StoryEditor
Dziecko
26.07.2013 00:00

Kraina łagodności

Właściwości szamponów dla noworodków, niemowląt i małych dzieci, inaczej niż w przypadku preparatów dla dorosłych, skupiają się w dużej mierze na ochronie skóry głowy, a nie na pielęgnacji włosów. Najważniejszą ich rolą jest bowiem dostarczenie składników do budowy płaszcza hydrolipidowego skóry głowy, która jest delikatna i podatna na podrażnienia.

Skóra niemowląt nie jest w stanie spełniać swojej najważniejszej roli, czyli chronić organizmu przed szkodliwym wpływem otoczenia. Nie zdążyła bowiem jeszcze wykształcić takich funkcji, nad czym będzie pracować przez kilka pierwszych lat życia małego człowieka. Dlatego pielęgnacja skóry głowy niemowląt i dzieci, powinna skupić się na wzmacnianiu warstwy ochronnej, czyli na budowie płaszcza hydrolipidowego naskórka. – Ten cel przyświeca technologom na etapie projektowania produktu dla najmłodszego konsumenta – mówi Justyna Żerańska, ekspert Laboratorium Naukowego Lirene. – Z tego właśnie założenia wynikają różnice w składzie szamponów dla dzieci i dla dorosłych. Ponadto receptury dziecięcych produktów są poddawane szczegółowej analizie i badaniom.
Szampony dla najmłodszych nie mają walorów oferowanych przez kosmetyki konwencjonalne, takich jak ułatwianie rozczesywania czy piękny zapach. Natomiast z uwagi na specjalny skład łagodzą podrażnienia i niekiedy wspomagają także wyeliminowanie ciemieniuchy. – Zdecydowaliśmy się wejść w tę kategorię właśnie z uwagi na powszechność zmian na skórze owłosionej, które współistnieją z coraz częściej występującymi alergiami pokarmowymi u niemowląt i znikomą ofertę specjalistycznych preparatów do pielęgnacji wrażliwej czy podrażnionej skóry głowy na rynku – mówi Ewa Kaczorowska, kierownik marki Oillan (Oceanic).
Pod ścisłym nadzorem
Preparaty dla dzieci poddawane są rygorystycznym badaniom pod nadzorem niezależnych ekspertów i instytucji medycznych. Bezpieczeństwo stosowania potwierdzają Centrum Zdrowia Dziecka oraz Instytut Matki i Dziecka. – Nie byłoby to możliwe gdyby nie sposób w jaki one powstają – zaznacza Jakub Góralczyk z Nivea Polska. – Tworzenie nowych produktów dla dzieci to długotrwały proces, który obejmuje liczne i drobiazgowe badania, testy i ocenę składników, formuł oraz już gotowych produktów. Na rynek trafiają tylko te kosmetyki, których działanie i składniki pozytywnie przeszły wszystkie badania na każdym etapie rozwoju formuły i których skuteczność oraz bezpieczeństwo zostały potwierdzone przez naukowców, lekarzy, a także przez doświadczone mamy.
Niemowlęce szampony mają w swoim składzie substancje łagodzące podrażnienia, nawilżające oraz odżywiające skórę, takie jak masło shea, D-pantenol, alantoina. Powinny także zawierać składniki kojące i regenerujące skórę, np. witaminę E, natłuszczające w postaci np. olejów roślinnych czy wosków. Najbezpieczniejsze są formuły wzbogacone o bardzo łagodne dla skóry bazy myjące, które nie naruszają bariery hydrolipidowej. Pozbawione natomiast powinny być mydła, detergentów, konserwantów, SLS, SLES i barwników oraz substancji zapachowych, które powodować mogą przesuszenie skóry, swędzenie i łuszczenie.
Różowe skrzydełka i pirackie miecze
– O ile kosmetyki dla najmłodszych powinny być dobrane pod kątem ich potrzeb i rodzaju skóry – stąd nacisk na ich delikatność i bezpieczeństwo – to w przypadku starszych dzieci liczy się już nie tylko pielęgnacja, ale również przyjemne wrażenia podczas stosowania – zwraca uwagę Joanna Kowalczuk, kierownik marketingu firmy Ziaja.
I rzeczywiście producenci oferujący swoje preparaty dla dzieci w wieku przedszkolnym i starszych, czyli takich u których skóra wykształciła już funkcje ochronne, mogą w swoich preparatach dodać takie składniki, które zadbają o wzmocnienie i wygładzenie włosów, połysk i łatwiejsze rozczesywanie. Wtedy też zaczyna się dostosowywanie oferty do płci dziecka. Często inne są składniki, a różnice widać już po samych opakowaniach z postaciami dopasowanymi do upodobań maluchów. Jednak żadna postać na butelce, czy to będzie przyjaźnie wyglądający smok czy inny bajkowy stwór, nie przekonają maluchów, że mycie włosów to przyjemność, jeśli produkt będzie szczypał w oczy. Standardem jest więc, że dziecięce szampony nie powodują łzawienia ani podrażnienia spojówek.
Anna Zawadzka-Szewczyk

