StoryEditor
Producenci
15.09.2017 00:00

Polska jest potęgą kosmetyczną w Europie

Polski sektor kosmetyczny jest 6. potęgą kosmetyczną w Europie. Trzeba się tym chwalić i z tego korzystać, aby głos polskiej branży kosmetycznej był jak najbardziej słyszalny – powiedziała Elżbieta Bieńkowska, komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP w Komisji Europejskiej podczas konferencji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, zorganizowanej z okazji 15-lecia tej największej organizacji zrzeszającej firmy kosmetyczne w Polsce.

– To jest sektor ogromnego sukcesu. To jest sukces wszystkich, ale przede wszystkim małych i średnich firm, które dominują w branży kosmetycznej – podkreśliła Elżbieta Bieńkowska. Dodała, że ogromne znaczenie ma to, że branża kosmetyczna zrzesza się w ramach krajowych organizacji, ale także na poziomie europejskim w takich organizacjach, jak Cosmetics Europe. – Na poziomie Unii Europejskiej ta umiejętność pozyskiwania sobie partnerów, zarówno przez przedsiębiorców, jak i przez kraje członkowskie jest niezwykle ważna. Tylko w taki sposób, zarówno polscy przedsiębiorcy, jak i rząd, mogą przekazywać swoje zdanie i wpływać na różnego rodzaju decyzje, które są podejmowane na poziomie Brukseli.

Polska musi być słyszalna w Europie

Elżbieta Bieńkowska zwróciła uwagę na pozycję polskiego przemysłu kosmetycznego na świecie. – Polski sektor kosmetyczny jest 6. potęgą kosmetyczną w Europie. Trzeba się tym chwalić i z tego korzystać, aby głos polskiej branży kosmetycznej był jak najbardziej słyszalny – powiedziała. Odniosła się do rozporządzenia kosmetycznego i m.in. zapisów ograniczających stosowanie konserwantów, zdaniem branży bezpiecznych i bardzo dobrze przebadanych. – Najbliższe dwa lata poświęćmy na jeszcze silniejszy dialog. Jeśli przemysł ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego, jak rozporządzenie czy załączniki do niego są konstruowane, to te wątpliwości powinny być głośno artykułowane na forum europejskim. Nie tylko przez związek i Cosmetics Europe, ale także przez polski rząd. Jakakolwiek decyzja zapada w Unii Europejskiej, jest tą, którą poparły lub nie kraje członkowskie. Żeby wniosek był przegłosowany, trzeba budować sojusze. Absolutnie nie można być krajem osamotnionym, w Unii Europejskiej to nic nie daje – powtórzyła.

Regulacje problemem, ale i atutem

Równocześnie podkreśliła, że to, że w Europie obowiązuje rozporządzenie regulacyjne jest naszym ogromnym atutem. – Kosmetyka europejska jest numerem jeden na globalnym rynku. We wszystkich międzynarodowych umowach handlowych przemysł kosmetyczny zajmuje bardzo ważne miejsce. I to, że rozporządzenie nakłada te same obowiązki na wszystkich przedsiębiorców europejskich jest niewątpliwie naszą przewagą konkurencyjną na świecie. Rozporządzenie nie powinno utrudniać życia przedsiębiorcom, ale z drugiej strony musi być zgodne z tym, czego oczekują konsumenci. A muszę podkreślić, że Komisja Europejska będzie zawsze stała po stronie konsumenta. Proszę więc o nacisk na rząd, aby w sprawie polskiej branży kosmetycznej pokazywał silny głos w Komisji Europejskiej – mówiła Elżbieta Bieńkowska.

– Europa stoi przemysłem. Musimy dobrze wykorzystać ten czas przełomu, w którym żyjemy, przechodzenia przez cyfryzację, ogromne przemiany społeczne i gospodarcze. Choć być może nie zdajemy sobie z tego teraz sprawy, to jak spojrzymy na to co się dzieje z perspektywy kilku lat, zobaczymy, że żyjemy w czasie prawdziwej rewolucji – dodała.

Polski rynek nadal rośnie

Polski rynek kosmetyczny w 2016 r. był wart 16 mld zł. Z tym wynikiem zajmujemy szóste miejsce w Europie, ustępując tylko najsilniejszym gospodarkom Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii. Polski rynek kosmetyczny rośnie jednak najszybciej z całej wymienionej szóstki.

Przez ostatnich 15 lat polski rynek kosmetyczny stale notował wzrosty. Realny skumulowany wzrost w tym okresie wyniósł 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost to aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. wzrosła z 9 mld do 16 mld zł. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska, biorąc pod uwagę realne ceny, rosła najszybciej. W tym samym czasie np. rynek francuski skurczył się o 0,19 proc., a włoski o 1,09 proc.

