StoryEditor
Producenci
30.05.2023 00:00

Henkel Polska powrócił z programem edukacyjnym do szkół w Warszawie

Świat Młodych Badaczy to warsztaty nawiązujące tematycznie do obszarów, w których działa firma Henkel, takich jak produkcja środków czystości i higieny osobistej. Istotne znaczenie ma tutaj również idea zrównoważonego rozwoju. To dlatego wśród doświadczeń znalazły się także te o tematyce ukierunkowanej na ochronę środowiska i oszczędzanie energii / fot. materiały prasowe
Henkel Polska kontynuuje autorski program edukacyjny pod nazwą Świat Młodych Badaczy. W tym roku odbyły się już warsztaty w rejonie Dzierżoniowa i Stąporkowa, gdzie znajdują się fabryki Henkla. W ramach aktualnej edycji projekt gości też w szkołach w Warszawie i okolicach. W sumie będzie to 15 placówek i ponad 400 uczniów.

Świat Młodych Badaczy to międzynarodowy program edukacyjny skierowany do uczniów klas 2-4 szkół podstawowych, realizowany w Polsce od 2016 roku. W czasie 90-minutowych interaktywnych warsztatów w szkołach dzieci wykonują eksperymenty badawcze – odmierzają przykładowo potrzebne składniki, samodzielnie identyfikują badane substancje i wyciągają wnioski. Takie zajęcia z zakresu nauk ścisłych mają pobudzać kreatywność dzieci oraz uczyć je zbierania informacji, analizy i interpretacji danych, a także poznawania otaczającego świata.

Zgodnie z założeniem projektu zajęcia odbywają się w wybranych szkołach podstawowych, znajdujących się w pobliżu zakładów produkcyjnych firmy Henkel zlokalizowanych w Raciborzu, Stąporkowie i Dzierżoniowie. Od 2020 roku dostępna jest też internetowa strona Świata Młodych Badaczy, a zamieszczone tam filmy edukacyjne z doświadczeniami badawczymi cieszą się bardzo dużą popularnością.

Z roku na rok przybywa też chętnych szkół i dzieci. W edycji 2023 w marcu program gościł już w Dzierżoniowie, a udział w nim wzięło  ponad 430 uczniów. W kwietniu zajęcia realizowane były w Stąporkowie i uczestniczyło w nich ponad 390 uczniów. Licząc od początku projektu, z dotychczasowych zajęć skorzystało już w sumie ponad 7 tys. dzieci.

Dodatkowo, we współpracy z fundacją Polki Mogą Wszystko, na początku tego roku firma przeprowadziła serię warsztatów w języku ukraińskim dla dzieci uchodźców w Polsce m.in. w Głuchołazach, Sulechowie, Gliniku, Dębicy, Ustrzykach Dolnych, Kutnie i Warszawie.

W tym roku Świat Młodych Badaczy powrócił też do szkół w Warszawie i okolicach. W projekcie wezmą więc udział placówki z Dębinek, Kobyłki, Malcanowa, Ożarowa Mazowieckiego, Pruszkowa, Radzymina, i Zakrętu.

W Warszawie będą to: Szkoła Podstawowa nr 356 im. Ryszarda Kaczorowskiego, Szkoła Podstawowa nr 365 im. Wojciecha Zawadzkiego, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 344 im. Powstania Warszawskiego, Niepubliczna Integracyjna Szkoła Podstawowa im. Achillesa Ratti, Prywatna Szkoła Podstawowa nr 92, Prywatna Szkoła Podstawowa nr 98 „DIDASKO” i Społeczna Szkoła Podstawowa nr 10 im. Kardynała S. Wyszyńskiego STO.

Z kolei w podwarszawskich miejscowościach będą to: Słoneczna Szkoła Podstawowa w Kobyłce, Szkoła Podstawowa im. 1 Pułku Szwoleżerów w Malcanowie, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego oraz Szkoła Podstawowa nr 2 im. Obrońców Warszawy w Ożarowie Mazowieckim, Szkoła Podstawowa nr 5 w Pruszkowie, Szkoła Podstawowa nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie, Szkoła Podstawowa w Dębinkach i Szkoła Podstawowa im. Cypriana Kamila Norwida w Zakręcie.

Warsztaty nawiązują tematycznie do obszarów, w których działa firma Henkel, takich jak kleje czy środki czystości i higieny osobistej. Istotne znaczenie ma tutaj również idea zrównoważonego rozwoju. To dlatego wśród warsztatów dla dzieci znalazły się także te o tematyce ukierunkowanej na ochronę środowiska, oszczędzanie energii czy przetwarzanie surowców.

– Cieszymy się, że program Świat Młodych Badaczy budzi zainteresowanie dzieci i że możemy pokazywać nauki ścisłe w ciekawy, kreatywny sposób. Doświadczenie zdobyte podczas zajęć pozwala uczniom w pełni zrozumieć i doświadczyć, na czym polega praca naukowca i badacza. Mamy nadzieję, że zaprocentuje to w przyszłości przy ich wyborze dalszej edukacji i ścieżki zawodowej – powiedziała Dorota Strosznajder, pełnomocnik zarządu ds. odpowiedzialności społecznej, koordynatorka projektu z ramienia Henkel Polska.

