StoryEditor
Apteki
13.06.2022 00:00

Farmaceuci czekają na zwiększenie uprawnień

Farmaceuci podczas pandemii dostali uprawnienia do wykonywania szczepień. W tej chwili 75 aptek bierze udział w pilotażu przeglądów lekowych. Wkrótce do tych usług ma dołączyć możliwość wystawiania recept kontynuowanych. Farmaceuci czekają na zwiększenie uprawnień. Ich wiedza i umiejętności są obecnie wykorzystywane w bardzo niewielkim stopniu – uważa mgr farm. Magdalena Rozynek-Bartkowska z sieci DOZ Apteki.

– Rozwojowi opieki farmaceutycznej paradoksalnie pomógł COVID i to, że w marcu 2020 roku praktycznie zamknęły się wszystkie przychodnie i poradnie specjalistyczne. I to na nas farmaceutów spadła niemal cała opieka nad pacjentem – powiedziała mgr farm. Magdalena Rozynek-Bartkowska z sieci DOZ Apteki, podczas II Ogólnopolskiego Kongresu DOZ Pacjent w Centrum Uwagi.

Jednym z elementów opieki farmaceutycznej są przeglądy lekowe. Rozpoczęty pilotaż tych usług jest pierwszym tego typu doświadczeniem na świecie przeprowadzonym na taką skale. W jego ramach przebadanych zostanie 1 tys. pacjentów w 75 aptekach. 

Czytaj też: Resort zdrowia chce dać farmaceutom więcej uprawnień

– Zbierzemy mnóstwo doświadczeń, dzięki którym przeglądy lekowe staną się jednym z wielu świadczeń zdrowotnych możliwych do zrealizowania w aptece – przekonywała Magdalena Rozynek-Bartkowska.

Dodała, że drogę do tych usług otworzyło doświadczenie ze szczepieniami na COVID-19, które zostały wprowadzone do aptek podczas pandemii. Podsumowała, że apteki DOZ zorganizowały 192 punkty szczepień, w których zaszczepiono 109 tys. pacjentów. Uprawnienia do wykonywania takich usług ma w tej chwili 789 farmaceutów zatrudnionych w DOZ. Oprócz szczepionek na COVID, wykonywali oni przez pewien czas również szczepienia przeciw grypie.

Farmaceuci czekają teraz na umożliwienie im wykonywania pozostałych usług zapisanych w ustawie o ich zawodzie. W sumie jest ich 16 i poza szczepieniami i przeglądami lekowymi są to różnorodne badania diagnostyczne.

– Farmaceuta może stanowić bardzo ważne ogniwo w procesie rozpoznania choroby i opieki zdrowotnej. Mamy wiedzę, kwalifikacje i potencjał, związany z liczbą farmaceutów w Polsce. To 35 tys. wykształconych osób, których wiedza i umiejętności są obecnie wykorzystywane w bardzo niewielkim stopniu – zwróciła uwagę przedstawicielka sieci DOZ Apteki.

Dodała, że gdy tylko pojawiły się możliwości, 309 farmaceutów z aptek DOZ złożyło akces do prowadzenia przeglądów lekowych (warunkiem było m.in. ukończenie studiów podyplomowych i kilkuletnie doświadczenie w pracy w aptece na terenie UE). Ostatecznie do pilotażu przystąpiło pięć aptek sieci.

Farmaceuci przekonują, że to co warto byłoby wprowadzić w następnej kolejności to tzw. recepty kontynuowane wystawiane przez farmaceutów. Według nich pacjenci wyczekują tego rozwiązania, bo dzięki niemu nie będą musieli umawiać się na wizytę lekarską tylko po to, by uzyskać receptę na kontynuację leczenia. Będzie ją można uzyskać w aptece.

– Skrócimy dzięki temu drogę pacjenta do leku i kolejki do lekarzy – podsumowała Magdalena Rozynek-Bartkowska.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
20.06.2025 18:19
Czy apteki w Polsce będą mogły się reklamować? Jest wyrok TSUE!
Zgodnie z orzeczeniem TSUE nie tylko polscy farmaceuci, ale także ci prowadzący działalność w innych krajach UE mają prawo promować swoje usługi także na rynku polskimShutterstock

Polski zakaz reklamy aptek, obowiązujący od ponad dekady, został zakwestionowany przez TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zdaniem sędziów, przepisy te naruszają unijne swobody i dyrektywę o handlu elektronicznym. Wyrok TSUE nie pozostawia pola do interpretacji: polski zakaz reklamy aptek narusza unijne prawo. Kraj musi teraz dostosować przepisy, aby umożliwić farmaceutom prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych, zgodnych z unijnymi dyrektywami.

Od 2012 roku w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności. Zgodnie z tą regulacją, farmaceuci mogą publicznie udostępniać jedynie podstawowe informacje – jak adres i godziny otwarcia. Wszelkie inne działania promocyjne są surowo zakazane i podlegają karom pieniężnym – opisuje portal wiadomoscihandlowe.pl.

