StoryEditor
Producenci
02.04.2020 00:00

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego powołał sztab kryzysowy

– Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego powołał 9-osobowy kosmetyczny sztab kryzysowy, który 24 godziny na dobę prowadzi dialog ze stroną rządową i partnerami zewnętrznymi w kluczowych dla branży sprawach w okresie licznych zmian i rządowych obwieszczeń dotyczących pandemii – informuje Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna związku – organizacji skupiającej ponad 180 przedsiębiorstw działających w sektorze kosmetycznym.

Od 11 marca br., od pierwszych rządowych obwieszczeń dotyczących zakażeń SARS-CoV-2, przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, po wprowadzenie stanu epidemii – towarzyszymy polskiej branży kosmetycznej we wszystkich etapach procesu zmian, z którym przychodzi nam się mierzyć. Każdy z ostatnich dni wypełniony był nowymi wyzwaniami, dziesiątkami rozmów telefonicznych oraz spotkań online

Powołaliśmy 9-osobowy kosmetyczny sztab kryzysowy, który 24 godziny na dobę prowadzi dialog ze stroną rządową i partnerami zewnętrznymi. Nasz głos jest słyszalny w rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Aktywów Państwowych, Ministerstwem Rolnictwa, Konfederacją Lewiatan, Polską Radą Centrów Handlowych, Związkiem Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i wieloma innymi stowarzyszeniami i organizacjami.  Na bieżąco komunikujemy wszystko na stronie internetowej i naszym profilu LinkedIn.

Konsultacje z firmami

Prowadzimy aktywne konsultacje z firmami członkowskimi reprezentującymi producentów i dystrybutorów kosmetyków, środków biobójczych i opakowań. Dziś to towary o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i zdrowia obywateli – czujemy więc wyjątkową odpowiedzialność za to, by włączyć się w walkę z pandemią.

Od 20 marca  trwają liczne konsultacji dotyczące uproszczonych rozwiązań prawno-podatkowych wśród członków związku przed przygotowaniem rekomendacji dla Ministerstwa Finansów.

Konsultacje Lewiatan

W sprawie niwelowania negatywnych skutków epidemii koronawirusa dla biznesu działamy ramię w ramię z Konfederacją Lewiatan. 24 marca przedstawiliśmy propozycje zmian w projekcie tarczy antykryzysowej.

Szybka ścieżka rejestracji produktów biobójczych

Od pierwszych chwil wspieramy firmy we wprowadzaniu do obrotu produktów biobójczych zgodnie z procedurą art. 55, prowadząc bieżące doradztwo, przygotowując mailingi, obsługując dotąd około 90 zapytań członkowskich dotyczących dokumentacji, oznakowania, składania wniosków, deklaracji, potwierdzania skuteczności. Nasze działania objęły:

-  „Gorącą linię” – bieżące kontakty z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w sprawie, wyjaśnianie na bieżąco wątpliwości interpretacyjnych:

- 14-16 marca – Urząd Rejestracji wprowadza ułatwienia proceduralne dotyczące tzw. „szybkiej ścieżki” rejestracji produktów biobójczych

- 24 marca – po interwencji związku Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych  dopuścił Profil Zaufany i uporządkował procedury przyjmowania wniosków

- Przygotowanie dla firm dokumentacji potwierdzającej skuteczność etanolu do przedłożenia w Urzędzie Rejestracji;

- Przygotowanie przewodnika o oznakowaniu produktów biobójczych.

Etanol i  skażalniki

Związek współpracuje z Ministerstwem Finansów, by nawiązać tymczasową współpracę administracyjną w zakresie stosowania etanolu do produkcji środków dezynfekujących i żeli antybakteryjnych. Doradzamy i szczegółowo informujemy, jakie są problemy firm związane z pozyskaniem etanolu, skażalników, ograniczeniami wywozu itp.

- 23 marca – prezentacja mapy problemów dotyczących dostępności etanolu w Polsce w Ministerstwie Finansów;

- 24 marca – konsultacje dotyczące uwolnienia alkoholu poprzez możliwość jego skażania in situ dla Ministerstwa Finansów.

 Ograniczenia eksportu

Współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Głównym Inspektoratem Sanitarnym w celu wypracowania korzystnego dla sektora stanowiska, że kosmetyki nie podlegają ograniczeniom wywozu obowiązującym dla produktów do dezynfekcji.

Rezerwy Materiałowe

Kontakt z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Aktywów Państwowych i wypracowanie stanowiska w sprawie problemu interpretacyjnego, czy niektóre surowce kosmetyczne podlegają przepisom o rezerwach materiałowych.

Webinar – handel z Chinami

Wspólnie z chińskim partnerem, REACH24, przygotowaliśmy specjalny bezpłatny webinar na temat wpływu koronawirusa na sektor kosmetyczny i współpracę z firmami Państwa Środka dla członków Związku – zapraszamy 30 marca br.

