StoryEditor

Barbara Nesterowicz, Katarzyna Waszek, Nielsen IQ: 95 proc. konsumentów otworzyło się na nowe strategie zakupowe. Zyskuja na tym marki kosmetyczne

Barbara Nesterowicz, client business partner oraz Katarzyna Waszek, kierownik zespołu analiz dla klientów detalicznych z firmy badawczej NielsenIQ podczas wystąpienia na Forum Branży Kosmetycznej 2023 / Shootit Photography
Ostatnie trzy lata były dla branży FMCG niewiarygodnie trudne. Kolejne będą równie wymagające – uważają Barbara Nesterowicz, client business partner oraz Katarzyna Waszek, kierownik zespołu analiz dla klientów detalicznych z firmy badawczej NielsenIQ. Dlatego podczas swojego wystąpienia na Forum Branży Kosmetycznej 2023 zwróciły uwagę na pięć trendów, których znajomość może być przydatna dla uczestników rynku, a zwłaszcza dla marek kosmetycznych.

Pierwszym trendem, na ktory zwróciły uwage ekspertki z firmy Nieksen jest inflacja. Ceny rosną i nie powinniśmy sie spodziewać, że to się zmieni w ciągu 12 miesięcy. Rok remu za przykładowy kosmetyk kosztujący 10 zł, dziś trzeba zapłacić 13 zł. A zarobki w takim tempie nie rosły. W związku z tym spadła i spadać będzie siła nabywcza Polaków.

W kontrze jest jednak drugi trend, którym jest rosnąca odporność konsumentów. Konsumenci się uodpornili na podwyżki cen i znajdują sposoby radzenia sobie z tą sytuacją.

Z tego wynika trzeci trend: przemyślane, zdroworozsądkowe wydatki. Konsumenci zrezygnowali z dużych jednorazowych wydatków na dom czy wakacje i skupili się na wydatkach na dobra FMCG.

Czwartym trendem jest wzrost znaczenia marki własnej. I tu ekspertki NielsenIQ zapewniają, że zwrócenie się klientów w stronę tych produktów to zachowanie, które z pewnością pozostanie z nami na dłużej.

Ostatnim istotnym trendem rynku FMCG jest wzrost jego wartości, przy jednoczesnych spadkach wolumenowych. Tu jednak kosmetyki mogą pochwalić się wyjątkowymi osiągnięciami, ponieważ jako jedyne notują - minimalny, ale zawsze - wzrost wolumenowy. Wypracowują go zwłaszcza produkty do pielęgnacji twarzy, makijażu oraz odżywki do włosów.

 

Zmiana strategii zakupowych   

 

Okazuje się, że 95 proc. konsumentów zmieniło sposoby zarządzania budżetem i otworzyło się na nowe strategie. Co drugi Polak częściej chodzi do dyskontu, co trzeci zwraca się na zakupach ku marce własnej, a co piąta osoba szuka dobrych ofert onlinie. Przy tym wszystkim drogerie wciąż mają silną pozycję w sprzedaży kosmetyków. Warto jednak odnotować, że również dyskonty zyskują na znaczeniu.

 

Kosmetyki marek własnych zdobywają coraz większą popularność

 

Kosmetyki marek własnych odnotowały 8 proc. wzrost sprzedaży. Obecnie w kategorii pielęgnacja ciała produkt marki własnej zajmuje drugą pozycję. Podobnie w żelach pod prysznic i szamponach. W kategorii do pielęgnacji twarzy produkt marki własnej ma pozycje trzecią, ale za to przesunął się o pięć miejsc w ciągu dwóch lat. Marka własna w makijażu zajmuje pozycję siódmą, ale w produktach do paznokci jest nr 1.

 

Rośnie kosmetyczna oferta online

 

Marki kosmetyczne czują się bardzo dobrze w e-commerce. Ten kanał sprzedaży notuje dwukrotnie wyższe tempo wzrostu niż sklepy stacjonarne i dotyczy to wszystkich kategorii produktowych. Przewagą e-commerce jest szeroki wybór – detaliści często testują tu nowe marki i produkty. W rezultacie liczba produktów jest tu średnio pięć razy większa niż w sklepach stacjonarnych. Równocześnie średnia liczba kosmetyków w stacjonarnych drogeriach zmalała o 8 proc.

Ekspertki z NielsenIQ zwróciły przy okazji uwagę, że polski rynek FMCG, podobnie do całej Europy Środkowej, notuje o wiele większe wzrosty (35 proc.) niż jest to widoczne na rynkach Europy Zachodniej (10 proc.). 40 proc. konsumentów robiących zakupy w internecie przyznaje, że kupiła produkt FMCG w interncie i bardzo często są to kosmetyki. Dominujące kategorie to pielęgnacja włosów, skin care i face care. Przy czym odżywka do włosów jest często powodem rozpoczęcia zakupów online. Dopiero do niej dokładane są kolejne produkty.

