StoryEditor
Zapachy
30.11.2014 00:00

Otuleni zapachem

Zapach to nic innego, jak dotyk, który czujemy z daleka Jean-Claude Ellena NACZELNY NOS HERMES Te słynne słowa znanego perfumiarza idealnie pasują do tematu artykułu dotyczącego odpowiedniego doboru perfum na okres jesienno-zimowy. Jakie nuty zapachowe powinny być wiodące, aby w tym okresie czuć się komfortowo bez względu na aurę za oknami? Jak sprawić, aby zapach nas ogrzewał w zimowe wieczory, aby otulał ciepłem przy mroźnej pogodzie i aby potrafił przywołać letnie wspomnienia? Ten dotyk odczuwany z daleka niech stanie się dla nas inspiracją...

 

Kreacja każdego zapachu opiera swoje podstawy o nuty układające się w warstwy tworzące unikalną kompozycję. Piramida zapachowa to zaplanowane wymieszanie poszczególnych składników, którego celem jest wywołanie określonych reakcji człowieka i jego otoczenia. To, mówiąc wprost, wielka sztuka tworzenia czegoś wyjątkowego, unikatowego czy niepowtarzalnego. Odpowiednie ułożenie kompozycji zapachowych w piramidzie jest związane z czasem uwalniania i oddziaływania substancji na zewnątrz. Tworząc perfumy, trzeba wiedzieć, że tzw. nuty głowy (górne) bardzo szybko ulatniają się z kompozycji i po upływie od kilku do kilkunastu minut nigdy później już ich nie odnajdziemy. Kolejna warstwa, czyli tzw. nuty serca (środkowe) znikają ze struktury zapachu po 30 minutach do 3 godzin od aplikacji. Ta warstwa decyduje o charakterze zapachu. To co z nami pozostaje, co otula nas przez długi czas, to nuty bazowe (podstawowe). To one odpowiadają za trwałość zapachu i jego ostateczną całościową kompozycję.
Perfumy…
Sama nazwa perfumy pochodzi od łacińskiego określenia per fumum czyli przez dym. Perfumy stanowią złożoną mieszaninę delikatnych zapachów, starannie zrównoważonych w celu uzyskania pożądanego efektu oddziałującego na zmysł powonienia. Jedna fiolka perfum może zawierać setki składników. W każdym zapachu różne aromaty łączą się ze sobą i nawzajem przenikają (nuta głowy, nuta serca i bazowa), dając unikalny i oryginalny rezultat. Zapachu możemy używać pod wieloma postaciami, różniącymi się zawartością ekstraktu. Im większe jego stężenie, tym zapach jest intensywniejszy i dłużej utrzymuje się na skórze.
W celu ułatwienia rozróżniania zapachów, klasyfikowania i opisywania wprowadzona została ich systematyka. Różni autorzy proponują wiele podziałów zapachów na nuty zapachowe. Zapach jest zwykle mieszaniną kilku nut, a podstawowy podział wyróżnia 7 nut zapachowych:

 

Czym pachną jesień i zima?
Jakie zatem kompozycje powinien zawierać zapach na okres jesienno--zimowy, aby spełniał swoją funkcję otulania nas i ocieplania? Lato dobiegło końca i przywitaliśmy jesień. Czym pachnie ta pora roku? Zapachem suchych liści, deszczu, kawą i czekoladą. W świecie perfum wymieniamy lekkie, cytrusowo-owocowe kompozycje na cięższe zapachy, bazujące na orientalnych i rozgrzewających nutach drzewno-korzennych. Jesienna pogoda ma dwa oblicza – jedno kolorowe i słoneczne, a drugie ponure i deszczowe. Takie też są kompozycje wypuszczane na sezon jesienny. Znajdziemy w nich nutę orzeźwienia i słodyczy 
  – aromaty róży, gruszek, śliwek. Jednak ta słoneczna strona nie jest tak dominująca jak w zapachach letnich. Oprócz niej, we flakonikach zamyka się też drugie oblicze jesieni, czyli nuty cięższe, rozgrzewające. W kompozycjach tworzonych na chłodniejsze pory roku znajdziemy mocne bazy – nuty drzewne, rozgrzewające i orientalne.
Kiedy przychodzi zima pachnąca wanilią, imbirem i cynamonem, dni stają się coraz chłodniejsze, naturalnie sięgamy po rozgrzewające, orientalne zapachy na bazie piżma, ambry, korzennych przypraw i wanilii. Ale perfumy tego typu to nie tylko ciężka, czasami wręcz dusząca klasyka, to również cała gama współczesnych, lżejszych zapachów dla tych z nas, którzy preferują subtelniejsze aromaty.