Eksperymenty badawcze  prowadzone są przez partnera programu, firmę LeoLAB,  która działa w branży animacyjno-edukacyjnej i przybliża młodym ludziom nauki ścisłe dzięki zabawie oraz praktycznym doświadczeniom.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
18.11.2025 11:39
Shiseido traci na giełdzie po chińskim ostrzeżeniu przed podróżami do Japonii
Japoński gigant kosmetyczny przechodzi giełdowy spadek.Shutterstock

Akcje Shiseido zanotowały w ostatnich dniach jeden z najgłębszych spadków w 2025 roku, reagując na decyzję władz Chin o wydaniu ostrzeżenia dla obywateli przed podróżami i podejmowaniem nauki w Japonii. Notowania spółki obniżyły się w ciągu dnia o 8,5 proc., spadając do poziomu 15,73 dolara z wcześniejszych 17,20 dolara. Był to najostrzejszy jednodniowy zjazd kursu od kwietnia, sygnalizujący rosnące napięcia między dwoma azjatyckimi potęgami.

Chińska decyzja była odpowiedzią na wypowiedź premier Japonii Sanae Takaichi, która zasugerowała, że ewentualne działania militarne w kontekście Tajwanu mogłyby stanowić dla Japonii „sytuację zagrażającą przetrwaniu”. Sformułowanie to wywołało gwałtowne reakcje dyplomatyczne i doprowadziło do zaostrzenia relacji, w tym do oficjalnego ostrzeżenia dla chińskich turystów i studentów.

Wpływ komunikatu Pekinu natychmiast odczuły również inne segmenty gospodarki, przede wszystkim spółki powiązane z turystyką i handlem detalicznym. Rynek zareagował obawami o dalsze zmniejszenie ruchu turystycznego z Chin, który wciąż stanowi kluczowy element dla wielu japońskich branż. Spadki objęły m.in. firmy z sektora hotelarskiego, lotniczego oraz retailu, dla których podróżni z Chin są jednym z najważniejszych źródeł przychodów.

Shiseido, jako marka silnie uzależniona od zakupów dokonywanych przez odwiedzających Japonię konsumentów, staje się jednym z głównych „poszkodowanych” w tej sytuacji. Geopolityczne napięcia mogą dodatkowo osłabić popyt na japońskie kosmetyki w Chinach — rynku o strategicznym znaczeniu dla firmy. Udział konsumentów z Chin w sprzedaży Shiseido w segmencie travel retail od lat pozostaje wysoki, co sprawia, że każda zmiana w ruchu turystycznym natychmiast przekłada się na wyniki finansowe.

Analitycy podkreślają, że obecna sytuacja zwiększa niepewność wokół perspektyw Shiseido w nadchodzących kwartałach. Sugerują zachowanie ostrożności, zwracając uwagę na kruchość modelu biznesowego silnie zależnego od mobilności międzynarodowej. Spadek kursu o 8,5 proc. uznają za sygnał rosnącej nerwowości inwestorów i dowód na to, że geopolityka pozostaje jednym z największych zagrożeń dla japońskich brandów kosmetycznych operujących w regionie Azji Wschodniej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
17.11.2025 11:22
Essity kupuje Playtex, Stayfree, Carefree oraz O.B. za 340 mln dolarów
Essity przejmie jedne z najbardziej znanych marek produktów higieny menstruacyjnej.Karolina Grabowska Kaboompics

Edgewell Personal Care poinformował o sprzedaży swojego biznesu higieny intymnej, obejmującego marki Playtex, Stayfree, Carefree oraz O.B., szwedzkiemu koncernowi Essity za 340 mln dolarów. Zamknięcie transakcji planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku, pod warunkiem uzyskania zgód regulacyjnych. Sprzedaż obejmuje całe portfolio produktów z segmentu higieny kobiecej, co oznacza istotne przekształcenie struktury firmy.

Zgodnie z komunikatem, od roku fiskalnego 2026 segment higieny intymnej zostanie sklasyfikowany przez Edgewell jako działalność zaniechana. Firma planuje przeznaczyć środki netto ze sprzedaży na wzmocnienie bilansu oraz inwestycje w kluczowe obszary działalności, które charakteryzują się wyższym potencjałem wzrostu. Transakcja wpisuje się w szerszą strategię restrukturyzacyjną przedsiębiorstwa, mającą na celu uproszczenie portfela marek.

Edgewell przewiduje, że po zakończeniu sprzedaży pojawią się koszty związane z tzw. stranded overhead, które jednak mają zostać w dużym stopniu zrównoważone przychodami z usług przejściowych świadczonych na rzecz Essity w roku fiskalnym 2026. Spółka szacuje, że w ujęciu rocznym wpływ transakcji obniży skorygowany zysk na akcję o 0,40–0,50 dolara oraz zmniejszy skorygowaną EBITDA o 35–45 mln dolarów, już po uwzględnieniu przychodów z usług przejściowych.

Dla Essity przejęcie oznacza wzmocnienie pozycji konkurencyjnej w Ameryce Północnej oraz rozbudowę portfolio w segmentach o najwyższej rentowności. Koncern od lat konsekwentnie rozwija działalność w kategoriach higieny osobistej, a zakup czterech rozpoznawalnych marek Edgewell stanowi istotny krok w tej strategii. Dzięki transakcji Essity zyskuje dostęp do znanych produktów i rozwiniętych kanałów dystrybucji na dużych rynkach.

Decyzja Edgewell o zbyciu części działalności jest motywowana chęcią skoncentrowania się na segmentach o większym potencjale wzrostu oraz lepszej marżowości. Sprzedaż za 340 mln dolarów pozwoli firmie nie tylko na poprawę wskaźników finansowych, lecz także na: szybkie dostosowanie portfela do zmieniających się warunków konkurencyjnych. Jednocześnie Essity, umacniając swoją obecność w kategorii higieny kobiecej, zyskuje przewagę w regionie będącym kluczowym obszarem jej ekspansji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. listopad 2025 23:01