StoryEditor
Producenci
17.03.2021 00:00

Ceny tworzyw sztucznych. Europejski przemysł kosmetyczny pod dużą presją

Podwyżki cen, dłuższe terminy dostaw, braki surowców - europejscy producenci opakowań do kosmetyków biją na alarm w związku z sytuacją na rynkach tworzyw sztucznych. Podczas gdy łańcuchy logistyczne pozostają osłabione przez pandemię, silne ożywienie w Azji spowodowało znaczną nierównowagę - czytamy w Premium Beauty News.

Jak informuje portal, producenci polimerów ograniczyli swoją działalność w okresach przestojów. Chociaż wydaje się, że na razie uniknięto prawdopodobieństwa zatrzymania niektórych linii z powodu braku materiału, producenci opakowań ostrzegają, że istnieje całkowity brak widoczności na rynku.

- Od kilku tygodni producenci sztywnych i elastycznych opakowań z tworzyw sztucznych mają poważne trudności w zaopatrzeniu się w surowce - ostrzega Elipso, profesjonalne stowarzyszenie zrzeszające producentów opakowań z tworzyw sztucznych we Francji.

Problemy te dotyczą głównych pierwotnych żywic tworzyw sztucznych, takich jak polipropylen (PP) lub polietylen (PE), ale także bardziej specyficznych żywic, takich jak niektóre jonomery (takie jak Surlyn) lub ABS (akrylonitryl-butadien-styren), które są również szeroko stosowane do produkcji tworzyw sztucznych w opakowaniach kosmetyków.

Zawinił wzrost cen i niedobory surowców

Według Elipso od maja 2020 r. do lutego 2021 r. ceny PP i PE wzrosły o 30 proc. Jeśli chodzi o ABS, jego cena wzrosła o ponad 60 proc. w ciągu jednego roku - podaje Polyvia, Francuski Związek Transformatorów Polimerowych.

- W praktyce chodzi o wszystkie tworzywa sztuczne, ale poza tym prawie wszystkie surowce, w tym metale, znajdują się pod presją - potwierdza Florent Tronquit, wiceprezes ds. łańcucha dostaw w firmie Albéa, francuskim gigancie opakowań do kosmetyków. 

Również Vincent Joffre, dyrektor sprzedaży w PRP Création potwierdza, że istnieja problemy. - Nasi dostawcy nieustannie ogłaszają podwyżki cen z natychmiastowym skutkiem - mówi.

Trudna sytuacja ma swoje korzenie w kryzysie zdrowotnym i obostrzeniach z 2020 r., a następnie spadku światowego popytu. - Niektórzy producenci polimerów, którzy mieli wówczas duże zapasy, podjęli logiczną decyzję o zmniejszeniu produkcji - wyjaśnia Polyvia.

Do tego szybkie ożywienie Chin, które zdjęły lockdown wcześniej niż reszta świata, doprowadziło do nieoczekiwanego odbicia popytu na polimery, co wiązało się z gwałtownym wzrostem cen. W rezultacie przepływ materiałów został masowo przekierowany do Azji.

Już napięta sytuacja została jeszcze spotęgowana przez dezorganizację łańcuchów logistycznych, a w efekecie brak kontenerów oraz gwałtowny wzrost kosztów transportu i terminów. Wreszcie kilka incydentów w kluczowych lokalizacjach doprowadziło do wstrzymania produkcji i zapowiedzi działania „siły wyższej”.

Dlatego oba stowarzyszenia branżowe, Elipso i Polyvia, proszą producentów polimerów o wykazanie się pełną przejrzystością, bo producenci opakowań potrzebują widoczności w zakresie dostępności i dostaw żywic. Przetwórcy wzywają również do większej solidarności w całym sektorze.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.07.2025 16:35
Kosmetyki marki Runmageddon? Marka eventowo-sportowa wkracza w nowe segmenty
Czy Runmageddon stanie się konkurentem globalnych graczy w segmencie kosmetyków sportowych?DALL-E

Do zarządu spółki Runmageddon S.A. wszedł Milivoj Puškar, obejmując nowo utworzone stanowisko chief commercial & brand officera (CC&BO). To pierwszy od dwóch lat awans na poziomie zarządu i jednocześnie jedyna zmiana personalna ogłoszona w 2025 r. przez organizatora największych w Polsce biegów z przeszkodami.