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Dziecko
26.06.2025 11:54
Współpraca w szczytnym celu. Jak firmy B Corp wspierają rodziców noworodków po trudnej diagnozie
Współpraca w szczytnym celu. Jak firmy B Corp wspierają rodziców noworodków po trudnej diagnozieMateriał Partnera

W obliczu diagnozy niepełnosprawności, czy choroby dziecka, życie rodziny zmienia się z dnia na dzień. Wraz z informacją pojawia się strach, samotność i potrzeba nie tylko opieki medycznej, ale też emocjonalnego wsparcia i rzetelnej informacji. Odpowiedzią na te potrzeby jest Powitalnik – czuły poradnik stworzony przez Fundację Mudita. By publikacja mogła realnie wspierać rodziców i być przystępna w formie, nieoceniona okazała się współpraca dwóch certyfikowanych B Corpów – Musteli i agencji brandingowej AdMind, które połączyły siły w duchu wspólnej odpowiedzialności.

Język wizualnej empatii

Dla zespołu AdMind projekt Powitalnika był czymś więcej niż wyzwaniem graficznym. Świadomość tego, że jego odbiorcami są rodzice znajdujący się w jednym z najtrudniejszych momentów swojego życia, sprawiła, że projektowanie stało się procesem głęboko odpowiedzialnym.

Agencja zaprosiła do współpracy jedenaście znanych polskich ilustratorek, które wniosły do publikacji  osobiste prace – każda stworzona została z myślą o innym rozdziale, dzięki czemu publikacja zyskała intymny i indywidualny, a jednocześnie spójny wizualnie charakter. Projektanci AdMind zadbali również o typografię, przejrzystość treści i intuicyjną strukturę – z myślą zarówno o rodzicach, jak i specjalistach pracujących w szpitalach, poradniach, czy organizacjach pomocowych. Oprócz wersji drukowanej powstała też nowa strona internetowa oraz materiały pomocnicze, które umożliwiają łatwy dostęp do treści Powitalnika w wersji cyfrowej.

Blisko rodziców w najtrudniejszych chwilach

Marka Mustela od lat działa na rzecz rodzin, zdrowia i dobrostanu dzieci od pierwszych chwil życia. Włączenie się w projekt Powitalnika było naturalnym krokiem wynikającym z wartości, które firma realizuje jako B Corp – odpowiedzialność społeczna, wspieranie rodzicielstwa i edukacja środowisk medycznych.

Mustela sfinansowała druk dwóch tysięcy egzemplarzy Powitalnika, które trafiły do szpitali, fundacji i organizacji pomocowych w całej Polsce. Publikacje te przekazywane są bezpłatnie rodzicom, którzy mierzą się z diagnozą dziecka wymagającego szczególnej opieki lub leczenia.

Równolegle Mustela zaangażowała się w edukację środowiska położnych, które często jako pierwsze mają kontakt z rodzicami w sytuacjach kryzysowych. Wraz z Fundacją Mudita opracowano materiały edukacyjne i informacyjne dla położnych, wspierające ich w rozmowach z rodzicami, a także w rozpoznawaniu potrzeb emocjonalnych rodzin. 

Wspólna misja, wspólna odpowiedzialność – siła partnerstwa B Corpów

Partnerstwo Musteli i AdMind pokazuje, jak wielką wartość niesie międzysektorowa solidarność. Choć firmy działają w zupełnie różnych branżach, potrafiły znaleźć wspólną przestrzeń działania, zbudowaną na wartościach: empatii, odpowiedzialności i dążeniu do realnej zmiany.

