StoryEditor
Rynek i trendy
01.02.2019 00:00

K-Beauty z zoomem na makijaż

Z szacunków agencji badawczej Mintel wynika, że ​​prawie dwie trzecie wszystkich produktów kosmetycznych w Korei Południowej to kosmetyki kolorowe. W dodatku według oceny ekspertów jest to najbardziej prężny sektor w zakresie opracowywania nowych produktów.

Trzy trendy produktowe, które obecnie kształtują się na rynku kosmetyków kolorowych K-beauty to według Mintela:

1. Proste dostosowanie produktów do indywidualnych potrzeb

Południowokoreański rynek kosmetyków do makijażu zbliżył się o kolejny krok do personalizacji, dając konsumentom możliwość doboru idealnego produktu, który wyraża ich indywidualność. Już od jakiegoś czasu widać, że bardzo wzrosła oferta odcieni i wariantów. Teraz jednak marki starają się zaoferować produkty, które można zestawiać jak klocki Lego, po to, by uzyskać maksymalnie zindywidualizowany produkt. Ważna w tej koncepcji jest oszczędność czasu, którą trzeba poświęcić na poszukiwania wymarzonego odcienia kosmetyku oraz niska cena.

Przykładem jest tutaj gama podkładów Innisfree's My Foundation, w której odnaleźć można 50 wariantów preparatów. Nie ograniczają się one tylko do odcieni. Konsumenci mają możliwość personalizacji pod względem poziomu wilgotności i zakresu pokrycia. Do idealnego dopasowania produktu do skóry służy urządzenie cyfrowe.

Podobne możliwości daje oferta produktów do makijażu ust Etude House. Można je łączyć w zestawy wybierając spośród 20 odcieni, różnorodnych efektów (od brokatu, połysku, aż po mat), a także typu samego produktu (można zestawiać balsamy w różnych kolorach i efektach lub stworzyć zestaw balsam z korektorem do ust).

2. Nawilżające pomadki tworzące matowe wykończenie ust

Matowy efekt na ustach, przy jednoczesnym nawilżaniu warg to kontynuacja ważnego dla kosmetyków z kręgu K-Beaty założenia, którym jest dbałość o odpowiedni poziom nawilżenia. Dzięki połączeniu wody i olejów powstały długotrwałe, mocno pigmentowane pomadki z właściwościami przypominającymi tatuaż, które równocześnie mają aksamitnie miękką konsystencję.

Moda na matowe usta wciąż się utrzymuje. Jednak konsumenci szukają wciąż nowych odcieni. Marki na rynku K-beauty rywalizują ze sobą, tworząc szeroką ofertę kolorystyczną, a do efektu matu dołączają nawilżającą formułę. Swoje produkty nazywają tatuażami (efekt jest bardzo widoczny, ale bez żadnego odczucia na skórze) lub atramentami (dzięki lekkiemu naniesieniu i wilgotnemu, aksamitnemu wykończeniu).

3. „Zielony” makijaż

Konsumenci coraz większą uwagę zwracają na bezpieczeństwo składników. I nie dotyczy to jedynie produktów pielęgnacyjnych, ale także kosmetyków kolorowych. Jest to żyzna gleba dla produktów, które bazują na naturalnych składnikach. Jednak producenci południowokoreańscy unikają klasycznej „czystej i naturalnej” narracji. Ich kosmetyki są pozycjonowane jako produkty do profesjonalnego makijażu – mają wysoką pigmentację i efekty ich użycia nie ustępują klasycznej, najlepszej jakości kolorówce.

Przykładem tego trendu może być paleta Dear Dahlia's. To wielofunkcyjny kosmetyk do makijażu twarzy, ust i oczu. Został skomponowany z ekologicznych składników z certyfikatem ECOCERT, w tym organicznego oleju ze słodkich migdałów. Podobnie do tematu podeszła marka Dermytree's Lindo Wink, tworząc tusz do rzęs i eyeliner. Nazywa je pierwszymi dermokosmetykami do makijażu oczu. Produkty wykonane są ze składników naturalnych z dbałością o bezpieczeństwo dla wrażliwej skóry wokół oczu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 12:44
Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”
Pantone

Wczoraj amerykański Instytut Pantone ogłosił kolorem roku odcień bieli PANTONE 11-4201 „Cloud Dancer”. Jest to spore zaskoczenie, ponieważ od lat nie wybrano neutralnych kolorów takich jak biały i czarny.

