StoryEditor
Apteki
13.06.2022 00:00

Farmaceuci czekają na zwiększenie uprawnień

Farmaceuci podczas pandemii dostali uprawnienia do wykonywania szczepień. W tej chwili 75 aptek bierze udział w pilotażu przeglądów lekowych. Wkrótce do tych usług ma dołączyć możliwość wystawiania recept kontynuowanych. Farmaceuci czekają na zwiększenie uprawnień. Ich wiedza i umiejętności są obecnie wykorzystywane w bardzo niewielkim stopniu – uważa mgr farm. Magdalena Rozynek-Bartkowska z sieci DOZ Apteki.

– Rozwojowi opieki farmaceutycznej paradoksalnie pomógł COVID i to, że w marcu 2020 roku praktycznie zamknęły się wszystkie przychodnie i poradnie specjalistyczne. I to na nas farmaceutów spadła niemal cała opieka nad pacjentem – powiedziała mgr farm. Magdalena Rozynek-Bartkowska z sieci DOZ Apteki, podczas II Ogólnopolskiego Kongresu DOZ Pacjent w Centrum Uwagi.

Jednym z elementów opieki farmaceutycznej są przeglądy lekowe. Rozpoczęty pilotaż tych usług jest pierwszym tego typu doświadczeniem na świecie przeprowadzonym na taką skale. W jego ramach przebadanych zostanie 1 tys. pacjentów w 75 aptekach. 

Czytaj też: Resort zdrowia chce dać farmaceutom więcej uprawnień

– Zbierzemy mnóstwo doświadczeń, dzięki którym przeglądy lekowe staną się jednym z wielu świadczeń zdrowotnych możliwych do zrealizowania w aptece – przekonywała Magdalena Rozynek-Bartkowska.

Dodała, że drogę do tych usług otworzyło doświadczenie ze szczepieniami na COVID-19, które zostały wprowadzone do aptek podczas pandemii. Podsumowała, że apteki DOZ zorganizowały 192 punkty szczepień, w których zaszczepiono 109 tys. pacjentów. Uprawnienia do wykonywania takich usług ma w tej chwili 789 farmaceutów zatrudnionych w DOZ. Oprócz szczepionek na COVID, wykonywali oni przez pewien czas również szczepienia przeciw grypie.

Farmaceuci czekają teraz na umożliwienie im wykonywania pozostałych usług zapisanych w ustawie o ich zawodzie. W sumie jest ich 16 i poza szczepieniami i przeglądami lekowymi są to różnorodne badania diagnostyczne.

– Farmaceuta może stanowić bardzo ważne ogniwo w procesie rozpoznania choroby i opieki zdrowotnej. Mamy wiedzę, kwalifikacje i potencjał, związany z liczbą farmaceutów w Polsce. To 35 tys. wykształconych osób, których wiedza i umiejętności są obecnie wykorzystywane w bardzo niewielkim stopniu – zwróciła uwagę przedstawicielka sieci DOZ Apteki.

Dodała, że gdy tylko pojawiły się możliwości, 309 farmaceutów z aptek DOZ złożyło akces do prowadzenia przeglądów lekowych (warunkiem było m.in. ukończenie studiów podyplomowych i kilkuletnie doświadczenie w pracy w aptece na terenie UE). Ostatecznie do pilotażu przystąpiło pięć aptek sieci.

Farmaceuci przekonują, że to co warto byłoby wprowadzić w następnej kolejności to tzw. recepty kontynuowane wystawiane przez farmaceutów. Według nich pacjenci wyczekują tego rozwiązania, bo dzięki niemu nie będą musieli umawiać się na wizytę lekarską tylko po to, by uzyskać receptę na kontynuację leczenia. Będzie ją można uzyskać w aptece.

– Skrócimy dzięki temu drogę pacjenta do leku i kolejki do lekarzy – podsumowała Magdalena Rozynek-Bartkowska.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. listopad 2025 10:51