StoryEditor
Apteki
10.01.2020 00:00

Ministerstwo Zdrowia: aptek jest w Polsce wciąż więcej niż średnia OECD

Maciej Miłkowski, podsekretarz  stanu w Ministerstwie Zdrowia, w odpowiedzi na interpelację złożoną przez posłankę Magdalenę Łośko (PO) w sprawie „znikających aptek” poinformował, że choć każdego roku zamyka się kilkaset placówek to wciąż w przeliczeniu na liczbę mieszkańców jest ich w Polsce ok 25 proc. więcej niż średnio w krajach OECD.  

Pod koniec ubiegłego roku posłanka Magdalena Łośko (PO) wystosowała interpelację do Ministra Zdrowia, w której napisała, że „od wielu miesięcy w Polsce, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach, systematycznie zamykane są apteki”. Dodała także, że  mieszkańcy muszą jeździć wiele kilometrów po potrzebne leki. Według niej to, że aptek nie można reklamować, i że mogą je prowadzić jedynie farmaceuci, skutkuje spadkiem dostępności do leków i wzrostem cen. W związku z tym zadała pytanie: Ile aptek i punktów aptecznych zamknięto łącznie w latach 2017, 2018 i 2019?

W drugim tygodniu stycznia odpowiedzi udzielił Maciej Miłkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. W oparciu o dane uzyskane z Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego poinformował, że w 2017 r. liczba zamkniętych aptek (ogólnodostępnych, zakładowych i szpitalnych) wyniosła 737, a liczba zamkniętych punktów aptecznych – 117. W 2018 r. – odpowiednio – 516 i 130; a w 2019 r. (do 30.11.2019 r.) – 550 i 153. 

Podsumowując, zaznaczył, że zgodnie z rejestrem aptek na dzień 7 stycznia 2020 roku liczba aptek i punktów aptecznych w Polsce wynosi 13 802. Oznacza to, że "w przeliczeniu na liczbę mieszkańców w Polsce jest ok 25 proc. więcej aptek niż średnio w krajach OECD" - zakończył Maciej Miłkowski.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. listopad 2025 03:01