StoryEditor

Jędrzej Karasek, Primavera Parfum: W e-commerce dobrze sprzedają się obecnie kosmetyki luksusowe oraz tanie marki [FBK 2023]

Jędrzej Karasek, dyrektor generalny Primavera Parfum Group, wziął udziała w debacie zatytułowanej „Beauty e-commerce i technologie jutra”, która odbyła się w ramach Forum Branży Kosmetycznej 2023.   / Shootit Photography
Rynek kosmetyczny dobrze sobie radzi w e-commerce pomimo trudnej sytuacji gospodarczej. Klienci nie rezygnują z zakupów. Efekt szminki działa. Jednak okazuje się, że nie wszystkie segmenty sprzedają się równie dobrze. W dodatku wzrostom wartościowym nie dorównują te liczone w sztukach – o czym opowiadał Jędrzej Karasek, dyrektor generalny Primavera Parfum Group, podczas Forum Branży Kosmetycznej 2023.

Kryzys i inflacja nie zaszkodziły branży kosmetycznej w e-commerce. Jednak okazuje się, że nie wszystkie segmenty radzą sobie równie dobrze.

Przez ostatnie dwa lata obserwujemy, że w e-commerce sprzedają się produkty bardzo drogie albo te tanie. Wyraźny spadek nastąpił w produktach ze średniej półki cenowej – aspirujących do luksusu, ale nie luksusowych. Ten segment z powodu kryzysu dostał po obrotach. Natomiast cały kosmetyczny rynek e-commerce notuje wzrost wartości, ale w sprzedanych sztukach, już nie jest tak dobrze. W obrotach ten wzrost wynosi obecnie 47 proc., a w sztukach zaledwie 25-30 proc. Ilości więc nie rosną, jedynie sama wartość, na co niewątpliwie wpływ ma inflacja i rok kryzysu – mówił Jędrzej Karasek, dyrektor generalny Primavera Parfum Group, podczas debaty zatytułowanej „Beauty e-commerce i technologie jutra”, która odbyła się w ramach Forum Branży Kosmetycznej 2023.  

Według niego, mimo wszystko branża kosmetyczna i tak radzi sobie lepiej niż inne.

Jest odporna na kryzys. Efekt szminki działa – zapewnił Jędrzej Karasek.

Zwrócił też uwagę, że pomimo trudniejszej sytuacji gospodarczej, wciąż powstaje sporo nowych marek kosmetycznych, tworzonych przez podmioty, które opanowały techniki dystrybucyjne.

– Rynek się zmienił, nie potrzeba wielkich nakładów kapitałowych i wejścia do sieci, żeby markę wylansować. Nie potrzeba też stawiać fabryki. Jedyne co jest niezbędne to fundusze na marketing i płynność, czyli zabezpieczenie produkcji zamawianej przez handel – uważa Jędrzej Karasek.

Równocześnie podzielił się spostrzeżeniem, że polskie startupy niepotrezbnie budują magazyny i zatrudniaja pracowników do obsługi zamówień.

– To jest zbędne. My realizujemy 100 tys. zamówień miesięcznie, obsługiwanych przez dwie telefonistki. Jeśli ktoś chce stawiać własny e-sklep też musi zatrudnić tyle osób. Koszty ich zatrudnienia zjadają zyski z początkowej działalności e-sklepu. Lepiej skoncentrować się na samym produkcie i jego marketingu, a całą obsługę e-commerce zlecić na zewnątrz, takiej firmie jak nasza – podpowiedział dyrektor generalny Primavera Parfum.

Według niego firma kosmetyczna musi być firmą marketingową, a nie produkcyjną czy handlową. Jej zadaniem jest sprzedawanie marzeń i to się robi właśnie poprzez marketing. Trzeba mieć pomysł a cała reszta jest drugorzędna.     

Nie sztuką jest zrobić dobry produkt – w tym polskie firmy są świetne, mają produkty z bardzo przemyślanymi składami i dobrze dopasowane do trendów, potrzeb klientów. Jednak wyzwaniem jest ich sprzedaż, a w tym celu trzeba mieć świetny marketing. I lepiej na to postawić, zamiast inwestować w budowę zakładów produkcyjnych czy magazyny – podsumował uczestnik Forum Branży Kosmetycznej 2023.

image
wiadomoscikosmetyczne.pl

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marta Marschall, PuderiKrem.pl: E-commerce nie dysponuje konsultantką, pierwsze wrażenie musi wywołać sam produkt [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Jak pomóc sobie w sprzedaży, kiedy nie mamy możliwości postawienia przy półce konsultantki... bo półka nie istnieje? Na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć osoby zarządzające platformami i sklepami typu e-commerce; odpowiedź taką daje między innymi Marta Marschall z drogerii PuderiKrem.pl.

