StoryEditor
Producenci
08.09.2019 00:00

Dior oskarżony o rasistowską kampanię perfum

Marka została oskarżona o "przywłaszczenie kulturowe i rasizm" po tym, jak w jej reklamie wystąpił rdzenny Amerykanin. Konsumenci zareagowali mocno na luksusową francuską firmę Dior twierdząc, że jej kampania zapachowa perfum Sauvage była nieodpowiednia kulturowo.

Problemy wizerunkowe firm związane z kwestiami kulturowymi nie mają końca. Ostatnio konsumenci rzucili się na Diora z powodu kampanii perfum Sauvage, „rasistowskiej” ich zdaniem, z udziałem aktora Johnny'ego Deppa.

W reklamie, która od tego czasu została wycofana, Dior przedstawia Indianina tańczącego w tradycyjnych strojach wraz z wieloletnim ambasadorem marki Dior, Johnnym Deppem.

Jednak to właśnie hasło Sauvage natychmiast wywołało krytykę - z franc. dziki. „Nazwanie nas dzikimi w innym języku i akcencie nie usuwa długotrwałej historycznej przemocy i rasizmu, których wciąż doświadczamy” - skomentował jeden z oburzonych internautów. "Rażące lekceważenie rodzimej kultury"  czy "Pokazanie obrazów, które są obraźliwe, rasistowskie i po prostu błędne” - to jedene z licznych zarzutów, które padły pod adresem francukiego koncernu Dior.

W odpowiedzi Dior przesłał oświadczenie opublikowane na łamach Cosmetics Business: „Dom Dior pragnie odpowiedzieć na silne reakcje na zwiastun nowej kampanii dotyczącej zapachu Dior Sauvage. Występuje w nim artysta indiański, wykonujący tradycyjny Fancy Dance. Kampania została zainspirowana głębokim i bogatym dziedzictwem i kulturą rdzennych Amerykanów, które Dom Diora darzy najwyższym szacunkiem. Aby zapewnić dokładność i włączenie, Dior ściśle współpracował z rodzimymi konsultantami, artystami, pisarzami i tancerzami, a także stowarzyszeniem Americans for Indian Opportunity (AIO). Marka jest od dawna zaangażowana w walkę z rasizmem lub jakąkolwiek dyskryminacją i będzie kontynuowała tę pracę i stanowczo wspierała organizacje walczące z tymi obciążeniami. W odpowiedzi na te reakcje zwiastun został usunięty, a nowa kampania ukaże się w późniejszym terminie”.

W ostatnich latach przemysł kosmetyczny naraził się opinii publicznej z powodu zawłaszczania symboli ważnych dla danej kultury.  Na przykład marka kosmetyczna Rihanny, Fenty Beauty, uraziła Japończyków nazwą kosmetyku Geisha Chic, która została określona jako „nieodpowiednia” i „rasistowska". Z kolei marka makijażowa Becca Cosmetics otrzymała ostrzeżenie po przyciemnieniu skóry modelki, która miała pokazać integrację podczas premiery podkładu Skin Love.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.07.2025 14:42
PZ Cussons odstępuje od sprzedaży marki St. Tropez
St. Tropez to marka produktów do samoopalania należąca do PZ Cussons.St. Tropez

W kwietniu 2024 r. Grupa PZ Cussons ogłosiła zamiar sprzedaży marki St. Tropez i rozpoczęła szeroki proces aukcyjny, który przyciągnął „liczne oferty”. Decyzja zapadła w momencie, gdy segment Beauty notował spadek wycen, a przychody spółki w USA w roku obrotowym FY25 malały. Mimo szczegółowej analizy propozycji zarząd ostatecznie postanowił markę zatrzymać i nadać jej nowy kierunek rozwoju.

Kluczowym elementem nowej strategii jest powołanie dedykowanego zespołu, którego rezultaty będą mierzone trzema wskaźnikami: skutecznością działań handlowych (w tym aktywności cyfrowych), tempem wdrażania innowacji oraz odświeżeniem wizerunku St. Tropez. Ma to pozwolić na lepsze wykorzystanie potencjału marki w międzynarodowym portfolio PZ Cussons.

Istotnym krokiem będzie również partnerstwo z amerykańską firmą The Emerson Group. Emerson przejmie obsługę kluczowych sieci detalicznych w USA, oferując zarządzanie klientem, logistykę i wsparcie marketingowe. Model ten ma zniwelować problem „niedoskalowanego” biznesu PZ Cussons w Stanach Zjednoczonych i ponownie wprowadzić markę na ścieżkę wzrostu dzięki połączeniu zasięgu dystrybucyjnego Emersona i kapitału marki St. Tropez.

Ze względu na ostatnie wyniki St. Tropez (marka wypracowała 7,5 mln funtów skorygowanego zysku operacyjnego w FY25) Grupa spodziewa się ujęcia odpisu aktualizującego o charakterze niepieniężnym, który zostanie zaprezentowany w wynikach za FY25 we wrześniu 2025 r. Szczegółowy plan dalszego rozwoju marki ma zostać przedstawiony również we wrześniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.07.2025 16:35
Kosmetyki marki Runmageddon? Marka eventowo-sportowa wkracza w nowe segmenty
Czy Runmageddon stanie się konkurentem globalnych graczy w segmencie kosmetyków sportowych?DALL-E

Do zarządu spółki Runmageddon S.A. wszedł Milivoj Puškar, obejmując nowo utworzone stanowisko chief commercial & brand officera (CC&BO). To pierwszy od dwóch lat awans na poziomie zarządu i jednocześnie jedyna zmiana personalna ogłoszona w 2025 r. przez organizatora największych w Polsce biegów z przeszkodami.

Wprowadzenie Puškara zbiega się z wdrożeniem nowej strategii biznesowej. Runmageddon deklaruje odejście od modelu stuprocentowo eventowego na rzecz kompleksowego rozwoju marki i jej filarów. – „Uświadomienie sobie wartości brandu skłoniło mnie do komercjalizacji Runmageddonu” – podkreśla założyciel spółki Jarosław Bieniecki. Firma zamierza uporządkować portfolio tak, aby przychody nie zależały wyłącznie od kalendarza imprez.

Założyciel marki Runmageddon w wypowiedzi dla Wirtualnemedia.pl tłumaczy swoje zamierzenia:

Filary naszego brandu można podzielić na dwie kategorie [...] Po pierwsze to retail, w którym chcemy wprowadzać na rynek produkty z brandem Runmageddon, takie jak żywność funkcjonalna, suplementy, zdrowe słodycze, kosmetyki. Po drugie — stawiamy mocno na Generację Runmageddonu, pod którą kryje się m.in. organizacja darmowych wydarzeń dla ponad 40 tys. dzieci w 2026 roku.

Kluczowym krokiem jest przesunięcie 7 obszarów kompetencyjnych – komunikacji, brandingu, sprzedaży, SSC, B2C, B2B oraz IT – do holdingu Runmageddon. Natomiast spółka zależna Extreme Events skoncentruje się wyłącznie na logistyce cyklu biegów w kilkunastu lokalizacjach w całym kraju. Pozwoli to, według zarządu, ograniczyć koszty operacyjne nawet o kilkanaście procent i równolegle zwiększyć tempo prac nad nowymi przedsięwzięciami.

Jednocześnie spółka buduje fundamenty pod przyszłe projekty w obszarach sportu, rekreacji, edukacji oraz e-commerce, deklarując, że pierwsze nowe inicjatywy zostaną ogłoszone w II półroczu 2026 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. lipiec 2025 04:17