StoryEditor
Producenci
16.10.2020 00:00

Joanna Rogalska, Nielsen na RFC 2020: Zielony konsument nie jest już niszowy 

Rośnie świadomość polskich shopperów i coraz większego znaczenia nabierają kwestie związane ze zdrowym odżywianiem i środowiskiem. Cena, wygoda i dostępność produktów oraz możliwości finansowe konsumentów będą determinować dalszy rozwój produktów bio/organic i eko – uważa Joanna Rogalska, Knowledge Zone Manager z Nielsena.

W swojej prezentacji „Zielony konsument – zmiany w świadomości shopperów w Polsce i regionie” ekspertka podkreśliła, że pandemia COVID-19 nie zmieniła obserwowanych trendów proekologicznych oraz bio/organic, ale w zależności od stopnia dotknięcia skutkami ekonomicznymi - częściowo ograniczyła możliwości finansowe zakupu tego typu produktów przez polskich shopperów. 

Prelegentka wskazała, że zielony konsument to konsument świadomy, odpowiedzialny, zaangażowany, zainteresowany tematami ekologii i wpływu działalności człowieka na planetę, recyklingiem, utylizacją odpadów, ale nie tylko. To też taki, który preferuje produkty naturalne, organiczne/bio.

- Trzeba pamiętać, że zielony konsument funkcjonuje w określonym otoczeniu. Zanieczyszczenie środowiska, kryzys klimatyczny wpływają na niego, jak również prawne regulacje np. strategia Zielonego Ładu czy dyrektywa plastikowa i to, jak producenci i detaliści odpowiadają na te wyzwania. To wywiera wpływ na to, jakie oczekiwania maja konsumenci, ważny jest też przekaz w mediach tradycyjnych i mediach społecznościowych – zauważyła.

Jak się kształtuje świadomość zielonego konsumenta? - To co dobre dla mnie, jest dobre dla planety. Jeśli produkty łączą te dwa obszary, to mają większe szanse, że zostaną zauważone i wybrane przez konsumenta – powiedziała prelegentka. 

Świadomość konsumenta, wygoda, cena = gotowość zakupu

Jak świadomość konsumenta przekłada się na decyzje zakupowe? Według ekspertki istotne jest to, co konsument ma do wyboru, w jakiej cenie jest produkt, czy go będzie stać na niego i czy zrobi to w sposób wygodny. 2 na 3 shopperów odnosi się przychylniej do firm, które w jasny sposób informują w jaki sposób i z jakich składników wyprodukowano ich produkt.

Z badań na temat największych obaw konsumentów, przeprowadzonych w trzecim kw. 2020 r. wynika, że jedną z największych obaw Polaków jest wpływ sztucznych składników w produktach na ich zdrowie (przyznało tak 71 proc. respondentów) Zdrowie jest na drugim miejscu pod względem kluczowych obaw - polski konsument od lat wskazuje je jako swoją najważniejszą obawę, niezależnie od pandemii.

Joanna Rogalska podkreśliła, że nasze postawy się zmieniają. Polacy jeszcze w 2015 roku mieli nieduże obawy w związku z globalnym ociepleniem – teraz nastąpił ogromny wzrost świadomości tego tematu i jego konsekwencji. Nawet pandemia i kwestia gospodarcze czy zatrudnienie nie przysłoniły tego, jak ważne jest dla nas to zjawisko. Obserwujemy konsekwencje i skutki kryzysu klimatycznego.

Prawie 40 proc. polskich shopperów interesuje się  czy produkt jest bio, eko, naturalny. 60 proc. respondentów kupuje kosmetyki bio/eko ze względu na to, że są ich zdaniem zdrowsze i bardziej naturalne. 64 proc. ankietowanych decyduje się na zakup chemii gospodarczej bio/eko przez wzgląd na środowisko.

