StoryEditor
Producenci
16.01.2017 00:00

Dorota Topolska, Elfa Pharm: W modzie jest slow life i świadomy konsumpcjonizm

Redakcja magazynu „Wiadomości Kosmetyczne” i portalu wiadomoscikosmetyczne.pl zapytała menadżerów z sektora kosmetycznego o wyzwania stojące przed branżą w 2017 r. Sytuację komentuje Dorota Topolska, członek zarządu, Elfa Pharm.

Przed nami rok… dynamiczny, planujemy sporo zmian, między innymi w liniach kosmetycznych już obecnych w naszej ofercie.

Największym wyzwaniem dla branży kosmetycznej będzie... sprostanie stale zmieniającym się wymaganiom klientów. Coraz więcej napływa do nas kosmetyków zagranicznych, jak również nowych trendów, np. azjatyckich, którym ulegają konsumenci. Polskie marki, aby dotrzymać im tempa, będą musiały szybko i sprawnie wprowadzać na rynek kosmetyki wpisujące się w te trendy. Po roku 2016 widać, że rodzime marki są silne, ale mimo to zagraniczne marki stale zyskują na popularności i stają się realnym zagrożeniem.

Największej dynamiki spodziewamy się w… pielęgnacji twarzy. Konsumenci coraz chętniej eksperymentują nawet z kosmetykami do pielęgnacji twarzy, których do tej pory zwykle nie zmieniali.

Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to można powiedzieć, że dystrybucja kosmetyków ewoluuje w kierunku… mocno rozwijającej się sprzedaży internetowej.

Najważniejsze trendy, które będą wyznaczać kierunki rozwoju w branży kosmetycznej, to… z jednej strony rozwijający się nadal trend slow life i świadomego konsumpcjonizmu, np. czytanie składów kosmetyków i produktów spożywczych, świadoma pielęgnacja, większa uważność w stosunku do potrzeb swojej skóry i ciała, pielęgnacja traktowana jako czas dla siebie i relaks. Z drugiej strony – minimalizm. W kosmetyce sięganie po produkty, których stosowanie nie zajmuje wiele czasu, bez wielu etapów nakładania, o krótkim składzie, proste w użyciu. W dobie coraz groźniejszych zanieczyszczeń powietrza modna stanie się też najprawdopodobniej ochrona włosów, skóry i ogólnie zdrowia.

Spodziewamy się, że hitami roku 2017 wśród składników będą… proste składniki roślinne, z drugiej strony również zaawansowane technologicznie składniki chroniące skórę przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.

Konsumenta 2017 charakteryzuje… coraz bardziej świadomy wybór, „wybredność” dotycząca nawet produktów tanich i prostych.

Główne cele, które nasza firma chce zrealizować w 2017 r., to... dalszy wzrost sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych poprzez rozszerzenie oferty. 

Obawiamy się… nieustabilizowanej sytuacji fiskalno-prawnej, jak np. zmiany w prawie farmaceutycznym, oraz niestabilnego kursu euro – waluty, w której realizujemy większość zakupów opakowań i surowców.

W 2016 r. udało nam się… zwiększyć obroty o blisko 60 proc. Jesteśmy młodą firmą, od niespełna sześciu lat na polskim rynku, więc dużo łatwiej jest nam realizować duże wzrosty niż innym, uznanym polskim firmom.

Nasze najbardziej udane wdrożenie 2016 r. to… linia wzmacniająca przeciw wypadaniu włosów Basil Element i nowe wyroby w linii O’Herbal.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
31.10.2025 09:37
Puig z 8-proc. wzrostem sprzedaży – kurs na rekordowy rok 2025
Hiszpańska grupa świętuje sukces.Puig

Hiszpańska grupa Puig odnotowała w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wzrost przychodów o 8 proc., osiągając poziom 3,9 miliarda euro. Wynik ten potwierdza utrzymującą się silną pozycję koncernu w segmencie perfum prestiżowych i niszowych, które stanowią obecnie główny motor wzrostu spółki.

Na czele najlepiej sprzedających się marek znalazły się Charlotte Tilbury, Rabanne, Carolina Herrera i Byredo, a także rosnące w siłę niszowe domy perfumeryjne, takie jak Dries Van Noten i Penhaligon’s. Segment zapachów luksusowych pozostaje dla Puig kluczowym obszarem rozwoju, zapewniającym wysokie marże i globalną rozpoznawalność.

Pod względem geograficznym najlepsze wyniki zanotowano w Europie oraz obu Amerykach, podczas gdy rynek azjatycki – po miesiącach spowolnienia – zaczął wykazywać oznaki odbicia. Zdywersyfikowana obecność regionalna pozwala firmie stabilizować sprzedaż mimo zróżnicowanych warunków makroekonomicznych w poszczególnych krajach.

Puig potwierdził swoje prognozy na cały rok 2025, przewidując, że jego sprzedaż przekroczy 5 miliardów euro, a rentowność ulegnie dalszej poprawie. Wzrost ma być napędzany zarówno przez rozwój marek premium, jak i ekspansję w kanałach cyfrowych oraz nowych rynkach.

Wyniki za dziewięć miesięcy potwierdzają silną kondycję finansową grupy i utrzymujący się globalny popyt na zapachy z segmentu prestige. Puig, który w ostatnich latach umocnił się w czołówce światowych producentów luksusowych kosmetyków, wchodzi w końcowy kwartał 2025 roku z wyraźną perspektywą rekordowych przychodów i dalszego wzrostu udziałów rynkowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. październik 2025 14:35