StoryEditor
Producenci
21.11.2019 00:00

Nestlé wspiera zatrudnienie kobiet na stanowiskach kierowniczych

Najnowsze dane dotyczące liczby kobiet zajmujących wyższe, decyzyjne stanowiska pokazują, że sytuacja na polskim rynku pracy stopniowo się zmienia. Jednak wciąż ważne są działania zrównujące status płci. 

Choć przyjęło się określać kobiety słabszą płcią, w rzeczywistości tak nie jest. Można śmiało założyć, że to kobiety stają się siłą napędową rozwoju i innowacji. Trend ostatnich lat wskazuje, iż wśród osób kończących studia aż 65 proc. stanowią kobiety, co więcej - ich liczba na kierunkach ścisłych, do tej pory stereotypowo zarezerwowanych dla mężczyzn, stale rośnie.

Co trzecia działalność gospodarcza w naszym kraju jest zakładana właśnie przez kobietę, co sytuuje nas w europejskiej czołówce. Jak podaje minister Jadwiga Emilewicz, aż 60 proc. kobiet, które podejmują taką decyzję, robi to nie z przymusu, ale po to, by rozwijać swoją karierę i się samodzielnie realizować. 

Nestlé wspiera rozwój kobiet w biznesie, zatrudniając obecnie 44 proc. pań. Ważny jest też odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych – w strukturach Nestlé Polska to już 43 proc., a w samym Zarządzie – 32 proc.. W działaniach na rzecz równowagi firma nie powiedziała ostatniego słowa. Nestlé dokłada starań, by kobiety rozwijały swoje kariery, przebiły mityczny szklany sufit i zajmowały najważniejsze miejsca w firmie na równi z mężczyznami.

Sukcesja na poszczególnych stanowiskach jest dokładnie planowana, brane są pod uwagę nie tylko kompetencje i umiejętności, ale również płeć, tak by zostały zachowane zasady równowagi. Wśród osób, które w Nestlé są przygotowywane do objęcia stanowisk menedżerskich w ramach wewnętrznych ścieżek rozwoju kariery kobiety stanowią w poszczególnych działach od 35 do 67 proc.

Globalnie firma przyjęła już kilka lat temu zobowiązanie, aby zwiększyć odsetek kobiet na 200 najwyższych stanowiskach kierowniczych Grupy z około 20 proc. do 30 proc. do 2022 r. Jest to kolejny krok na drodze Nestlé do parytetu płci.

- Wierzymy, że kluczem do sukcesu firmy są jej pracownicy, dlatego tak istotne jest wspieranie różnorodności zatrudnienia, w tym również ze względu na płeć. Jako Nestlé, od wielu lat zwiększamy liczbę pań na stanowiskach kierowniczych, uwzględniając zasadę równowagi płci w rekrutacji, zmianach stanowisk i awansach - komentuje Anna Durzyńska, dyrektor HR w Nestlé Polska.

- Obecnie w skali globalnej w naszych strukturach 37,6 proc. stanowisk kierowniczych zajmują właśnie kobiety. Przejawia się to także na wyższych szczeblach. Uważamy, że różnorodność pomaga w innowacyjnym myśleniu, przyczyniającym się do rozwoju firmy oraz realizacji jej celów biznesowych – podkreśla. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
19.09.2025 14:37
Natura sprzedaje Avon International w Europie, Afryce i Azji
Avon International jest w trakcie głębokiej transformacji swojej pozycji na rynku.Avon

Natura ogłosiła podpisanie wiążącej umowy sprzedaży biznesu Avon International w Europie, Afryce i Azji na rzecz funduszu Regent. Transakcja wpisuje się w realizowany od 2022 roku plan „cyklu uproszczenia korporacyjnego”, którego celem jest koncentracja na działalności w Ameryce Łacińskiej. Sprzedaż stanowi kolejny krok w procesie porządkowania portfela aktywów brazylijskiego koncernu.

Jak podkreślił Fábio Barbosa, przewodniczący rady dyrektorów Natura, umowa ta jest jednym z ostatnich etapów trzyletniej transformacji grupy. Avon International, działający globalnie od 139 lat, już wcześniej wdrożył plan restrukturyzacji. Zdaniem Barbosy przejęcie przez Regent pozwoli marce kontynuować odbudowę pozycji i powrót do trwałego wzrostu na rynkach poza Ameryką Łacińską.

Sprzedaż nie obejmuje własności intelektualnej i zarządzania marką Avon na rynkach latynoamerykańskich, gdzie pozostają one w rękach Natura. Prezes João Paulo Ferreira poinformował, że pełna integracja operacyjna Avon i Natura w Ameryce Łacińskiej zostanie zakończona do końca 2025 roku. Dotychczasowe działania przyniosły już wymierne korzyści w postaci poprawy efektywności, a nowe portfolio innowacji i repozycjonowanie Avonu mają wzmocnić jego pozycję na tym rynku.

