StoryEditor
Producenci
09.02.2021 00:00

Padsharing. Powstała sieć wsparcia dla kobiet potrzebujących środków menstruacyjnych

- Jest nas tutaj już ponad 8000 osób wspierających walkę z ubóstwem menstruacyjnym. Bardzo Wam dziękujemy, że jesteście z nami i z tej okazji postanowiłyśmy krótko się przedstawić, a raczej przedstawić fundację - napisały na Facebooku dziewczyny z Akcji Menstruacji. - Mówimy o ubóstwie menstruacyjnym i okresie głośno - tylko w ten sposób możemy wygrać z tabu.

"Naszym głównym obszarem działalności są szkoły, w których prowadzimy projekt "Hej, dziewczyny!" polegający na zapewnianiu osobom uczącym się stałego dostępu do produktów menstruacyjnych. Jeśli chcesz, żebyśmy pojawiły się w Twojej szkole, wyślij maila na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Staramy się zapewnić dostęp do środków higienicznych także w przestrzeni publicznej. Służy temu projekt "Punkt Pomocy Okresowej", w którego ramach w całej Polsce stawiamy ogólnodostępne szafki, uzupełniane regularnie przez nasze wolontariuszki" - tak swoją działalność opisały na profilu Akcja Menstruacja Emilia, Julia i Magda, czyli 3/17 zespołu Akcji Menstruacji.

Skąd ten pomysł? Narodził się dość spontanicznie, gdy Akcja Menstruacja na jednej z facebookowych grup dostała wiadomość: „Cześć, czy ktoś orientuje się, jakie są absolutnie najtańsze produkty menstruacyjne na rynku? Mam okres za 5 dni i 5 zł na koncie”. Członkinie Akcji od razu skontaktowały się z dziewczyną, by jej pomóc i złożyć w jej imieniu zamówienie na środki higieniczne. Tak na początku lutego powstał projekt Padsharing, czyli sieć wsparcia łącząca kobiety potrzebujące podpasek i tamponów z tymi, którzy chcą im pomóc w zdobyciu środków menstruacyjnych.

Brak środków higienicznych to też polski problem

Jak czytamy w Wysokich Obcasach, do bazy osób gotowych opłacić zamówienie z produktami higienicznymi zarejestrowało się ponad 900 osób, a chętnych wciąż przybywa. Przekazanie środków menstruacyjnych jest w pełni anonimowe. Po kilku dniach od startu udało się zebrać 40 zamówień dla potrzebujących.

Padsharing to pierwsza tego typu akcja w Polsce. Pomysł został dobrze przyjęty przez internautów, do niedawna pełnych wątpliwości, czy problem ubóstwa menstruacyjnego w Polsce istnieje. Tymczasem według raportu Kulczyk Foundation 4 proc. Polek nie ma pieniędzy na zakup środków higienicznych, ale tylko 1 proc. z nich udaje się do jakiejś instytucji po pomoc. 

Akcję można wesprzeć finansowo: Fundacja Akcja Menstruacja, 55 1600 1055 1899 6298 9000 0001, wpisując w tytule przelewu "Darowizna na cele statutowe"

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
19.11.2025 16:19
Interparfums prognozuje umiarkowany wzrost sprzedaży i spadek zysków w 2026 roku
W portfolio Interparfums znajdują się takie marki jak Mont Blanc, Jimmy Choo czy Ferragamo.yarayanastia/Shutterstock

Interparfums SA przedstawiło prognozy finansowe na rok obrotowy kończący się w 2026 r., zapowiadając jedynie symboliczny wzrost przychodów. Firma specjalizująca się w licencjonowanych perfumach oczekuje, że jej sprzedaż netto wzrośnie o 1 proc. – z 1,47 miliarda dolarów w 2025 r. do 1,48 miliarda dolarów w 2026 r. Jednocześnie kierownictwo podkreśla, że otoczenie rynkowe pozostanie trudne, a popyt nadal będzie obciążony przez globalne spowolnienie gospodarcze oraz proces redukcji zapasów w branży.

Prognozy wskazują również na spadek rentowności spółki. Rozwodniony zysk na akcję (diluted EPS) ma zmniejszyć się o 5 proc. – z 5,12 dolara w 2025 r. do 4,85 dolara w 2026 r. Według prezesa i dyrektora generalnego Jeana Madary, negatywny wpływ na wyniki będą miały „szersze wyzwania makroekonomiczne” oraz przedłużająca się korekta zapasów. Spółka liczy jednak, że wahania kursowe pomogą złagodzić skutki wygaśnięcia licencji na markę Boucheron, co nastąpi pod koniec 2025 r.

