StoryEditor
Producenci
08.02.2021 00:00

Labocanna inwestuje w konopie - planuje kilka akwizycji na rynku konopnym w 2021 roku

Labocanna rozszerzyła strategię rozwoju i planuje zbudować ekologiczny hub, składający się z podmiotów koncentrujących się na różnych segmentach rynku konopnego. Na ten rok planuje przeprowadzenie od 2 do 3 akwizycji finansowanych długiem, a do końca 2026 r. spółka chce przejąć łącznie 5 firm - poinformowała firma.

Jak powiedział prezes firmy Michał Jura, cytowany w komunikacie prasowym: "Chcemy skupić się na inwestycjach w dwóch obszarach: R&D oraz akwizycje. Zamierzamy poszukiwać badawczo-rozwojowych projektów konopnych, chcąc udoskonalać ich istniejące zastosowania oraz opracowywać nowe. W przypadku akwizycji, stawiamy na synergie oraz wykorzystanie wzajemnego potencjału młodych, perspektywicznych firm, co pozwoli nam sukcesywnie budować pozycję Labocanna" -

Spółka zaoferuje wsparcie dla producentów z obszaru konopi medycznych. Wdrożenie produktu na ten rynek wiąże się ze skomplikowaną procedurą. Jako hub konopny, Labocanna chce to ułatwić.

"Konopie to jedne z najbardziej wszechstronnych roślin uprawianych w Polsce. Komponenty konopi: kwiatostany, nasiona, łodyg, mogą być wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu. Od spożywczego, po włókienniczy, a także farmacje lub kosmetyki. Porównując wielkość krajowego areału upraw z 2013 r. (254 ha), do dzisiejszych 3,6 tys. ha, mówimy o 14-krotnym wzroście. To wszystko obrazuje skale możliwości polskiego rynku oraz szanse, aby zostać jednym z głównych producentów konopi w Europie" - podkreślił Jura.

Działalność Labocanna skupi się na kilku obszarach: dystrybucji, opracowywaniu nowych produktów oraz uprawie konopi

Przy opracowywaniu nowych produktów spółka będzie koncentrowała się na trzech segmentach: opracowaniu nowych, kosmetycznych związków i mieszanin na bazie CBD, CBG, CBC, konopnego biopolimeru (w 100% biodegradowalnego), a także wyrobach z włókna konopnego. W obszarze upraw konopi, Labocanna planuje poprzez akwizycje oraz kontraktowanie firm zarządzać 500 hektarami pól. Dodatkowo, będzie ona rozwijała metodę ekstrakcji nadkrytycznym CO, zaliczaną do tzw. zielonej chemii - jest przyjazna dla Ziemi, w porównaniu do innych stosowanych metod produkcji.

Labocanna zajmuje się dystrybucją spożywczych oraz medycznych konopno-pochodnych produktów, pracami produktowymi nt. zastosowania konopi w kosmetykach, tworzywach oraz włókiennictwie, uprawami oraz produkcją konopi. Jest notowana na NewConnect.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.11.2025 14:28
Colgate-Palmolive obniża prognozę wzrostu mimo wyższych cen i wzrostu sprzedaży w Europie
Colgate-Palmolive Company opublikowało swoje wyniki finansowe.fot. shutterstock

Colgate-Palmolive zakończył trzeci kwartał z 2 proc. wzrostu sprzedaży netto, która osiągnęła 5,1 mld dolarów. Wzrost ten został wypracowany wyłącznie dzięki wyższym cenom, ponieważ wolumen sprzedaży spadł o 1,5 proc. Jednocześnie firma skorygowała w dół swoją prognozę rocznego wzrostu organicznego, co jest sygnałem ostrożniejszego podejścia do niepewnych warunków rynkowych.

W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła zaledwie o 0,4 proc., przy czym ceny zwiększono przeciętnie o 2,3 proc. Negatywnie na wynik wpłynęło ograniczenie sprzedaży marek własnych w segmencie żywienia zwierząt, co obniżyło organiczny wzrost o 0,8 proc. po wyjściu firmy z tej nierentownej i niestrategicznej działalności. Wyniki były bardzo zróżnicowane geograficznie, pokazując zmieniające się układy sił na rynkach konsumenckich.

W Ameryce Północnej sprzedaż netto spadła o 0,4 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku o 1,5 proc. Odwrotną tendencję odnotowano w Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o 2 proc., oraz w Europie, która wyróżniła się dynamiką na poziomie 7,6 proc. Solidny wzrost – 6,8 proc. – zanotowano również w regionie Afryka/Eurazja.

Zysk operacyjny Colgate-Palmolive spadł w trzecim kwartale o 1 proc., do 1,059 mld dolarów. Zysk netto utrzymał się praktycznie na niezmienionym poziomie – 735 mln dolarów wobec 737 mln dolarów rok wcześniej. Wyniki pokazują stabilność rentowności mimo nacisku inflacyjnego i spadku wolumenu.

Na cały rok obrotowy firma nadal przewiduje jedynie „umiarkowany” wzrost sprzedaży netto. Prognoza wzrostu organicznego została jednak obniżona do 1–2 proc., podczas gdy wcześniej zakładano 2–4 proc. Prezes Noel Wallace podkreślił, że strategia rozwoju Colgate-Palmolive do 2030 roku stanowi kluczowy plan działania pozwalający firmie mierzyć się z coraz bardziej złożonym otoczeniem gospodarczym i wykorzystywać pojawiające się szanse.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 14:46