StoryEditor

Gazetki elektroniczne wypierają papierowe. Publikacje których sieci klienci przeglądają najbardziej? [Piotr Biela, Blix, FBK 2024]

Piotr Biela, business development manager w Grupie Blix / Shootit Photography

Już 83 proc. klientów w Polsce korzysta z gazetek w formie elektronicznej, wynika z najnowszego raportu Grupy Blix, którego wyniki omówił podczas Forum Branży Kosmetycznej 2024 Piotr Biela, business development manager w Grupie Blix.

Jak stwierdził Piotr Biela, w ostatnich latach mieliśmy do czynienia z olbrzymimi zmianami preferencji klientów dot. gazetek promocyjnych. Jeszcze w 2022 r. gazetki w wersji elektronicznej były "zwykłymi" pdf-ami, a w roku 2023 publikacje w wersji digitalowej zostały dostosowane do wyświetlania na telefonach. Gazetka drukowana zaczęła być determinowana parametrami digitalowej. Rok 2024 przyniósł dalsze zmiany: teraz gazetka digitalowa jest osobną publikacją, "zawsze aktualną i z dodatkowymi promocjami".

- Już w zeszłym roku zauważyliśmy, że dzieje się coś nowego. "Paper first" został wyprzedzony przez "digital first". Czyli gazetka zaczęła być produkowana w taki sposób, żeby najlepiej wyświetlać się na ekranach smartfonów — powiedział przedstawiciel Grupy Blix, podkreślając, że niektóre gazetki się wydłużyły, a w 2024 r. każdy z nośników zaczyna "żyć własnym życiem".

Dlaczego niektóre sieci handlowe korzystają jeszcze z gazetek papierowych? Jak tłumaczył Piotr Biela, kluczowym powodem jest... przyzwyczajenie do gazetek w formie fizycznej. - Tak gazetki są robione, bo tak zawsze były robione — powiedział prelegent. Wskazał też inne przyczyny: brak wiary w skuteczność gazetki cyfrowej oraz założenie, że klient lubi papier. Ponadto, według Blixa, w sieciach franczyzowych franczyzobiorcy wolą papier.

- Nasze analizy pokazują, że jedynie 5-10 proc. gazetek drukowanych jest finalnie otwartych. Zatem realny koszt jest 10-20 razy większy — dodał business development manager w Grupie Blix.

Jak tłumaczył, sieci handlowe odchodzą stopniowo od papieru, gdyż skuteczność dotarcia e-gazetek do klienta jest większa. Inną z przyczyn jest skracający się cykl życia promocji. Nie bez wpływu pozostają także: szybkość reakcji na to, co dzieje się na rynku, oraz dostęp i wykorzystanie danych.

Z badania Blixa wynika, że aż 99 proc. klientów zdarza się przeglądać gazetki w jakiejkolwiek formie. A przynajmniej takie są deklaracje samych respondentów. 37,6 proc. przegląda gazetki dwa-trzy razy w tygodniu, a codziennie robi to 11,9 proc. osób (wzrost o 2,3 p.proc.).

Blix sprawdził też, które gazetki przeglądane są najczęściej. Zaskoczenia brak — na pierwszym miejscu uplasowała się Biedronka (73,4 proc., wzrost o 7,1 p.proc.), a na drugim Lidl (56,1 proc., wzrost o 8,3 p.proc.). Trzecią pozycją zajął Kaufland z wynikiem "zaledwie" 26,4 proc. (spadek o 7,8 p.proc.), a czwarty był Rossmann (12,4 proc., spadek aż o 16 proc.).

Piotr Biela omawiając wyniki badania stwierdził, że gazetki są dziś dla klientów w Polsce wiarygodnym źródłem informacji o cenach. - Ludzie nie czują się już robieni w balona. Zmiany prawne w tym aspekcie zbudowały bardzo korzystne podłoże do rozwoju rynku promocyjnego, dając podstawy do wzrostu zaufania klientów — uzasadnił przedstawiciel Grupy Blix.

Według Blixa w czwartym kwartale br. z gazetek w formie elektronicznej korzystało już 83 proc. klientów. Dla porównania, jeszcze w pierwszym kwartale 2023 r. odsetek tego typu deklaracji wynosił "zaledwie" 58 proc.

