StoryEditor
Producenci
03.10.2013 00:00

Koniec finansowych kłopotów Miraculum

Osiem milionów złotych zainwestował fundusz DistressedAssets FIZ (zarządzany przez Noble Funds TFI) w Miraculum SA. Cztery  miliony złotych w formie dwuletnich obligacji zwykłych oraz cztery miliony w formie dwuletnich obligacji zamiennych na akcje. – Dla spółki to ważny krok na drodze do pełnego ustabilizowania sytuacji finansowej. Dokapitalizowanie jest wyrazem wiary w sukces zaproponowanej przez zarząd nowej strategii.

Potencjał biznesowy Miraculum jest bardzo duży i z całą pewnością nie został jeszcze w pełni wykorzystany – podkreśla Andrzej Kalita, prezes Miraculum. W wyniku braku kapitału obrotowego, Miraculum w ciągu ostatnich 9 miesięcy nie była w stanie realizować ok. 40 proc. zamówień lub realizowała je nieterminowo. Pozyskane środki zostaną przeznaczone w większości na kapitał obrotowy, dzięki czemu spółka będzie mogła skokowo zwiększyć wartość sprzedaży. - Cały czas pracujemy nad  zwiększeniem dystrybucji krajowej. Szczególnie istotny jest dla nas kanał nowoczesny, w którym spółka zrenegocjowała już większość umów handlowych – mówi Krzysztof Urbański, członek zarządu Miraculum. – Priorytetem przyszłych działań jest zwiększenie udziałów rynkowych koncentrując się na najmocniejszych markach, jak również zwiększenie sprzedaży  na rynkach eksportowych. Dotychczas w ramach restrukturyzacji spółce udało się zmniejszyć koszty funkcjonowania o prawie 10 milionów złotych rocznie. Zweryfikowano pod kątem ekonomicznym również ofertę produktową, w efekcie czego wycofano produkty o słabej rotacji i niskiej marżowości, co pozwoliła na lepszą organizację i kontrolę procesów produkcyjnych i sprzedażowych. Wyprzedaż nadmiernych stoków magazynowych pozwoliła natomiast na uwolnienie dodatkowej gotówki. Dodatkowym czynnikiem, który w ocenie zarządu, przyczyni się do polepszenia sytuacji finansowej Miraculum jest konwersja znaczącej części zobowiązań spółki na kapitał zakładowy. Zamiana na akcje ponad 11 mln zł zadłużenia odsetkowego miała miejsce 13 września br. Wśród nowych akcjonariuszy pojawili się Krzysztof Urbański (5,03 proc.) obecnie w zarządzie spółki,  Pani Walewska Sp. z o.o. (8,05 proc.), która od kilku miesięcy oferuje usługi factoringowe dla Miraculum. Dodatkowo główny akcjonariusz Miraculum – Spółka Rubicon Partners (17,52 proc.) zwiększyła swoje zaangażowanie, zamieniając dotychczasowe pożyczki krótkoterminowe na nowe akcje.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 15:51
Coty ogłasza globalne cięcia etatów – 700 miejsc pracy do likwidacji
Firma, która ma w portfolio między innymi Bourjois, Hugo Boss i Kylie Cosmetics, zapowiedziała redukcje zasobów ludzkich.Coty

24 kwietnia firma Coty poinformowała o planowanym zwolnieniu 700 pracowników na całym świecie. Decyzja ta jest częścią trwającej od 2020 roku transformacji strategicznej pod nazwą „All-in to Win”, której celem jest poprawa rentowności i uproszczenie struktur operacyjnych. Choć nie wskazano, które stanowiska zostaną objęte redukcją, Coty zadeklarowało, że przestrzegać będzie wszystkich wymaganych przepisów prawnych wobec osób dotkniętych zmianami.

