StoryEditor
Eksport
24.05.2022 00:00

NielsenIQ: Pomimo deklaracji konsumentów o oszczędzaniu, rynek kosmetyczny rośnie [FBK 2022]

W badaniach Nielsen IQ Polacy najbardziej obawiają się wojny i inflacji. Efektem tego są deklaracje oszczędnego gospodarowania pieniędzmi. Mimo to rynek kosmetyczny rośnie – mówią Katarzyna Waszek, retail vertical anlytics team leader i Barbara Nesterowicz, senior client consultant na 10. Forum Branży Kosmetycznej podczas Retail Trends 2022.

Nielsen IQ przeprowadził w marcu badania, podczas których pytał konsumentów, czego obawiają się najbardziej. Okazało się na pierwszym miejscu jest wojna, a potem inflacja i rosnące koszty utrzymania. Natomiast zdrowie zeszło na dalszy plan.

– Czy wojna w Ukrainie coś oznacza dla branży kosmetycznej w Polsce? – pytają Katarzyna Waszek, retail vertical anlytics team leader i Barbara Nesterowicz, senior client consultant podczas swojej prezentacji pt. „Rynek kosmetyczny w Polsce na tle świata – stan obecny i prognozy” na Forum Branży Kosmetycznej 2022.

Czas pokaże jaki będzie ten wpływ w dalszej perspektywie. To co wiemy na pewno to ponad 2 mln uchodźców z Ukrainy, którzy przybyli do Polski. Połowa z nich to kobiety w wieku 18-45 lat (53 proc. z wyższym wykształceniem) oraz wielka grupa dzieci.

– Branża z pewnością odczuje powiększenie grupy docelowej, jeśli chodzi o kosmetyki dla kobiet, dzieci i nastolatków. Problemem jest jednak eksport, którego spora część trafiała dotychczas do Rosji i Ukrainy. Teraz w wielu firmach ogromna część produkcji musi zostać przekierowana na nowe rynki zbytu – mówią ekspertki z Nielsen IQ.

Dla producentów sporym wyzwaniem są też deklaracje Polskich konsumentów, mówiące o tym, że w związku z niepewną sytuacją i rosnącymi kosztami życia będą oszczędzać, także na kosmetykach.

– Tak odpowiedziało 70 proc. respondentów. Jednak wciąż jesteśmy aktywni zawodowo i towarzysko, wiec nie zawsze postępujemy zgodnie z tymi deklaracjami – mówią Katarzyna Waszek i Barbara Nesterowicz.

Wskazują dodatkowo, że dane sprzedażowe rzeczywiście nie pokazują abyśmy oszczędzali. Ostatnie 12 miesięcy to wzrost koszyka zakupowego o ponad 6 proc. Dało to sprzedaż większą o 30 mld zł, z czego połowę stanowią wydatki na kosmetyki.

– Koszyk urósł głównie za sprawą kosmetyków, które wypracowały prawie 9 proc. wzrostu.  Rynek więc rośnie, pomimo deklaracji konsumentów o zaciskaniu pasa – wynika z danych, które zebrał Nielsen IQ.

10. Forum Branży Kosmetycznej odbywa się w ramach Retail Trends 2022, konferencji łączącej producentów i handel z sektora food i kosmetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2025 16:38
Obowiązkowe oznakowanie środków czystości i chemii gospodarczej w Rosji od 1 maja
Rosyjski rynek kosmetyczny i nie tylko dokonuje rewolucji oznaczeń.RG72, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Od 1 maja 2025 roku w Rosji wchodzi w życie obowiązek oznakowania cyfrowego mydeł, detergentów, chemii gospodarczej oraz granulatów. Jak poinformowało Centrum Rozwoju Nowoczesnych Technologii (CRPT), operator krajowego systemu znakowania towarów „Czestny Znak”, nowe przepisy mają na celu zwiększenie przejrzystości rynku i ochronę konsumentów przed podróbkami.

W systemie „Chestny Znak” zarejestrowano już 3,9 tys. producentów oraz 2,6 tys. importerów środków czystości i chemii gospodarczej. Spośród nich 279 przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw skorzystało z programów wsparcia oferowanych przez CRPT. Program ten obejmuje m.in. refundację 50 proc. kosztów zakupu sprzętu niezbędnego do oznakowania produktów.

image

Rosja przeprowadzi eksperyment z etykietowaniem kosmetyków w systemie „Chestny Znak”

Wcześniej, zanim wprowadzono obowiązkowe przepisy, przeprowadzono dobrowolny program pilotażowy. Dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej rozpoczął się on 14 stycznia 2024 roku, natomiast dla rynku granulatów – 1 lipca 2024 roku. Celem tych testów było przygotowanie uczestników rynku do pełnego wdrożenia systemu bez zakłóceń w łańcuchach dostaw.

System „Chestny Znak” polega na nanoszeniu na produkt niewielkiego kodu QR typu DataMatrix, który zawiera unikalne dane o produkcie. Po zeskanowaniu kodu za pomocą aplikacji, konsument uzyskuje dostęp do informacji o producencie, dacie produkcji lub imporcie, składzie oraz terminie ważności danego towaru. Co istotne, możliwe jest także sprawdzenie legalności produktu. Według zastępcy dyrektora generalnego CRPT, Rewaza Jusupowa, wprowadzenie oznakowania nie wpłynie na ceny produktów.

Warto pamiętać, że podane przez RBC dane bazują informacjach oficjalnych rządu rosyjskiego i nie są potwierdzane przez żadne niezależne instytucje.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2025 13:38
Argentyna znosi cła eksportowe na ponad 4 tysiące wyrobów, w tym kosmetyki
Decyzja ma przynieść korzyści dla około 3 580 firm, co stanowi prawie 40 proc. wszystkich eksporterów w kraju.Wiadomości Kosmetyczne

Argentyński rząd ogłosił zniesienie ceł eksportowych na 4 411 produktów przemysłowych, w tym kosmetyki i artykuły higieny osobistej. Decyzja została podjęta w ramach szerszej strategii mającej na celu zwiększenie eksportu towarów przetworzonych i wzmocnienie pozycji krajowego przemysłu na rynkach międzynarodowych. Jak poinformował minister gospodarki Luis Caputo, zmiany obowiązują natychmiastowo.

Zniesione opłaty celne w wysokości od 3 proc. do 4,5 proc. obejmowały produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kosmetyki, preparaty higieniczne, opakowania szklane, pompki, komponenty plastikowe, środki owadobójcze i inne wyroby przemysłowe. Nowe przepisy mają bezpośrednio wpłynąć na około 3 580 firm, co stanowi niemal 40 proc. wszystkich eksporterów działających w kraju.

Według danych rządowych, cła zniesiono w odniesieniu do produktów, których eksport w 2024 roku osiągnął wartość blisko 3,8 miliarda dolarów amerykańskich. Choć sektorów takich jak przemysł żelaza, aluminium czy petrochemiczny zmiany te nie dotyczą, znaczące ułatwienia w handlu uzyskali producenci kosmetyków oraz preparatów farmaceutycznych.

image

Prime Day traci na znaczeniu: sprzedawcy ograniczają udział z powodu ceł

Zniesienie opłat celnych jest odpowiedzią na postulaty małych i średnich eksporterów oraz wynika, jak podkreśla rząd, z poprawy sytuacji fiskalnej kraju. Celem jest zwiększenie konkurencyjności argentyńskiego przemysłu na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w segmentach produktów przetworzonych. Dla globalnych marek kosmetycznych oznacza to możliwość tańszego zaopatrzenia się w komponenty i produkty z regionu Ameryki Łacińskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. maj 2025 09:23