StoryEditor
Prawo
03.02.2023 00:00

Poprawka AdA rozszerza listę podmiotów uprawnionych do prowadzenia apteki

Uczelnia może otworzyć jedną aptekę, pod warunkiem, że będzie w niej realizować zadania związane z kształceniem praktycznym studentów kierunku farmacja. / fot. shutterstock
Sejm przyjął poprawkę w przepisach Prawa farmaceutycznego. Zgodnie z nią aptekę będą mogły otwierać także uczelnie. Wcześniej straciły one takie uprawnienia w wyniku zapisów zwanych Apteką dla Aptekarza. Ograniczyły one prawo do otwierania nowych placówek do farmaceutów posiadających prawo do wykonywania zawodu oraz spółek złożonych z tych osób.  

W czerwcu 2017 roku nowelizacja ustawy Prawo farmaceutyczne ograniczyła prawo do otwierania nowych aptek do farmaceutów posiadający prawo wykonywania zawodu. Od tego czasu przedsiębiorcy bez wykształcenia farmaceutycznego i bez prawa do wykonywania zawodu nie mogą zostać właścicielami apteki, nawet zakładając spółkę z farmaceutą. Wszystkie osoby w spółce muszą bowiem spełniać wymogi ustawy.

Wtedy też uprawienia do otwierania aptek utraciły uczelnie z kierunkami farmaceutycznymi, którym takie placówki służyły do prowadzenia praktyk dla studentów i młodych farmaceutów. Na problem w kwietniu 2022 r. zwrócił uwagę w interpelacji do Ministra Zdrowia poseł Piotr Uruski (PiS).

Resort stanął wtedy na stanowisku, że skoro apteki ogólnodostępne prowadzone przez uczelnie medyczne przed dniem wejścia w życie ustawy „Apteka dla Aptekarza” mogą nadal funkcjonować i spełniać cele dydaktyczne to nie ma potrzeby wprowadzania dla nich specjalnych przepisów. Liczba podmiotów i sytuacji, w których zmienione przepisy Prawa farmaceutycznego znalazłyby zastosowanie, czyli takich, które chciałyby otworzyć nową aptekę byłaby znikoma.

Mimo to posłowie poparli poprawkę złożoną przez Jadwigę Emilewicz (PiS) i po koniec stycznia została ona przyjęta. W jej efekcie uczelnie medyczne z kierunkiem farmacja rozszerzyły listę podmiotów uprawnionych do otwierania aptek.

Apteki akademickie zostały jednak potraktowane w ustawie wyjątkowo. Uczelnie mogą otwierać tylko po jednej aptece. Nie dotyczą ich za to ograniczenia demograficzne i geograficzne, związane z liczbą mieszkańców przypadających na aptekę i odległością od innej placówki. Muszą natomiast realizować zadania związane z kształceniem praktycznym na kierunku farmacja.

Dodatkowo do odbywania praktyki zawodowej w tej aptece nie jest wymagana opinia, o której mowa w ustawie o zawodzie farmaceuty. Oznacza to, że do prowadzenia praktyk zawodowych apteki akademickie nie będą potrzebowały pozytywnych opinii WIF i okręgowej rady aptekarskiej.

Ustawa została skierowana do Senatu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
13.10.2025 15:37
Parlament Europejski ogranicza zakres dyrektywy CSDDD: mniej firm objętych obowiązkiem monitorowania łańcuchów dostaw
Zmiany w dyrektywie CSDDD na horyzoncie.Shutterstock

Parlament Europejski osiągnął porozumienie polityczne w sprawie złagodzenia unijnej dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CSDDD). Nowe ustalenia znacząco ograniczają liczbę firm zobowiązanych do monitorowania i zapobiegania naruszeniom praw człowieka oraz negatywnym skutkom środowiskowym w ich łańcuchach dostaw.

Zgodnie z najnowszą propozycją, dyrektywa CSDDD miałaby obejmować jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 5 000 pracowników i osiągające obrót minimum 1,5 mld euro rocznie. To istotne podniesienie progu w stosunku do pierwotnej wersji dokumentu z 2023 roku, która przewidywała objęcie przepisami firm zatrudniających powyżej 1 000 osób i osiągających obrót od 450 mln euro. W efekcie liczba spółek objętych regulacją może spaść nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do pierwotnych założeń.

Pierwotna wersja CSDDD miała wprowadzić obowiązek aktywnego przeciwdziałania szkodom społecznym i środowiskowym, a za niewywiązywanie się z tego obowiązku przewidywała kary finansowe sięgające 5% globalnego obrotu. Nowe, złagodzone zapisy zmniejszają zakres odpowiedzialności korporacji i przesuwają ciężar odpowiedzialności z szerokiego sektora dużych firm na wąską grupę największych koncernów europejskich.

Kompromis polityczny został wypracowany pomiędzy Europejską Partią Ludową (EPP), socjalistami oraz liberałami z grupy Renew, po silnej presji ze strony niektórych państw członkowskich – w tym Niemiec i Francji – oraz intensywnym lobbingu międzynarodowych koncernów, takich jak ExxonMobil. Decyzja ta spotkała się z krytyką części europosłów; holenderska socjalistka Lara Wolters zrezygnowała z funkcji sprawozdawcy w proteście przeciwko – jak to określiła – „osłabieniu europejskich standardów odpowiedzialności korporacyjnej”.

Ostateczne głosowanie nad zmienionym tekstem dyrektywy ma odbyć się jeszcze w październiku, po czym rozpoczną się formalne negocjacje z państwami członkowskimi. W przypadku przyjęcia nowych przepisów, CSDDD miałaby wejść w życie w 2027 roku, jednak w znacznie ograniczonym zakresie niż pierwotnie zakładano.

Zdaniem krytyków, rewizja dyrektywy stanowi symptom szerszego odwrotu od ambitnej agendy ESG i Zielonego Ładu w Europie. Zmiany mają na celu złagodzenie obciążeń regulacyjnych wobec przedsiębiorstw w warunkach spowolnienia gospodarczego, lecz – jak ostrzegają eksperci – mogą podważyć wiarygodność UE w zakresie promowania etycznych i zrównoważonych łańcuchów dostaw oraz utrudnić osiągnięcie długofalowych celów klimatycznych i społecznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. październik 2025 12:51