StoryEditor
Zapachy
05.12.2022 00:00

Fragrantica rozpoczyna głosowanie w ramach Reader‘s Choice Awards 2022

Co roku użytkownicy portalu mogą zagłosować na najbardziej ulubione zapachy w kilkunastu kategoriach, a nawet na najbardziej nielubianą kompozycję. (materiały Fragrantica)
Największy portal perfumeryjny na świecie, Fragrantica, rozpoczyna swoje coroczne głosowanie w ramach Reader‘s Choice Awards; w tym roku w kategoriach znalazły się między innymi najlepsze perfumy damskie, najlepsze perfumy męskie, najlepsze perfumy unisex, najlepsza i najgorsza kampania marketingowa i wiele więcej.

Można już zagłosować w corocznych wyborach Reader‘s Choice Awards w serwisie Fragrantica. Głosy oddawać można do 29. grudnia 2022 r. po zalogowaniu się w serwisie.

Tegoroczne kategorie, w których można wybierać swoich ulubieńców, to:

  1. Najlepszy zapach dla kobiet
  2. Najlepszy zapach dla mężczyzn
  3. Najlepszy zapach unisex
  4. Najlepszy zapach niszowy
  5. Najlepszy brytyjski zapach niszowy
  6. Najlepszy amerykański zapach niszowy
  7. Najlepszy włoski zapach niszowy
  8. Najlepszy francuski zapach niszowy
  9. Najlepszy zapach bliskowschodni
  10. Najlepszy zapach afrykański
  11. Zapach z najlepszymi zdjęciami na Instagramie
  12. Najlepszy zapach damski wszechczasów
  13. Najlepszy zapach męski wszechczasów
  14. Najlepszy zapach niszowy wszechczasów
  15. Najlepsza kampania marketingowa
  16. Najgorsza kampania marketingowa
  17. Najbardziej świeży zapach dla mężczyzn
  18. Najlepszy zapach miodowy
  19. Najlepszy zapach wiśniowy
  20. Najlepszy zapach szyprowy ostatniej dekady
  21. Najbardziej znienawidzony zapach

Przypomnijmy, że w zeszłym roku laury zdobyły takie hity, jak Libre Intense Yves Saint Laurent (najlepszy zapach damski),Sauvage Elixir Dior (najlepszy zapach męski), Angels‘ Share By Kilian (najlepszy zapach unisex i najładniejszy flakon), a także 1 Million Parfum Paco Rabanne (najbardziej znienawidzony zapach).

Czytaj także: Niestandardowe nuty zapachowe – coraz silniejszy trend perfumeryjny

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zapachy
27.10.2023 13:38
Dlaczego perfumy zmieniają kolor?
Jednym z głównych czynników wpływających na zmianę koloru perfum są reakcje chemiczne między różnymi składnikami. Siora Photography via Unsplash
Perfumy są nieodłącznym elementem naszego życia, stanowiąc nie tylko ulubiony dodatek do codziennego ubioru, ale także wyjątkową formę wyrażenia siebie. Jednak niektórzy mogą być zaskoczeni, kiedy zauważą, że niektóre perfumy zmieniają kolor po pewnym czasie. Dlaczego tak się dzieje? Co powoduje te zmiany koloru w naszych ulubionych zapachach? Odpowiedź na te pytania może być bardziej zaskakująca, niż się wydaje.

Dlaczego perfumy się przebarwiają? To pytanie potrafi spędzić sen z powiek klientowi czy klientce, która zobaczy na wystawie blednącą zawartość eksponowanej na promienie UV butelki. Perfumy mogą zmieniać kolor z różnych powodów, w tym na skutek reakcji chemicznych, działania światła i utleniania składników. To naturalne zjawisko, które nie zawsze musi oznaczać utratę jakości zapachu. Aby chronić swoje perfumy przed zmianą koloru, warto przechowywać je odpowiednio, unikać działania czynników zewnętrznych i regularnie zamykać butelki. Niezależnie od zmiany koloru, zapach perfum wciąż może pozostawać magicznym akcentem naszego codziennego życia. Co zatem możemy powiedzieć konsumentowi czy konsumentce, którzy wspomną o takim problemie np. w trakcie wizyty w sklepie?

