StoryEditor
Producenci
23.03.2022 00:00

Estée Lauder Companies poszedł na ugodę z pracownikami, których zwolnił... komputer

Technologia w branży kosmetycznej idzie bardzo daleko. Sztucznej inteligencji i algorytmów używa się już do oceny skóry, doboru odpowiedniego zapachu perfum czy koloru farby do włosów. Marka MAC należąca do Grupy Estée Lauder poszła jednak o krok za daleko i pozwoliła komputerowi ocenić umiejętności swoich wizażystów. W wyniku tego zostali oni zwolnieni z pracy.

Trzech byłych wizażystów marki MAC należącej do ELC, wystąpiło do sądu przeciwko właścicielowi firmy po tym, jak zostali zwolnieni z powodu rozmowy wideo na temat ich kwalifikacji. Komputer za pomocą algorytmu negatywnie ocenił ich odpowiedzi. Firma zdecydowała się pójść na ugodę – czytamy na portalu Cosmetics Business.

Pracownicy MAC zostali poinformowani, że powodem tej decyzji był wywiad wideo prowadzony przez amerykańską firmę technologiczną HireVue. Specjalny algorytm negatywnie ocenił ich odpowiedzi.

Według jednej ze zwolnionych osób pytania, które padły podczas wywiadu, nie wymagały żadnych pokazów i prezentacji umiejętności, a dotyczyły tego jak np. wykonać makijaż smokey eye. Trzy kobiety powiedziały również, że nikt nie potrafił konkretnie wyjaśnić, w jaki sposób zostały ocenione w wywiadzie HireVue. Stwierdziły, że w uzasadnieniu skopiowano to samo zdanie o algorytmach i sztucznej inteligencji. 

Jedna ze zwolnionych, podkreślała również, że nie może uwierzyć, że taka sytuacja miała miejsce i zwolniono ją z takiego powodu. Dodała, że ma nadzieję, że firma nie będzie już korzystała z tego narzędzia.

W odpowiedzi MAC powiedział w oświadczeniu: „Podjęliśmy kroki, aby przeciwdziałać nieświadomym uprzedzeniom we wszystkich naszych decyzjach o zatrudnieniu i awansie”.

Przeczytaj również: Firma MAC Cosmetics wprowadza innowacyjny sposób testowania swoich produktów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.02.2025 16:13
Zyski Shiseido spadły o 73 proc. - winny wpływ Chin?
Japoński gigant kosmetyczny inwestuje intensywnie w nowe technologie - tym razem wchodząc we współpracę z Norweskim Uniwersytetem Nauki i Technologii

Japoński gigant kosmetyczny Shiseido zanotował znaczący spadek rocznego zysku operacyjnego o 73 proc., co jest wynikiem osłabienia wydatków konsumenckich na kluczowym rynku zagranicznym – w Chinach. Firma prognozuje, że negatywny trend utrzyma się także w 2025 roku.

W 2023 roku zysk operacyjny Shiseido wyniósł 7,58 miliarda jenów (49,9 miliona dolarów), co stanowi znaczący spadek w porównaniu do 28,13 miliarda jenów rok wcześniej. Spowolnienie na chińskim rynku kosmetycznym, spowodowane rosnącymi oszczędnościami gospodarstw domowych i niepewnością ekonomiczną, odbiło się na wynikach finansowych firmy. Sprzedaż Shiseido w Chinach spadła o 4,6 proc. rok do roku na porównywalnej bazie, co skłoniło firmę do zapowiedzi dalszych spadków w 2025 roku. Prezes Shiseido, Kentaro Fujiwara, wyraził jednak nadzieję, że rynek osiągnie dno w bieżącym roku, po czym wejdzie w fazę stabilnego wzrostu.

Pomimo trudności w Chinach, Shiseido odnotowało pozytywne wyniki w Japonii, gdzie sprzedaż netto wzrosła o 10 proc., wspierana przez rosnące zakupy turystów. Na wyniki finansowe firmy negatywnie wpłynęły także globalne zmiany w branży kosmetycznej – podobne trudności w Chinach zgłosiły również L’Oréal i Estée Lauder. Sytuację pogarsza zmiana preferencji chińskich konsumentów, którzy coraz częściej wybierają krajowe marki, takie jak Mao Geping, której akcje wzrosły o 85 proc. od debiutu na giełdzie w Hongkongu w grudniu.

W odpowiedzi na trudną sytuację rynkową Shiseido rozpoczęło dwuletni plan naprawczy, koncentrując się na zwiększeniu rentowności i wzmocnieniu kluczowych marek. Tymczasem akcje Shiseido w ciągu ostatnich 12 miesięcy spadły o 42 proc., podczas gdy główny indeks giełdowy Nikkei wzrósł o 5,1 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
10.02.2025 14:24
Tate McRae – nową ambasadorką Neutrogeny
Tate McRae jako nowa ambasadorka marki kosmetycznej Neutrogena mat.prasowe

Amerykańska firma Neutrogena mianowała kanadyjską piosenkarkę i tancerkę Tate McRae ambasadorką swoich kosmetyków pielęgnacyjnych. Należąca do Kenvue marka zaprezentowała swoją najnowszą kampanię reklamową z udziałem 21-letniej gwiazdy pop.

Jako globalna ambasadorka Neutrogeny, Tate McRae będzie brać udział w inicjatywach marki na wielu platformach, w tym w telewizji, mediach społecznościowych, mediach cyfrowych oraz punktach sprzedaży. Jak podkreśliła w swoim komunikacie Neutrogena, Tate McRae “zintegruje markę” ze swoimi własnymi projektami w przyszłości. 

Piosenkarka zadebiutuje w roli ambasadorki jako twarz najnowszej kampanii Neutrogeny „Beauty to a Science”, która promuje produkty z serii Hydro Boost, w tym Water Gel.

Urodzona w Calgary w Albercie, 21-letnia McRae zyskała sławę w ostatnich latach jako artystka i tancerka, która znalazła się na szczycie list przebojów dzięki takim hitom jak „Greedy” i „You Broke Me First”. W lutym piosenkarka wyda swój trzeci album „So Close to What”, z którym wyruszy w trasę koncertową.

Dzięki takim ludziom jak Tate z jej zaraźliwą energią, a także dr Shah, którego specjalistyczna wiedza pomogła mu stać się najpopularniejszym dermatologiem w mediach społecznościowych, łączymy piękno z nauką, tworząc potężny przekaz dla następnego pokolenia – skomentował Andrew Stanleick, prezes Kenvue ds. zdrowia skóry i urody w Ameryce Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

W listopadzie 2024 (z wtedy pochodzą najnowsze raporty) spółka Kenvue Inc. podała, że ​​sprzedaż netto w trzecim kwartale spadła o 0,4 pro. do 3,89 mld dolarów, co jest wynikiem spadku sprzedaży w segmencie zdrowia urody.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. luty 2025 03:33