StoryEditor
Producenci
25.07.2024 14:24

Givaudan osiągnął w 1. półroczu 2024 wzrost zysków o ponad 30 proc.

W pierwszym półroczu 2023 roku, Givaudan odnotował znaczący wzrost sprzedaży, co przełożyło się na imponujący wzrost zysków netto. / Shutterstock

Givaudan, szwajcarska firma specjalizująca się w produkcji perfum i aromatów, ogłosiła we wtorek wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2024 roku, które przewyższyły oczekiwania analityków. Zysk netto wzrósł o 30,9 proc. do 588 milionów franków szwajcarskich (607 milionów euro), co było napędzane zwiększeniem wolumenu sprzedaży.

W pierwszym półroczu 2024 roku Givaudan zanotowała wzrost sprzedaży o 5,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, osiągając 3,7 miliarda franków szwajcarskich. Po uwzględnieniu efektów walutowych i przejęć, wzrost ten wyniósł 12,5 proc. Wyniki te przewyższyły oczekiwania analityków, którzy prognozowali zysk netto na poziomie 562 milionów franków przy takim samym poziomie przychodów. Dyrektor generalny firmy, Gilles Andrier, zaznaczył, że wzrost sprzedaży był widoczny na wszystkich rynkach, co było kluczowym czynnikiem sukcesu.

Największy wzrost w strukturze sprzedaży firmy odnotował dział perfumeryjny, który zajmuje się tworzeniem zapachów zarówno dla luksusowych marek, takich jak Christian Dior i Prada, jak i dla produktów codziennego użytku, jak środki higieniczne i detergenty. Sprzedaż tej dywizji wzrosła o 15,3 proc. po wyeliminowaniu wpływu zmian kursów walutowych i akwizycji. Z kolei dział aromatów odnotował wzrost sprzedaży o 9,9 proc. Firma potwierdziła swoje średnioterminowe cele, zakładając nadal organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 4-5 proc.

Ostatnie przejęcie Givaudan, ogłoszone na początku lipca, dotyczyło włoskiej firmy b.kolormakeup & skincare, zajmującej się produkcją kosmetyków kolorowych i pielęgnacyjnych. Givaudan, która już wcześniej posiadała 25 proc. udziałów w tej firmie, zdecydowała się na zakup pozostałych 75 proc. Przejęcie to, obejmujące firmę z siedzibą w Mediolanie zatrudniającą ponad 300 osób, ma na celu wzmocnienie pozycji Givaudan na rynku kosmetyków oraz poszerzenie oferty produktowej o formuły do makijażu i kremy do pielęgnacji skóry. Chociaż wartość transakcji nie została ujawniona, Givaudan poinformował, że przejęcie to przyniesie dodatkowe 77 milionów franków sprzedaży w ujęciu pro forma względem wyników z 2023 roku.

Czytaj także: Givaudan nie boi się problemów w rejonie Morza Czerwonego i raportuje doskonałe wyniki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
28.11.2025 09:32
Estée Lauder zamyka centrum technologiczne w Bukareszcie i redukuje zatrudnienie
Estée Lauder zapowiada poważne zmiany w strukturze firmy.M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Estée Lauder Companies ogłosiła zamknięcie swojego bukareszteńskiego centrum technologicznego, co wiąże się ze zwolnieniem 150 pracowników. Decyzja wpisuje się w szeroko zakrojony program restrukturyzacyjny Beauty Turnaround, który firma realizuje w odpowiedzi na pogorszenie wyników sprzedażowych w ostatnich miesiącach.

Bukareszteński hub technologiczny został uruchomiony w kwietniu 2023 roku jako trzecie globalne centrum technologiczne ELC. Jak podaje serwis Profit.ro, obiekt został całkowicie zamknięty, choć decyzja ta nie obejmuje większego biura Estée Lauder w stolicy Rumunii, które kontynuuje działalność bez zmian. Zamknięcie tak niedawno uruchomionej jednostki podkreśla skalę i pilność bieżących działań oszczędnościowych.

Restrukturyzacja, zapowiedziana przez CEO Stéphane’a de La Faverie w lutym 2025 roku, przewiduje redukcję nawet do 7 000 etatów na całym świecie. Do tej pory zlikwidowano już 3 200 stanowisk, a zamknięcie rumuńskiego centrum stanowi kolejny krok w realizacji strategii cięcia kosztów i porządkowania globalnej struktury operacyjnej.

Program Beauty Turnaround został wdrożony po roku słabszych wyników sprzedaży, które skłoniły firmę do rewizji dotychczasowych działań i ograniczenia kosztów tam, gdzie jest to możliwe. Władze ELC podkreślają, że zmiany mają na celu przywrócenie dynamiki wzrostu oraz wzmocnienie efektywności technologicznej i operacyjnej przedsiębiorstwa.

Zamykanie wybranych jednostek i redukcje zatrudnienia są częścią szerszej strategii restrukturyzacyjnej obejmującej rynki na wielu kontynentach. Estée Lauder zapowiada, że kolejne etapy programu będą konsekwentnie wdrażane w 2025 roku, a firma koncentruje się na osiągnięciu stabilizacji finansowej po okresie osłabionych wyników sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.11.2025 14:28
Colgate-Palmolive obniża prognozę wzrostu mimo wyższych cen i wzrostu sprzedaży w Europie
Colgate-Palmolive Company opublikowało swoje wyniki finansowe.fot. shutterstock

Colgate-Palmolive zakończył trzeci kwartał z 2 proc. wzrostu sprzedaży netto, która osiągnęła 5,1 mld dolarów. Wzrost ten został wypracowany wyłącznie dzięki wyższym cenom, ponieważ wolumen sprzedaży spadł o 1,5 proc. Jednocześnie firma skorygowała w dół swoją prognozę rocznego wzrostu organicznego, co jest sygnałem ostrożniejszego podejścia do niepewnych warunków rynkowych.

W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła zaledwie o 0,4 proc., przy czym ceny zwiększono przeciętnie o 2,3 proc. Negatywnie na wynik wpłynęło ograniczenie sprzedaży marek własnych w segmencie żywienia zwierząt, co obniżyło organiczny wzrost o 0,8 proc. po wyjściu firmy z tej nierentownej i niestrategicznej działalności. Wyniki były bardzo zróżnicowane geograficznie, pokazując zmieniające się układy sił na rynkach konsumenckich.

W Ameryce Północnej sprzedaż netto spadła o 0,4 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku o 1,5 proc. Odwrotną tendencję odnotowano w Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o 2 proc., oraz w Europie, która wyróżniła się dynamiką na poziomie 7,6 proc. Solidny wzrost – 6,8 proc. – zanotowano również w regionie Afryka/Eurazja.

Zysk operacyjny Colgate-Palmolive spadł w trzecim kwartale o 1 proc., do 1,059 mld dolarów. Zysk netto utrzymał się praktycznie na niezmienionym poziomie – 735 mln dolarów wobec 737 mln dolarów rok wcześniej. Wyniki pokazują stabilność rentowności mimo nacisku inflacyjnego i spadku wolumenu.

Na cały rok obrotowy firma nadal przewiduje jedynie „umiarkowany” wzrost sprzedaży netto. Prognoza wzrostu organicznego została jednak obniżona do 1–2 proc., podczas gdy wcześniej zakładano 2–4 proc. Prezes Noel Wallace podkreślił, że strategia rozwoju Colgate-Palmolive do 2030 roku stanowi kluczowy plan działania pozwalający firmie mierzyć się z coraz bardziej złożonym otoczeniem gospodarczym i wykorzystywać pojawiające się szanse.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 19:38