Dla Niej

kompozycje w nutach serca i bazowych oparte na:

-  róży – kwintesencja elegancji, klasy i piękna pochodząca z olejku różanego
-  paczuli – olejek eteryczny z liści i łodyg, ma zapach kamfory, ziemi, ziół i żywicy
-  wanilii – słodki zapach kojarzony z orientem, ciepłem i zmysłowością
-  kokosie – egzotyczny aromat wakacji, odprężenia i relaksu
-  różowym pieprzu – dodaje lekkiej pikanterii zapachom
-  aromacie miodu – ciepły i aksamitny, lekko słodki i orientalny zapach
-  tonka – ciepłe i korzenne nuty pachnące świeżo suszonym sianem, połączonym z wonią wanilii i karmelu, można wyczuć również zapach rumu, goździków, gorzkich migdałów, cynamonu i wędzonych śliwek
-  wetiwerze – charakteryzuje się tzw. zapachem ziemi, czyli mieszanką trawiastych, drzewnych, słodkich i balsamicznych nut
-  jaśminie – silny kwiatowy orientalny aromat
-  ambrze – substancja zapachowa powstała z wydzieliny przewodu pokarmowego kaszalota, o kolorze szarobrązowym, dawniej zbierano ją np. na brzegach oceanów; dziś, gdy kaszalotów jest niewiele, uzyskuje się ją syntetycznie; zapach ambry jest bardzo trwały, łączy w sobie pylistą suchość z ciepłą słodyczą
-  czekoladzie – aromat poprawiający nastrój, kojarzony z przyjemnością, szczęściem
-  karmelu – słodki ciepły zapach, aromat kojarzony ze słodyczami i miłymi chwilami

Dla Niego

kompozycje w nutach serca i bazowych oparte na:

-  drzewie sandałowym i cedrowym – mają słodkie, żywiczno-balsamiczne nuty
-  drzewie gwajakowym – ciepły, a przede wszystkim słodki aromat przypominający swoim zapachem rum
-  wetiwerze – olejek eteryczny z korzeni trawy rosnącej w tropikach, zapach kojarzy się ze szparagami, ma nutę zieloną, żywiczny, pudrowy
-  galbanum – aromatyczna gumożywica o stłumionym aromacie
-  tytoniu – w opisach zapachów przypomina tytoń fajkowy, suszone owoce i nuty orzechowo-waniliowo-rumowe
-  piżmie – zmysłowy, erotyczny, intensywny aromat o ciężkich lekko duszących nutach
-  ambrze – substancja zapachowa powstała z wydzieliny przewodu pokarmowego kaszalota, o kolorze szarobrązowym, dawniej zbierano ją np. na brzegach oceanów; dziś, gdy kaszalotów jest niewiele, uzyskuje się ją syntetycznie; zapach ambry
jest bardzo trwały, łączy w sobie pylistą suchość z ciepłą słodyczą
-  kardamonie – intensywnie aromatyczny, owocowo-żywiczny ostry zapach
-  jałowcu – owoce rośliny wydzielają zielony charakterystyczny zapach
-  pieprzu – ziemisty aromat z domieszką słodkiego posmaku wyostrzający działanie zmysłów
-  imbirze – intensywny aromat ze świeżą, trochę słodką, a trochę drzewną nutą
-  anyżu – cukierkowy charakter zapachu o ostrym aromacie