Koszty związane z najnowszym etapem restrukturyzacji wyniosą 80 mln dolarów w formie jednorazowej płatności gotówkowej. Mimo tego wydatku, firma oczekuje rocznych oszczędności w wysokości 130 mln dolarów przed opodatkowaniem – w tym 80 mln dolarów już w 2026 roku oraz 50 mln dolarów w 2027. Dodatkowo, w ramach programu produktywności, Coty planuje wygenerować 120 mln dolarów oszczędności w łańcuchu dostaw i obszarze zakupów w 2025 roku.

Transformacja Coty opiera się na czterech filarach. Należy do nich uproszczenie struktury organizacyjnej w kluczowych regionach operacyjnych, co ma ograniczyć dublowanie funkcji i zwiększyć efektywność działania. Firma planuje również scentralizowanie funkcji wsparcia w celu ich lepszego dopasowania do nowych struktur regionalnych. Trzecim elementem jest skoncentrowanie zasobów na mniejszej liczbie inicjatyw innowacyjnych, które mają przynieść większy wpływ rynkowy.

Czwarty filar reformy zakłada optymalizację wydatków poprzez strukturalne ograniczenie kosztów stałych niezwiązanych z zatrudnieniem. Dyrektor generalna Coty, Sue Nabi, podkreśliła, że nadrzędnym celem programu „All-in to Win” jest stworzenie bardziej odpornej i rentownej organizacji, zdolnej do trwałego wzrostu i dalszych inwestycji w rozwój marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 13:41
Kiril Marinov, Henkel: Stawiamy na gospodarkę obiegu zamkniętego
Henkel Polska na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.Henkel Polska

Podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Kiril Marinov, dyrektor zarządzający Henkel Consumer Brands, wziął udział w panelu poświęconym gospodarce obiegu zamkniętego. Dyskusja skupiła się na wpływie nadchodzących regulacji unijnych na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Eksperci podkreślali konieczność traktowania odpadów jako cennych zasobów, projektowania procesów produkcyjnych z myślą o cyrkularności oraz minimalizowania powstawania odpadów.

Podczas panelu Kiril Marinov przedstawił konkretne działania, które Henkel podejmuje w odpowiedzi na nadchodzące rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). W ubiegłym roku 26 proc. plastiku użytego w opakowaniach Henkel pochodziło z recyklingu, a w 2025 roku firma planuje osiągnąć poziom 30 proc. Tym samym Henkel wyprzedzi o pięć lat regulacje unijne, które będą obowiązywać dopiero od 2030 roku.

W kontekście cyrkularności Polska wypada korzystnie na tle średniej światowej. Jak zaznaczył Kiril Marinov, poziom ponownego wykorzystania materiałów w Polsce wynosi 10,2 proc., podczas gdy średnia światowa to 8,6 proc.. Ekspert podkreślił, że nasz kraj ma potencjał, by stać się jednym z liderów gospodarki obiegu zamkniętego w Europie, na wzór Holandii, gdzie recykling materiałów osiągnął poziom 25 proc.

Transformacja opakowań w Henklu obejmuje całe portfolio produktów. Obecnie 91 proc. opakowań firmy nadaje się do ponownego użycia lub recyklingu, a celem na 2025 rok jest osiągnięcie 100 proc. Henkel zmniejszył także wykorzystanie surowców ropopochodnych o 35 proc. i dąży do dalszej redukcji o połowę. Dodatkowo wszystkie europejskie zakłady produkcyjne Henkla osiągnęły neutralność pod względem emisji CO₂.

Jeszcze kilka lat temu butelki płynu do prania [Persil] były wykonywane z przezroczystego materiału, a konsumenci mogli zobaczyć, jak produkt wygląda wewnątrz opakowania. Od dwóch lat stosujemy polietylen o wysokiej gęstości, włączając w proces produkcyjny 50 proc. recyklowanego plastiku. [...] Obecnie butelki są białe, ze względu na brak możliwości znalezienia na rynku wysoce przezroczystego materiału dla recyklowanego polietylenu. Zdecydowaliśmy się na ten kompromis, stawiając zrównoważony rozwój ponad dotychczasowy wygląd produktu

wytłumaczył Kiril Marinov.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. kwiecień 2025 00:35