StoryEditor
Producenci
06.03.2020 00:00

Henkel ogłasza restrukturyzację i sprzedaż części swoich marek

Henkel ogłosił daleko idące zmiany w organizacji przedsiębiorstwa - grupa planuje sprzedać niektóre swoje marki z branży dóbr konsumpcyjnych i wycofać się z pewnych kategorii produktów do 2021 roku.

Producent marki Persil, Henkel, restrukturyzuje działalność w zakresie dóbr konsumpcyjnych. Grupa testuje marki i kategorie o obrotach przekraczających miliard euro - planuje sprzedać lub zlikwidować około połowę z nich do 2021 r. Jednocześnie Henkel planuje również przejęcia.

W ten sposób grupa zaspokaja również roszczenia inwestorów. Analitycy od dawna wzywają do restrukturyzacji branży kosmetycznej. - To byłoby sensowne posunięcie, gdyby Henkel wycofał się z mniejszych kategorii kosmetyków, takich jak higiena jamy ustnej lub niektóre perfumy - uważa analityk Gian Marco Werro z Mainfirst.

Stagnacja sprzedaży w ubiegłym roku obrotowym

Henkel napotyka poważne trudności w obszarze biznesowym. Zmiana w zarządzie - Jens-Martin Schwärzler przejął stery firmy po Pascalu Houdayerze pod koniec 2017 r. - jak dotąd nie zakończyła się sukcesem. Przeciwnie, w ubiegłym roku dział urody jeszcze bardziej pogrążył się w kryzysie. Pod względem organicznym sprzedaż najmniejszego działu spadła o 2,1 procent po spadku o 0,7 procent w 2018 r. Skorygowany zysk operacyjny spadł o 23,1 procent do zaledwie 519 milionów euro.

Henkel wprowadził ostatnio wiele nowych marek na ważny niemiecki rynek wewnętrzny, ale najwyraźniej jak dotąd był to umiarkowany sukces. Ponadto koncern ma silną pozycję na rynku stylizacji włosów, który od lat słabnie, dzięki takim markom jak Drei Wetter Taft. Jak pokazują wyniki badań rynku, sprzedaż w tej kategorii spada od kilku lat.

Problemy w dziale urody ograniczają się do konkurencji w biznesie w drogeriach i sklepach spożywczych. Z drugiej strony branża fryzjerska rozwijała się znacznie lepiej w ostatnich latach - wzmocniona licznymi przejęciami. W 2019 r. Henkel odnotował także „silny wzrost organiczny” w sektorze kosmetyków  profesjonalnych.

Wzrost w dziale detergentów 

W ubiegłym roku Henkel miał znaczne wzrosty w dziale detergentów. Firma z Düsseldorfu zwiększyła sprzedaż w tym obszarze o 3,7 procent do 6,7 miliarda euro. Sprzedaż organiczna wzrosła o 3,7 procent. Inicjatywa marketingowa uruchomiona przez Henkel na początku 2019 r. najwyraźniej jeszcze nie miała wpływu na wyniki. W ujęciu nominalnym sprzedaż grupy wzrosła o 1,1 procent do 20,1 mld euro. Marża EBIT skorygowana o jednorazowe wydatki i przychody również spadła o 1,6 punktu procentowego do 16 procent, w wyniku wyższych wydatków na marketing i innowacje.

W 2020 r. Henkel spodziewa się dalszego spadku marży do 15 procent. Jeśli chodzi o sprzedaż, to w najlepszym razie grupa przewiduje wzrost organiczny o 2 procent.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 02:14