Jednak stoi to, zdaniem TSUE, w sprzeczności z prawem wspólnotowym. Zakaz, który w założeniu miał służyć ochronie zdrowia publicznego i niezależności zawodowej farmaceutów, okazał się niezgodny z zasadami funkcjonowania rynku UE.

Sprawa trafiła do TSUE za sprawą Komisji Europejskiej, która złożyła przeciwko Polsce skargę o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego. Trybunał w pełni ją uwzględnił, stwierdzając, że Polska złamała unijne prawo. Wyrok podkreśla, że obowiązująca w Polsce ustawa prowadzi do „ogólnego i całkowitego zakazu wszelkiej reklamy”, co jest sprzeczne z dyrektywą o handlu elektronicznym. Dyrektywa ta umożliwia przedstawicielom zawodów regulowanych – w tym farmaceutom – korzystanie z informacji handlowych on-line do promowania swojej działalności.

W orzeczeniu można przeczytać, że "dyrektywa zezwala wszystkim farmaceutom na samodzielne reklamowanie się. W związku z tym nie można jej obejść przez zakazy dotyczące tylko niektórych farmaceutów lub niektórych rodzajów prowadzonej przez nich działalności."

Oznacza to ni mniej ni więcej, że nie tylko polscy farmaceuci, ale także ci prowadzący działalność w innych krajach UE, mają prawo promować swoje usługi także na rynku polskim. Obowiązujące ograniczenia są sprzeczne zarówno z swobodą świadczenia usług, jak i swobodą przedsiębiorczości.

Zobacz też: IQVIA: Farmacja online osiąga znacznie wyższą dynamikę wzrostu niż farmacja offline — co dalej z aptekami stacjonarnymi?

TSUE jasno wskazał, że Polska powinna jak najszybciej dostosować swoje przepisy do prawa unijnego. Jeśli tego nie zrobi, Komisja Europejska może złożyć kolejną skargę i domagać się nałożenia kar finansowych.

Trybunał zaznaczył również, że zakaz ten ogranicza farmaceutom, w szczególności mającym siedzibę w innych państwach członkowskich, możliwość zaprezentowania się potencjalnym klientom i promowania usług, które zamierzają im oferować.

Zakaz ten, według TSUE, również utrudnia dostęp do polskiego rynku osobom chcącym otworzyć aptekę, a prowadzącym działalność w innych państwach członkowskich. Co istotne, Polska nie przedstawiła dowodów na to, że takie ograniczenia są rzeczywiście konieczne do ochrony zdrowia publicznego.

Zobacz też: Allegro: Dermokosmetyki zyskują na znaczeniu. Polacy coraz chętniej sięgają po specjalistyczną pielęgnację

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
09.04.2025 13:38
Zmiany w zarządzie Super-Pharm: nowi członkowie z doświadczeniem w branży FMCG i technologii
Super-Pharm

Zgodnie z najnowszym wpisem opublikowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, w spółce Super-Pharm doszło do znaczących zmian personalnych na szczeblu zarządczym. Ze składu zarządu wykreślono Michała Przybysza, który pełnił funkcję członka zarządu. To oznacza zakończenie jego kadencji i istotne przetasowanie w strukturze kierowniczej firmy.

W miejsce Michała Przybysza do zarządu powołano dwóch nowych członków – Tomasza Mietułkę oraz Tomasza Stryczyńskiego. Tomasz Mietułka posiada wieloletnie doświadczenie w branży FMCG, zdobyte m.in. w takich firmach jak Upfield, Makro oraz Unilever. Z kolei Tomasz Stryczyński związany był wcześniej z sektorem technologicznym, pracując w firmie eFitness, co może wskazywać na kierunek rozwoju kompetencji zarządu Super-Pharm.

Zmiany zostały formalnie zarejestrowane przez sąd, co oznacza ich oficjalne obowiązywanie. Tym samym, struktura zarządu spółki została poszerzona o dwóch nowych członków, co może mieć istotny wpływ na strategię operacyjną i dalszy rozwój sieci. Super-Pharm, jako znana sieć aptek i drogerii, funkcjonuje na rynku polskim od lat, a zmiany w kadrze zarządzającej mogą świadczyć o planowanych nowych kierunkach działania.

Obecna decyzja zarządcza wpisuje się w szerszy kontekst zmian organizacyjnych, jakie zachodzą w branży detalicznej i zdrowotnej. Rosnąca konkurencja i postępująca digitalizacja wymagają od spółek elastyczności i dostosowania kompetencji kadry zarządzającej. Nowi członkowie zarządu Super-Pharm mają doświadczenie zarówno w dużych korporacjach międzynarodowych, jak i w środowiskach technologicznych, co może przynieść firmie nowe impulsy rozwojowe.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 03:00