StoryEditor
Handel
23.11.2020 00:00

Złe wieści ze sklepów - wyniki gorsze od prognoz. Jednak kosmetyki na plusie

Jak podaje TVN Biznes za Głównym Urzędem Statystycznym, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku spadła o 2,3 procent rok do roku. W ujęciu miesięcznym wzrosła o 2,1 procent. Oznacza to, że dane są gorsze od prognoz ekonomistów. Jednak kosmetyki wraz z farmaceutykami zanotowały niewielki wzrost. 

Zdaniem analityków Banku Pekao "jest to dopiero pierwsze uderzenie drugiej fali COVID-19, związane głównie z samoograniczaniem się konsumentów, a nie z obostrzeniami w handlu".

Szacunki PAP Biznes wskazywały na spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku w ujęciu rocznym o 0,7 procent i wzrost miesiąc do miesiąca o 4,3 procent. GUS podał, że w październiku największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych), w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe - o 13,4 procent wobec wzrostu o 2,5 procent przed rokiem.

Sprzedaż zmalała także w grupach: "tekstylia, odzież, obuwie" - o 9,7 procent; "pojazdy samochodowe, motocykle, części" - o 8,0 procent; "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" - o 3,7 procent oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" - o 2,0 procent.

Wzrost sprzedaży zaobserwowano natomiast w jednostkach handlujących meblami, RTV, AGD - o 11,9 procent oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym - o 1,3 procent.

Ekonomiści mBanku oceniają że sprzedaż detaliczna w październiku jest na niższym poziomie niż oczekiwano. Realnie -2,3% r/r (poprzednio +2,5% r/r). W ich opinii listopad przyniesie jeszcze większy spadek, a powrót do normalności zacznie się w grudniu, wraz z otwarciem galerii handlowych.

Zdaniem Jakuba Rybackiego z zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego w listopadzie należy spodziewać się dalszego spadku sprzedaży z uwagi na zamknięcie galerii handlowych.  - Wyniki najprawdopodobniej będą zbliżone do poziomów widocznych w maju. Dużo głębsze osłabienie wydaje się być mniej prawdopodobne - zauważył.

Ekonomiści Banku Pekao zaznaczyli, że dopiero w listopadzie zobaczymy efekty zamknięcia sklepów w galeriach. Już teraz wolumen sprzedaży jest niższy o 4,1 procent od poziomu z lutego.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
04.07.2025 12:48
Na pocztę po przepisy siostry Anastazji i żel pod prysznic: Farmona wchodzi w sojusz z Pocztą Polską
Czy to kolejny krok w kierunku „ukioskowienia” Poczty Polskiej?Shutterstock

Od lipca 2025 r. oferta sklepu internetowego Poczty Polskiej powiększyła się o kosmetyki Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona. Dzięki temu klienci zyskują dostęp do produktów już ponad 30 polskich marek, co potwierdza dynamiczny rozwój kanału sprzedaży uruchomionego zaledwie 12 miesięcy wcześniej – w lipcu 2024 r.

W e-sklepie pojawiło się 5 najpopularniejszych linii Farmony: Nivelazione, Herbal Care, Jantar, Tutti Frutti oraz Radical. Oprócz pojedynczych kosmetyków można kupić zestawy prezentowe i preparaty specjalistyczne, co odpowiada na rosnące zainteresowanie segmentem „uroda i zdrowie”, który według danych operatora notuje dwucyfrowe wzrosty miesiąc do miesiąca.

Farmona dołącza do grona 11 innych krajowych producentów dostępnych w tej kategorii, m.in. Floslek, Koszyczek Natury, Herbapol, Nutka, Green Velo, Manufaktura, Pharmazis, Madonia, Ingrid, Bio Madent i Dentino.

Poczta Polska zaczynała sprzedaż online od wydań filatelistycznych, prenumeraty prasy oraz artykułów do pakowania. Dziś na wirtualnych półkach znajduje się już kilka tysięcy artykułów w ponad 15 kategoriach, obejmujących nie tylko kosmetyki, ale także elektronikę (telewizory, tablety, smartfony, drobne AGD), produkty dla dzieci i seniorów oraz asortyment do domu i ogrodu. Tempo rozbudowy oferty wskazuje, że udział kanału e-commerce w przychodach spółki będzie systematycznie rósł w kolejnych kwartałach.

Pomimo rozwoju kanału e-commerce i poszerzania oferty o nowe kategorie produktów, Poczta Polska znajduje się obecnie pod rosnącą krytyką ze strony komentatorów i opinii publicznej. Zwracają oni uwagę na paradoksalny kierunek strategii spółki – intensywny rozwój usług pozapocztowych, takich jak sprzedaż kosmetyków, elektroniki czy artykułów gospodarstwa domowego, odbywa się równolegle z pogarszającą się sytuacją kadrową w placówkach pocztowych. W wielu punktach brakuje pracowników, co przekłada się na dłuższy czas obsługi i rosnące niezadowolenie klientów korzystających z podstawowych usług pocztowych. Krytycy pytają, czy ekspansja e-handlu nie odbywa się kosztem kluczowej misji operatora narodowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. lipiec 2025 20:17