 

Procesy chemiczne w perfumach

 

Aby zrozumieć, dlaczego perfumy zmieniają kolor, musimy zagłębić się w chemię tych wyjątkowych substancji. Perfumy składają się z mieszaniny wielu składników chemicznych, w tym olejków eterycznych, alkoholu, substancji zapachowych oraz różnych dodatków, które nadają im trwałość i zapach. To właśnie te składniki mogą być odpowiedzialne za zmiany koloru.

Jednym z głównych czynników wpływających na zmianę koloru perfum są reakcje chemiczne między różnymi składnikami. Niektóre składniki perfum mogą reagować ze sobą, co prowadzi do powstania nowych związków chemicznych o innym kolorze. Na przykład, niektóre olejki eteryczne zawierają naturalne barwniki, które mogą reagować z innymi substancjami w perfumie, zmieniając kolor mieszanki.

 

Fotodegradacja — wpływ światła na perfumy

 

Innym czynnikiem wpływającym na zmiany koloru perfum jest wpływ światła. Perfumy są często przechowywane w przezroczystych butelkach, co oznacza, że są one narażone na działanie promieniowania UV. Promieniowanie to może wpływać na składniki chemiczne perfum, powodując fotodegradację — proces, w którym cząsteczki ulegają rozpadowi pod wpływem światła.

Podczas fotodegradacji mogą powstawać nowe związki chemiczne o innym kolorze, co prowadzi do zmiany koloru perfum. To zjawisko jest szczególnie widoczne w przypadku perfum zawierających składniki naturalne, takie jak olejki eteryczne pochodzenia roślinnego. Dlatego też wiele firm perfumeryjnych stosuje specjalne butelki i opakowania, które chronią perfumy przed działaniem promieniowania UV.

 

Procesy utleniania

 

Innym procesem, który może prowadzić do zmiany koloru perfum, jest utlenianie. To reakcja chemiczna, w której cząsteczki perfum reagują z tlenem z powietrza. Pod wpływem utleniania mogą powstawać nowe substancje chemiczne, które wpływają na kolor perfum.

Jednym z przykładów jest utlenianie składników perfum zawierających aldehydy, które są często stosowane jako środki zapachowe. Utlenianie tych substancji może prowadzić do powstania aldehydów karboksylowych o innym kolorze, co zmienia wygląd całej mieszanki perfum. To, dlaczego perfumy zmieniły kolor, mogło zależeć nawet od materiału, z którego wykonana jest butelka, a którego składniki weszły w reakcję z płynem.

 

Składniki perfum jako źródło zmiany koloru

 

Składniki używane do produkcji perfum mogą również być bezpośrednią przyczyną zmiany koloru. Niektóre olejki eteryczne i ekstrakty roślinne zawierają naturalne barwniki, które mogą wpływać na kolor perfum. Na przykład, lawenda często nadaje perfumom delikatny fioletowy odcień, podczas gdy bergamotka może dodać im lekką żółć. Kiedy te składniki reagują ze sobą lub z innymi substancjami w perfumie, mogą powodować zmianę koloru. Za nadawanie koloru perfumom odpowiedzialne są jednak nieraz syntetyczne barwniki. Jak każda substancja, również one podlegają degradacji i mogą jednak zmienić odcień, budząc zaniepokojenie właściciela czy właścicielki, dlaczego perfumy zmieniają kolor.

 

Jak chronić perfumy przed zmianą koloru?

 

Jeśli zależy nam na utrzymaniu koloru naszych perfum, istnieje kilka sposobów, aby je chronić przed niepożądanymi zmianami. Po pierwsze, należy przechowywać perfumy z dala od światła słonecznego i promieniowania UV. Butelki perfum powinny być trzymane w miejscach ciemnych i chłodnych, najlepiej w oryginalnych opakowaniach.

