StoryEditor

Justyna Żerańska, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Unia Europejska nosi koszulkę lidera regulacyjnego [FBK 2025]

Justyna Żerańska to dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. / Forum Branży Kosmetycznej

"Jeśli chcemy zachować silny sektor kosmetyczny, musimy dbać o to, by produkcja pozostała w Europie i w Polsce. Bo jeśli ten komponent stracimy, stanie się to początkiem końca" - powiedziała Justyna Żerańska, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, podczas debaty "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie".

Dr. inż. Justyna Żerańska to ekspertka od lat związana z branżą kosmetyczną i sektorem beauty i dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Odpowiada za strategię i rozwój organizacji w Polsce i UE – od rzecznictwa na najwyższym szczeblu po integrację branży. Jako członkini kluczowych grup w Cosmetics Europe współtworzy jej strategię. Ekspertka w zakresie komunikacji produktów kosmetycznych, uznana wykładowczyni i trenerka. Z branżą związana od początku kariery – pracowała w Dr Irena Eris S.A., a następnie w dziale techniczno-legislacyjnym związku. Doktor nauk farmaceutycznych, absolwentka biotechnologii SGGW.

Podczas debaty "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie" zwróciła uwagę na kwestie regulacyjne, dotykające polski (i nie tylko) biznes urodowy:

Jesteśmy w Europie, mierzymy się z regulacjami unijnymi, które są najbardziej restrykcyjne na świecie. Unia Europejska nosi koszulkę lidera regulacyjnego i jakby przykręca nam tę śrubę coraz bardziej, więc produkuje nam się trudniej.

Jak dalej argumentowała dr. Żerańska, trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy partnerzy spoza UE są w stanie sprostać tym standardom. Do organizacji branżowych docierają sygnały, że niektóre produkty dostępne na rynkach zagranicznych nie spełniają europejskich norm – zawierają składniki niedozwolone lub nie utrzymują deklarowanej jakości, np. w zakresie ochrony przeciwsłonecznej. To realne zagrożenie dla zdrowia konsumentów, którzy ufają, że produkt zapewni im bezpieczeństwo, a w rzeczywistości tej ochrony nie otrzymują.

Dlatego zdaniem dr. Żerańskiej tak ważne jest, by konsumenci wspierali europejskie, a zwłaszcza polskie marki kosmetyczne – silne, oparte na doświadczeniu i tradycji. 

Warto też zwrócić uwagę na naszą konsumencką skłonność do szybkiego entuzjazmu wobec nowości. Chętnie po nie sięgamy, ale równie szybko tracimy zainteresowanie. Mam jednak nadzieję, że w przypadku silnych, europejskich i polskich marek, ugruntowanych doświadczeniem i tradycją, tak się nie stanie. To właśnie w historii, wiedzy i ciągłości produkcji tkwi ich prawdziwa siła.

 

Jeśli chcemy zachować silny sektor kosmetyczny, musimy dbać o to, by produkcja pozostała w Europie i w Polsce. Bo jeśli ten komponent stracimy, stanie się to początkiem końca – staniemy się jedynie odbiorcami i zakładnikami cudzych rozwiązań, a nie ich twórcami. Mam nadzieję, że taki scenariusz nigdy się nie spełni, dlatego tak mocno apeluję, byśmy zawsze pamiętali o lokalnych producentach – o tych, którzy współtworzą nasz sektor od jego pierwszego ogniwa.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marta Marschall, PuderiKrem.pl: E-commerce nie dysponuje konsultantką, pierwsze wrażenie musi wywołać sam produkt [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Jak pomóc sobie w sprzedaży, kiedy nie mamy możliwości postawienia przy półce konsultantki... bo półka nie istnieje? Na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć osoby zarządzające platformami i sklepami typu e-commerce; odpowiedź taką daje między innymi Marta Marschall z drogerii PuderiKrem.pl.

