StoryEditor
Apteki
27.05.2020 00:00

Sprzedaż w aptekach spada, ale na koniec 2020 r. wartość rynku będzie większa niż przed rokiem

Rynek apteczny w kwietniu 2020 roku zanotował sprzedaż na poziomie 2,79 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2019 spadła o 209,6 mln zł, co stanowi spadek o 7 proc. Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się o 1,34 mld zł (spadek o 32,5 proc.). Obrót statystycznej apteki w kwietniu 2020 wyniósł 204 tys. zł i było to mniej o 2,4 proc. względem analogicznego okresu 2019 roku – wynika z raportu PEX PharmaSequence.

W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. wartość rynku aptecznego spadła dla wszystkich segmentów. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 940,6 mln zł i spadła o 99,6 mln zł (-9,6 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 590,9 mln zł i spadła o 83,3 mln zł (-12,4 proc.), a wartość produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1 228,2 mln zł i była niższa o 27,7 mln zł (-2,2 proc.).

W porównaniu do marca 2020 roku sprzedaż spadła dla wszystkich segmentów. Sprzedaż leków refundowanych spadła o 387,4 mln zł (-29,2 proc.), sprzedaż leków pełnopłatnych spadła o 257 mln zł (-30,4 proc.), natomiast sprzedaż odręczna zmniejszyła się o 698,4 mln zł (-36,3 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w kwietniu wyniosła 22,3 zł i wzrosła o 3,6 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2019 r. cena wzrosła o 3,9 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 28,8 zł (wzrost o 1,9 proc. vs kwiecień 2019), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 27,5 zł (wzrost o 5,8 proc. vs kwiecień 2019), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 16,9 zł (wzrost o 3,6 proc. vs kwiecień 2019).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w kwietniu br. wyniosła 24,5 proc. i była wyższa o 1 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2019 r., a w porównaniu do marca marża spadła o 3,6 proc.

W kwietniu refundacja leków osiągnęła wartość 717 mln zł, tj. o 8,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w kwietniu 25,7 proc. i był wyższy o 1,7 p.p. w stosunku do marca 2020 r., oraz niższy o 0,4 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.

Według prognozy PEX PharmaSequence, sprzedaż na koniec 2020 r. całego rynku aptecznego wyniesie niecałe 38,3 mld zł, o 3 proc. więcej niż w roku 2019. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,7 mld zł (+2.2 proc. w stosunku do 2019 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. grudzień 2025 18:18