StoryEditor
Producenci
02.04.2020 00:00

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego powołał sztab kryzysowy

– Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego powołał 9-osobowy kosmetyczny sztab kryzysowy, który 24 godziny na dobę prowadzi dialog ze stroną rządową i partnerami zewnętrznymi w kluczowych dla branży sprawach w okresie licznych zmian i rządowych obwieszczeń dotyczących pandemii – informuje Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna związku – organizacji skupiającej ponad 180 przedsiębiorstw działających w sektorze kosmetycznym.

Od 11 marca br., od pierwszych rządowych obwieszczeń dotyczących zakażeń SARS-CoV-2, przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, po wprowadzenie stanu epidemii – towarzyszymy polskiej branży kosmetycznej we wszystkich etapach procesu zmian, z którym przychodzi nam się mierzyć. Każdy z ostatnich dni wypełniony był nowymi wyzwaniami, dziesiątkami rozmów telefonicznych oraz spotkań online

Powołaliśmy 9-osobowy kosmetyczny sztab kryzysowy, który 24 godziny na dobę prowadzi dialog ze stroną rządową i partnerami zewnętrznymi. Nasz głos jest słyszalny w rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Aktywów Państwowych, Ministerstwem Rolnictwa, Konfederacją Lewiatan, Polską Radą Centrów Handlowych, Związkiem Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i wieloma innymi stowarzyszeniami i organizacjami.  Na bieżąco komunikujemy wszystko na stronie internetowej i naszym profilu LinkedIn.

Konsultacje z firmami

Prowadzimy aktywne konsultacje z firmami członkowskimi reprezentującymi producentów i dystrybutorów kosmetyków, środków biobójczych i opakowań. Dziś to towary o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i zdrowia obywateli – czujemy więc wyjątkową odpowiedzialność za to, by włączyć się w walkę z pandemią.

Od 20 marca  trwają liczne konsultacji dotyczące uproszczonych rozwiązań prawno-podatkowych wśród członków związku przed przygotowaniem rekomendacji dla Ministerstwa Finansów.

Konsultacje Lewiatan

W sprawie niwelowania negatywnych skutków epidemii koronawirusa dla biznesu działamy ramię w ramię z Konfederacją Lewiatan. 24 marca przedstawiliśmy propozycje zmian w projekcie tarczy antykryzysowej.

Szybka ścieżka rejestracji produktów biobójczych

Od pierwszych chwil wspieramy firmy we wprowadzaniu do obrotu produktów biobójczych zgodnie z procedurą art. 55, prowadząc bieżące doradztwo, przygotowując mailingi, obsługując dotąd około 90 zapytań członkowskich dotyczących dokumentacji, oznakowania, składania wniosków, deklaracji, potwierdzania skuteczności. Nasze działania objęły:

-  „Gorącą linię” – bieżące kontakty z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w sprawie, wyjaśnianie na bieżąco wątpliwości interpretacyjnych:

- 14-16 marca – Urząd Rejestracji wprowadza ułatwienia proceduralne dotyczące tzw. „szybkiej ścieżki” rejestracji produktów biobójczych

- 24 marca – po interwencji związku Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych  dopuścił Profil Zaufany i uporządkował procedury przyjmowania wniosków

- Przygotowanie dla firm dokumentacji potwierdzającej skuteczność etanolu do przedłożenia w Urzędzie Rejestracji;

- Przygotowanie przewodnika o oznakowaniu produktów biobójczych.

Etanol i  skażalniki

Związek współpracuje z Ministerstwem Finansów, by nawiązać tymczasową współpracę administracyjną w zakresie stosowania etanolu do produkcji środków dezynfekujących i żeli antybakteryjnych. Doradzamy i szczegółowo informujemy, jakie są problemy firm związane z pozyskaniem etanolu, skażalników, ograniczeniami wywozu itp.

- 23 marca – prezentacja mapy problemów dotyczących dostępności etanolu w Polsce w Ministerstwie Finansów;

- 24 marca – konsultacje dotyczące uwolnienia alkoholu poprzez możliwość jego skażania in situ dla Ministerstwa Finansów.

 Ograniczenia eksportu

Współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Głównym Inspektoratem Sanitarnym w celu wypracowania korzystnego dla sektora stanowiska, że kosmetyki nie podlegają ograniczeniom wywozu obowiązującym dla produktów do dezynfekcji.

Rezerwy Materiałowe

Kontakt z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Aktywów Państwowych i wypracowanie stanowiska w sprawie problemu interpretacyjnego, czy niektóre surowce kosmetyczne podlegają przepisom o rezerwach materiałowych.

