StoryEditor
Producenci
04.12.2024 14:32

Natura & Co spłaca wierzycieli Avonu przyspieszając proces restrukturyzacji firmy

Avon od 2020 r. jest częścią Grupy Natura & Co / fot. Shutterstock

Natura & Co, brazylijski koncern kosmetyczny, zawarł umowę z wierzycielami amerykańskiej spółki Avon Products Inc. (API) w ramach postępowania upadłościowego Avon prowadzonego w Stanach Zjednoczonych.

Natura & Co, brazylijski koncern kosmetyczny, zawarł umowę z wierzycielami amerykańskiej spółki Avon Products Inc. (API) w ramach postępowania upadłościowego Avon prowadzonego w Stanach Zjednoczonych.

Natura &Co od stycznia 2020 r. jest właścicielem Avon Products Inc. Przejmując wówczas Avon brazylijska spółka stała się czwartą co do wielkości firmą kosmetyczną na świecie prowadzącą działalność online i offline i docierającą do ponad 200 mln klientów. Grupę tworzyły wówczas Avon, Natura, The Body Shop i Aēsop. Obecnie Aēsop należy do L‘Oreal, a borykający się z problemami The Body Shop - do funduszu Aurea Holdings.

Przyłączenie Avonu do Natura &Co miało ożywić i wprowadzić go na nowe tory w związku z kryzysem wywołanym pandemią Covid oraz w związku z rozwojem e-sprzedaży i umacnianiem się trendów cyfrowych.

Działania Avon, także w Polsce, pokazują, że firma zmienia swój model sprzedaży – choć nadal działa w systemie sprzedaży bezpośredniej i przez konsultantki, to wprowadza także kosmetyki do sprzedaży w wiodących sieciach detalicznych (w Polsce współpracuje z Rossmannem) oraz otwiera sklepy (w różnych modelach w zależności od regionu, w Polsce w systemie franczyzowym mogą je otwierać konsultantki firmy).

Czytaj więcej: Avon już w Rossmannie, rusza wspólna kampania. Rynek: taka kolej rzeczy

W USA Avon ma jednak kłopoty. Firma ogłosiła upadłość, by chronić się przed skutkami procesów wytaczanych jej przez klientów w związku z obecnością w jej produktach talku zawierającego azbest. Zadłużenie firmy, głównie wynikające z tego tytułu sięgnęło 1 mld dol.

Czytaj więcej: Avon Products Inc. ogłasza bankructwo z powodu rosnącej liczby pozwów związanych z talkiem

Ostatnie doniesienia wskazują, że Natura &Co chce zapewnić marce Avon stabilność operacyjną w trakcie postępowania upadłościowego.  Proces restrukturyzacji Avonu został przyspieszony po zawarciu umowy między Natura & Co a  niezabezpieczonymi wierzycielami Avon Products Inc (API).

W nowym wniosku o zabezpieczenie papierów wartościowych z dnia 27 listopada br. Natura & Co zobowiązała się zapłacić 34 mln dol. gotówką wierzycielom API. Jest to kwota dodatkowa do pierwotnie zadeklarowanej kwoty finansowania w wysokości 43 mln dol.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
15.09.2025 14:38
„Sukcesja” po włosku: Testament Armaniego otwiera drogę do sprzedaży udziałów lub giełdy
Giorgio Armani Beauty w Galerii Mokotów.Giorgio Armani Beauty

Śmierć Giorgio Armaniego, który zmarł 4 września w wieku 91 lat, uruchomiła proces sukcesji w jednej z najsłynniejszych włoskich marek luksusowych. Testament projektanta zakłada stopniową sprzedaż udziałów w założonym przez niego domu mody lub alternatywnie wprowadzenie spółki na giełdę. To znacząca zmiana w strategii przedsiębiorstwa, które przez dekady broniło swojej niezależności. Wartość firmy szacowana jest na od 5 do 12 miliardów euro.

Zgodnie z zapisami, spadkobiercy mają obowiązek sprzedać pierwsze 15 proc. udziałów w ciągu 18 miesięcy. Następnie, w okresie od trzech do pięciu lat, na rynek powinien trafić kolejny pakiet – od 30 proc. do 54,9 proc. Jeśli druga transakcja nie zostanie zrealizowana, spółka powinna przeprowadzić ofertę publiczną w Mediolanie lub innym porównywalnym rynku. Kontrolę nad co najmniej 30 proc. udziałów oraz 70 proc. praw głosu zachowa Fondazione Giorgio Armani, oraz wieloletni partner projektanta, Pantaleo Dell’Orco.

Potencjalnymi nabywcami są globalne koncerny z sektora dóbr luksusowych i kosmetycznych: LVMH, L’Oréal oraz EssilorLuxottica. Analitycy wskazują, że największe szanse ma LVMH, ze względu na zasoby finansowe i strategiczną synergię. Armani, mimo ikonicznego statusu, notuje ograniczoną rentowność – w 2024 roku grupa wygenerowała 2,3 mld euro przychodów (2,7 mld dolarów), a marża operacyjna spadła poniżej 3 proc., podał bank Berenberg.

Przyszłość domu mody będzie mieć znaczenie nie tylko dla Włoch, ale i dla całej branży luksusowej, która zmaga się z wolniejszym tempem wzrostu oraz rosnącą konkurencją. Testament Armaniego formalizuje proces przejęcia kontroli nad jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, otwierając pole do konsolidacji na rynku, w którym dominują globalne holdingi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2025 14:32
Goop zamyka markę Good Clean Goop po niespełna dwóch latach
Początki Goop sięgają roku 2006, kiedy to Paltrow zaczęła od wysyłania cotygodniowego newslettera.Gwyneth Paltrow

Goop, firma założona przez Gwyneth Paltrow, ogłosiła wycofanie z rynku swojej masowej linii kosmetycznej Good Clean Goop. Marka, wprowadzona w 2023 roku, miała stanowić tańszą alternatywę dla luksusowej oferty Goop Beauty, oferując produkty pielęgnacyjne w cenie poniżej 40 dolarów. Good Clean Goop była dostępna m.in. w sieci Target oraz na platformie Amazon, jednak nie udało jej się zbudować silnej pozycji rynkowej.

Według branżowych raportów, sprzedaż Good Clean Goop plasowała się w dolnych 15% marek kosmetycznych w ofercie Targeta. Słabe wyniki doprowadziły do zakończenia współpracy z siecią, która wcześniej miała na markę wyłączność. W konsekwencji Goop podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu linii, wskazując na konieczność koncentracji na działalności podstawowej.

Decyzja ta wpisuje się w szersze zmiany w strategii spółki. W 2024 roku Goop przeprowadziło redukcje zatrudnienia, a równocześnie rozwijało segment premium. Flagowa linia Goop Beauty niedawno poszerzyła swoją obecność dzięki partnerstwu z Ulta Beauty, co wskazuje na priorytetowe znaczenie wyższej półki cenowej w strukturze przychodów firmy.

Zamknięcie Good Clean Goop pokazuje trudności, z jakimi mierzą się marki luksusowe przy próbach wejścia w segment masowy. Choć niższa cena miała poszerzyć grono odbiorców, to ograniczona rozpoznawalność oraz silna konkurencja wśród budżetowych marek drogeryjnych sprawiły, że projekt nie przyniósł oczekiwanych efektów. Goop zdecydowało się więc wzmocnić pozycję tam, gdzie generuje najwyższe zyski – w segmencie premium, stanowiącym kluczowy motor wzrostu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. wrzesień 2025 19:03