Po drugie, warto unikać ekstremalnych temperatur, które również mogą wpłynąć na trwałość i kolor perfum. Perfumy powinny być przechowywane w stałej temperaturze, najlepiej w przedziale od 10°C do 25°C.

Po trzecie, starajmy się ograniczać kontakt perfum z powietrzem. Po każdym użyciu należy dokładnie zakręcić butelkę, aby zapobiec utlenianiu składników.

Warto również pamiętać, że zmiana koloru perfum niekoniecznie oznacza, że produkt stracił swoją jakość zapachową. Wielu perfumiarzy stosuje stabilizatory i antyoksydanty, które pomagają utrzymać jakość zapachu, pomimo zmiany koloru.

Czytaj także: Co to są perfumy z feromonami i czy działają, czy to tylko chwyt marketingowy?

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zapachy
23.10.2023 11:11
Alan Balewski, Bale: Rzemieślnicza perfumeria — co nowego wnosi do branży?
Alan Balewski — z wykształcenia psycholog pracy i organizacji, z pasji niezależny perfumiarz i twórca BALE Independent Perfumery Practice – pracowni, w której powstają rzemieślnicze perfumy.Bale
Chociaż rzemieślnicza perfumeria nie jest niczym nowym, można powiedzieć, że w ciągu ostatnich lat stała się swego rodzaju trendem w branży kosmetycznej. Rzemieślnicze marki perfum nie tylko starają się wyróżnić spośród marek selektywnych, a także popularnej niszy, lecz przede wszystkim zbudować nowy wizerunek produktów perfumowanych – nie tylko przez to, jakie cechy mają, ale również, w jaki sposób powstają i kto za nimi stoi.

Na początek wypadałoby określić, czym właściwie rzemieślnicza perfumeria jest. Trudno znaleźć w branży jednoznaczną definicję, jednak ogólne wyobrażenie wydaje się spójne. Najczęściej w kontekście artisan perfumery mówi się, kiedy właściciel marki sam prowadzi proces kreatywny i produkcyjny swoich wyrobów. W praktyce jest to marka własna perfumiarza, pod którą osobiście wymyśla, projektuje i własnoręcznie tworzy perfumy, a następnie je wydaje. 

 

Zapach krwi, dziki oud i miedziane alembiki

 

Ta niezależność w procesie twórczym przekłada się na wysoką kreatywność. Chociaż znajdziemy wśród perfum rzemieślniczych klasyczne szypry, fougère czy wody kolońskie, to częściej możemy liczyć na mniej typowe zapachy. Ponieważ marki rzemieślnicze nie skupiają się na dotarciu do jak największej części rynku, mogą skoncentrować się na tym, by ich produkty były jak najbardziej oryginalne, a czasami nawet skandalizujące. 

Wśród perfum rzemieślniczych znajdziemy zatem kompozycje wyraźnie dymne lub animalne. Znajdziemy takie, które będą miały w sobie akordy o zapachu krwi, smoły, lateksu, mokrej ziemi  czy… koziej sierści. Twórcy prześcigają się tutaj w pomysłach na perfumy i interpretacjach. Najczęściej nie starają się, by zapach był przesadnie „sympatyczny”, bardziej liczy się to, by był oryginalny, wyrazisty, czy też możliwie jak najbardziej realistycznie oddawał naturę.