Definicja drogerii

Po opublikowaniu pierwszego rozporządzenia dotyczącego ograniczeń w handlu i rozmowach z firmami członkowskimi szybko zorientowaliśmy się, że niezbędna jest zmiana definicji drogerii w galeriach handlowych. Wyspy handlowe, czyli punkty oferujące wybrane kosmetyki do makijażu, pielęgnacji rąk czy paznokci, w opinii zarządców centrów handlowych traktowane były jak drogerie

- 19 marca – prezentacja stanowiska branży kosmetycznej w sprawie punktów handlowych otwartych w galeriach w Ministerstwie Zdrowi i Ministerstwie Rozwoju;

-  20 marca –  zmiana definicji drogerii w nowym rozporządzeniu Ministerstwa Zdrowia, zgodna z rekomendacjami Związku.

MŚP z sektora beauty

Jako organizacja branżowa zrzeszająca zarówno mikro, małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa monitorujemy, konsultujemy i zbieramy postulaty wszystkich grup firm związanych z sektorem kosmetycznym związane z przeciwdziałaniem skutkom pandemii koronawirusa dla polskiej gospodarki. Upomnieliśmy się o zapomnianą grupę przedsiębiorców, tj. małych producentów kosmetyków i cały sektor beauty (salony spa, salony kosmetyczne, fryzjerskie inne), bez których stracą także inne grupy np. cały sektor kosmetyki profesjonalnej.

- 23 marca – przygotowaliśmy stanowisko w sprawie MŚP, które wysłaliśmy do Ministerstwa Rozwoju.

Business Matching

Uruchomiliśmy m.in. projekt Business Matching, którego celem jest ułatwienie nawiązywania kontaktów biznesowych, umożliwiających zdobycie trudno dostępnych surowców i opakowań oraz zbycie gotowych produktów antybakteryjnych (kosmetyków i środków biobójczych). Robimy wszystko, co w naszej mocy, by ułatwiać firmom kosmetycznym w Polsce funkcjonowanie i minimalizować ich straty.

- 20 marca – konsultacje z ZP PPS w sprawie dostępności etanolu w zakładach produkcyjnych na terenie Polski;

- 24 marca – otwarcie komunikacji pomiędzy producentami antybakteryjnych produktów kosmetycznych i produktów biobójczych do dezynfekcji a instytucjami publicznymi poszukującymi ich dostawców i między producentami ww. preparatów kosmetycznych i biobójczych, a dostawcami etanolu i zagęstników do ich produkcji, dostawcami opakowań oraz drukarniami.

Krem do zadań specjalnych

Jesteśmy dumni ze wszystkich inicjatyw firm członkowskich i fundacji – między innymi Fundacji Piękniejsze Życie prowadzonej przez Związek, które dobrowolnie przekazują produkty antybakteryjne, kosmetyki, środki ochrony osobistej szpitalom, ośrodkom zdrowia i innym potrzebującym.

Stanowisko sektora kosmetycznego w UE dotyczące żeli do rąk

TF COVID – bierzemy udział w grupie Cosmetics Europe i w przygotowaniu przewodnika do kosmetyków antybakteryjnych dla przemysłu kosmetycznego.

Media

O bieżących problemach branży kosmetycznej informujemy szeroko kluczowe media w Polsce.

Przed nami kolejne wyzwania i trudności, ale wierzę, że dzięki wsparciu firm członkowskich – zaangażowaniu we wszystkie konsultacje czy zaufaniu, przejawiającym się w zgłaszaniu nam bieżących problemów – krok po kroku będziemy je pokonywać. Nie może zabraknąć nam energii,  bo w obliczu pandemii COVID-19 i konieczności zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa, sektor kosmetyczny w Polsce stał się sektorem strategicznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.11.2025 12:27
Henkel poprawia rentowność mimo słabej dynamiki sprzedaży
Henkel ucierpiał z okazji słabych nastrojów wśród konsumentów.HJBC

W trzecim kwartale 2025 roku Henkel odnotował jedynie niewielki wzrost sprzedaży, głównie z powodu słabego nastroju konsumenckiego w wybranych regionach. Z danych przedstawionych przez firmę wynika, że w okresie od lipca do września koncern osiągnął organiczny wzrost przychodów na poziomie 1,4 proc., co przełożyło się na 5,1 mld euro sprzedaży. Jednocześnie, jak podkreślił prezes Carsten Knobel, liczne działania restrukturyzacyjne i programy oszczędnościowe pozwoliły firmie znacząco poprawić rentowność.

Wynikom kwartalnym sprzyjała przede wszystkim stabilna polityka cenowa oraz wzrost wolumenów sprzedaży. Szczególnie dobrze wypadła kluczowa dla koncernu dywizja Adhesive Technologies, odpowiadająca m.in. za kleje przemysłowe i specjalistyczne rozwiązania technologiczne. Knobel zwrócił uwagę, że regionem o najwyraźniejszej pozytywnej dynamice była Ameryka Północna, gdzie oba segmenty działalności osiągnęły wzrost przychodów. Jednocześnie Europa i Ameryka Łacińska odnotowały spadki organicznej sprzedaży.