- W drugim kierunku idzie papier. Kolejne sieci handlowe rezygnują z papieru, bardzo często na obszarze całego kraju. Znam też takie sieci, które zaczynają od największych miejscowości — zaznaczył Biela, dodając, że już 73,4 proc. klientów przegląda gazetki w aplikacjach mobilnych.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Partnerzy Forum Branży Kosmetycznej 2024
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Forum Branży Kosmetycznej 2025: Czas Piękna, Czas zmian
Forum Branży Kosmetycznej 2025: Czas Piękna, Czas zmianwiadomoscikosmetyczne.pl

Już 16 października 2025 roku w Warszawie odbędzie się Forum Branży Kosmetycznej 2025 – jedno z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w kalendarzu polskiego sektora beauty. Tegoroczna edycja, organizowana pod hasłem „Czas piękna, czas zmian”, zgromadzi liderów rynku, przedstawicieli największych sieci handlowych, producentów, dystrybutorów, start-upów oraz ekspertów od marketingu, logistyki i legislacji. W obliczu dynamicznych zmian regulacyjnych, presji konsumenckiej i rosnącej roli zrównoważonego rozwoju, uczestnicy spotkania spróbują wspólnie odpowiedzieć na kluczowe pytanie: jak zbudować konkurencyjną, wiarygodną i odporną na kryzysy markę kosmetyczną przyszłości?

W agendzie wydarzenia zaplanowano szereg wystąpień i debat eksperckich, które będą dotyczyć m.in. wpływu unijnych dyrektyw na działalność polskich firm, rosnącego znaczenia ekologii jako siły napędowej innowacji oraz ryzyka związanego z greenwashingiem. Uwagę poświęcono transformacji rynku w kierunku „zielonego ładu” – w tym praktycznemu wdrażaniu strategii ESG, zarządzaniu opakowaniami refillowalnymi oraz nowym technologiom wspierającym transparentność. Uczestnicy zapoznają się także z aktualnymi danymi dotyczącymi kondycji sektora kosmetycznego w Polsce, tempem wzrostu produkcji, dynamiką eksportu oraz kierunkami ekspansji – w szczególności na rynki Bliskiego Wschodu i Azji.

Duży nacisk położono na zmieniające się zachowania konsumentów. W ramach ścieżki dyskusji eksperci i praktycy rynku omówią, jak dialog z coraz bardziej świadomymi klientami wpływa na strategię marek, jak zmieniają się potrzeby poszczególnych grup wiekowych oraz w jaki sposób zbudować lojalność w dobie przeglądarek cenowych i jednorazowych zakupów. Pojawią się także analizy zjawisk takich jak wojna pokoleniowa między zetkami a silversami, rosnące znaczenie social sellingu, a także wpływ influencer marketingu i sztucznej inteligencji na sprzedaż oraz komunikację marek kosmetycznych.

W programie nie zabraknie również rozmów o najbardziej dynamicznych kategoriach produktowych. Szczegółowe analizy dotyczyć będą m.in. kosmetyków do włosów, makijażu, pielęgnacji twarzy i ciała, dermokosmetyków, kosmetyków dla mężczyzn i dzieci, a także trendu holistycznego podejścia do piękna. Eksperci przyjrzą się również eksplozji popularności suplementów diety, fenomenowi „Ozempic bez Ozempicu”, rynkowi sexual wellness oraz nieustannie rosnącemu segmentowi perfum luksusowych, niszowych i inspirowanych zapachami arabskimi.

