StoryEditor
Producenci
09.11.2020 00:00

Mamy szczepionkę? Zastrzyk Pfizera i BioNTech na COVID-19 jest w 90 proc. skuteczny

Szczepionka przeciwko COVID-19 opracowywana przez Pfizer i niemiecką firmę BioNTech jest skuteczna w ponad 90 proc., co stanowi przełom. Pozytywne wyniki dalszych badań mogą doprowadzić do udostępnienia jej do użytku jeszcze pod koniec tego roku - czytamy w Financial Times.

Odkrycie było wynikiem pierwszej niezależnej analizy szczepionki COVID-19 w badaniach fazy 3 - ostatnim etapie przed uzyskaniem komercyjnej licencji. Badanie wykazało, że 94 uczestników, którzy otrzymali szczepionkę w dwóch dawkach, było chronionych przed chorobą 28 dni po pierwszym zaszczepieniu.

W rozmowie z Financial Times, szef firmy Pfizer Albert Bourla powiedział, że to „wspaniały dzień dla nauki i ludzkości”.- Profil ryzyko-korzyść zdecydowanie sprzyja korzyściom, spełnia wszystkie kryteria, aby był szybko przetwarzany - dodał Ugur Sahin, współzałożyciel i dyrektor naczelny BioNTech. Powiedział, że lek zostanie przedłożony władzom do natychmiastowego zatwierdzenia w ciągu kilku tygodni.

Wyniki znacznie przewyższają kryteria Amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków dotyczące zatwierdzenia szczepionki przeciwko koronawirusowi, która wymaga co najmniej 50 proc. skuteczności w badaniach kontrolowanych placebo. Według Światowej Organizacji Zdrowia żadna szczepionka nie jest skuteczna w 100 proc.

W efekcie akcje Pfizera wzrosły o prawie 10 procent w obrocie przed otwarciem giełdy w Nowym Jorku. Pfizer i BioNTech podały, że do 50 milionów dawek szczepionki - która byłaby pierwszą szczepionką wykorzystującą nowatorską technologię mRNA - może zostać wyprodukowanych w tym roku, a kolejne 1,3 miliarda dawek w 2021 roku.

Jak przekazał dziennik, Stany Zjednoczone mają zapewnione zamówienie na 100 mln dawek zastrzyku, z opcją nabycia kolejnych 500 mln, Wielka Brytania ma umowę na 30 mln dawek, natomiast umowa na dostawę 200 mln dawek do UE jest w trakcie negocjacji.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 01:20