Kierownictwo firmy podkreśla, że mimo trudnego otoczenia makroekonomicznego Henkel pozostaje na właściwej ścieżce rozwoju. W ostatnich kwartałach koncern przeprowadził gruntowną reorganizację, usprawniając strukturę, poprawiając efektywność operacyjną i optymalizując łańcuchy dostaw. Według Knobela firma jest „na dobrej drodze” do osiągnięcia pełnych oszczędności kosztowych sięgających co najmniej 525 mln euro do końca bieżącego roku.

Zarząd podtrzymał prognozę roczną dla 2025 r., choć nadal zwraca uwagę na utrzymującą się wysoką niepewność na globalnych rynkach. Firma oczekuje, że zarówno marża operacyjna, jak i skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (przy stałych kursach walut) pozostaną w przedziale wcześniej zapowiadanym inwestorom. Knobel zaznaczył jednak, że przy braku poprawy otoczenia gospodarczego organiczny wzrost sprzedaży może znaleźć się na dolnym poziomie prognozowanego zakresu 1–2 proc. Jednocześnie zapewnił, że „czwarty kwartał będzie lepszy niż trzeci”.

W podsumowaniu pierwszych dziewięciu miesięcy roku Henkel wypracował 15,549 mld euro przychodów, co oznacza spadek o 4,6 proc. rok do roku. Organicznie firma osiągnęła niewielki wzrost na poziomie 0,4 proc., ale nominalnie obie główne dywizje zanotowały spadki. Segment Adhesive Technologies zmniejszył sprzedaż o 1,8 proc. do 8,124 mld euro, choć organicznie wzrósł o 1,6 proc. Z kolei Consumer Brands, obejmujący m.in. takie marki jak Persil czy Schwarzkopf, spadł nominalnie o 7,7 proc. do 7,308 mld euro, a organicznie o 1 proc., co odzwierciedla presję kosztową oraz słabszy popyt w kluczowych dla firmy regionach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.11.2025 09:29
Dr. Miele Cosmed Group spowalnia, ale rośnie za granicą
Dr. Miele Cosmed Group

Skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej Dr. Miele Cosmed Group za dziewięć miesięcy 2025 roku wzrosły o 3 proc. rok do roku, jednak tempo to pozostaje poniżej wcześniejszych prognoz spółki. Zarząd zwraca uwagę, że obserwowane już w poprzednim kwartale spowolnienie dynamiki przychodów utrzymuje się, szczególnie na rynku polskim. Krajowy rynek, definiowany jako wysoce konkurencyjny i pozostający w nierównowadze z powodu nadpodaży produktów przy jedynie częściowym odbudowaniu popytu konsumpcyjnego, nie generuje oczekiwanych rezultatów.

W efekcie skonsolidowana EBITDA za okres 9M’25 wyniosła 36,3 milionów złotych, wobec 48,0 milionów złotych rok wcześniej, co oznacza spadek o 11,7 milionów złotych r/r. Jak podkreśla spółka, na wynik wpływ miały przede wszystkim: niższa niż zakładana sprzedaż w Polsce, wzrost cen surowców oraz rosnące koszty operacyjne, w tym wynagrodzeń. Prezeska Magdalena Miele przyznaje, że choć wynik jest „wciąż dobry”, to pozostaje znacząco poniżej oczekiwań, a sytuacja odzwierciedla realia rynku, gdzie widoczny jest spadek średniej wartości koszyka zakupowego oraz strukturalne zmiany na korzyść największych detalistów, szczególnie dyskontów.

Grupa kontynuuje jednak inwestycje ukierunkowane na poprawę długoterminowej rentowności. W ostatnim czasie przeznaczono 17 milionów złotych na rozbudowę mocy produkcyjnych, automatyzację oraz powiększenie zaplecza magazynowego. Aż 73 proc. tej kwoty ulokowano w Niemczech, w zakładzie w Stadtilm, który obsługuje rosnące rynki Europy Zachodniej. Inwestycje te mają przełożyć się na zwiększenie efektywności kosztowej i przyspieszenie ekspansji na rynkach zagranicznych.

W segmencie marek własnych spółka skupia się na rozwoju kluczowych brandów – Bobini, Kret, Apart i Sofin. Silnie wspierana jest ekspansja międzynarodowa, zwłaszcza na rynku niemieckim oraz na wybranych rynkach azjatyckich, gdzie Grupa upatruje potencjał skokowego wzrostu sprzedaży. Rosnąca sprzedaż na rynku niemieckim oraz w eksporcie już teraz równoważy słabsze wyniki na rynku krajowym, kompensując presję na polskim segmencie.

Równolegle Global Cosmed S.A., spółka z Grupy, intensywnie rozwija segment private label. Jej wyroby trafiają do niemal wszystkich najważniejszych sieci handlowych w Polsce i regionie, w tym do Lidla i Rossmanna. Potencjał dalszego wzrostu napędza również niemiecki zakład w Stadtilm, przejęty w 2014 r., który realizuje zamówienia dla czołowych sieci handlowych w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Segment private label, dzięki silnemu zapleczu produkcyjnemu i relacjom z partnerami handlowymi, stanowi ważny filar strategii międzynarodowej ekspansji Grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. listopad 2025 16:51