Nie oznacza to jednak, że zawsze perfumy rzemieślnicze będą wymagające. Nietypowe aromaty to nie wszystko – wielu rzemieślników wyjątkowość swoim perfumom nadaje poprzez wykorzystanie naturalnych, rzadko spotykanych w konwencjonalnej perfumerii surowców. Może to być np. naturalna szara ambra, piżmo, ekstrakty z endemicznych roślin – składniki, które ze względu na swoją niewielką podaż, ograniczenia regulacyjne i etyczne czy też cenę, nie spotyka się w perfumerii głównego nurtu. 

image

Młodzieńczą fascynację zapachami przekułem w proces twórczy – pierwotnie jako publicysta oraz perfumiarz-samouk, następnie szkoląc się w prestiżowej, francuskiej szkole dla nosów, ISIPCA.  Lata doświadczeń zaowocowały własną praktyką, w ramach której tworzę autorskie kompozycje zapachowe oraz pokazuję kulisy ich powstawania - Alan Balewski

FOTO: Bale
Tym, co jednak najbardziej odróżnia perfumy rzemieślnicze od ogólnie przyjętej niszy perfumowej, to sam proces tworzenia i nacisk, jaki się na niego kładzie. Jest on prowadzony w mikroskali (nakłady produkcyjne to często kilkaset do kilku tysięcy sztuk produktu rocznie). Nastawiony na proste procedury opierające się na pracy ręcznej. Zwykle nie jest on tak precyzyjny i wystandaryzowany  jak w przypadku dużych koncernów produkujących kompozycje zapachowe. Nie jest też poprzedzony badaniami i zaawansowaną inżynierią. W rzemieślniczej perfumerii proces twórczy w dużej mierze odzwierciedla fascynację perfumiarza i to, co jest dla niego w perfumerii najważniejsze. Dla niektórych jest to powrót do dawnych technik z czasów, kiedy perfumy powstawały w niewielkich pracowniach. Inni specjalizują się w składnikach konkretnego typu – np. Ensar Oud jest znany z kompozycji wykorzystujących bardzo rzadkie odmiany naturalnego oudu. W markach takich jak Areej le Dore czy Bortnikoff surowce do kompozycji zapachowych są osobiście przygotowywane przez twórców przy użyciu zabytkowej aparatury.

Przy czym rzemieślnicy chętnie chwalą się kulisami powstawania swoich produktów, przyjmując, że prezentacja produktu zaczyna się nie w chwili wydania produktu na rynek, lecz rozpoczęcia pracy nad nim. Takie podejście  - doceniają odbiorcy z prosumenckim spojrzeniem, którzy chcą być jak najbardziej świadomi samego produktu, jak i tego, w jaki sposób działa branża. W rzemiośle perfumowym odnajdują to, co komercyjna perfumeria zwykle przed nimi skrywa.

 

Marka wizytówką twórcy, a twórca wizytówką marki

 

Tradycyjnie w świecie perfum nazwiska odgrywają duże znaczenie. Niegdyś były to nazwiska założycieli wielkich domów perfumowych (Guerlain, Houbigant, Lubin), obecnie zaś najczęściej słynnych projektantów mody, inżynierów samochodowych czy osób medialnych.

Segment rzemieślniczy nie jest w tym względzie inny, lecz wraca do początków perfumerii, eksponując przede wszystkim osobę twórcy – perfumiarza. To on jest założycielem marki i ma pełną niezależność w tym, co i jak tworzy. W tym względzie nie ma tu miejsca na brief, konkursy czy badania rynku, które są obecnie standardem współczesnej branży kosmetycznej. 

Perfumiarz też kieruje całą linią kreatywną swojej marki – sam ustala, czym chce się inspirować, do jakich wartości ma odnosić się produkt, do jakiego stylu w sztuce nawiązywać. Decyduje nie tylko o samym zapachu, ale też o opakowaniu, marketingu, dystrybucji. 

image

W perfumerii rzemieślniczej składniki i ich pochodzenie odgrywają kluczową rolę.

FOTO: Bale
Część perfumiarzy-rzemieślników osiąga  przy tym spore sukcesy. Twórcy tacy jak Mandy Aftel, Miguel Matos, Marc-Antoine Corticchiato regularnie stają na podiach branżowych konkursów obok takich tuzów jak Bertrand Duchaufour czy Jean-Claude Ellena. Udowadniają, że kariera perfumiarza nie jest już tak nieosiągalna i prestiżowa jak jeszcze przed kilkoma dekadami, kiedy to osiągnięcie jakiegokolwiek sukcesu w branży wiązało się z ukończeniem prestiżowej edukacji oraz wieloletnią pracą u największych graczy na rynku. 