Wprowadzenie Puškara zbiega się z wdrożeniem nowej strategii biznesowej. Runmageddon deklaruje odejście od modelu stuprocentowo eventowego na rzecz kompleksowego rozwoju marki i jej filarów. – „Uświadomienie sobie wartości brandu skłoniło mnie do komercjalizacji Runmageddonu” – podkreśla założyciel spółki Jarosław Bieniecki. Firma zamierza uporządkować portfolio tak, aby przychody nie zależały wyłącznie od kalendarza imprez.

Założyciel marki Runmageddon w wypowiedzi dla Wirtualnemedia.pl tłumaczy swoje zamierzenia:

Filary naszego brandu można podzielić na dwie kategorie [...] Po pierwsze to retail, w którym chcemy wprowadzać na rynek produkty z brandem Runmageddon, takie jak żywność funkcjonalna, suplementy, zdrowe słodycze, kosmetyki. Po drugie — stawiamy mocno na Generację Runmageddonu, pod którą kryje się m.in. organizacja darmowych wydarzeń dla ponad 40 tys. dzieci w 2026 roku.

Kluczowym krokiem jest przesunięcie 7 obszarów kompetencyjnych – komunikacji, brandingu, sprzedaży, SSC, B2C, B2B oraz IT – do holdingu Runmageddon. Natomiast spółka zależna Extreme Events skoncentruje się wyłącznie na logistyce cyklu biegów w kilkunastu lokalizacjach w całym kraju. Pozwoli to, według zarządu, ograniczyć koszty operacyjne nawet o kilkanaście procent i równolegle zwiększyć tempo prac nad nowymi przedsięwzięciami.

Jednocześnie spółka buduje fundamenty pod przyszłe projekty w obszarach sportu, rekreacji, edukacji oraz e-commerce, deklarując, że pierwsze nowe inicjatywy zostaną ogłoszone w II półroczu 2026 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.07.2025 13:30
Yves Rocher zamyka zakłady produkcyjne swojej marki w Izraelu – 270 osób straci pracę
Plaza Poznań

Marka kosmetyczna Sabon, należąca do francuskiego koncernu Yves Rocher, ogłosiła decyzję o zamknięciu swojego zakładu produkcyjnego, centrum logistycznego oraz globalnej siedziby w Izraelu. Zmiany te wiążą się z likwidacją około 270 miejsc pracy i mają na celu konsolidację działalności produkcyjnej w już istniejącym zakładzie we Francji.

Zamknięcie obejmie zakład produkcyjny i globalne centrum logistyczne w Kiryat Gat. Operacje logistyczne zostaną zakończone do października 2025 roku, natomiast całkowite zamknięcie planowane jest na czerwiec 2026 roku. Firma prowadzi rozmowy w sprawie sprzedaży zakładu i podpisała niewiążący list intencyjny z potencjalnym nabywcą. W przypadku niepowodzenia transakcji, zakład zostanie całkowicie zamknięty.

Sabon planuje również sprzedaż swoich 22 sklepów detalicznych w izraelskich centrach handlowych. Zgodnie z planem, przyszły nabywca miałby pełnić rolę wyłącznego dystrybutora produktów marki Sabon na rynku izraelskim. Na ten moment nie wiadomo, czy negocjacje zakończą się podpisaniem wiążącej umowy.

Zamknięcie izraelskich struktur obejmie 60 pracowników centrali, 104 osoby zatrudnione w fabryce, 16 pracowników logistyki oraz około 90 pracowników sklepów, których przyszłość zależy od powodzenia procesu sprzedaży. Firma uzasadnia swoją decyzję koniecznością redukcji kosztów i uproszczenia działalności poprzez likwidację dwóch równoległych ośrodków produkcyjnych – w Izraelu i we Francji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2025 06:54