StoryEditor
Producenci
11.10.2022 00:00

Andrew McDougall, Mintel: Czeka nas cyfrowa przyszłość beauty [20-lecie Kosmetycznych konferencja]

Cyfrowe produkty i metody dotarcia do klienta, zrównoważony rozwój i ekologiczne opakowania jako standard, zmiany w oczekiwaniach i wyborach zakupowych klientów i klientek w przeciągu ostatnich dwudziestu lat — to i więcej zawarł w swojej prezentacji Andrew McDougall, director beauty & personal care w Mintel Group, przedstawiając trendy na rynku kosmetycznym podczas konferencji zorganizowanej na 20-lecie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Mintel Group Ltd to globalna, prywatna firma badawcza z siedzibą w Londynie. Przedstawiciel firmy, director beauty & personal care Andrew McDougall, wystąpił 5 września w Warszawie podczas konferencji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, i podzielił się refleksjami dotyczącymi zmian na rynku kosmetycznym, które zadziały się pomiędzy 2002 i 2022 r.

Według Dougalla, konsument czy konsumentka zarówno 20 lat temu, jak i współcześnie, poszukuje odpowiedzi na swoje problemy czy pytania, decydując się na zakup produktu z segmentu beauty. Podobnie jak dzisiaj, istotny wpływ na kupno miały rekomendacje, które pochodziły jednak z magazynów modowych i urodowych, nie od internetowych twórców i gwiazd. Najistotniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzje zakupowe były w 2002 r. lojalność wobec marki (54 proc.), obawa przed reakcją alergiczną (32 proc.) oraz rekomendacja ze strony przyjaciółki (40 proc.).  Bardzo istotne dla konsumentek było uzyskanie młodszego wyglądu, a od tamtej pory ich odsetek tylko wzrósł.

Klient świadomy, klient poszukujący

Wzrost od 2002 r. zaliczył  także procent konsumentów i konsumentek poszukujących danych o największych osiągnięciach naukowych, które pozwoliły stworzyć kupowane przez nich produkty. Tylko 16 proc. konsumentów w 2002 r. preferowało produkty naturalne, również 16 proc. zbadanych konsumentek z Wielkiej Brytanii poszukiwało kosmetyków zawierających wysoki procent witamin. W tamtym okresie zaistniała również dychotomia podejścia do pielęgnacji: młodsze konsumentki oczyszczały twarze, a starsze je nawilżały.

Czytaj także: Andrew McDougall, Mintel Group: Marki kosmetyczne nie mogą składać obietnic bez pokrycia

Dzisiaj bardziej popularne jest holistyczne podejście do dbania o cerę, czego dowodem jest spadająca już powoli popularność wielostopniowych rytuałów pielęgnacyjnych z Korei. Niebagatelny wpływ mają na to autorytety influencerów. Dzisiejszy klient ceni sobie prostotę przekazu i działania. W 2002 r. konsumenci mieli do wyboru dwie formuły kosmetyków do twarzy — krem i żel — dzisiaj natomiast mogą wybrać sera, lotiony, a nawet produkty zmieniające konsystencję w trakcie aplikacji, np. peelingi gommage.

Podobnie również jak dzisiaj, makijaż był dla większości konsumentek rzeczą okazjonalną lub pozostawioną na specjalne okazje, mniejszość preferuje makijaż intensywny, wręcz editorialowy.

 

Udział pielęgnacji męskiej zwiększył się znacznie od 2002 r., i zgodnie z przewidywaniami nadal większość konsumentów dokonujących zakupów produktów z tego segmentu to młodsi mężczyźni. Starsi stopniowo przekonują się do wyspecjalizowanych dla nich produktów do pielęgnacji twarzy i ciała.

Ekologia wkracza na pierwsze miejsce czynników decydujących o zakupie

Według danych Mintel Group, w 2002 r. rynek kosmetyczny był podobny do innych rynków europejskich; mimo zaciekawienia nowościami konsumenci byli zazwyczaj patriotyczni w swoich wyborach i preferowali produkty rodzimego pochodzenia. Dzisiaj większe zainteresowanie budzi zrównoważony rozwój firm, transparentność jeśli chodzi o składniki i ich pochodzenie, oraz unikanie greenwashingu.

To, co  zmieniło się szczególnie na przestrzeni ostatnich 20 lat, to fakt, że większość konsumentów i konsumentek jest gotowa wyłożyć więcej pieniędzy na wyprodukowany z poszanowaniem dla środowiska produkt (36 proc. badanych).  Wobblery i ulotki informacyjne przy szafach w drogeriach zachęcają do recyklingu opakowań i podpowiadają, jak to zrobić, zgodnie z oczekiwaniami konsumentów i konsumentek co do edukacji. Niezależne źródła informacji są również cenione bardziej w kontekście weryfikacji etyczności danej marki, niż sama marka. Ważne jest, że przejście do bardziej zrównoważonego rozwojowo paradygmatu produkcji jest zadaniem nie indywidualnym, a zbiorowym; 60 proc. respondentów uważa, że informacje o ekologicznych rozwiązaniach i zrównoważonym rozwoju na opakowaniach to tylko chwyt reklamowy. Produkcja kosmetyków z poszanowaniem środowiska i osób uczestniczących w łańcuchu dostaw powinna zatem się stać normą, a nie wyjątkiem lub subkategorią.