Dosłownie tydzień temu wzięłam udział w ankiecie na stronie Instytutu i obstawiano, że zostanie wybrany zielony (31 proc.) lub niebieski (18 proc.), a entuzjastów bieli było najmniej (4 proc.): Jak czytamy na stronie Instytutu „Cloud Dancer” jest to subtelny, „napowietrzony” odcień bieli, który symbolizuje spokój, refleksję i przestrzeń do kreatywności.

image
Natalia Basałaj
Zdaniem Pantone wybór nie jest przypadkowy: w świecie przeładowanym bodźcami rośnie potrzeba minimalizmu, harmonii i świadomego odpoczynku. Pantone opisuje Cloud Dancer jako barwę zachęcającą do zatrzymania się, skupienia i innowacji. To nie tylko kolor, lecz sposób myślenia i styl życia – idealny dla branży wellness, projektów minimalistycznych oraz marek komunikujących wartości związane z równowagą.

Pantone – autorytet koloru

Instytut od około 60 lat wyznacza globalne trendy barw w obszarach od mody i designu, po opakowania produktów i marketing. Kolory ogłaszane przez Pantone szybko przenikają do mediów społecznościowych i identyfikacji wizualnych marek. W 2025 roku królował kawowo-czekoladowy brąz „Mocha Mousse”, a teraz nadszedł czas na „uspokajającą biel”.

Kolor jako znak towarowy – czy da się go „opatentować”? Komentarz ekspercki: 

Choć „Cloud Dancer” kojarzy się ze spokojem i uniwersalnością, w prawie własności przemysłowej kolory wcale nie są neutralne. W Polsce rejestracja koloru per se jako znaku towarowego należy do wyjątków, a w bazie Urzędu Patentowego RP znajduje się tylko kilka takich znaków.  W celu uzyskania tak szerokiego monopolu jak używanie danego koloru dla wybranych produktów, przedsiębiorca musi wykazać, że dany odcień przez lata był używany w sposób konsekwentny, a następnie stał się dla odbiorców jednoznacznym symbolem konkretnej marki. 

Przykładowo uczestniczyłam w projekcie, który skończył się uzyskaniem prawa ochronnego na znak towarowy kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124 (R.310678) usług łączności w zakresie: telefonii komórkowej „PLAY”. Istotne jest złożenie dowodów potwierdzających używanie dokładnie tego odcienia barwy, który został wskazany w zgłoszeniu znaku towarowego, przy czym kolor należy określić w uznanym międzynarodowym systemie standaryzacji (np. Pantone, RGB, RAL), a same dowody powinny odnosić się do tego konkretnego odcienia. Bardzo przydatne dowodowo są analizy i badania rynkowe od niezależnych podmiotów.

Przykład monopolu na kolor w branży beauty: NIVEA – granat Pantone 280C

Charakterystyczny granatowy odcień  (Pantone 280 C)  znany z puszki kultowego kremu NIVEA został zgłoszony w 2007 r. i zarejestrowany w Niemczech dla produktów kosmetycznych (DE 305 71 072). Do dziś w wielu krajach na całym świecie ten kolor jednoznacznie kojarzy się z marką NIVEA. W branży kosmetycznej zastrzeżenie koloru jest rzadkością i trudno wskazać inne unijne przykłady z tego rynku. To doskonały przykład, jak spójna strategia brandingowa może przekształcić kolor w cenny składnik majątku przedsiębiorstwa.

image
Pantone

Kolor jako własność intelektualna

Kolor roku Pantone 2026 „Cloud Dancer” może inspirować przedsiębiorców, którzy stawiają na minimalistyczny branding. Biel kojarzona ze spokojem może skutecznie wzmacniać wizerunek, jeśli jest stosowana konsekwentnie i w sposób wyróżniający markę. Choć uzyskanie ochrony na sam kolor - odcień bieli - byłoby w praktyce bardzo trudne, to przy odpowiedniej strategii może on pełnić rolę chronionego elementu identyfikacji jako część charakterystycznego logo, etykiety czy opakowania. Bardzo mi się ten kolor podoba i nieco kojarzy z baletem. Ciekawa jestem, czy również w branży fashion i beauty zyska popularność.

Autorka: Natalia Basałaj, radczyni prawna, Kancelaria Hansberry Tomkiel

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. grudzień 2025 13:58