Dyskusyjnym pozostaje, czy takie osoby posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by oferować wysokiej jakości, a przy tym bezpieczny produkt (wciąż w końcu mówimy o produkcie kosmetycznym, który pozostaje przez długi czas w kontakcie ze skórą). Część rzemieślników regularnie podnosi kwalifikacje kończąc branżowe szkoły, kursy i odbywając staże. Niektórzy mają doświadczenie w dziedzinach pokrewnych. Trzeba jednak przyznać, że są też wśród nas samoucy, którzy opierają się głównie na nieformalnym szkoleniu we własnym zakresie i nie zawsze przykładają uwagę do dobrej praktyki produkcyjnej. Pomimo dużych pokładów kreatywności i najczęściej dobrych intencji. 

 

Limitowane nakłady, ograniczona dostępność

 

Dostępność rzemieślniczych perfum na rynku  można rozpatrywać z dwóch perspektyw. Pierwsza to sieć dystrybucyjna. Większość rzemieślniczych marek decyduje się na selektywną dystrybucję w wybranych punktach (głównie to perfumerie oferujące niszowe marki). Mniejsi rzemieślnicy często jednak rezygnują całkowicie z dystrybucji  stacjonarnej, a ich wyroby dostępne są wyłącznie w sprzedaży wysyłkowej. 

Drugą jest dostępność produktu w czasie. Jak wyżej wspomniano, rzemieślnicy perfumowi opierają się na własnej produkcji, która odbywa się w małej skali (często prowadzona przez jedną osobę). W przypadku, kiedy wyroby takiego rzemieślnika spotykają się z dużym zainteresowaniem, nakład potrafi szybko się wyczerpać i nie być dostępny przez kolejne miesiące, aż do czasu stworzenia kolejnej partii. Świetnym przykładem jest tu amerykańska marka Slumberhouse, której perfumy przez większość roku są zwyczajnie wyprzedane.

Nie zawsze jednak możliwe jest stworzenie kolejnej partii tych samych perfum. Rzemieślnicy, którzy korzystają z własnoręcznie przygotowanych składników lub zaopatrują się w bardzo unikalne, naturalne składniki, często tworzą pojedyncze, limitowane partie, które nie są wznawiane, lub wznowiony produkt otrzymuje nową, unikalną kompozycję zapachową.

Taki stan rzeczy jest dla rynku kosmetyków czymś nieczęsto spotykanym. Jako konsumenci przyzwyczajeni jesteśmy, że większość produktów na rynku kosmetycznym jest dla nas dostępnych od ręki. Kiedy skończą nam się ulubione perfumy, zawsze możemy wybrać się do perfumerii po kolejny flakon, z nastawieniem, że będzie miał taki sam zapach co poprzedni. 

Rzemieślnicza perfumeria odzwyczaja nas od tego standardu. Dla konsumenta, który patrzy na perfumy stricte użytkowo, taka dystrybucja może okazać się zniechęcająca do zakupu. Z drugiej strony, taki stan rzeczy podnosi prestiż marki, zaś u konsumentów generuje nowe spojrzenie na produkt i ma przyciągnąć klienta o innych potrzebach (np. kolekcjonerskich). Niewątpliwie świadome są tego również duże domy perfumowe i marki designerskie, czego efektem w ostatnich latach są powstające jedna po drugiej ekskluzywne linie produktowe, sposobem dystrybucji przypominające marki rzemieślnicze (czy też może raczej po prostu tzw. segment niszowy). 

Patrząc na raporty rynkowe, w których z roku na rok segment perfumerii niszowej mocno rośnie, można się spodziewać, że i rzemieślnicza perfumeria popłynie na tej fali i będzie sukcesywnie się rozwijać.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2023 21:39