StoryEditor
Producenci
16.12.2020 00:00

Bakuchiol to składnik 2021 roku. Czy jednak wiesz czym jest bio retinol?

Bakuchiol, choć jest nazywany bio retinolem (a także retinolem roślinnym lub botanicznym) nie jest formą witaminy A. O jego popularności i nazwie zdecydowało natomiast działanie – podobne do tego, jakie osiąga się w pielęgnacji cery najczęściej spotykaną formą witaminy młodości, czyli retinolem.

Bakuchiol to jeden z najnowszych składników aktywnych, który pojawił się na rynku kosmetycznym. Jest połączeniem skuteczności retinolu z roślinną, "zieloną" odsłoną pielęgnacji – zwraca uwagę Marta Wąsowska, brand manager, Dax Cosmetics.

Przypomnijmy, że retinol to niestabilna postać witaminy A, która w skórze ulega przekształceniu w kwas retinowy, wykazujący silne działanie naprawcze. Retinol dobrze przenika przez warstwę rogową naskórka i tym samym efektywnie pobudza komórki skóry do odnowy. To właśnie z tego powodu uznawany jest za jeden z najskuteczniejszych składników opóźniających starzenie się skóry i redukujących oznaki tego procesu. Wykazuje też świetne efekty w walce z trądzikiem.

Retinol ma jednak działanie fotouczulające, dlatego nie poleca się kuracji z jego wykorzystaniem w miesiącach wiosennych i letnich, a podczas pozostałych pór roku należy pamiętać o stosowaniu na dzień kremów z filtrem UV o wysokim współczynniku SPF. Do tego retinol często powoduje podrażnienia, stąd unikają go posiadaczki cery wrażliwej. Nie można również stosować kosmetyków z retinolem w trakcie ciąży i karmienia piersią.

Bezpieczny dla kobiet w ciąży

Tych ograniczeń nie ma natomiast bio-retinol. Mając właściwości przeciwstarzeniowe i przeciwtrądzikowe, jest równocześnie łagodny dla skóry, nie reaguje fotouczuleniem na światło (wręcz przeciwnie – łagodzi skutki promieniowania UV) i nie stwarza ryzyka przedawkowania witaminy A, co może być niebezpieczne dla płodu. Można go zatem stosować bez względu na rodzaj cery i jej skłonność do podrażnień. Kuracje można kontynuować przez cały rok, bez obaw o działanie słońca. Nie trzeba też porzucać kosmetyków z bakuchiolem podczas starań o dziecko ani później, będąc w ciąży.

Dla młodej i dla dojrzałej cery

Bakuchiol jest też odpowiedzią na zarzuty krytyków nurtu naturalnego w pielęgnacji, którzy uważają, że nie służy on cerom dojrzałym lub wymagającym, potrzebującym silnych składników aktywnych. Mimo swojego biologicznego pochodzenia bio retinol ma szereg dobroczynnych właściwości o udowodnionym działaniu: hamuje wzrost bakterii odpowiedzialnych za powstawanie trądziku, zmniejsza aktywność enzymu odpowiedzialnego za wzmożone wydzielanie sebum, zwiększa liczbę fibroblastów, produkujących elastynę i kolagen, które poprawiają gęstość skóry. Działa też lekko złuszczająco, pomagając usunąć zrogowaciałą warstwę naskórka oraz łagodzi skutki promieniowania UV.

Za produkty z bakuchiolem z pewnością wdzięczne będą miłośniczki surowców naturalnych w kosmetykach, które potrzebują zdecydowanej pielęgnacji i ratunku w przypadku cery z oznakami starzenia się, walki z trądzikiem, przebarwieniami czy nadprodukcją sebum.

Marta Wąsowska, brand manager, Dax Cosmetics

Bakuchiol to ekstrakt z nasion rośliny Babći (Babchi), od lat stosowanej w ajurwedyjskiej medycynie jako środek przeciwzapalny i wspomagający leczenie chorób skóry. Jest retinoidem botanicznym, czyli naturalną alternatywą dla retinolu – jednego z najskuteczniejszych surowców przeciwstarzeniowych w kosmetologii. Bakuchiol dzięki swojej multifunkcjonalności nadaje się idealnie do pielęgnacji cery dojrzałej. Wykazuje działanie lekko złuszczające i normalizujące, dzięki czemu zniszczona i zrogowaciała warstwa naskórka zostaje usunięta. W efekcie zmarszczki ulegają spłyceniu, a skóra staje się bardziej jędrna. Składnik ten dodatkowo zmniejsza widoczność przebarwień i zapobiega powstawaniu nowych. Ponadto wykazuje działanie przeciwbakteryjne i może być polecany do cery problematycznej, z niedoskonałościami. Zaletą bakuchiolu jest też fakt, że mając odmładzającą siłę retinolu, jest przy tym niezwykle delikatny dla skóry, nie podrażnia jej, nie powoduje fotouczuleń i może być stosowany w całorocznej pielęgnacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
15.09.2025 14:38
„Sukcesja” po włosku: Testament Armaniego otwiera drogę do sprzedaży udziałów lub giełdy
Giorgio Armani Beauty w Galerii Mokotów.Giorgio Armani Beauty

