StoryEditor
Eksport
20.03.2019 00:00

Ogromny potencjał rynku produktów dla dzieci w Chinach

Na gigantycznym chińskim rynku produktów dla dzieci istnieje wiele możliwości rozwoju marek krajowych, ale eksperci widzą też świetlaną przyszłość dla zachodnich marek. Również na rynku kosmetyków dla dzieci i kobiet w ciąży - podaje marketingtochina.com.

W 2018 roku Chiny odnotowały prawie 15 milionów urodzeń, co oznacza, że chiński rynek dziecięcy ma przed sobą duże perspektywy. I nie tylko sektor odzieżowy i sprzętów dla dzieci powinien odnieść korzyści, ale również branża kosmetyczna, w tym produkty do pielęgnacji dzieci.

Polityka jednego dziecka prowadzona w Chinach przyczyniła się do wybiórczych i wybrednych zachowań zakupowych chińskich konsumentów. Polityka ta pozwoliła chińskim gospodarstwom domowym na większą siłę nabywczą, a tym samym oferowanie swoim dzieciom produktów wysokiej jakości. Rynek dziecięcy w Chinach jest zatem jednym z najbardziej luksusowych rynków w Azji.

Jednak kilka czynników zmusiło rząd chiński do zniesienia polityki "jednego dziecka" w 2016 roku i pozwolenia parom na posiadanie dwójki dzieci. Chodzi o starzenie się ludności w Chinach, które jest bezpośrednią konsekwencją restrykcyjnej polityki rodzinnej. Kraj przewiduje duży wzrost grupy ludności w wieku powyżej 65.lat, która ma stanowić 30 proc. całej populacji.

Poza tym Chiny doświadczają nierównowagi demograficznej między mężczyznami i kobietami z tego samego pokolenia. Co najmniej 116 mężczyzn przypada na sto kobiet.

Taka radykalna zmiana w Chinach łączy się ze zmianą struktury rynku i jego dynamiki konkurencyjnej. Obecnie wpływ tego prawa jest trudny do oszacowania, ale dziecięcy boom pozostaje szansą dla graczy kosmetycznych na rozwój ich interesów na chińskim rynku.

Rynek produktów dla dzieci w Chinach

Według marketingtochina.com, w ciągu pięciu lat rynek produktów dla dzieci wzrósł o ponad 250 proc., przy sprzedaży ponad 75 mld dolarów. W kraju tym w 2016 roku odnotowano przyjście na  świat 18,5 mln noworodków, z czego 45 proc. to drugie dziecko chińskich par.

Pojawienie się chińskiej klasy średniej umożliwiło parom i rodzicom posiadanie wysokiej siły nabywczej i oferowanie swoim dzieciom lepszej jakości życia poprzez zakup zdrowych produktów. Ta świadomość higieny pozwala na rozwój nowych segmentów produktów, takich jak pielęgnacja skóry, produkty do włosów i chusteczki dla dzieci. Jednak jakość lokalnych produktów jest bardzo zróżnicowana.

Chiński rynek doświadczył różnych skandali dotyczących produktów dla dzieci, w tym jednego z mlekiem dla niemowląt, który bardzo zszokował lokalną ludność. Ponad 400 niemowląt cierpiało na kamienie nerkowe po wypiciu mleka skażonego melaniną. W rezultacie zmieniło się zachowanie konsumentów w zakresie konsumpcji, a zagraniczne marki zyskały popularność w kraju.

Matki szukają produktów z naturalnych produktów, które spełniają międzynarodowe standardy bezpieczeństwa i higieny pracy. Marki zagraniczne korzystają z zaufania i bezpiecznego wizerunku ze strony tych osób, które są skłonne zapłacić więcej za wysokiej jakości i zdrowsze produkty dla swoich dzieci.

Głównym źródłem zakupów dla chińskich konsumentów pozostają sklepy stacjonarne, takie jak supermarkety i / lub sklepy specjalistyczne dla produktów dla dzieci. Te dwa kanały dystrybucji są ważnymi czynnikami dla konsumentów pod względem wyszukiwania informacji. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 03:21