StoryEditor
Producenci
17.03.2021 00:00

Ceny tworzyw sztucznych. Europejski przemysł kosmetyczny pod dużą presją

Podwyżki cen, dłuższe terminy dostaw, braki surowców - europejscy producenci opakowań do kosmetyków biją na alarm w związku z sytuacją na rynkach tworzyw sztucznych. Podczas gdy łańcuchy logistyczne pozostają osłabione przez pandemię, silne ożywienie w Azji spowodowało znaczną nierównowagę - czytamy w Premium Beauty News.

Jak informuje portal, producenci polimerów ograniczyli swoją działalność w okresach przestojów. Chociaż wydaje się, że na razie uniknięto prawdopodobieństwa zatrzymania niektórych linii z powodu braku materiału, producenci opakowań ostrzegają, że istnieje całkowity brak widoczności na rynku.

- Od kilku tygodni producenci sztywnych i elastycznych opakowań z tworzyw sztucznych mają poważne trudności w zaopatrzeniu się w surowce - ostrzega Elipso, profesjonalne stowarzyszenie zrzeszające producentów opakowań z tworzyw sztucznych we Francji.

Problemy te dotyczą głównych pierwotnych żywic tworzyw sztucznych, takich jak polipropylen (PP) lub polietylen (PE), ale także bardziej specyficznych żywic, takich jak niektóre jonomery (takie jak Surlyn) lub ABS (akrylonitryl-butadien-styren), które są również szeroko stosowane do produkcji tworzyw sztucznych w opakowaniach kosmetyków.

Zawinił wzrost cen i niedobory surowców

Według Elipso od maja 2020 r. do lutego 2021 r. ceny PP i PE wzrosły o 30 proc. Jeśli chodzi o ABS, jego cena wzrosła o ponad 60 proc. w ciągu jednego roku - podaje Polyvia, Francuski Związek Transformatorów Polimerowych.

- W praktyce chodzi o wszystkie tworzywa sztuczne, ale poza tym prawie wszystkie surowce, w tym metale, znajdują się pod presją - potwierdza Florent Tronquit, wiceprezes ds. łańcucha dostaw w firmie Albéa, francuskim gigancie opakowań do kosmetyków. 

Również Vincent Joffre, dyrektor sprzedaży w PRP Création potwierdza, że istnieja problemy. - Nasi dostawcy nieustannie ogłaszają podwyżki cen z natychmiastowym skutkiem - mówi.

Trudna sytuacja ma swoje korzenie w kryzysie zdrowotnym i obostrzeniach z 2020 r., a następnie spadku światowego popytu. - Niektórzy producenci polimerów, którzy mieli wówczas duże zapasy, podjęli logiczną decyzję o zmniejszeniu produkcji - wyjaśnia Polyvia.

Do tego szybkie ożywienie Chin, które zdjęły lockdown wcześniej niż reszta świata, doprowadziło do nieoczekiwanego odbicia popytu na polimery, co wiązało się z gwałtownym wzrostem cen. W rezultacie przepływ materiałów został masowo przekierowany do Azji.

Już napięta sytuacja została jeszcze spotęgowana przez dezorganizację łańcuchów logistycznych, a w efekecie brak kontenerów oraz gwałtowny wzrost kosztów transportu i terminów. Wreszcie kilka incydentów w kluczowych lokalizacjach doprowadziło do wstrzymania produkcji i zapowiedzi działania „siły wyższej”.

Dlatego oba stowarzyszenia branżowe, Elipso i Polyvia, proszą producentów polimerów o wykazanie się pełną przejrzystością, bo producenci opakowań potrzebują widoczności w zakresie dostępności i dostaw żywic. Przetwórcy wzywają również do większej solidarności w całym sektorze.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:32
L’Oréal zwiększa zaangażowanie w chiński rynek beauty i inwestuje w markę Lan
L’Oréal zaznacza wyraźniej swoją obecność na chińskim rynku.StudioPhotoLoren

L’Oréal poinformował o objęciu mniejszościowego pakietu udziałów w chińskiej marce pielęgnacyjnej Lan, działającej w segmencie masowym. To już druga inwestycja koncernu w lokalną markę w ostatnich miesiącach, co podkreśla rosnące znaczenie Chin w globalnej strategii firmy. Szczegóły dotyczące wielkości i wartości udziałów nie zostały ujawnione, jednak – jak podkreślił Vincent Boinay, prezes L’Oréal North Asia i CEO L’Oréal China – inwestycje na tym rynku są kluczowe dla przyszłego wzrostu grupy.