Śmierć Giorgio Armaniego, który zmarł 4 września w wieku 91 lat, uruchomiła proces sukcesji w jednej z najsłynniejszych włoskich marek luksusowych. Testament projektanta zakłada stopniową sprzedaż udziałów w założonym przez niego domu mody lub alternatywnie wprowadzenie spółki na giełdę. To znacząca zmiana w strategii przedsiębiorstwa, które przez dekady broniło swojej niezależności. Wartość firmy szacowana jest na od 5 do 12 miliardów euro.

Zgodnie z zapisami, spadkobiercy mają obowiązek sprzedać pierwsze 15 proc. udziałów w ciągu 18 miesięcy. Następnie, w okresie od trzech do pięciu lat, na rynek powinien trafić kolejny pakiet – od 30 proc. do 54,9 proc. Jeśli druga transakcja nie zostanie zrealizowana, spółka powinna przeprowadzić ofertę publiczną w Mediolanie lub innym porównywalnym rynku. Kontrolę nad co najmniej 30 proc. udziałów oraz 70 proc. praw głosu zachowa Fondazione Giorgio Armani, oraz wieloletni partner projektanta, Pantaleo Dell’Orco.

Potencjalnymi nabywcami są globalne koncerny z sektora dóbr luksusowych i kosmetycznych: LVMH, L’Oréal oraz EssilorLuxottica. Analitycy wskazują, że największe szanse ma LVMH, ze względu na zasoby finansowe i strategiczną synergię. Armani, mimo ikonicznego statusu, notuje ograniczoną rentowność – w 2024 roku grupa wygenerowała 2,3 mld euro przychodów (2,7 mld dolarów), a marża operacyjna spadła poniżej 3 proc., podał bank Berenberg.

Przyszłość domu mody będzie mieć znaczenie nie tylko dla Włoch, ale i dla całej branży luksusowej, która zmaga się z wolniejszym tempem wzrostu oraz rosnącą konkurencją. Testament Armaniego formalizuje proces przejęcia kontroli nad jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, otwierając pole do konsolidacji na rynku, w którym dominują globalne holdingi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2025 14:32
Goop zamyka markę Good Clean Goop po niespełna dwóch latach
Początki Goop sięgają roku 2006, kiedy to Paltrow zaczęła od wysyłania cotygodniowego newslettera.Gwyneth Paltrow

Goop, firma założona przez Gwyneth Paltrow, ogłosiła wycofanie z rynku swojej masowej linii kosmetycznej Good Clean Goop. Marka, wprowadzona w 2023 roku, miała stanowić tańszą alternatywę dla luksusowej oferty Goop Beauty, oferując produkty pielęgnacyjne w cenie poniżej 40 dolarów. Good Clean Goop była dostępna m.in. w sieci Target oraz na platformie Amazon, jednak nie udało jej się zbudować silnej pozycji rynkowej.

Według branżowych raportów, sprzedaż Good Clean Goop plasowała się w dolnych 15% marek kosmetycznych w ofercie Targeta. Słabe wyniki doprowadziły do zakończenia współpracy z siecią, która wcześniej miała na markę wyłączność. W konsekwencji Goop podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu linii, wskazując na konieczność koncentracji na działalności podstawowej.

Decyzja ta wpisuje się w szersze zmiany w strategii spółki. W 2024 roku Goop przeprowadziło redukcje zatrudnienia, a równocześnie rozwijało segment premium. Flagowa linia Goop Beauty niedawno poszerzyła swoją obecność dzięki partnerstwu z Ulta Beauty, co wskazuje na priorytetowe znaczenie wyższej półki cenowej w strukturze przychodów firmy.

Zamknięcie Good Clean Goop pokazuje trudności, z jakimi mierzą się marki luksusowe przy próbach wejścia w segment masowy. Choć niższa cena miała poszerzyć grono odbiorców, to ograniczona rozpoznawalność oraz silna konkurencja wśród budżetowych marek drogeryjnych sprawiły, że projekt nie przyniósł oczekiwanych efektów. Goop zdecydowało się więc wzmocnić pozycję tam, gdzie generuje najwyższe zyski – w segmencie premium, stanowiącym kluczowy motor wzrostu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. wrzesień 2025 23:20