Wszystkie wymienione aromaty idealnie wpisują się w panującą porę roku. Podnoszą temperaturę ciała dzięki swoim słodkim orientalno-
-korzennym nutom. Ich kompozycje otulą zapachem, przywołają ciepłe wspomnienia i pozwolą przetrwać trudną dla organizmu ludzkiego aurę w przyrodzie. Aby tak się stało, perfumy powinny być jednak profesjonalnie dobrane do indywidualnych potrzeb danej osoby. Jak to zrobić?
Podstawy odbierania zapachów
Federic Male (francuski perfumiarz, kreator zapachu) powiedział, że rodzaj zapachu powinien korespondować z typem osobowości, porą roku i okazją oraz, co najważniejsze, indywidualnymi preferencjami zmysłu powonienia odbiorcy. Innej wody zapachowej używamy w porze wiosenno-letniej, innej w jesienno-zimowej. Aby zapach utrzymywał się jak najdłużej, należy aplikować poszczególne kosmetyki zawierające wybrane komponenty zapachowe warstwowo, jeden po drugim, zaczynając od żelu pod prysznic, dezodorantu i balsamu do ciała, a kończąc na wodzie toaletowej czy perfumowanej.
Trzeba pamiętać, że dieta, styl życia, rodzaj wykonywanej pracy oraz wszelkie nałogi zmieniają kod zapachu naszej skóry, a co za tym idzie i odbiór perfum. Identyczne reakcje występują przy różnorakich schorzeniach przewlekłych oraz stałym przyjmowaniu niektórych farmaceutyków (w szczególności związanych z chorobami nerek, tarczycy czy układu hormonalnego). Produkty perfumeryjne – wody toaletowe, perfumowane oraz perfumy w olejkach – zawsze aplikujemy tylko i wyłącznie na punkty motoryczne (miejsca na skórze, gdzie krzyżują się drogi naczyń krwionośnych, limfatycznych i nerwowych) – na nadgarstki, zgięcia łokci, doły pachowe, kostki, zgięcia kolanowe i doły pachwinowe oraz kark, opuszki za uszami i skronie.
Uwaga! Nie mieszamy przy jednej aplikacji produktów o różnych nutach zapachowych.
A w najbliższe zimowe miesiące pamiętajmy, że „zapach to nic innego, jak dotyk, który czujemy z daleka...”, pozwólmy skutecznie się nim otulić, podgrzać temperaturę, emocje i doznania naszego ciała. 

 

JAK SPRZEDAWAĆ PERFUMY? TO CI SIĘ PRZYDA!

-  Podczas demonstracji prezentujemy najwyżej trzy różne typy zapachów (po uprzednim wywiadzie doprecyzowującym potrzeby konsumenta) na wcześniej
przygotowane blotery, a ostatnie, maksymalnie dwa rodzaje, aplikujemy bezpośrednio na oczyszczoną skórę danej osoby w punkcie motorycznym.
-  Pamiętamy o układzie warstw piramidy zapachowej i lotności poszczególnych nut, aby uniknąć wprowadzenia konsumenta w błąd przy podejmowaniu decyzji co do typu zapachu.
-  Traktujemy każdego klienta indywidualnie, biorąc pod uwagę przy wyborze  jego indywidualny, niepowtarzalny skin code (kod skóry).

 


Ilona Spychalska,
ekspert, kosmetolog

 

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zapachy
27.11.2025 07:42
Beauty World Middle East 2025: perfumowe trendy w sercu Orientu
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company mat.prasowe
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company mat.prasowe
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company mat.prasowe
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025
Gallery

Beauty World Middle East (BWME) to największe w regionie targi, obejmujące sektor perfumeryjny, kosmetyczny, fryzjerski i wellness. Tegoroczna edycja, która zgromadziła ponad 2,4 tys. wystawców w aż 22 halach, stając się kluczowym barometrem globalnych trendów zapachowych. Zespół Parfum Company powrócił z BWME 2025 z fascynującymi odkryciami i precyzyjną diagnozą rynkową, która zdefiniuje nadchodzący sezon w branży.

Skala, która redefiniuje pojęcie targów

Tegoroczna edycja wydarzenia przytłaczała rozmachem, mnogością innowacji produktowych i intensywnością zapachów, stanowiąc platformę dla ponad 2,4 tys. wystawców z całego świata. Przestrzeń targowa, rozciągająca się na imponujące 22 hale, stała się miejscem spotkań dla ponad 75 tys. profesjonalistów z branży beauty, reprezentujących ponad 160 krajów.