 

Koniec dyktatury standardów urody

Ważne jest wyeksponowanie cech, które pozwalają klientom i klientkom zidentyfikować się z marką. Do lamusa odchodzi dyktowanie standardu urody przez firmy (57 proc. badanych wyraziło niezadowolenie z tej sytuacji); celem jest teraz bycie dostarczycielem narzędzi do tworzenia wizerunku i własnego standardu konkretnego, indywidualnego klienta. Problem trądziku, na przykład, jest coraz częściej przedstawiany jako normalny, zwykły etap, przez który przechodzi większość osób, a nie jako wstydliwy temat tabu. Podobnie sprawa ma się z ideą ciałopozytywności i celebracji swojego ciała jako wariantu normalności, a nie dziwnego i potrzebującego natychmiastowych zmian. Istotne jest również wzięcie pod uwagę potrzeb osób z niepełnosprawnościami w kontekście ich specyficznych potrzeb, np. łatwiej otwieranych opakowań czy specjalistycznych pędzli (57 proc. respondentów zauważa taką potrzebę). Klienci i klientki rozumieją również, że ich potrzeby zmieniają się z wiekiem, i poszukują pielęgnacji posegregowanej według kategorii wiekowych, zamiast uniwersalnej.

Produkty wirtualne i cyfrowe

Nowa, nasycona cyfrowością rzeczywistość pozwala również na prowadzenie konsultacji kosmetycznych przez Zoom, sprzedaż podczas livestreamów, a nawet na tworzenie filtrów pozwalających wypróbować szminkę czy fryzurę na odległość. NFT pojawiają się w branży beauty, i przewiduje się, że mogą zacząć służyć do weryfikacji autentyczności produktów. Niektóre marki urodowe zaczęły również sprzedawać wirtualne produkty do gier, np. Animal Crossing. Sugeruje się również podniesienie transparentności firm dzięki blockchainowi, na którym można zawrzeć informacje o łańcuchu dostaw. Cyfrowy świat pozwala również na zwiększenie możliwości personalizacyjnych produktu (Avon na przykład oferuje grawer na butelkach zapachów). 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.07.2024 15:00
Solidne wyniki LVMH pomimo spadku zysku: 41,7 miliarda euro przychodu w 1. połowie 2024
Do wyników LVMH przyczyniły się również produkty do makijażu i pielęgnacji skóry, przy czym koncern wyróżnił Rouge Dior i Capture Totale.Jernej Furman from Slovenia, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

LVMH osiągnęło przychody na poziomie 41,7 miliarda euro (45,2 miliarda dolarów) w pierwszej połowie 2024 roku, mimo spadku zysku netto o 14 proc. Drugi kwartał przyniósł wzrost przychodów o 1 proc., ale sprzedaż w Azji, głównie w Chinach (z wyłączeniem Japonii), spadła o. Jednakże segmenty kosmetyczne marek i Sephora odnotowały pozytywne wyniki.

W pierwszej połowie 2024 roku segment Perfumes & Cosmetics zanotował organiczny wzrost przychodów o 6 proc., co było wynikiem dynamicznego rozwoju kluczowych linii produktów oraz selektywnej polityki dystrybucji. Christian Dior osiągnął „solidne wyniki” we wszystkich kategoriach produktowych, z Sauvage jako „wiodącym globalnie zapachem.” Kobiecy zapach J’adore kontynuował swoje sukcesy, a nowa edycja Miss Dior Parfum zanotowała „silny wzrost.”

Prezes LVMH, Bernard Arnault, podkreślił, że wyniki za pierwszą połowę roku odzwierciedlają wyjątkową odporność LVMH, wspieraną przez siłę swoich marek i elastyczność zespołów w obliczu ekonomicznej i geopolitycznej niepewności. Grupa osiągnęła wzrost na stałej skali konsolidacji i na bazie walutowej w Europie i USA, podczas gdy Japonia odnotowała dwucyfrowy wzrost przychodów.

LVMH osiągnęło zysk operacyjny na poziomie 10,7 miliarda euro (11,6 miliarda dolarów), co stanowiło marżę operacyjną na poziomie 25,6 proc., przewyższającą poziomy sprzed pandemii COVID-19. Fluktuacje kursów walut miały znaczący negatywny wpływ na wyniki za półrocze, a udział LVMH w zysku netto wyniósł 7,3 miliarda euro (7,9 miliarda dolarów). Arnault zaznaczył, że grupa z pewnością patrzy w przyszłość, licząc na zwinność i talent swoich zespołów, aby dalej wzmacniać swoją globalną pozycję lidera w sektorze dóbr luksusowych w 2024 roku.