Pomimo presji rynkowej Interparfums inwestuje w rozwój własnego portfolio. W lipcu 2025 r. firma wprowadziła na rynek pierwszą prywatną markę perfum Solférino Paris, skierowaną do segmentu haute parfumerie. Kolekcja obejmuje dziesięć uniseksowych kompozycji inspirowanych ikonami paryskiego stylu. Spółka zapowiada, że w pierwszej połowie 2026 r. Solférino trafi do dodatkowych 50 punktów sprzedaży. W tym samym okresie ruszy także dystrybucja przeprojektowanej linii zapachowej Goutal.

W segmencie europejskim firma planuje szereg „strategicznych rozszerzeń” w ramach kluczowych licencji. W 2026 r. Coach ma zyskać dwie nowe propozycje – dla kobiet i mężczyzn – oparte na najbardziej rozpoznawalnych zapachach marki. Lacoste wzbogaci ofertę o nowe interpretacje w ramach głównej linii oraz serii L.12.12. Dodatkowo Interparfums zapowiada męską nowość dla Jimmy Choo oraz rozbudowę popularnej franczyzy Montblanc Legend.

Zarząd podkreśla, że nakłady zaplanowane na 2026 r. mają przynieść efekty w kolejnych latach. W 2027 r. firma planuje duże premiery dla marek Montblanc, Guess, Ferragamo i Cavalli, które – według Madary – mogą znacząco przyspieszyć wzrost przychodów i poprawić rentowność. Interparfums przewiduje, że niekorzystne tendencje makroekonomiczne zaczną słabnąć pod koniec 2026 r., tworząc korzystniejsze warunki do odbudowy i rozwoju w 2027 r. oraz w latach następnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
18.11.2025 11:39
Shiseido traci na giełdzie po chińskim ostrzeżeniu przed podróżami do Japonii
Japoński gigant kosmetyczny przechodzi giełdowy spadek.Shutterstock

Akcje Shiseido zanotowały w ostatnich dniach jeden z najgłębszych spadków w 2025 roku, reagując na decyzję władz Chin o wydaniu ostrzeżenia dla obywateli przed podróżami i podejmowaniem nauki w Japonii. Notowania spółki obniżyły się w ciągu dnia o 8,5 proc., spadając do poziomu 15,73 dolara z wcześniejszych 17,20 dolara. Był to najostrzejszy jednodniowy zjazd kursu od kwietnia, sygnalizujący rosnące napięcia między dwoma azjatyckimi potęgami.

Chińska decyzja była odpowiedzią na wypowiedź premier Japonii Sanae Takaichi, która zasugerowała, że ewentualne działania militarne w kontekście Tajwanu mogłyby stanowić dla Japonii „sytuację zagrażającą przetrwaniu”. Sformułowanie to wywołało gwałtowne reakcje dyplomatyczne i doprowadziło do zaostrzenia relacji, w tym do oficjalnego ostrzeżenia dla chińskich turystów i studentów.

Wpływ komunikatu Pekinu natychmiast odczuły również inne segmenty gospodarki, przede wszystkim spółki powiązane z turystyką i handlem detalicznym. Rynek zareagował obawami o dalsze zmniejszenie ruchu turystycznego z Chin, który wciąż stanowi kluczowy element dla wielu japońskich branż. Spadki objęły m.in. firmy z sektora hotelarskiego, lotniczego oraz retailu, dla których podróżni z Chin są jednym z najważniejszych źródeł przychodów.

Shiseido, jako marka silnie uzależniona od zakupów dokonywanych przez odwiedzających Japonię konsumentów, staje się jednym z głównych „poszkodowanych” w tej sytuacji. Geopolityczne napięcia mogą dodatkowo osłabić popyt na japońskie kosmetyki w Chinach — rynku o strategicznym znaczeniu dla firmy. Udział konsumentów z Chin w sprzedaży Shiseido w segmencie travel retail od lat pozostaje wysoki, co sprawia, że każda zmiana w ruchu turystycznym natychmiast przekłada się na wyniki finansowe.

Analitycy podkreślają, że obecna sytuacja zwiększa niepewność wokół perspektyw Shiseido w nadchodzących kwartałach. Sugerują zachowanie ostrożności, zwracając uwagę na kruchość modelu biznesowego silnie zależnego od mobilności międzynarodowej. Spadek kursu o 8,5 proc. uznają za sygnał rosnącej nerwowości inwestorów i dowód na to, że geopolityka pozostaje jednym z największych zagrożeń dla japońskich brandów kosmetycznych operujących w regionie Azji Wschodniej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. listopad 2025 09:01