Dla nas, jako ekspertów od lat aktywnie działających i analizujących ten rynek, BWME było strategicznym punktem na mapie globalnych wydarzeń, ponieważ tylko tu można z wyprzedzeniem wyłowić nowości i trendy, zanim trafią one do Europy. Zgodnie z naszą misją dostarczania unikatowych produktów, podczas wizyty poddaliśmy wnikliwej ocenie dziesiątki kompozycji zapachowych. To, co wyróżnia dubajskie targi, to niezwykła kreatywność i gotowość do przełamywania schematów, widoczna przy każdej ekspozycji – niezależnie od wielkości producenta czy rozpoznawalności brandu – komentuje Szymon Żelazek, CEO Parfum Company.

image

“Świat Arabskich Perfum” i pierwszy polski event z marką Armaf

Immersyjne doświadczenie luksusu

Targi te nie są tylko platformą handlową – to spektakl luksusu i sztuki dekoracyjnej. Wyznaczone strefy dla marek dawno przestały pełnić funkcję wyłącznie ekspozycyjną – stały się marketingowymi perełkami, zaskakującymi kreacją i formą. Odwiedzanie kolejnych stref tematycznych oznacza wkroczenie w świat przepychu i bogactwa barw, odkrywanie ukrytych pomieszczeń czy sztucznych jaskiń. 

image
Beauty World Middle East 2025
Parfum Company

Tę skalę widowiska potwierdzały również wydarzenia: marka Armaf zorganizowała launch zapachu Club de Nuit Bling z wykorzystaniem setek dronów, a udział Jasona Derulo w roli gościa specjalnego i twarzy kampanii wzbogacił event innej marki.

Taki format prezentacji produktu pozwala na całkowite zanurzenie się w orientalny klimat i zrozumienie "duszy" zapachu, zanim jeszcze trafi on na sklepową półkę. Ta głęboka wiedza, zdobyta poprzez immersyjne doświadczenie, jest kluczowa dla budowania skutecznych strategii wprowadzania i obsługi tych marek na wysoce konkurencyjnym polskim rynku.

Różnorodność strategicznych narzędzi

Zaobserwować można również zmiany zachodzące w strategiach promocyjnych. Influencer marketing stał się bardzo istotnym i skutecznym narzędziem, po które branża sięga, by umiejętnie zwiększać obroty i wspierać globalne premiery produktów.

Sama marka Armaf zaprosiła na wydarzenie aż 500 twórców internetowych z całego świata, co jasno sygnalizuje, gdzie obecnie koncentruje się budowanie zasięgów i uwaga konsumentów. Parfum Company, doskonale rozumiejąc te mechanizmy, podkreśla, że polski konsument poszukuje nie tylko zapachu, ale i emocji, które za nim stoją. Taka analityczna wiedza jest kluczowa dla budowania skutecznej dystrybucji na naszym rynku.

Na rynku jest głód na perfumy z bogatym przekazem i historią, czegoś, co będzie się podobało. Dobrze znamy rynek i jego potrzeby, mamy to wyczucie i chcemy czegoś innego, nowego – tak podsumowuje wizytę w Dubaju CEO Parfum Company, Szymon Żelazek.

Selekcja Parfum Company. Perły Orientu, które zawitają na polskim rynku 

Z gąszczu setek propozycji, dzięki naszemu doświadczeniu i rygorystycznej selekcji, wyłowiliśmy marki i linie, które mają potencjał stać się bestsellerami nad Wisłą – zdradza Szymon Żelazek. – Jako jedyny dystrybutor prestiżowego producenta BPI (Beauty & Perfume International), z dumą wprowadzamy na rynek wyjątkowe nowości – dodaje CEO Parfum Company.

Le Falcone – linia Gelato: to absolutne odkrycie w kategorii gourmand. Zapachy inspirowane lodami, zamknięte we flakonach w kształcie rożków, są typowane na letni hit sprzedaży i obiekt pożądania kolekcjonerów.

Le Falcone – linie Risala, Misraal i Symphony: to nowoczesna interpretacja Orientu, łącząca tradycję z awangardowym designem i niekonwencjonalnymi kompozycjami.

Będąc dystrybutorem marki Lattafa, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy ich bestsellery we wzmocnionej wersji, czyli Yara Elixir i Asad Elixir. Warianty te zostały zaprojektowane tak, aby jeszcze mocniej podkreślić projekcję i trwałość, odpowiadając na oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Jako dystrybutor marki Arabiyat Prestige, polecamy perfumy o nazwie Marwa, oraz Blueberry Musk, czy też linia Aariz. W przekazie fascynują unikalnym balansem między nutami świeżymi a głębokimi akordami drzewnymi.