Czy jesteśmy w stanie zapłacić więcej za te produkty? Tak, gdy spełniają wysokie normy jakości i bezpieczeństwa (40 proc.) zapewniają najwyższą funkcjonalność/wydajność (36 proc.) a 27 proc. jest w stanie zapłacić więcej za organiczne/naturalne składniki i tu jesteśmy na poziomie średniej europejskiej. Trochę mniej chętnie zapłacimy więcej za materiały bezpieczne dla środowiska 22 proc.)

Jednak, jak zauważyła prelegentka, droga do ekologicznego stylu życia jest dopiero przed Polakami, dopiero na nią wkraczamy – zazwyczaj poszukiwanie produktów eko zaczyna się od żywności, potem przechodzi się na kosmetyki, a w dalszej kolejności trend obejmuje też chemię gospodarczą. Odsetek osób, która kupiły chemię eko jest mniejszy niż kosmetyków. 

W jej opinii pandemia nic nie zmieniła w zakresie naszych zwyczajów – 73 proc. kupowało podczas niej kosmetyki bio/ organic tak samo często lub częściej jak robiło to wcześniej. W opinii Joanny Rogalskiej z Nielsena, trend eko/bio jest coraz bardziej widoczny w kategoriach kosmetycznych i chemicznych. Działania marek też idą w kierunku eko, powstają kolejne zobowiązania detalistów w trosce o środowisko i sklepy dla świadomych konsumentów.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2024 19:14
Dax Cosmetics tworzy nowe stanowisko w strukturze firmy. Tomasz Klicki dyrektorem generalnym
Tomasz Klicki, dyrektor generalny Dax Cosmeticsfot. Dax Cosmetics

Tomasz Klicki objął stanowisko dyrektora generalnego w firmie Dax Cosmetics należącej do Rohto Pharmaceuticals Group. Jest to nowe stanowisko utworzone w strukturze organizacji.

W strukturze organizacyjnej Dax Cosmetics zaszły zmiany. Utworzone zostało nowe stanowisko dyrektora generalnego, które objął Tomasz Klicki.

Dyrektor generalny raportuje do prezes zarządu – Ewy Blocher. Będzie odpowiedzialny za dalszy rozwój Dax Cosmetics i umacnianie pozycji firmy w Polsce i na rynkach zagranicznych.   

Tomasz Klicki wnosi do Dax Cosmetics ponad 20-letnie doświadczenie, które zdobył na stanowiskach dyrektorskich i menadżerskich, zarówno w firmach lokalnych, jak i międzynarodowych, głównie w branży dóbr konsumenckich.

Przez ostatnie trzy lata jako Commercial Director pracował w firmie Oceanic. Swoją karierę rozpoczął w firmie Soraya, a w kolejnych latach pełnił kluczowe funkcje w Reckitt Benckiser oraz L’Oréal. Ma doświadczenie w zarządzaniu sprzedażą, marketingiem oraz strategicznymi kanałami dystrybucji.

– To dla mnie zaszczyt dołączyć do zespołu Dax Cosmetics, zwłaszcza w roku jubileuszu 40-lecia istnienia firmy. Cieszę się, że mogę być częścią organizacji, która dynamicznie się rozwija i ma przed sobą ambitne plany na przyszłość. Moim priorytetem jest dalsze umacnianie marek Dax Cosmetics oraz wprowadzanie innowacji, które sprostają oczekiwaniom zarówno klientów, jak i partnerów biznesowych – mówi Tomasz Klicki.

Prezes Ewa Blocher, odpowiedzialna za nadzór nad całokształtem działalności organizacji, będzie mogła dzięki tej zmianie skupić się także na nowych obszarach rozwoju biznesu oraz strategicznych projektach akwizycyjnych wzmacniających pozycję Dax Cosmetics w regionie.

Jak czytamy w komunikacie prasowym: „Dax Cosmetics osiągnęła w ostatnich latach dynamiczny wzrost przychodów. Przed firmą stoją nowe, ambitne cele”.    

