StoryEditor
Producenci
13.01.2023 00:00

Kolejny zapach gwiazdy; Le Galion przywraca do oferty perfumy Avy Gardner

Francuski dom perfumeryjny kupiony i ponownie uruchomiony w 2014 roku przez Nicolasa Chabota podpisał umowę licencyjną na wyłączność z The Ava Gardner Trust na wznowienie L‘Astre, legendarnego zapachu stworzonego na osobisty i wyłączny użytek gwiazdy Hollywood przez Paula Vachera (współtwórcę Arpège i Miss Dior), który w tym czasie był perfumiarzem i właścicielem marki.

Francuski dom perfumeryjny Le Galion wprowadzi na rynek L‘Astre, nowy zapach wyprodukowany na podstawie umów licencyjnych z The Ava Gardner Trust. Francuska marka perfum przejęta i zarządzana przez Nicolasa Chabota podpisała umowę licencyjną ze spadkobiercami gwiazdy, aby przywrócić do życia te legendarne perfumy; Chabot chce, aby ten produkt pozostał w jego stałej kolekcji.

L‘Astre ma być reedycją niestandardowego zapachu opracowanego dla Avy Gardner przez perfumiarza Paula Vacher. Aktorkę i Le Galion połączyła nierozerwalna więź pod koniec lat 50., kiedy została ambasadorką marki i twarzą Sortilège. Stworzony w 1930 roku Le Galion szybko odniósł międzynarodowy sukces dzięki kilku kultowym perfumom skomponowanym przez Paula Vachera, w tym Sortilège (1936), Special For Gentleman (1947) i Eau Noble (1972).

Pod koniec ich współpracy Paul Vacher skomponował L’Astre, szyty na miarę zapach, który pozostawał w orywatnym użytku Avy Gardner przez dziesięciolecia. Umowa licencyjna obejmuje stworzenie, produkcję (z Givaudan) i dystrybucję współczesnej reedycji L’Astre. Projekt był możliwy dzięki wkładowi The Ava Gardner Trust i jego spadkobierców, którzy zaoferowali dostęp do swoich archiwów. Nowa wersja L’Astre, stworzona przez Rodrigo Florès-Roux, jest, według perfumiarza, „majestatyczna, żywiołowa i magnetycznie kwiatowa”.

Ava Gardner Trust ma przyjemność zaprezentować L‘Astre we współpracy ze znanym na całym świecie domem mody Le Galion. Ta unikatowa edycja zapachu w niezwykły sposób krystalizuje ponadczasowy i trwały związek między Avą i Le Galion. Przypomina bogate zapachy ze Złotego Wieku Hollywood, ta współczesna wersja to zapach, który nosiłaby Ava; charakterystyczny, ciepły i zachęcający. To jest autentyczna Ava Gardner!" mówi Ava Thompson, administratorka i gwarantka dziedzictwa swojej przodkini.
 


Ava Gardner wspierała cele humanitarne i poświęcała swój czas i pieniądze organizacjom charytatywnym, takim jak March of Dimes, American Cancer Society i American Red Cross. Ava Gardner Trust, licencjodawca, nadal istnieje, trzydzieści lat po śmierci gwiazdy.

Reedycja L‘Astre to kolejne przedsięwzięcie "gwiazdorskie", wpisujące się w powracający trend zapachów sygnowanych znanymi nazwiskami spoza branży beauty (ostatnio był widoczny w latach 2000‘, kiedy swoje perfumy miały takie celebrytki, jak Taylor Swift, Britney Spears, Jessica Simspon, Katie Price czy Paris Hilton). W ostatnim czasie jako przykłady przywołać można wodę toaletową Whitney Houston, kolekcję Michaela Bublé, szeroko krytykowany zapach Elona Muska, który o mało co nie zdobył tytułu najbardziej nielubianego zapachu w rankingu Fragrantica, oraz poszerzoną linię Dolly Parton.

L’Astre zostanie zaprezentowane publicznie 1 lutego 2023 roku na oficjalnej stronie internetowej Le Galion.