Forum będzie też okazją do dyskusji na temat przyszłości handlu i dystrybucji – zarówno w kontekście e-commerce i mediów detalicznych, jak i synergii kanałów sprzedaży. Poruszone zostaną kwestie logistyki, strategii „ASAP delivery” oraz wpływu czasu dostawy na konwersję zakupową. W panelach wystąpią przedstawiciele sieci detalicznych, hurtowników, platform sprzedażowych i firm technologicznych wspierających cyfryzację sektora.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Ciało
29.10.2024 12:35
Alergia i jakość głównym daniem wystąpienia marki JELP na tegorocznym Forum Branży Kosmetycznej
Alergia i jakość głównym daniem wystąpienia marki JELP na tegorocznym Forum Branży KosmetycznejMateriał Partnera

Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że na alergię cierpi około 12 mln Polaków, czyli niemal 30% naszego społeczeństwa. Rosnąca skala alergii skórnej stanowi duże wyzwanie w kontekście nowoczesnej wielowymiarowej pielęgnacji ciała, co też było jednym z tematów tegorocznego Forum Branży Kosmetycznej, które odbyło się 24. Października w Warszawie.

Hiperinflacja Hipoalerii. Jak sobie z nią poradzić dziś i w przyszłości? – to tytuł prezentacji, którą z ramienia Europe Distribution Group poprowadził Paweł Pietruszka-Dyrektor Zarządzający EDG oraz Lara Gessler- ambasadorka marki Jelp, która od ubiegłego roku zagościła w rodzinie marek EDG.

Alergie – rosnący problem Polaków

Podczas prezentacji padły odpowiedzi na pytania jak tworzyć produkty do pielęgnacji ciała osób z wrażliwą i alergiczną skórą, a także gdzie tak naprawdę zaczyna się i kończy pielęgnacja naszej skóry? Jak rosnąca skala alergii wpływa na wybory konsumentów, wiedząc, że aż 56% kobiet deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym znajduje się osoba z alergią skórną, a niemal 40% objawów alergii obejmuje dolegliwości skórne, takie jak wysypki i suchość skóry (źródło: Zymetria, CAWI, N=600, czerwiec 2023; badanie Biostat, 2022).

Przepis na idealny produkt to kompozycja czterech głównych składników.

„Recepta na sukces produktów pielęgnacyjnych dla osób cierpiących na alergie jest podobna do receptury idealnego dania w restauracji. Kluczowe składniki to: wysoka jakość surowców, odpowiednie narzędzia i wyposażenie, właściwe proporcje oraz doświadczenie specjalistów. Te elementy, które zapewniają doskonałość w gastronomii, są równie istotne w tworzeniu produktów kosmetycznych, takich jak nasza linia dermo kosmetyków Jelp Baby 0+” powiedział Paweł Pietruszka Pietruszka Dyrektor Zarządzający EDG.

image
Materiał Partnera

Gdzie zaczyna się i kończy pielęgnacja wrażliwej skóry?

To pytanie niezwykle aktualne i obszerne. Podczas codziennej pielęgnacji, często zapominamy o tym, że nasze ciało praktycznie cały dzień ma kontakt z ubraniami, które wypraliśmy w jakimś środku do prania. Detergent poprzez tkaninę oddziaływuje na naszą skórę, często podrażniając ją. Świadomość wielowymiarowej pielęgnacji która uwzględnia już nie tylko kąpiel i sam rytuał pielęgnacyjny, ale też rozpoczyna się - lub kończy jak to woli – na praniu naszych ubrań w środkach które oprócz skuteczności zapewniają ochronę naszej skórze będzie mocnym wyznacznikiem zachodzących w społeczeństwie zmian związanych z rosnącą skalą alergii.

Konsumenci będą szukać przede wszystkim symbiozy skuteczności i delikatności w produktach do pielęgnacji skóry ale też i ubrań i o tym powinniśmy pamiętać podczas procesów zakupowych i budowania oferty w danej kategorii.

Zmieniające się nawyki zakupowe matek

Według badań, większość młodych matek stosunkowo szybko rezygnuje z detergentów dedykowanych niemowlętom i małym dzieciom na rzecz produktów o większej sile dopierania plam, które mogą być używane przez całą rodzinę. Najczęściej zmiana ta następuje między drugim, a trzecim rokiem życia dziecka, co ma związek z wygodą i potrzebą skuteczniejszego prania (źródło: Zymetria, CAWI, N=600, czerwiec 2023).

Problemy związane z alergiami stają się coraz ważniejsze w obszarze kosmetyków i produktów do prania i płukania, a potrzeba tworzenia bezpiecznych, przemyślanych formuł będzie wciąż rosnąć.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. sierpień 2025 17:35