Webinar – handel z Chinami

Wspólnie z chińskim partnerem, REACH24, przygotowaliśmy specjalny bezpłatny webinar na temat wpływu koronawirusa na sektor kosmetyczny i współpracę z firmami Państwa Środka dla członków Związku – zapraszamy 30 marca br.

Definicja drogerii

Po opublikowaniu pierwszego rozporządzenia dotyczącego ograniczeń w handlu i rozmowach z firmami członkowskimi szybko zorientowaliśmy się, że niezbędna jest zmiana definicji drogerii w galeriach handlowych. Wyspy handlowe, czyli punkty oferujące wybrane kosmetyki do makijażu, pielęgnacji rąk czy paznokci, w opinii zarządców centrów handlowych traktowane były jak drogerie

- 19 marca – prezentacja stanowiska branży kosmetycznej w sprawie punktów handlowych otwartych w galeriach w Ministerstwie Zdrowi i Ministerstwie Rozwoju;

-  20 marca –  zmiana definicji drogerii w nowym rozporządzeniu Ministerstwa Zdrowia, zgodna z rekomendacjami Związku.

MŚP z sektora beauty

Jako organizacja branżowa zrzeszająca zarówno mikro, małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa monitorujemy, konsultujemy i zbieramy postulaty wszystkich grup firm związanych z sektorem kosmetycznym związane z przeciwdziałaniem skutkom pandemii koronawirusa dla polskiej gospodarki. Upomnieliśmy się o zapomnianą grupę przedsiębiorców, tj. małych producentów kosmetyków i cały sektor beauty (salony spa, salony kosmetyczne, fryzjerskie inne), bez których stracą także inne grupy np. cały sektor kosmetyki profesjonalnej.

- 23 marca – przygotowaliśmy stanowisko w sprawie MŚP, które wysłaliśmy do Ministerstwa Rozwoju.

Business Matching

Uruchomiliśmy m.in. projekt Business Matching, którego celem jest ułatwienie nawiązywania kontaktów biznesowych, umożliwiających zdobycie trudno dostępnych surowców i opakowań oraz zbycie gotowych produktów antybakteryjnych (kosmetyków i środków biobójczych). Robimy wszystko, co w naszej mocy, by ułatwiać firmom kosmetycznym w Polsce funkcjonowanie i minimalizować ich straty.

- 20 marca – konsultacje z ZP PPS w sprawie dostępności etanolu w zakładach produkcyjnych na terenie Polski;

- 24 marca – otwarcie komunikacji pomiędzy producentami antybakteryjnych produktów kosmetycznych i produktów biobójczych do dezynfekcji a instytucjami publicznymi poszukującymi ich dostawców i między producentami ww. preparatów kosmetycznych i biobójczych, a dostawcami etanolu i zagęstników do ich produkcji, dostawcami opakowań oraz drukarniami.

Krem do zadań specjalnych

Jesteśmy dumni ze wszystkich inicjatyw firm członkowskich i fundacji – między innymi Fundacji Piękniejsze Życie prowadzonej przez Związek, które dobrowolnie przekazują produkty antybakteryjne, kosmetyki, środki ochrony osobistej szpitalom, ośrodkom zdrowia i innym potrzebującym.

Stanowisko sektora kosmetycznego w UE dotyczące żeli do rąk

TF COVID – bierzemy udział w grupie Cosmetics Europe i w przygotowaniu przewodnika do kosmetyków antybakteryjnych dla przemysłu kosmetycznego.

Media

O bieżących problemach branży kosmetycznej informujemy szeroko kluczowe media w Polsce.

Przed nami kolejne wyzwania i trudności, ale wierzę, że dzięki wsparciu firm członkowskich – zaangażowaniu we wszystkie konsultacje czy zaufaniu, przejawiającym się w zgłaszaniu nam bieżących problemów – krok po kroku będziemy je pokonywać. Nie może zabraknąć nam energii,  bo w obliczu pandemii COVID-19 i konieczności zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa, sektor kosmetyczny w Polsce stał się sektorem strategicznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.08.2025 10:33
To koniec: Youthforia znika z rynku
Niezależna marka makijażowa znika z rynku.Youthforia

Youthforia, niezależna marka kosmetyczna założona w 2021 roku przez Fionę Co Chan, ogłosiła zakończenie działalności. Firma wycofuje się z rynku po serii kontrowersji, które doprowadziły do gwałtownego spadku sprzedaży i utraty kluczowych partnerów handlowych. Pozostałe produkty są obecnie dostępne jedynie w sprzedaży internetowej.