Czytaj także: Luksusowy dom handlowy Harrods wprowadza własną linię zapachów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.11.2025 14:08
Bloomberg: Australijska marka podbija świat. Jak? Produkcją dupes.
Po lewej serum Estée Lauder’s Advanced Night Repair (85 dolarów), po prawej MCo’s Miracle Anti-Aging Repair Serum (22 dolary).Bloomberg

MCoBeauty, marka określająca swoją ofertę jako „dupes”, w ciągu zaledwie kilku lat przeszła drogę od supermarketowych półek w Australii do jednego z najdynamiczniej rosnących graczy w globalnym segmencie masowej kosmetyki kolorowej. Jej pozycję umocniły zarówno rosnące ograniczenia budżetowe konsumentek, jak i siła TikToka, gdzie 72 proc. Amerykanów według danych Mintel wskazuje cenę jako główną zaletę produktów typu dupe, a 53 proc. kobiet w wieku 18–34 lat deklaruje zakup tańszych odpowiedników znanych marek. W tej rzeczywistości MCoBeauty wyrasta na jednego z liderów nowej ekonomii „smart beauty”.

W samym 2025 roku marka osiągnęła przychody przekraczające 400 mln dolarów australijskich, a jej przejęcie przez australijski koncern DBG Health wyceniło firmę na 1 mld dolarów australijskich (ok. 653,7 mln dolarów amerykańskich). Po wejściu do USA w kwietniu 2024 r. produkty MCo trafiły do ok. 1 500 sklepów sieci Kroger oraz niemal 2 000 sklepów Targetu, gdzie stały się bestsellerami w mniej niż rok. W Australii MCo jest dziś najlepiej sprzedającą się marką kosmetyczną, wyprzedzając klasyczne drogeryjne brandy, takie jak Maybelline. W Kroger marka plasuje się już wśród pięciu największych brandów kosmetycznych, a dodatkowo obecna jest na Amazonie, stronie D2C oraz w Wielkiej Brytanii.

Szybka ekspansja ma jednak swoją cenę. Model biznesowy MCo oparty na tworzeniu niemal identycznych wizualnie odpowiedników kultowych produktów — od Sol de Janeiro, przez Estée Lauder, po Charlotte Tilbury — doprowadził do czterech postępowań prawnych, z czego dwa zakończono ugodą, a dwa kolejne wciąż trwają (m.in. ze strony Glow Recipe i Sol de Janeiro). Firma broni się, podkreślając ścisłe konsultacje prawne oraz różnice w szczegółach formuł i opakowań, jednak eksperci ds. własności intelektualnej określają działania MCo jako „ryzykowne duplikowanie”, balansujące na granicy naruszenia IP.

image

Na platformach wzrasta ilość “dupes” – są tanie, ale mogą być niebezpieczne dla zdrowia

Mimo kontrowersji wyniki sprzedażowe pozostają imponujące. DBG zauważa ponad 30 proc. wzrost w swoim portfelu marek beauty w 2025 roku, a kampania „National Dupe Day” z kwietnia 2025 r. wygenerowała wzrost sprzedaży o 10 000 proc. w ciągu jednego dnia. Na TikToku treści związane z MCo generują średnio 16 mln wyświetleń tygodniowo, co oznacza wzrost o 112 proc. r/r. Marka współpracuje z ok. 5 tysiącami influencerów, z czego jedna trzecia to współprace płatne. Rosnący udział tańszych odpowiedników nie wpływa przy tym negatywnie na segment prestige — dane NielsenIQ wskazują, że sprzedaż oryginałów i ich duplikatów rośnie równolegle, co potwierdza rozwarstwienie zachowań zakupowych.