Warto zaznaczyć, że transakcja nie obejmuje rosyjskiego oddziału Avonu, który nadal pozostaje sklasyfikowany jako „przeznaczony do sprzedaży”. Tym samym Regent przejmie kontrolę nad działalnością marki w Europie, Afryce i Azji, podczas gdy Natura skoncentruje swoje zasoby na wzmacnianiu przywództwa w Ameryce Łacińskiej, stanowiącej kluczowy obszar wzrostu dla grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
18.09.2025 13:24
Siabada, ty i ja, ale już nie mydełko Fa; koniec epoki kultowego mydła w kostce
Kultowe mydło odchodzi do historii.Fa

Ostatnia partia klasycznego mydła Fa w kostce trafiła na rynek na początku 2025 roku. Jak tłumaczą przedstawiciele Henkla, sprzedaż tego formatu od lat systematycznie spadała, ustępując miejsca żelom pod prysznic, mydłom w płynie i dezodorantom. To właśnie te kategorie produktów, sprzedawane pod marką Fa, odnotowują obecnie wzrosty i mają pozostać kluczowym filarem jej dalszego rozwoju.

Po ponad 70 latach produkcji koncern Henkel zakończył wytwarzanie mydła Fa w kostce – poinformował niemiecki dziennik „Bild”. Produkt, który zadebiutował na rynku w 1954 roku i zdobył ogromną popularność w Europie Środkowo-Wschodniej, w Polsce szczególnie kojarzony jest z latami 90. Trafił tu już w czasach PRL za pośrednictwem sklepów Pewex, a szczyt jego rozpoznawalności przypadł na okres transformacji ustrojowej. Wtedy to Fa stało się synonimem luksusu i zachodniego stylu życia, a dodatkową popularność przyniósł mu pastiszowy przebój „Mydełko Fa” wykonywany przez Marka Kondrata i Marlenę Drozdowską.

Zmiana strategii Henkla wpisuje się w szerszy trend konsumencki, który od lat pokazuje odchodzenie od tradycyjnych mydeł w kostce. Podczas gdy jeszcze w latach 90. były one podstawowym elementem wyposażenia niemal każdej łazienki w Polsce, dziś preferencje konsumentów przesuwają się w stronę produktów bardziej wygodnych i uważanych za bardziej higieniczne. Według danych branżowych, globalny rynek żeli pod prysznic rośnie rocznie w tempie kilku procent, podczas gdy sprzedaż klasycznych kostek stale spada.

Choć produkcja została wstrzymana, mydło Fa nie zniknęło całkowicie. Obecnie dostępne jest głównie w sprzedaży internetowej na portalach aukcyjnych. Ceny wyraźnie odbiegają jednak od dawnych – standardowa kostka kosztuje około 18 zł, a za egzemplarze w historycznych opakowaniach sprzedawcy żądają nawet kilkudziesięciu zł. To pokazuje, że mydło Fa, choć nieobecne już w sklepach, zyskało status kultowego produktu i dziś funkcjonuje przede wszystkim jako nostalgiczny symbol minionej epoki.

Fa – mydło, które stało się symbolem pokolenia

Mydło Fa po raz pierwszy trafiło do sprzedaży w 1954 roku i szybko znalazło miejsce w codziennym życiu milionów Europejczyków. Niewielkie, okrągłe kostki pojawiały się w łazienkach, na gościnnych toaletach i przy umywalkach, stając się częścią codziennych rytuałów higienicznych. Choć początkowo uchodziło za zwykłą „feinseife neuen stils”, czyli „mydło nowego stylu”, w krótkim czasie zaczęło budować swoją unikalną tożsamość.
 

 

Marka została wprowadzona na rynek przez krefeldzką firmę Dreiring, będącą spółką zależną Henkla. Jej przełomowy moment przypadł na lata 60., kiedy wraz z rozkwitem ruchu hippisowskiego Fa stało się symbolem kolorowej, beztroskiej epoki. Charakterystyczny zapach i estetyka opakowań na trwałe wpisały się w doświadczenia konsumentów – całe pokolenia kojarzyły mydło nie tylko z higieną, lecz także ze stylem życia i atmosferą tamtych lat.

Pod koniec lat 60. Henkel uruchomił jedną z najgłośniejszych kampanii reklamowych w swojej historii. Spoty telewizyjne przedstawiały niemal nagą modelkę zanurzającą się w morskich falach, a towarzyszący temu głos lektora Horsta Starka – aktora znanego z dubbingu w „Ulicy Sezamkowej” – obiecywał świeżość i wolność: „Ekscytujące jak skok w mrowiący chłód oceanu”. Reklamy te, emitowane w Niemczech Zachodnich, przyciągały uwagę nowoczesną estetyką i przełamywały tabu obyczajowe.
 

Popularność Fa wykraczała jednak poza granice RFN. W latach 70. i 80. kostki mydła często trafiały do paczek wysyłanych z Zachodu do Niemieckiej Republiki Demokratycznej i dalej na wschód. Dla wielu mieszkańców NRD i demoludów zapach Fa był pierwszym bezpośrednim kontaktem z zachodnim stylem życia i namiastką wolności, której tak bardzo brakowało za żelazną kurtyną. Tym samym mydło stało się nie tylko produktem kosmetycznym, ale także nośnikiem symbolicznych wartości i wspomnień.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. wrzesień 2025 20:20