StoryEditor
Opakowania
20.12.2021 00:00

Ekologiczny kosmetyk musi być w ekologicznym opakowaniu

Coraz bardziej świadomi klienci wiedzą, że sam kosmetyk nie może być eko jeśli jest zamknięty w opakowaniu, które będzie szkodliwe dla planety. Badania wykazały, że konsumenci reagują pozytywnie na opakowania z recyklingu i chcą, aby marki wspierały ich w etycznej konsumpcji. 

Nigdy wcześniej tak wiele marek nie pracowało nad wprowadzeniem innowacji, które czynią ich opakowania bardziej ekologicznymi – twierdzi firma DS Smith zajmująca się produkcją opakowań, która przygotowała raport „Trendy opakowaniowe. Przewodnik 2021”. Opakowania wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, które jeszcze kilka lat temu były niszowe, przeżywają obecnie boom i stały się przedmiotem wyraźnego trendu.

Według najnowszych danych Euromonitor International dotyczących rynku opakowań będzie on w coraz większym stopniu podlegał regulacjom i opodatkowaniu. Pod względem inwestycji przemysł również się dopasowuje i według specjalistów z branży zrównoważone produkty i recykling to główne obszary inwestycji w ciągu najbliższych pięciu lat. Rośnie też trend odchodzenia od paliw kopalnych, tworzyw sztucznych o wyższej emisji dwutlenku węgla, na rzecz materiałów alternatywnych, pochodzących z recyklingu (te ostatnie mają niższy ślad CO2). Popyt na opakowania PET jest tak duży, że przewyższa podaż w Europie i Ameryce Północnej. Jest to bodziec do innowacji w celu poprawy wydajności procesu recyklingu.

Firmy kosmetyczne robią co mogą, aby ich opakowania były jak najbardziej bezpieczne dla środowiska, ale sprawa jest bardziej skomplikowana niż możne się wydawać i nie wszystkie negatywne działania wynikają z zaniedbań producentów. W branży kosmetycznej trudność w poddawaniu opakowań recyklingowi wynika przede wszystkim z użycia i łączenia różnych komponentów i materiałów do ich produkcji.

Przeczytaj również: Co jest najbardziej nieekologiczne w e-commerce? Poznaj wyniki raportu

Brandon Frank, prezes Pacific Packaging Components – firmy zajmującej się produkcją ekologicznych opakowań – doradza markom projektowanie opakowań z myślą o tym, co się z nimi stanie po ich wykorzystaniu. Podkreśla jak ważne jest zrozumienie tego procesu i rządzących nim mechanizmów. Zauważa, że strumień recyklingu jest obecnie zoptymalizowany pod kątem butelek na wodę PET, przezroczystego szkła, dzbanków na mleko HDPE, niedekorowanej tektury falistej, kartonu oraz aluminiowych puszek i butelek. Wszystko, co nie zalicza się do tych produktów lub nie jest bardzo do nich zbliżone, ma znacznie mniejszą szansę na poddane recyklingowi. Przedmioty mniejsze niż jabłko i wszystkie opakowania z mieszanymi materiałami, takie jak np. pompki ze sprężynami, nie nadają się do recyklingu.

Branża powinna postawić na szczerość
W czerwcu firma kosmetyczna Dieux umieściła post na swoim Instagramie, w którym wyjaśniła, dlaczego ich popularne serum nie było dostępne w sprzedaży. Producent szczerze wyjaśnił z jakimi trudnościami się zmagał chcąc przejść ze zwykłych opakowań na te nadające się do recyklingu. Wprost przyznał, że problem ich przerósł. Zrównoważony rozwój wiąże się z kosztami, których nie przewidzieliśmy – stwierdziła firma. I dodano „warto poczekać trochę dłużej na lepszy produkt”. Szczere wyjaśnienie stało się do jednym z najbardziej lubianych postów na Instagramie. Wpis zdobył ponad 2600 polubień i ponad 100 komentarzy z aprobatą.

Lisa Leigh, założycielka firmy konsultingowej Amplify the Drop, jest przekonana, że marki powinny podążać za przykładem Dieux i szczerze mówić swoim klientom, co mogą, a czego nie mogą zrobić, podejmując działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Powiedzmy, że pracujemy nad tym, aby było jak najlepiej, choć być może w tej chwili niektóre opakowania nie są jeszcze przyjazne dla środowiska. Myślę, że dobrze jest ogłosić, że nie jest się idealnym. Chcemy być lepsi i chcemy się doskonalić – to warto mówić – apeluje Lisa Leigh.

Zrównoważony rozwój to jeden z najważniejszych trendów w handlu. Składają się niego takie zagadnienia jak ochrona środowiska, odpowiedzialność społeczna oraz transparentność działań. Jednak w odbiorze społecznym najistotniejszą kwestią jest ograniczenie plastikowych opakowań lub ich segregacja, recykling i odzysk. Takich działań oczekują konsumenci i w takie akcje włączają się najchętniej – wynika z badania Inquiry „Zrównoważony Rozwój i Zachowania Konsumenckie”.

