StoryEditor
Producenci
03.02.2020 00:00

Płyny do higieny intymnej mogą powodować zaburzenia płodności?

Wiele płynów do higieny intymnej dostępnych na rynku zawiera szkodliwe składniki, których stosowanie może prowadzić m.in. do zaburzeń płodności – przestrzega dr Włodzimierz Sieg, ginekolog-położnik w wypowiedzi dla portalu wp.pl.

Stosowanie niewłaściwych kosmetyków do higieny intymnej lub używanie ich w nadmiarze, może zaburzać równowagę flory bakteryjnej, wywołać podrażnienia i prowadzić do infekcji pochwy.

Miejsca intymne powinniśmy traktować łagodnymi środkami myjącymi, które nie będą podrażniać delikatnej skóry. Pochwa jest wyposażona we własną, naturalną barierę ochronną, a kontakt z agresywnymi kosmetykami niepotrzebnie ją niszczy – komentuje dla portalu wp.pl dr Włodzimierz Sieg, ginekolog-położnik z Kliniki Leczenia Niepłodności Invicta.

Ekspert radzi, aby wybierać środki bez sztucznych barwników i substancji zapachowych. Nie stosować tych, które w składzie mają parabeny, wysuszający skórę alkohol etylowy, SLS czy SLES. Twierdzi, że wyniki rozmaitych badań sugerują negatywny wpływ ww. substancji na zdrowie okolic intymnych, niektóre wskazują także na możliwe zaburzenia płodności wynikające z nadużywania niewłaściwie dobranych preparatów do higieny.

W dalszej części artykułu na wp.pl czytamy, że regularne i przez długi czas używanie płynów do higieny intymnej może podrażnić skórę okolic rodnych. – Stosowanie niewłaściwych płynów do higieny intymnej może podrażnić skórę okolic rodnych. Zdrowa pochwa ma naturalnie odczyn kwaśny i zawiera znaczne ilości dobrych bakterii. Jeśli zaburzymy naturalny poziom pH pochwy, staje się ona bardziej podatna na infekcje intymne. Istnieją ponadto doniesienia o rakotwórczym działaniu wybranych substancji stosowanych w kosmetykach i ich negatywnym oddziaływaniu na płodność – ostrzega ginekolog-położnik. 

Zaleca zatem czytanie składu produktów przed ich zakupem. – Korzystne działanie mogą mieć płyny, które zawierają np. kwas mlekowy (odpowiedzialny za utrzymanie właściwego pH oznaczony na opakowaniu „lactid acid”), bakterie z grupy Lactobacillus (ograniczają rozwój patogenów i grzybów) oraz naturalne składniki jak ekstrakt z kory dębu czy z szałwii lekarskiej – komentuje dla finanse.wp.pl dr Sieg.

Z danych Nielsen wynika, że Polacy wydają ponad 100 mln zł rocznie na zakup płynów do higieny intymnej. Sprzedaż tych produktów rośnie z dynamiką 3-4 proc w skali roku. 

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 13:41
Kiril Marinov, Henkel: Stawiamy na gospodarkę obiegu zamkniętego
Henkel Polska na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.Henkel Polska

Podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Kiril Marinov, dyrektor zarządzający Henkel Consumer Brands, wziął udział w panelu poświęconym gospodarce obiegu zamkniętego. Dyskusja skupiła się na wpływie nadchodzących regulacji unijnych na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Eksperci podkreślali konieczność traktowania odpadów jako cennych zasobów, projektowania procesów produkcyjnych z myślą o cyrkularności oraz minimalizowania powstawania odpadów.

Podczas panelu Kiril Marinov przedstawił konkretne działania, które Henkel podejmuje w odpowiedzi na nadchodzące rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). W ubiegłym roku 26 proc. plastiku użytego w opakowaniach Henkel pochodziło z recyklingu, a w 2025 roku firma planuje osiągnąć poziom 30 proc. Tym samym Henkel wyprzedzi o pięć lat regulacje unijne, które będą obowiązywać dopiero od 2030 roku.

