowych.

Wysokie koszty wejścia mają jednak na celu utrzymanie jakości sieci, która stanowi kluczowy element strategii marki. Lush znany jest z ręcznie wytwarzanych produktów i unikalnego doświadczenia zakupowego, co wymaga spełnienia określonych standardów wizualnych i operacyjnych. Firma zapewnia wsparcie w zakresie szkolenia personelu, zatowarowania i marketingu, natomiast licencjobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za inwestycję oraz bieżące zarządzanie sklepem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.12.2025 23:25
Rituals w formacie premium działa już w warszawskiej Arkadii [FOTORELACJA]
622306
/ Marzena Szulc
622308
/ Marzena Szulc
622297
/ Marzena Szulc
622298
/ Marzena Szulc
622306
622308
622297
622298
Gallery

W środę 3 grudnia marka Rituals ponownie otworzyła swój sklep w Westfield Arkadia w Warszawie. Przebudowa trwała kilka miesięcy. Jest to pierwszy butik marki w Polsce w formacie premium– przestrzeń zaprojektowano z myślą o komforcie klientów oraz szerszym asortymencie. Czym jeszcze wyróżnia się ten sklep?

Tylko w tym sklepie dostępna jest stacjonarnie kolekcja Amsterdam o zapachu holenderskiego tulipana i yuzu. Z okazji otwarcia na odwiedzających czekało wiele niespodzianek i wyjątkowych ofert – pierwszych 200 klientów otrzymało limitowane torby, stworzone specjalnie na tę okazję z upominkami od marki. Dodatkowo przez pierwsze pięć dni od otwarcia klienci będą mogli skorzystać ze specjalnej oferty na kultowe pianki pod prysznic – idealny prezent na nadchodzące święta.

Tylko w dzień otwarcia klienci mogli skorzystać z wyjątkowej niespodzianki – możliwości personalizacji zakupionych produktów za pomocą kaligrafii. 

image
Marzena Szulc

Powiększony sklep Rituals w Westfield Arkadia to miejsce, w którym codzienne czynności zmieniają się w chwile relaksu, a zakupy stają się inspirującym doświadczeniem. To idealny moment, by odkryć odświeżone wnętrze i wprowadzić do swojej codzienności odrobinę harmonii – przekonuje Rituals. 

Amsterdam Collection dostępna w sklepie Rituals w Westfield Arkadia to wyjątkowa kolekcja, która powstała we współpracy ze słynnym Rijksmuseum w Amsterdamie i stanowi hołd dla historii Holandii – kraju, z którego wywodzi się marka Rituals.

image
Marzena Szulc
Połączenie holenderskiego tulipana i yuzu oddaje klimat zwiedzania tego miasta. Design opakowań inspirowany jest słynną niebieską ceramiką z Delft, ozdobioną motywami azjatyckich kwiatów i ptaków. Fani marki znajdą w kolekcji ulubione produkty takie jak pianka pod prysznic, krem do ciała, mgiełkę, czy peeling, a entuzjaści produktów do domu – patyczki zapachowe, świece, zapachy do domu i do samochodu. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2025 17:34