Ta świadomość konsumencka bezpośrednio wpływa na wybory klientów w sklepach. 44 proc. z nich zapewnia, że decyduje się na zakup produktów od firm, które podejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zamiast od firmy konkurencyjnej, która nie jest znana z takich działań.

To, dlatego tak ważne jest wyraźne informowanie o podejmowanych inicjatywach w tych tematach – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

Co robią firmy kosmetyczne?
Branża kosmetyczna robi bardzo dużo, jeśli chodzi o innowacyjne, proekologiczne rozwiązania w dziedzinie opakowań. L'Oréal zaprezentował pierwsze plastikowe butelki wykonane z enzymatycznie przetworzonego materiału w procesie opracowanym przez biotechnologiczną firmę Carbios. Mają one trafić do produkcji już w 2025 roku.

Będą ta pierwsze opakowania stworzone z plastiku w całości poddającego się recyklingowi. Technologia enzymatyczna firmy Carbios jest odpowiednia dla wszystkich rodzajów opakowań PET – przezroczystego, kolorowego, nieprzezroczystego i wielowarstwowego.

To rozwiązanie jest przełomowe, ponieważ sprawia, że tworzywa sztuczne nadają się do recyklingu w nieskończoność! Istniejące obecnie procesy recyklingu mechanicznego nie są w stanie odzyskać wszystkich odpadów z politereftalanu etylenu (PET), który jest jednym z najczęściej używanych tworzyw sztucznych w towarach konsumpcyjnych. Co więcej, można to osiągnąć z dużą szybkością: rozbicie 97 proc. plastiku w zaledwie 16 godzin, czyli 10 tys. razy wydajniej niż jakakolwiek dotychczasowa próba biologicznego recyklingu plastiku.

LiquiGlide, amerykańska firma zajmująca się technologią opakowań, ogłosiła ostatnio wprowadzenie na rynek bezodpadowych opakowań dla przemysłu kosmetycznego, które pozwalają całkowicie wypłynąć produktom z pojemnika. W swojej pracy nad opakowaniem zero waste firma opierała się na partnerstwie z Colgate. W jego ramach powstała submarka Colgate Elixir, która oferuje pasty do zębów pakowane w przezroczyste butelki PET, aby konsumenci mogli zobaczyć, ile produktu pozostało. Dzięki temu będą mogli wykorzystać kosmetyk do ostatniej kropli, co sprawi, że opakowanie nie zostanie odrzucone przed skierowaniem do recyklingu.

Recykling jest prawie niemożliwy, gdy produkt pozostaje we wnętrzu opakowania. W wielu przypadkach do oczyszczenia opakowań po kosmetykach potrzebna jest znaczna ilość wody. Rzeczywistość jest taka, że wiele produktów, w przypadku których wierzymy, że będą przetworzone, trafia na wysypisko śmieci – mówi Kripa Varanasi, współzałożyciel LiquiGlide.

Już w 2018 roku firma Chanel zaproponowała nową kolekcję zapachów Mademoiselle Coco Chanel, która została stworzona z myślą o zrównoważonym rozwoju. Szklane flakony na perfumy są cieńsze i lżejsze, co oznacza mniejszą ilość surowców i zoptymalizowany transport. Tektura falista, która zwykle jest ukryta w kartoniku, została przekształcona w czyste, proste opakowanie zewnętrzne, a brak laminacji i błyszczącej powłoki ułatwia recykling.

Od 2021 roku wszystkie butelki o pojemności 125 ml z kolekcji Les Eaux De Chanel są zamykane nakrętką bio, którą Chanel opracował we współpracy z Sulapac. Zespoły pracowały przez dwa lata, aby stworzyć nasadkę złożoną z trzech warstw, wykonaną w 91 proc. z materiałów pochodzenia biologicznego uzyskanych z zasobów odnawialnych i zrębków drzewnych z certyfikatem FSC.

Chanel jest zdecydowanie jednym z prekursorów w branży luksusowej, ponieważ chce inwestować w najnowsze zrównoważone materiały i innowacje technologiczne. Wyznaczyliśmy bardzo wysoki standard jakości dla naszych zrównoważonych materiałów, z ambicją zastąpienia nimi konwencjonalnych tworzyw sztucznych – powiedział Suvi Haimi, dyrektor generalny i współzałożyciel Sulapac.

Wiele artykułów kosmetycznych, zdrowotnych, wellness i stomatologicznych nie może być poddanych recyklingowi w tradycyjny sposób ze względu na ich rozmiar (mini podróżne i próbki, tusze do rzęs itp.), wykonane z materiałów kompozytowych (palety i puderniczki do makijażu, pomadki itp.) lub przez to, że są wykonane z materiałów nienadających się do recyklingu (tuby na pasty do zębów, pompki do balsamu, opakowania ze zdobieniami itp.).

Recykling to tylko jeden z elementów szerszego obrazu zrównoważonego rozwoju. Niektórzy eksperci uważają, że opcja wielokrotnego napełniania może być lepszym sposobem na ograniczenie odpadów. Wielu uważa też, że recykling należy przemyśleć na nowo, bo być może lepiej skupić się na ograniczaniu w konsumpcji niż na recyklingu.

Marta Kudosz
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
30. czerwiec 2025 22:43