Dax Cosmetics to firma o polskich korzeniach. Od 2014 roku jest częścią Rohto Pharmaceuticals Group. W portfolio firmy znajduje się siedem marek – Perfecta, Yoskine, Hada Labo Tokyo, Dax Sun, Cashmere, Celia i Dax Men. Kosmetyki są  sprzedawane w ponad 30 krajach na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2024 08:27
Marka Paese otworzyła showroom w centrum Rygi
Otwarcie sklepu Paese w Rydze, stolicy Łotwyfot. LinkedIn Paese Cosmetics Poland

Marka Paese otworzyła swój sklep w stolicy Łotwy – Rydze i planuje otwierać kolejne. W ten sposób wzmacnia swoją rozpoznawalność na świecie. Polska marka jest obecnie dostępna w ponad 50 krajach na świecie.

W Łotwie, w centrum Rygi, polska marka Paese należąca do spółki Euphora Paese, otworzyła na początku września br. swój własny pokazowy sklep. Klienci mogą tu kupić kosmetyki marki, są informowani o produktach i ich zastosowaniu. Mogą także je przetestować i skorzystać z usługi makijażu u makijażystek marki.

image
Sklep polskiej marki Paese w Rydze na Łotwie
fot. LinkedIn Paese Cosmetics Poland
W ofercie sklepu jest dostępna pełna gama kosmetyków Paese. Marka informuje, że priorytetem jest dla niej promocja filozofii #slowmakeup i #healthymakeup i „wsparcie  konsumentów w podkreślaniu ich naturalnego piękna oraz wyrażaniu osobowości poprzez makijaż”. 

Takich pokazowych sklepów ma powstać więcej.

– Otwarcie showroomu w Rydze to element naszej szerszej strategii międzynarodowego rozwoju marki w sprzedaży on-line oraz off-line. Marka znana jest już w ponad 50 krajach, a naszą ambicją jest kreacja showroomów Paese na całym świecie, w których klienci będą mogli odkrywać nasze produkty, czerpać doświadczenia z naszej filozofii i korzystać z profesjonalnej obsługi  – informuje Marzena Flaga, Head of Export Department w firmie Euphora Paese.

Euphora od 2011 roku rozwija swoją sprzedaż zagraniczną. Obecnie marka Paese jest dostępna w ponad 50 krajach na świecie w sprzedaży internetowej lub stacjonarnej. Promuje się na najważniejszych międzynarodowych targach, takich jak Cosmoprof w Bolonii, Beauty Expo w Mongolii, Turcji czy Dubaju. Rozwija partnerstwa z multibrandowymi sklepami, salonami kosmetycznymi i aptekami.

Czytaj także: Magdalena Kuś, Paese: Ekologia i opakowania refill to trendy dla branży na przyszłość [Cosmoprof Bolonia 2024]

– Najnowsze badania, takie jak raport WiseEuropa i Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, potwierdzają, że Polska umacnia swoją pozycję na światowej mapie eksportu kosmetyków. Nie jest to dla nas zaskoczeniem. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, planując dalszą, dynamiczną ekspansję na nowe rynki – zapowiada Marzena Flaga.

W 2023 r. Polska wyeksportowała kosmetyki za 5,7 mld euro, głównie do Unii Europejskiej, gdzie jest piątym największym eksporterem. W światowym handlu kosmetykami Polska zajmuje 9 miejsce.

Czytaj więcej: WiseEuropa i Kosmetyczni [RAPORT]: Polska jest coraz ważniejszym graczem w światowym handlu kosmetykami

Euphora Paese jest polską firmą. Specjalizuje się w produkcji kosmetyków do makijażu, których uzupełnieniem są wybrane produkty pielęgnacyjne i akcesoria kosmetyczne. Spółka działa w Krakowie, gdzie ma własne laboratoria i zaplecze laboratoryjne. Produkuje także na zlecenie sieci handlowych, m.in. dla Hebe oraz dla innych podmiotów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. wrzesień 2024 12:56