Rozwój MCo wpisuje się w szerszy trend rynkowy: przenikanie się masowego i luksusowego segmentu beauty, w którym barierą stają się ceny oryginalnych produktów – przykładem mogą być szminki Louis Vuitton za 160 dolarów. W tym kontekście MCo wykorzystuje moment: obiecuje nie tylko niską cenę (od 3,50 dolarów do ok. 20 dolarów), lecz także „360-stopniowy dupe experience”, czyli możliwie wierne odwzorowanie doświadczenia produktowego marek premium. Zdaniem przedstawicieli firmy to forma „demokratyzacji luksusu”, a według badań Mintel – odpowiedź na realne potrzeby konsumentek, dla których granica między inspiracją a imitacją jest mniej istotna niż dostępność i jakość.

image

Gen Z nie wierzy w luksus. Czy dupe culture szkodzi drogim markom?

Choć dyskusje o legalności i etyce duplikowania będą narastać, jedno pozostaje pewne: w świecie, w którym Sephora oferuje ponad 150 wariantów jednego rodzaju produktu, a cykl życia trendów skrócił się do kilku tygodni, MCo znalazło sposób, by wykorzystać rynkową presję cenową i chaos informacyjny. Liczby pokazują, że konsumenci wciąż chcą „tanio i dobrze”, a fenomen MCoBeauty potwierdza, że kultura dupe nie jest chwilową modą, lecz trwałym elementem ekonomii współczesnego rynku kosmetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.11.2025 13:26
Skims wycenione na 5 mld dolarów po pozyskaniu 225 mln dolarów finansowania
Skims zaszokowało niedawno świat wprowadzając do oferty maski modelujące twarz z kolagenem.SKIMS

Skims, marka shapewear założona w 2019 roku przez Kim Kardashian i Jensa Grede, ogłosiła pozyskanie 225 mln dolarów nowego kapitału, co przełożyło się na wycenę firmy na poziomie 5 mld dolarów. To jedno z największych tegorocznych rund finansowania w segmencie marek celebryckich, które – jak podkreślają analitycy – korzystają z rosnącego znaczenia twórców kultury internetowej w napędzaniu sprzedaży. Skims potwierdziło również, że w 2025 roku spodziewa się przekroczyć 1 mld dolarów przychodów netto.

Kapitał został zapewniony głównie przez Goldman Sachs Alternatives, przy udziale funduszy powiązanych z BDT & MSD Partners. Nowi inwestorzy dołączają do już silnego grona wspierającego markę, w którym znajdują się Thrive Capital i Greenoaks. Według Erica Bellomo, starszego analityka e-commerce w PitchBook, struktura akcjonariatu i obecna dynamika wzrostu czynią ze Skims wiarygodnego kandydata do przyszłego IPO.

Ruch inwestycyjny wpisuje się w szerszy trend, w którym marki sygnowane nazwiskami celebrytów przyciągają znaczące środki od funduszy VC. W maju 2025 roku e.l.f. Beauty przejęło markę Rhode Hailey Bieber za ok. 1 mld dolarów, a wcześniej inwestycje otrzymały m.in. Fenty Beauty Rihanny oraz Good American Khloé Kardashian. Skims zapowiada, że dzięki nowemu finansowaniu rozbuduje ofertę bielizny modelującej, poszerzy linie odzieżowe i aktywne oraz przyspieszy ekspansję międzynarodową.

W ostatnich miesiącach doszło także do konsolidacji biznesów Kardashian – Coty sprzedało 20 proc. udziałów w jej marce beauty SKKN do Skims. Firma podkreśla, że zintegrowane zarządzanie segmentami apparel i beauty ma wzmocnić spójność ekosystemu produktów. Marka rozwija również strategiczne partnerstwa – jednym z najważniejszych jest współpraca z Nike przy wprowadzeniu aktywnej linii dla kobiet.

Skims kontynuuje także rozbudowę sieci sklepów stacjonarnych. Obecnie posiada 18 sklepów własnych w USA i dwa franczyzowe w Meksyku. Firma deklaruje, że w perspektywie kilku lat chce stać się marką, w której sprzedaż fizyczna będzie dominować, co stanowi wyraźny zwrot w stronę omnichannelu opartego na silnej obecności offline.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 21:28