 

 

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. Forum organizowane jest przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych, wchodzącą w skład Wydawnictwa Gospodarczego, wydawcy biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października w warszawskim hotelu Arche Krakowska.

 

image
wiadomoscikosmetyczne.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marta Marschall, PuderiKrem.pl: E-commerce nie dysponuje konsultantką, pierwsze wrażenie musi wywołać sam produkt [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Jak pomóc sobie w sprzedaży, kiedy nie mamy możliwości postawienia przy półce konsultantki... bo półka nie istnieje? Na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć osoby zarządzające platformami i sklepami typu e-commerce; odpowiedź taką daje między innymi Marta Marschall z drogerii PuderiKrem.pl.

Marta Marschall to dyrektorka zespołu e-commerce z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej, gdzie zajmowała się zarządzaniem i rozwojem marek. Od pięciu lat odpowiada za budowę i rozwój dynamicznych platform sprzedaży online, łącząc zarządzanie wynikami finansowymi ze strategią marketingową. W codziennej pracy wykorzystuje wiedzę z zakresu SEM, SEO, analityki konwersji oraz kampanii digitalowych. Skupia się na rozwoju kompetencji zespołu i skutecznym skalowaniu sprzedaży w dynamicznym świecie e-commerce.

Branża beauty – zarówno w e-commerce, jak i poza nim – opiera się dziś na innowacyjności, szybkości adaptacji oraz bogatej, atrakcyjnej ofercie skierowanej do konsumenta. Kluczowe znaczenie ma nie tylko sam produkt, ale także sposób jego prezentacji. Dziś nie wystarczy już estetyczny packshot i poprawny opis – sprzedaż w sieci wymaga budowania emocji i doświadczeń, które konsumenci mogą powiązać z marką i jej produktami.

- podkreśliła Marta Marschall.

Co więcej może zrobić sklep, by zaspokoić brak wynikający z próżni pozostawionej po obsłudze sklepowej?

E-commerce nie dysponuje tradycyjną konsultantką w punkcie sprzedaży, dlatego pierwsze wrażenie musi wywołać sam produkt – jego wygląd, narracja i wyjątkowość. Równie istotne są wszystkie elementy związane z wygodą zakupów online: szybkość dostawy, różnorodność form wysyłki i płatności. Współczesny klient, nie tylko z pokolenia Gen Z, oczekuje, że zamówiony produkt dotrze niemal natychmiast po kliknięciu „kup teraz” – pięknie zapakowany, z możliwością śledzenia przesyłki na każdym etapie.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Joanna Orzechowska, Unilever: Dobra rolka na TikToku potrafi wyczyścić półki z towaru [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Czy social media nadal rządzą sprzedażą? Owszem, i Joanna Orzechowska przypomina o tym w trakcie debaty "Konsument wodzony na pokuszenie! Drogeria w dyskoncie, dyskont w drogerii", która odbyła się na Forum Branży Kosmetycznej 2025.

Joanna Orzechowska to specjalistka w obszarze zarządzania kategorią oraz strategii marketingowej i marek, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych koncernach, takich jak Unilever i Nestlé. Ma bogate doświadczenie w segmencie kosmetycznym i FMCG, obejmujące zarówno rynki lokalne, jak i regionalne. Obecnie kieruje rozwojem kategorii kosmetycznej oraz strategią marek Unilever Personal Care, w tym Dove, Dove Men+Care, Axe i Rexona. Zainteresowana trendami, innowacjami i technologiami kształtującymi przyszłość biznesu. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek Finanse Przedsiębiorstw.

Podczas debaty "Konsument wodzony na pokuszenie! Drogeria w dyskoncie, dyskont w drogerii" Pani Orzechowska wygłosiła następującą opinię:

Jedna dobra rolka na TikToku czy Instagramie potrafi dziś diametralnie zwiększyć sprzedaż i dosłownie „wyczyścić półki” w sklepach. Dlatego – patrząc z perspektywy branży – warto zastanowić się, jakie wnioski z tego płyną i w jakim kierunku powinniśmy zmierzać jako producenci, detaliści i partnerzy biznesowi. 

Po chwili dodała:

Kluczowa jest współpraca w ramach całego ekosystemu FMCG – między producentem, retailerem i dostawcami – oraz budowanie strategicznych partnerstw, które pozwalają wspólnie tworzyć ofertę, produkty i trendy odpowiadające na to, co dzieje się w mediach społecznościowych. To właśnie w tę synergię, w umiejętność śledzenia i przekładania trendów z TikToka czy Instagrama na realne działania rynkowe, powinniśmy dziś inwestować.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. grudzień 2025 12:55