Decyzja zapadła krótko po tym, jak L’Oréal nabył 6,67 proc. udziałów w marce Chando za 442 mln juanów (62 mln dolarów), co zostało ujawnione w prospekcie emisyjnym spółki przygotowywanym do IPO w Hongkongu. Inwestycje te wpisują się w strategię głębszego wejścia w segment C-Beauty – dynamicznie rosnącej kategorii marek krajowych, które zdobyły istotne udziały w wartym 75 mld dolarów chińskim rynku kosmetyków i produktów higieny osobistej.

Rynek ten jest obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych koncernów: lokalne marki zyskują przewagę dzięki szybkim iteracjom produktów oraz agresywnej komunikacji nowych składników i koncepcji pielęgnacyjnych. Jak zauważa Ben Cavender z China Market Research Group, zakup udziałów w rozpoznawalnych chińskich markach może być dla L’Oréal sposobem na skorzystanie z tempa wzrostu C-Beauty bez bezpośredniej konkurencji na najbardziej dynamicznych segmentach rynku.

Mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – spowolnienia wzrostu, obniżonego nastroju konsumenckiego oraz kryzysu na rynku nieruchomości – wyniki L’Oréal w Chinach wykazują oznaki stabilizacji. W trzecim kwartale biznes firmy w tym kraju wzrósł o około 3 proc., co stanowi pierwszy wzrost od dwóch lat. Jednocześnie najwięksi gracze krajowi, tacy jak Proya i Chicmas, utrzymują szybkie tempo wzrostu, a Chando jest obecnie trzecim największym lokalnym producentem kosmetyków według danych Frost & Sullivan.

Dla L’Oréal strategiczna może być obecność Chando i Lan w segmencie masowym, gdzie ceny produktów mieszczą się głównie w przedziale 49–390 juanów. Jak podkreśla cytowany przez Reutersa Yang Hu z Euromonitor International, ich silna pozycja w mniejszych chińskich miastach daje koncernowi dostęp do nowych grup konsumentów, wspierając odbudowę sprzedaży bez kanibalizowania portfolio marek premium należących do grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:02
Niemiecka Cosnova zaczyna dystrybucję swoich kosmetyków w Indiach
Produkty Essence zawierają w 100 proc. wegańskie składnikiCosnova Beauty

Cosnova, niemiecki producent kosmetyków (m.in. marki Essence), nawiązał współpracę dystrybucyjną z Reliance Retail w celu wprowadzenia na rynek indyjski swoich produktów. Wejście na rynek w Indiach będzie wzmocnieniem przystępnej cenowo, globalnej oferty kosmetyków Reliance Retail i umożliwi sprzedaż detaliczną produktów Essence za pośrednictwem wielokanałowej sieci sprzedaży.

Asortyment kosmetyków makijażowych Essence będzie dostępny online na terenie całego kraju, jak również w drogeriach sieci Reliance oraz w partnerskich punktach sprzedaży detalicznej.

Reliance jako oficjalny dystrybutor będzie odpowiadać za zwiększenie zasięgu marki w Indiach. Essence jest postrzegane przez dystrybutora z Indii za wiodącą markę kosmetyków, wyróżniającą się w Europie pod względem liczby sprzedanych sztuk. Ponad 80 proc. swoich produktów Essence produkuje w Europie.

image

Isabelle Tambue, Essence: Reagowanie na trendy mamy wpisane w DNA marki

Marka charakteryzuje się młodzieżową estetyką, a jej produkty zawierają w 100 proc. wegańskie składniki, są produkowane w ekologicznych opakowaniach i nie zawierają mikroplastiku.

image

Indie – rynkiem z największym potencjałem sprzedaży kosmetyków na świecie? Potwierdzają to wyniki Nykaa

Wprowadzając markę Essence na rynek indyjski, chcemy zainspirować nową falę kreatywnego wyrażania siebie poprzez eksperymenty z urodą, zachęcając konsumentów do łączenia, dopasowywania i zabawy produktami, które sprawią, że makijaż stanie się radosnym elementem codziennego życia każdego z nas – stwierdzili przedstawiciele Reliance Retail, dodając, że premiera ta “odzwierciedla zaangażowanie Reliance Retail w oferowanie indyjskim konsumentom najlepszych globalnych doświadczeń kosmetycznych, łącząc zabawę, inkluzywność i zrównoważony rozwój pod jedną marką”.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2025 02:38