StoryEditor
Producenci
09.01.2023 00:00

Moral Rating Agency: dlaczego tyle marek nie opuściło Rosji?

Raport Moral Rating Agency (MRA) wskazuje na "brudną dwunastkę" firm, które mimo zapowiedzi nie opuściły rosyjskiego rynku. Mark Dixon, założyciel agencji, nazywa to "ukrywaniem się".

Jak wynika z nowego raportu Moral Rating Agency (MRA), dużej liczbie zagranicznych firm nie udało się prawidłowo opuścić Rosji po inwazji Putina. Raport MRA ostrzega, że tylko 17 ze 122 największych światowych firm całkowicie opuściło Rosję, ponieważ twierdzi, że 59 pozostaje „zatrzymanych w procesie”, podczas gdy kolejnych 46 nadal ma oficjalne filie i fabryki w kraju. Raport wymienił BP, Unilever i HSBC Holdings jako trzech najbardziej rażących winowajców, twierdząc, że nie udało im się opuścić Rosji, pomimo potępienia jej inwazji na Ukrainę w oficjalnych komunikatach.

Na liście znalazły się firmy z markami beauty & wellness w portfolio brandowym lub inwestycyjnym; Johnson & Johnson (USA), Unilever (Wielka Brytania), Procter & Gamble (USA) oraz Nestlé (firma jest właścicielem 23,29 proc. udziałów w L‘Oréal, największej na świecie firmy kosmetycznej i kosmetycznej, której marki to Garnier, Maybelline, Lancôme i Urban Decay). Na liście najbardziej moralnych marek nie ma natomiast żadnej tego typu firmy.

Biznesmen z londyńskiego City, Mark Dixon, który założył MRA w lutym, oskarżył szereg międzynarodowych firm o to, że nie udało im się de facto opuścić Rosji, ponieważ jak mówi, czołowe firmy „często dostają swoje pochwały za moralne postawy przed faktycznym zamknięciem działalności w kraju”. Dixon twierdzi, że firmy, które zobowiązały się wycofać z Rosji po inwazji, zamiast tego kontynuowały pracę w kraju na różne sposoby. Wyjaśnił, że „firmy ukrywają się – robią mało, ale wyglądają, jakby robiły dużo [...] Niektóre ogłoszenia firm nie są warte papieru, na którym zostały spisane” – powiedział Dixon. „Czytasz oświadczenie i brzmi to tak, jakby firma robiła coś prawdziwego – ale często jest to tylko obietnica, że firma będzie w stanie się wycofać z rynku”. Raport ostrzega, że mnóstwo największych światowych firm, w tym BP, zobowiązało się sprzedać swoje rosyjskie aktywa, ale jeszcze ich nie odsprzedało. „Jeśli uda się BP opóźnić sprzedaż, dopóki współpraca z Rosją nie będzie mniej krępująca, może w ogóle uniknąć robienia czegokolwiek” – powiedział Dixon.

Czytaj także: L’Oréal odkupi cześć swoich akcji od Nestlé. Zapłaci za nie niemal 9 mld euro

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 18:23