Motywowani jak zawsze naszym podwójnym skupieniem na pożądaniu [produktów] i odpowiedzialności, nadal pracowaliśmy nad osiągnięciem celów w naszych programach działań środowiskowych i społecznych. W roku wyróżnionym naszym partnerstwem z Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi Paryż 2024, jesteśmy zaszczyceni, że możemy dzielić się naszą kreatywnością, doskonałym rzemiosłem i głębokim zaangażowaniem w społeczeństwo, aby to wydarzenie odniosło ogromny sukces i było okazją dla Francji, aby zabłysnąć na światowej scenie

- powiedział Arnault.

Czytaj także: Bloomberg: Menadżerowie finansowi odpierają spanikowane telefony od najbogatszych Francuzów i Francuzek — powodem ostatnie wybory.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.07.2024 11:08
Marka Chopin, należąca do Miraculum, ponownie partnerem Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego
Marka Chopin po raz szósty sponsoruje Międzynarodowy Festiwal Chopinowskifort. Miraculum

Marka Chopin należąca do polskiej firmy Miraculum po raz szósty została oficjalnym partnerem Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. Poprzez zaangażowanie w to wydarzenie marka wspiera polską kulturę, ale także buduje rozpoznawalność swoich perfum na świecie.

Marka Chopin ogłosiła, że po raz szósty została oficjalnym partnerem Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju.

"Poprzez zaangażowanie w to prestiżowe wydarzenie kontynuujemy swoją misję promocji polskiej kultury i dziedzictwa Fryderyka Chopina. Jako marka inspirowana życiem i twórczością najwybitniejszego polskiego kompozytora, aktywnie wspieramy inicjatywy kulturalne, które kultywują jego spuściznę. Część dochodu ze sprzedaży naszych perfum, dostępnych w Drogeriach Hebe, przekazujemy na rzecz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, przyczyniając się do rozwoju badań nad twórczością kompozytora i promocji jego muzyki na całym świecie" – podaje w komunikacie firma Miraculum, do której należy marka Chopin.

Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju odbędzie się już po raz 79. Wydarzenie to przyciąga artystów i miłośników muzyki polskiego kompozytora z całego świata. Jest najstarszym na świecie nieprzerwanie działającym festiwalem pianistycznym i zarazem najstarszym polskim festiwalem muzycznym.

16-letni Fryderyk Chopin przybył do Dusznik (wówczas Reinerz) w 1826 roku, by w górskim uzdrowisku nabierać sił. Zagrał tu dwa dobroczynne koncerty. Pierwszy festiwal odbył się w 120 rocznicę tych koncertów, w 1946 r. i od tamtej pory trwał zdobywając coraz większą rangę.

Na festiwalu występowali najznakomitsi współcześni pianiści i wykonawcy muzyki Chopina, m.in. Vladimir Askenazy, Bella Dawidowicz, Halina Czerny-Stefańska, Wiktor Mierżanow, Stefan Askenazy, Światosław Richter, Emanuel Ax, Garrick Ohlsson, Arcadi Volodos, Grigory Sokolow, Nelson Freire, Nikolai Lugansky, Nikolai Demidenko, Brigitte Engerer, Boris Berezovsky, laureaci Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, laureaci prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. Van Cliburna (Fort Worth), Królowej Elżbiety (Bruksela), Czajkowskiego (Moskwa), Rubinsteina (Tel Awiw), Hamamatsu, Leeds, Cleveland i wielu innych.

Marka Chopin od 6 lat jest sponsorem festiwalu. W ten sposób właściciel marki – firma Miraculum – buduje także jej rozpoznawalność na świecie (perfumy Chopin trafiają także na rynki azjatyckie). W 2023 r. to właśnie ta marka przyczyniła się w dużym stopniu do dobrych wyników firmy, czego Miraculum od lat odbudowujące swoją pozycję na rynku, bardzo potrzebowało. W trzecim kwartale dynamika wzrostu przychodów w marce wyniosła 82 proc. rok do roku.

Czytaj więcej: Perfumy ciągną wyniki Miraculum w górę. W III kwartale spółka wypracowała ponad 10 mln zł przychodów

Perfumy Chopin były promowane podczas najważniejszych wydarzeń kulturalnych odbywających się w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim m.in. „Chopin i jego Europa” i „Szalone Dni Muzyki”. Miraculum było także sponsorem płyty „Czułe struny” z muzyką Chopina i trasy koncertowej Natalii Kukulskiej.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. lipiec 2024 03:46