Marta Marschall to dyrektorka zespołu e-commerce z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej, gdzie zajmowała się zarządzaniem i rozwojem marek. Od pięciu lat odpowiada za budowę i rozwój dynamicznych platform sprzedaży online, łącząc zarządzanie wynikami finansowymi ze strategią marketingową. W codziennej pracy wykorzystuje wiedzę z zakresu SEM, SEO, analityki konwersji oraz kampanii digitalowych. Skupia się na rozwoju kompetencji zespołu i skutecznym skalowaniu sprzedaży w dynamicznym świecie e-commerce.

Branża beauty – zarówno w e-commerce, jak i poza nim – opiera się dziś na innowacyjności, szybkości adaptacji oraz bogatej, atrakcyjnej ofercie skierowanej do konsumenta. Kluczowe znaczenie ma nie tylko sam produkt, ale także sposób jego prezentacji. Dziś nie wystarczy już estetyczny packshot i poprawny opis – sprzedaż w sieci wymaga budowania emocji i doświadczeń, które konsumenci mogą powiązać z marką i jej produktami.

- podkreśliła Marta Marschall.

Co więcej może zrobić sklep, by zaspokoić brak wynikający z próżni pozostawionej po obsłudze sklepowej?

E-commerce nie dysponuje tradycyjną konsultantką w punkcie sprzedaży, dlatego pierwsze wrażenie musi wywołać sam produkt – jego wygląd, narracja i wyjątkowość. Równie istotne są wszystkie elementy związane z wygodą zakupów online: szybkość dostawy, różnorodność form wysyłki i płatności. Współczesny klient, nie tylko z pokolenia Gen Z, oczekuje, że zamówiony produkt dotrze niemal natychmiast po kliknięciu „kup teraz” – pięknie zapakowany, z możliwością śledzenia przesyłki na każdym etapie.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Joanna Orzechowska, Unilever: Dobra rolka na TikToku potrafi wyczyścić półki z towaru [FBK 2025]
Forum Branży Kosmetycznej

Czy social media nadal rządzą sprzedażą? Owszem, i Joanna Orzechowska przypomina o tym w trakcie debaty "Konsument wodzony na pokuszenie! Drogeria w dyskoncie, dyskont w drogerii", która odbyła się na Forum Branży Kosmetycznej 2025.

Joanna Orzechowska to specjalistka w obszarze zarządzania kategorią oraz strategii marketingowej i marek, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych koncernach, takich jak Unilever i Nestlé. Ma bogate doświadczenie w segmencie kosmetycznym i FMCG, obejmujące zarówno rynki lokalne, jak i regionalne. Obecnie kieruje rozwojem kategorii kosmetycznej oraz strategią marek Unilever Personal Care, w tym Dove, Dove Men+Care, Axe i Rexona. Zainteresowana trendami, innowacjami i technologiami kształtującymi przyszłość biznesu. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek Finanse Przedsiębiorstw.

Podczas debaty "Konsument wodzony na pokuszenie! Drogeria w dyskoncie, dyskont w drogerii" Pani Orzechowska wygłosiła następującą opinię:

Jedna dobra rolka na TikToku czy Instagramie potrafi dziś diametralnie zwiększyć sprzedaż i dosłownie „wyczyścić półki” w sklepach. Dlatego – patrząc z perspektywy branży – warto zastanowić się, jakie wnioski z tego płyną i w jakim kierunku powinniśmy zmierzać jako producenci, detaliści i partnerzy biznesowi. 

Po chwili dodała:

Kluczowa jest współpraca w ramach całego ekosystemu FMCG – między producentem, retailerem i dostawcami – oraz budowanie strategicznych partnerstw, które pozwalają wspólnie tworzyć ofertę, produkty i trendy odpowiadające na to, co dzieje się w mediach społecznościowych. To właśnie w tę synergię, w umiejętność śledzenia i przekładania trendów z TikToka czy Instagrama na realne działania rynkowe, powinniśmy dziś inwestować.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. październik 2025 21:45