Marka Armaf, z którą pracujemy na wyłączność, także pochwaliła się nowościami z linii Odyssey, m.in. Ba Ha Mas, Marshmallow, Spectra Blue, które w naszej opinii mają ogromny potencjał.

Logistyka sukcesu

Działania w Parfum Company opierają się na zasadzie holistycznego podejścia do biznesu. Sama selekcja produktu stanowi dopiero początek. Firma gwarantuje optymalną rotację towarów, minimalizując ryzyko ich zalegania na półkach, ponieważ każda decyzja zakupowa jest poparta dogłębną analizą trendów i testami trwałości.

image

Fenomen rynkowy marki Lattafa. Jak stała się symbolem orientalnych perfum w europejskim wydaniu? [ANALIZA]

Logistyka jest prowadzona szybko i zdecydowanie. Najlepsze nowości są transportowane drogą lotniczą bezpośrednio z Dubaju, co zapewnia ich błyskawiczną dostępność w Polsce w kluczowych momentach piku zainteresowania konsumenckiego. Wydarzenie w Dubaju dostarczyło wielu inspiracji, które już niebawem zostaną przekute w konkretne propozycje handlowe dla partnerów biznesowych firmy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
14.11.2025 11:08
Estée Lauder inwestuje na rynku meksykańskim – stawia na niszową markę perfumeryjną
Marka XINÚ wypracowała sobie niszę na rynku luksusowych perfum dzięki skupieniu się na rzemiośle, zrównoważonym wzornictwieIG xinuperfumes

Firma Estée Lauder Companies poinformowała o nabyciu mniejszościowego pakietu udziałów w meksykańskiej marce luksusowych perfum XINÚ, charakteryzującej się łączeniem regionalnego, lokalnego dziedzictwa z nowoczesnym wzornictwem. To pierwsza inwestycja amerykańskiego koncernu w markę pochodzącą z Ameryki Łacińskiej.

Inwestycja Estée Lauder odzwierciedla szerszą strategię firmy, polegającą na wspieraniu wschodzących przedsiębiorców z branży kosmetycznej oraz dywersyfikacji w ten sposób globalnego portfolio zapachów.

Założona w 2017 roku marka XINÚ wypracowała sobie niszę na rynku luksusowych perfum dzięki skupieniu się na rzemiośle, zrównoważonym wzornictwie i tworzeniu zapachów opartych na storytellingu. Marka jest znana z aranżowania sensorycznych przestrzeni handlowych i podejścia do rozwoju produktów, które czerpie ze składników botanicznych i odniesień kulturowych z obu Ameryk.

Według Stéphane‘a de La Faverie, prezesa i dyrektora generalnego Estée Lauder Companies, inwestycja wpisuje się w długofalowe dążenie firmy do identyfikacji i wspierania innowatorów zapachowych na wczesnym etapie rozwoju. Zwrócił on uwagę, że Meksyk staje się coraz bardziej aktywnym rynkiem dla rozwoju perfum, gdzie marki łączą techniki rzemieślnicze z nowoczesną estetyką.

Inwestycja ta stanowi ważny kamień milowy dla XINÚ i oznacza początek nowego rozdziału dla naszej marki, stanowiąc przełomowy moment, w którym nasza unikalna wizja firmy perfumeryjnej spotyka się z globalnymi możliwościami – komentuje de La Faverie. – Perfumeryjny kunszt i doskonałość leżą u podstaw Estée Lauder Companies i napędzają naszą pasję do odkrywania nowych głosów w dziedzinie piękna. Jako inwestor mniejszościowy z dumą wspieramy XINÚ w jego dalszym rozwoju oraz dzieleniu się bogatą kreatywnością i duchem Meksyku i Ameryki Łacińskiej ze światem – dodaje dyrektor.

Kierownictwo XINÚ składa się ze współzałożycieli: są to Verónica Peña, Ignacio Cadena i Héctor Esrawe. Wspólnie zbudowali oni markę opartą na zrównoważonym rozwoju, narracji kulturowej i nowoczesnych reinterpretacjach tradycyjnego rzemiosła.

Oczekuje się, że partnerstwo z Estée Lauder Companies wesprze przyszłą ekspansję XINÚ przy jednoczesnym zachowaniu kreatywnego kierunku marki i jej tożsamości. Warunki inwestycji nie zostały ujawnione.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. grudzień 2025 06:16