W kontekście cyrkularności Polska wypada korzystnie na tle średniej światowej. Jak zaznaczył Kiril Marinov, poziom ponownego wykorzystania materiałów w Polsce wynosi 10,2 proc., podczas gdy średnia światowa to 8,6 proc.. Ekspert podkreślił, że nasz kraj ma potencjał, by stać się jednym z liderów gospodarki obiegu zamkniętego w Europie, na wzór Holandii, gdzie recykling materiałów osiągnął poziom 25 proc.

Transformacja opakowań w Henklu obejmuje całe portfolio produktów. Obecnie 91 proc. opakowań firmy nadaje się do ponownego użycia lub recyklingu, a celem na 2025 rok jest osiągnięcie 100 proc. Henkel zmniejszył także wykorzystanie surowców ropopochodnych o 35 proc. i dąży do dalszej redukcji o połowę. Dodatkowo wszystkie europejskie zakłady produkcyjne Henkla osiągnęły neutralność pod względem emisji CO₂.

Jeszcze kilka lat temu butelki płynu do prania [Persil] były wykonywane z przezroczystego materiału, a konsumenci mogli zobaczyć, jak produkt wygląda wewnątrz opakowania. Od dwóch lat stosujemy polietylen o wysokiej gęstości, włączając w proces produkcyjny 50 proc. recyklowanego plastiku. [...] Obecnie butelki są białe, ze względu na brak możliwości znalezienia na rynku wysoce przezroczystego materiału dla recyklowanego polietylenu. Zdecydowaliśmy się na ten kompromis, stawiając zrównoważony rozwój ponad dotychczasowy wygląd produktu

wytłumaczył Kiril Marinov.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 11:27
Unilever tnie etaty i oszczędza – pierwszy kwartał 2025 pod znakiem restrukturyzacji
Unilever szuka oszczędności w zasobach ludzkich.Shutterstock

Unilever, jeden z największych koncernów dóbr konsumenckich na świecie, ogłosił redukcję około 6 tysięcy miejsc pracy w pierwszym kwartale 2025 roku. Cięcia są częścią globalnego planu restrukturyzacyjnego zapowiedzianego jeszcze w 2024 roku, którego celem jest likwidacja łącznie około 7,5 tysiąca etatów. Dzięki tym działaniom firma spodziewa się oszczędności rzędu 550 milionów euro do końca bieżącego roku.

W opublikowanym raporcie kwartalnym Unilever wykazał mieszane wyniki finansowe. Pomimo trudnych warunków rynkowych, skorygowany wzrost sprzedaży bazowej wyniósł 3 proc., co przypisano wzrostowi wolumenu sprzedaży oraz cen. Dobrze poradziły sobie tzw. „power brands” spółki – takie jak Dove i Rexona – co miało szczególne znaczenie dla wzrostu w segmencie Beauty & Wellbeing (wzrost o 4,1 proc.) oraz Personal Care (wzrost o 5,1 proc.), zwłaszcza na rynku północnoamerykańskim.

Całkowity przychód koncernu spadł jednak o 0,9 proc., do poziomu 14,8 miliarda euro. Na wynik ten wpływ miały głównie koszty związane z wyprzedażą aktywów oraz negatywne różnice kursowe. Mimo to dyrektor generalny firmy, Fernando Fernandez, ocenił początek roku jako „zahartowany” i wyraził optymizm co do dalszego wzrostu, zwłaszcza dzięki strategii premiumizacji i innowacji produktowej na rynkach rozwiniętych.

W ujęciu kategorii produktowych, segment pielęgnacji włosów utrzymał się na stabilnym poziomie, z minimalnym wzrostem, który częściowo zrekompensował ponowny debiut Dove z technologią odbudowy włókien. W Brazylii marka Sunsilk odnotowała spadki związane z ograniczaniem zapasów, podczas gdy Nexxus zanotował dwucyfrowy wzrost dzięki premierze linii HY-Volume. Segment dezodorantów – w tym nowości do całego ciała – szczególnie umocnił pozycję działu Personal Care, w którym sama marka Dove odpowiadała za 40 proc. przychodu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 15:05