Marta Marschall to dyrektorka zespołu e-commerce z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej, gdzie zajmowała się zarządzaniem i rozwojem marek. Od pięciu lat odpowiada za budowę i rozwój dynamicznych platform sprzedaży online, łącząc zarządzanie wynikami finansowymi ze strategią marketingową. W codziennej pracy wykorzystuje wiedzę z zakresu SEM, SEO, analityki konwersji oraz kampanii digitalowych. Skupia się na rozwoju kompetencji zespołu i skutecznym skalowaniu sprzedaży w dynamicznym świecie e-commerce.

Branża beauty – zarówno w e-commerce, jak i poza nim – opiera się dziś na innowacyjności, szybkości adaptacji oraz bogatej, atrakcyjnej ofercie skierowanej do konsumenta. Kluczowe znaczenie ma nie tylko sam produkt, ale także sposób jego prezentacji. Dziś nie wystarczy już estetyczny packshot i poprawny opis – sprzedaż w sieci wymaga budowania emocji i doświadczeń, które konsumenci mogą powiązać z marką i jej produktami.

- podkreśliła Marta Marschall.

Co więcej może zrobić sklep, by zaspokoić brak wynikający z próżni pozostawionej po obsłudze sklepowej?

E-commerce nie dysponuje tradycyjną konsultantką w punkcie sprzedaży, dlatego pierwsze wrażenie musi wywołać sam produkt – jego wygląd, narracja i wyjątkowość. Równie istotne są wszystkie elementy związane z wygodą zakupów online: szybkość dostawy, różnorodność form wysyłki i płatności. Współczesny klient, nie tylko z pokolenia Gen Z, oczekuje, że zamówiony produkt dotrze niemal natychmiast po kliknięciu „kup teraz” – pięknie zapakowany, z możliwością śledzenia przesyłki na każdym etapie.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Joanna Orzechowska, Unilever: Dobra rolka na TikToku potrafi wyczyścić półki z towaru [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Czy social media nadal rządzą sprzedażą? Owszem, i Joanna Orzechowska przypomina o tym w trakcie debaty "Konsument wodzony na pokuszenie! Drogeria w dyskoncie, dyskont w drogerii", która odbyła się na Forum Branży Kosmetycznej 2025.

Joanna Orzechowska to specjalistka w obszarze zarządzania kategorią oraz strategii marketingowej i marek, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych koncernach, takich jak Unilever i Nestlé. Ma bogate doświadczenie w segmencie kosmetycznym i FMCG, obejmujące zarówno rynki lokalne, jak i regionalne. Obecnie kieruje rozwojem kategorii kosmetycznej oraz strategią marek Unilever Personal Care, w tym Dove, Dove Men+Care, Axe i Rexona. Zainteresowana trendami, innowacjami i technologiami kształtującymi przyszłość biznesu. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek Finanse Przedsiębiorstw.

Podczas debaty "Konsument wodzony na pokuszenie! Drogeria w dyskoncie, dyskont w drogerii" Pani Orzechowska wygłosiła następującą opinię:

Jedna dobra rolka na TikToku czy Instagramie potrafi dziś diametralnie zwiększyć sprzedaż i dosłownie „wyczyścić półki” w sklepach. Dlatego – patrząc z perspektywy branży – warto zastanowić się, jakie wnioski z tego płyną i w jakim kierunku powinniśmy zmierzać jako producenci, detaliści i partnerzy biznesowi. 

Po chwili dodała:

Kluczowa jest współpraca w ramach całego ekosystemu FMCG – między producentem, retailerem i dostawcami – oraz budowanie strategicznych partnerstw, które pozwalają wspólnie tworzyć ofertę, produkty i trendy odpowiadające na to, co dzieje się w mediach społecznościowych. To właśnie w tę synergię, w umiejętność śledzenia i przekładania trendów z TikToka czy Instagrama na realne działania rynkowe, powinniśmy dziś inwestować.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. listopad 2025 23:14