Powitalnik trafia już do rodzin w całej Polsce. Jest wykorzystywany w szpitalach, poradniach, przez fundacje, położne i psychologów. Fundacja Mudita zapowiada rozwój kolejnych wersji językowych, poszerzenie kanałów dystrybucji cyfrowej oraz kontynuację szkoleń dla personelu medycznego. Mustela i AdMind deklarują dalsze wsparcie.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
11.06.2025 16:25
Mustela – 75 lat świadomej pielęgnacji opartej na bezpieczeństwie
Od 75 lat Mustela buduje coś więcej niż doskonałe produkty – tworzy markę z misją – mówi Jakub Puzicki, General Manager marki MustelaMustela mat.pras.

75 lat temu, w 1950 r. francuski farmaceuta Claude Guillon i przedsiębiorca Paul Berthomé stworzyli swój pierwszy produkt do pielęgnacji delikatnej skóry niemowląt, dając początek marce Mustela, która zrewolucjonizowała podejście do bezpieczeństwa i jakości w pielęgnacji dzieci, stając się światowym ekspertem w dziedzinie dermopielęgnacji.

Za kulisami innowacji – siła badań, know-how i eksperckiej wiedzy

Mustela to marka należąca do niezależnego, rodzinnego Laboratoires Expanscience, które od dekad inwestuje w badania nad skórą niemowląt, dzieci oraz kobiet w ciąży. Za każdą formułą stoi głęboka wiedza dermatologiczna, rozwijana przez lata – know-how, które dziś jest jednym z najmocniejszych atutów marki. To efekt pracy interdyscyplinarnego zespołu specjalistów, setek badań klinicznych i tysięcy testów przeprowadzanych z najwyższą starannością.

Dzięki autorskiemu programowi badawczemu EV.E.I.L.S., Mustela zgromadziła unikalną bazę wiedzy o fizjologii skóry najmłodszych oraz kobiet w ciąży. W praktyce oznacza to wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak mikroskopia konfokalna czy biometrologia, by tworzyć formuły jak najbliższe naturalnym mechanizmom ochronnym skóry – skuteczne, a jednocześnie niezwykle łagodne. Każdy produkt, zanim trafi na rynek, przechodzi przez ponad 450 niezależnych testów i analiz: mikrobiologicznych, dermatologicznych, toksykologicznych oraz klinicznych.

Efekty tej strategii widać nie tylko w opiniach użytkowników, ale też w niezależnych rankingach. Mustela Essential Care została nagrodzona tytułem Kosmetyku Wszech Czasów 2025 przez społeczność Wizaz.pl – to wyróżnienie przyznawane wyłącznie produktom o potwierdzonej skuteczności i wysokim zaufaniu konsumentek. Z kolei emolient Stelatopia został wyróżniony przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA) jako produkt szczególnie rekomendowany w pielęgnacji skóry atopowej – co dodatkowo potwierdza ekspercką jakość i kliniczną skuteczność.

Przełomowe podejście – blisko rodziny i natury

W Musteli innowacja idzie w parze z odpowiedzialnością środowiskową. Mustela łączy zaawansowaną technologię z ekologicznym podejściem: formuły oparte na składnikach roślinnych, biodegradowalne receptury, aluminiowe tuby, redukcja plastiku i zużycia wody, wegańskie składy – to konkretne działania w duchu zrównoważonego rozwoju.

Od słów do czynów – wspierając rodziny każdego dnia

W świecie, w którym wiele marek goni za trendami i szybką uwagą, Mustela stawia na równowagę, autentyczność i odpowiedzialność. W ten sposób od 75 lat Mustela buduje coś więcej niż doskonałe produkty – tworzy markę z misją.

Z okazji 75-lecia życzę naszej firmie, żeby nigdy nie straciła tego, co najważniejsze – autentyczności, odwagi i troski o drugiego człowieka. Dziś, patrząc na naszą historię, czuję ogromną dumę, widząc, jak potrafimy łączyć rozwój z realnym zaangażowaniem w sprawy ludzi i świata. Chciałbym, aby te wartości – odwaga, odpowiedzialność, szacunek i zaufanie – nadal były naszym drogowskazem

– mówi Jakub Puzicki, General Manager marki Mustela.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. lipiec 2025 14:09