Kolejne lata mają być nadal pomyślne dla polskiego sektora kosmetycznego. Według danych Euromonitora rynek będzie rósł o 4-5 proc. rocznie, do około 20 mld zł w 2021 r. Prognozy Komisji Europejskiej zakładają wzrost PKB w Polsce. Oznacza to bogacenie się gospodarstw domowych i m.in. większe wydatki na konsumpcję, w tym na kosmetyki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 15:51
Coty ogłasza globalne cięcia etatów – 700 miejsc pracy do likwidacji
Firma, która ma w portfolio między innymi Bourjois, Hugo Boss i Kylie Cosmetics, zapowiedziała redukcje zasobów ludzkich.Coty

24 kwietnia firma Coty poinformowała o planowanym zwolnieniu 700 pracowników na całym świecie. Decyzja ta jest częścią trwającej od 2020 roku transformacji strategicznej pod nazwą „All-in to Win”, której celem jest poprawa rentowności i uproszczenie struktur operacyjnych. Choć nie wskazano, które stanowiska zostaną objęte redukcją, Coty zadeklarowało, że przestrzegać będzie wszystkich wymaganych przepisów prawnych wobec osób dotkniętych zmianami.

Koszty związane z najnowszym etapem restrukturyzacji wyniosą 80 mln dolarów w formie jednorazowej płatności gotówkowej. Mimo tego wydatku, firma oczekuje rocznych oszczędności w wysokości 130 mln dolarów przed opodatkowaniem – w tym 80 mln dolarów już w 2026 roku oraz 50 mln dolarów w 2027. Dodatkowo, w ramach programu produktywności, Coty planuje wygenerować 120 mln dolarów oszczędności w łańcuchu dostaw i obszarze zakupów w 2025 roku.

Transformacja Coty opiera się na czterech filarach. Należy do nich uproszczenie struktury organizacyjnej w kluczowych regionach operacyjnych, co ma ograniczyć dublowanie funkcji i zwiększyć efektywność działania. Firma planuje również scentralizowanie funkcji wsparcia w celu ich lepszego dopasowania do nowych struktur regionalnych. Trzecim elementem jest skoncentrowanie zasobów na mniejszej liczbie inicjatyw innowacyjnych, które mają przynieść większy wpływ rynkowy.

Czwarty filar reformy zakłada optymalizację wydatków poprzez strukturalne ograniczenie kosztów stałych niezwiązanych z zatrudnieniem. Dyrektor generalna Coty, Sue Nabi, podkreśliła, że nadrzędnym celem programu „All-in to Win” jest stworzenie bardziej odpornej i rentownej organizacji, zdolnej do trwałego wzrostu i dalszych inwestycji w rozwój marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 13:41
Kiril Marinov, Henkel: Stawiamy na gospodarkę obiegu zamkniętego
Henkel Polska na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.Henkel Polska

Podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Kiril Marinov, dyrektor zarządzający Henkel Consumer Brands, wziął udział w panelu poświęconym gospodarce obiegu zamkniętego. Dyskusja skupiła się na wpływie nadchodzących regulacji unijnych na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Eksperci podkreślali konieczność traktowania odpadów jako cennych zasobów, projektowania procesów produkcyjnych z myślą o cyrkularności oraz minimalizowania powstawania odpadów.

Podczas panelu Kiril Marinov przedstawił konkretne działania, które Henkel podejmuje w odpowiedzi na nadchodzące rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). W ubiegłym roku 26 proc. plastiku użytego w opakowaniach Henkel pochodziło z recyklingu, a w 2025 roku firma planuje osiągnąć poziom 30 proc. Tym samym Henkel wyprzedzi o pięć lat regulacje unijne, które będą obowiązywać dopiero od 2030 roku.

W kontekście cyrkularności Polska wypada korzystnie na tle średniej światowej. Jak zaznaczył Kiril Marinov, poziom ponownego wykorzystania materiałów w Polsce wynosi 10,2 proc., podczas gdy średnia światowa to 8,6 proc.. Ekspert podkreślił, że nasz kraj ma potencjał, by stać się jednym z liderów gospodarki obiegu zamkniętego w Europie, na wzór Holandii, gdzie recykling materiałów osiągnął poziom 25 proc.

Transformacja opakowań w Henklu obejmuje całe portfolio produktów. Obecnie 91 proc. opakowań firmy nadaje się do ponownego użycia lub recyklingu, a celem na 2025 rok jest osiągnięcie 100 proc. Henkel zmniejszył także wykorzystanie surowców ropopochodnych o 35 proc. i dąży do dalszej redukcji o połowę. Dodatkowo wszystkie europejskie zakłady produkcyjne Henkla osiągnęły neutralność pod względem emisji CO₂.

Jeszcze kilka lat temu butelki płynu do prania [Persil] były wykonywane z przezroczystego materiału, a konsumenci mogli zobaczyć, jak produkt wygląda wewnątrz opakowania. Od dwóch lat stosujemy polietylen o wysokiej gęstości, włączając w proces produkcyjny 50 proc. recyklowanego plastiku. [...] Obecnie butelki są białe, ze względu na brak możliwości znalezienia na rynku wysoce przezroczystego materiału dla recyklowanego polietylenu. Zdecydowaliśmy się na ten kompromis, stawiając zrównoważony rozwój ponad dotychczasowy wygląd produktu

wytłumaczył Kiril Marinov.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 16:26