StoryEditor
Sieci i centra handlowe
24.02.2025 11:22

Małe galerie rosną, średnie tracą klientów – zróżnicowane wyniki centrów handlowych w 2024 roku

(fot. Shutterstock) / Shutterstock

W 2024 roku centra handlowe w Polsce odnotowały niewielki spadek odwiedzalności, jednak mimo to ich obroty utrzymały się na dodatnim poziomie. Według Retail Institute liczba klientów zmniejszyła się o 1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a wskaźnik L4L – oparty na analizie tych samych galerii i liczby dni handlowych – spadł o 0,2 proc. Pomimo tego, obroty najemców wzrosły o 1,4 proc. rok do roku, co wskazuje na zwiększoną wartość pojedynczych transakcji i większe wydatki konsumentów w sklepach stacjonarnych.

Sytuacja na rynku detalicznym pozostawała pod wpływem ogólnej kondycji gospodarki, która po okresie spowolnienia zaczęła się stopniowo stabilizować. Inflacja na koniec roku wyniosła 3,6 proc., co było znaczną poprawą w porównaniu do 2023 roku, jednak dodatkowe obciążenia, takie jak przywrócenie 5-procentowego VAT-u na żywność i wzrost cen energii, osłabiły siłę nabywczą Polaków. Jednocześnie pozytywnymi czynnikami dla handlu były rosnące wynagrodzenia oraz niskie bezrobocie, co pozwalało konsumentom na dalsze zakupy, choć w bardziej przemyślany sposób.

Handel stacjonarny od kilku lat mierzy się z dynamicznymi zmianami na rynku – od pandemii COVID-19 i ograniczeń handlowych po skutki wojny w Ukrainie i rosnących kosztów życia. Konsumenci dostosowują się do tych wyzwań, kupując rzadziej, ale bardziej świadomie, a także wybierając różne formaty handlu, zarówno tradycyjne, jak i online. Według ekspertów Retail Institute kluczowymi kategoriami wzrostu w centrach handlowych pozostają moda, usługi beauty oraz rozrywka, które wciąż przyciągają klientów mimo zmieniających się nawyków zakupowych.

Różne formaty centrów handlowych radziły sobie odmiennie w 2024 roku. Małe galerie handlowe odnotowały wzrost odwiedzalności o 0,7 proc. oraz wzrost obrotów o 6,3 proc., szczególnie w sektorach gastronomii, zdrowia i urody oraz elektroniki. Centra średniej wielkości miały trudniejszy rok, z 2,1-procentowym spadkiem odwiedzalności i 2-procentowym spadkiem obrotów, co pokazuje ich problem ze znalezieniem niszy na rynku. Duże obiekty handlowe utrzymały swoją pozycję, notując 0,7-procentowy spadek odwiedzalności, ale jednocześnie wzrost L4L o 0,2 proc. i wzrost obrotów o 1,3 proc. Ostatecznie dane pokazują, że mimo spadku liczby klientów, centra handlowe potrafią dostosować się do nowych warunków rynkowych, utrzymując wzrost wartości sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
04.06.2025 15:30
Atak na e-commerce Victoria’s Secret. Firma ostrzega przed wpływem na wyniki finansowe
Sieć bieliźniarska jest liczącym się graczem na rynku kosmetycznym ze względu na bogatą ofertę zapachów, makijażu i pielęgnacji.Shutterstock

Victoria’s Secret & Co. poinformowała o incydencie bezpieczeństwa, który spowodował trzydniowe wyłączenie sklepu internetowego. Firma ostrzega, że zdarzenie może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe za bieżący kwartał. Trwają prace nad pełną oceną skali i konsekwencji ataku. Mimo że wstępne dane za pierwszy kwartał – zakończony 3 maja – nie zostały naruszone, to spółka podkreśla, że poniosła dodatkowe koszty i straty, które mogą odbić się na przyszłych wynikach.

W 2023 roku około jedna trzecia całkowitej sprzedaży Victoria’s Secret pochodziła z kanału e-commerce, co czyni przerwę w działalności cyfrowej szczególnie istotną. Incydent doprowadził do opóźnienia publikacji raportu finansowego, pierwotnie planowanego na ten tydzień. Pracownicy wciąż mają ograniczony dostęp do części systemów korporacyjnych, co utrudnia przetwarzanie danych potrzebnych do przygotowania sprawozdań.

Pomimo problemów technicznych, Victoria’s Secret podała wstępne wyniki za pierwszy kwartał – sprzedaż wyniosła 1,35 miliarda dolarów i była zgodna z oczekiwaniami analityków. Spółka zaznacza, że jak dotąd incydent nie spowodował istotnych zakłóceń w bieżącej działalności operacyjnej, choć niektóre procesy wciąż są przywracane.

Reakcja rynku była natychmiastowa – akcje spółki spadły o około 2 proc. w notowaniach na nowojorskiej giełdzie w dniu ogłoszenia informacji. Od początku roku kurs Victoria’s Secret stracił już około 50 proc. To kolejny w ostatnim czasie przypadek naruszenia bezpieczeństwa danych w sektorze detalicznym – podobne problemy dotknęły ostatnio firmę Adidas AG oraz kilku detalistów w Wielkiej Brytanii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
04.06.2025 13:30
The Body Shop wraca na rynek belgijski i szwajcarski pod nowym kierownictwem
Saga The Body Shop nie wydaje się mieć końca.The Body Shop

Brytyjska marka kosmetyczna The Body Shop planuje powrót do Belgii i Szwajcarii po wcześniejszym wycofaniu się z tych rynków. Licencję na prowadzenie działalności w obu krajach uzyskał niemiecki biznesmen Stefan Herzberg, były menedżer domów towarowych Karstadt. Pierwsze sklepy mają zostać otwarte jeszcze w 2025 roku. Herzberg prowadzi obecnie zaawansowane rozmowy z belgijską siecią domów towarowych Inno, a także rozważa otwarcie placówek własnych.

W Szwajcarii The Body Shop wraca na rynek po zamknięciu wszystkich 33 sklepów, które do niedawna prowadziła sieć Coop. Umowa franczyzowa z dotychczasowym operatorem wygasła z końcem maja, a Herzberg już rozpoczął poszukiwania nowych lokalizacji. Przedsiębiorca dysponuje obecnie licencjami na cztery kraje: Niemcy, Holandię, Belgię i Szwajcarię. Jak sam deklaruje, trwają również poszukiwania partnerów franczyzowych, którzy mogliby wesprzeć dalszą ekspansję.

Powrót The Body Shop na europejskie rynki to część szerszego procesu odbudowy firmy po trudnym okresie finansowym. Marka została uratowana latem 2023 roku przez firmę inwestycyjną Auréa. W ciągu pierwszych 100 dni pod nowym zarządem spółka osiągnęła 2 miliony funtów zysku, przy sprzedaży wynoszącej 28 milionów funtów. Nowy dyrektor generalny, Charles Denton, zapowiedział w grudniu 2024 roku, że firma „wróciła na dobre”.

Warto przypomnieć, że The Body Shop funkcjonował w Polsce od 2007 roku, jednak 22 lutego 2025 roku sieć zakończyła działalność w naszym kraju. Sklep internetowy został zamknięty już 26 stycznia. Marka została założona przez Anitę Roddick w 1976 roku w Brighton, a w kolejnych dekadach należała m.in. do L’Oréal i Natura &Co, zanim trafiła do portfela Aurelius Group.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 12:02