StoryEditor
Producenci
23.11.2020 00:00

AP: Nadużycia na plantacjach palmowych powiązanych z najlepszymi markami kosmetycznymi

Kobiety z przemysłu oleju palmowego, które pracują na rozległych plantacjach w Indonezji i sąsiedniej Malezji, produkują 85 proc. najbardziej wszechstronnego oleju roślinnego na świecie. Płacą za to wysoką cenę - o czym poinformowała agencja Associated Press.

Olej palmowy znajduje się we wszystkim, od chipsów ziemniaczanych i tabletek po karmę dla zwierząt, a także trafia do łańcuchów dostaw niektórych z największych marek w branży kosmetycznej wartej 530 miliardów dolarów, w tym L‘Oréal, Unilever, Procter & Gamble, Avon i Johnson & Johnson.

Associated Press przeprowadziło pierwsze kompleksowe śledztwo, skupiające się na brutalnym traktowaniu kobiet przy produkcji oleju palmowego, w tym na ukrytej pladze wykorzystywania seksualnego, od napastowania werbalnego po groźby gwałtu. Jest to część szerszego, dogłębnego spojrzenia na branżę, która ujawniła powszechne nadużycia w obu krajach, w tym handel ludźmi, pracę dzieci i bezpośrednie niewolnictwo.

Z ręką zaciśniętą mocno na jej ustach, aby nie mogła krzyczeć, wspomina 16-letnia dziewczynka - choć i tak nie było nikogo, kto by ją usłyszał. Opisuje, jak jej szef zgwałcił ją pośród wysokich drzew na indonezyjskiej plantacji oleju palmowego, która zasila niektóre z najbardziej znanych marek kosmetycznych na świecie. Następnie przyłożył topór do jej gardła i ostrzegł ją: Nikomu nic nie mów.

Na innej plantacji kobieta o imieniu Ola skarży się na gorączkę, kaszel i krwawienie z nosa po latach rozpylania niebezpiecznych pestycydów bez sprzętu ochronnego. Zarabia zaledwie 2 dolary dziennie bez żadnych korzyści zdrowotnych, więc nie stać jej na wizytę u lekarza. Setki mil dalej Ita, młoda żona opłakuje dwoje dzieci, które straciła w trzecim trymestrze. Regularnie dźwigała ładunki kilkakrotnie większe od jej wagi podczas obu ciąż, obawiając się, że zostanie zwolniona, jeśli tego nie zrobi.

Kobiety są obciążone niektórymi z najtrudniejszych i najbardziej niebezpiecznych prac w branży, spędzają godziny po pas w wodzie skażonej chemikaliami i niosą ciężary tak ciężkie, że z czasem ich łona mogą zapaść się i wystawać. Wielu z nich jest na co dzień zatrudnianych przez podwykonawców bez świadczeń, wykonując te same prace dla tych samych firm przez lata, a nawet dziesięciolecia. Często pracują bez wynagrodzenia, aby pomóc swoim mężom sprostać niemożliwym do wykonania dziennym normom.

- Prawie każda plantacja ma problemy związane z pracą. Ale warunki pracy kobiet są o wiele gorsze niż mężczyzn - powiedział Hotler Parsaoran z indonezyjskiej grupy non-profit Sawit Watch, która przeprowadziła szeroko zakrojone dochodzenie w sprawie nadużyć w sektorze oleju palmowego. 

Rząd Malezji powiedział, że nie otrzymał żadnych doniesień o gwałtach na plantacjach, ale Indonezja przyznała, że ​​wykorzystywanie fizyczne i seksualne wydaje się być coraz większym problemem, a większość ofiar boi się mówić. Mimo to AP była w stanie potwierdzić historie wielu kobiet, przeglądając raporty policyjne, dokumenty prawne, skargi złożone przedstawicielom związków zawodowych i relacje w lokalnych mediach.

Reporterzy przesłuchali również prawie 200 innych pracowników, aktywistów, urzędników państwowych i prawników, w tym tych, którzy pomagali uwięzionym dziewczętom i kobietom w ucieczce - potwierdzili oni, że nadużycia regularnie się zdarzają.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 11:23
Aflofarm ponownie liderem Rankingu Firm Rodzinnych „Forbesa” w województwie łódzkim
Nagrodę podczas gali Forum Firm Rodzinnych „Forbesa” w Łodzi odebrał Kacper Furman, wnuk Andrzeja Furmana — twórcy firmy.Aflofarm

Aflofarm Farmacja Polska po raz kolejny zdobył pierwsze miejsce w Rankingu Firm Rodzinnych „Forbesa” w kategorii przedsiębiorstw z przychodami przekraczającymi 100 mln zł w województwie łódzkim. Wyróżnienie to stanowi podsumowanie ponad 35 lat działalności na rzecz farmacji, profilaktyki oraz ochrony zdrowia i życia Polaków.

Firma, założona w Pabianicach przez Andrzeja Furmana, po raz pierwszy zdobyła pierwsze miejsce w tym rankingu sześć lat temu. Obecnie Aflofarm jest prowadzony przez jego synów: Jacka, Wojciecha i Tomasza, kontynuując rozwój organizacji zarówno na rynku krajowym, jak i na ponad 30 zagranicznych rynkach. Przedsiębiorstwo zatrudnia około 1500 osób, co czyni je jednym z największych pracodawców w regionie łódzkim.

W imieniu zarządu nagrodę odebrał Kacper Furman, wnuk założyciela, podkreślając, że Aflofarm wkracza w etap aktywnego udziału trzeciego pokolenia w zarządzaniu firmą. Jak zaznaczył, dorastał wraz z firmą i obserwował jej rozwój, a dziś z entuzjazmem patrzy na możliwości dalszego wzmacniania pozycji przedsiębiorstwa w kolejnych dekadach. To symboliczny moment dla rodzinnego biznesu, który opiera się na ciągłości i międzypokoleniowej współpracy.

W swojej wypowiedzi prezes zarządu Jacek Furman zwrócił uwagę na znaczenie rodzinnego charakteru przedsiębiorstwa. Podkreślił, że Aflofarm to nie tylko biznes, ale środowisko pracy, w którym część zespołu jest związana z firmą od dekad. Zatrudnione są tu całe rodziny, a wielu pracowników zaczynało w Aflofarmie swoją karierę — co wzmacnia kulturę organizacyjną opartą na lojalności, stabilności i wzajemnym szacunku.

Aflofarm angażuje się również w działania społeczne realizowane poprzez Fundację Aflofarm oraz fundację My Kochamy Pabianice. Inicjatywy te obejmują promocję zdrowia, edukację prozdrowotną oraz projekty podnoszące jakość życia mieszkańców Pabianic i okolic. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. listopad 2025 00:21