Marka zdobyła popularność dzięki innowacyjnemu różowi BYO Blush oraz inwestycji w wysokości 400 tys. dolarów od Marka Cubana w programie „Shark Tank”. Jednak początek końca Youthforii nastąpił w 2024 roku po premierze podkładu Date Night. Konsumenci skrytykowali markę za zbyt ograniczoną gamę kolorystyczną, a późniejsze wprowadzenie odcienia w kolorze głębokiej czerni wywołało oskarżenia o rasizm.

image

Youthforia w ogniu krytyki za wypuszczenie niemal całkowicie czarnego podkładu

Na fali krytyki główni partnerzy detaliczni, tacy jak Credo Beauty, Thirteen Lune i Revolve, zdecydowali się usunąć produkty Youthforii ze swojej oferty. Skutkiem tego był gwałtowny spadek sprzedaży oraz zaangażowania konsumentów – wskaźniki, które wcześniej rosły dzięki obecności marki w mediach społecznościowych, zaczęły systematycznie maleć.

Upadek Youthforii podkreśla, jak istotna jest dla współczesnych konsumentów autentyczność i inkluzywność w działaniach marek beauty. Nawet szybko zyskująca popularność firma może w krótkim czasie utracić zaufanie odbiorców, jeśli nie odpowie adekwatnie na oczekiwania dotyczące reprezentacji i wrażliwości społecznej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.08.2025 09:22
Procter & Gamble zapowiada kontynuowanie restrukturyzacji, zakładającej redukcję zatrudnienia i podwyżki cen
Koncern jest właścicielem takich marek jak Gillette, Olay i Herbal EssencesP&G

Koncern Procter & Gamble (P&G) odnotował sprzedaż netto w wysokości 84,3 mld USD za rok obrotowy 2025. Osiągnięty wynik był na poziomie roku wcześniejszego. Brak wzrostu firma uzasadnia trwającym programem restrukturyzacji, który zakłada m.in. redukcję zatrudnienia o 7 tys. miejsc pracy w ciągu dwóch lat.

Sprzedaż organiczna koncernu, będącego właścicielem takich marek jak Gillette, Olay i Herbal Essences, która nie uwzględnia wpływu kursów walut oraz przejęć i zbyć aktywów, wzrosła o 2 proc.

Jeśli chodzi o zamknięty właśnie 4. kwartał, P&G odnotowało sprzedaż w wysokości 20,9 mld USD, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż organiczna w segmencie kosmetyków wzrosła o 1 proc.Sprzedaż produktów do pielęgnacji włosów pozostała bez zmian, ponieważ wzrost napędzany innowacjami w Ameryce Łacińskiej i Europie został zniwelowany przez spadki wolumenu w Ameryce Północnej i Chinach.

Sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji skóry również pozostała na stabilnym poziomie, przy czym wzrost wolumenu w Chinach został zniwelowany przez jego spadki w Ameryce Północnej.

Jednocześnie sprzedaż kosmetyków wzrosła o kilka procent, napędzana wzrostem wolumenu w Ameryce Północnej, częściowo zniwelowanym przez niekorzystny miks geograficzny.

Sprzedaż w segmencie kosmetyków pielęgnacyjnych wzrosła o 1 proc. dzięki innowacyjnym cenom, a sprzedaż kosmetyków organicznych do pielęgnacji dla kobiet wzrosła w ostatnim kwartale o kilka procent.

Jeśli chodzi o prognozy, P&G przewiduje wzrost sprzedaży w roku obrotowym 2026 o 1-5 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Firma jednocześnie potwierdziła plany redukcji ok. 7 tys. miejsc pracy w ciągu najbliższych dwóch lat w ramach restrukturyzacji, mającej na celu poprawę struktury kosztów i konkurencyjności koncernu. Działania restrukturyzacyjne obejmują plan redukcji kosztów ogólnych personelu nieprodukcyjnego o około 15 proc. do końca roku obrotowego 2027.

Zobacz też: Nowy CEO Procter & Gamble stanie za sterami giganta od stycznia 2026 roku

Firma zapowiada również podwyżki cen ok. jednej czwartej swoich produktów na rynku w USA, aby zrównoważyć koszty nowych ceł, nałożonych przez prezydenta Donalda Trumpa.

W roku obrotowym 2025 zwiększyliśmy sprzedaż i zyski pomimo trudnych, dynamicznie zmieniających się warunków. Wdrożyliśmy ambitne plany, aby nadal dostarczać produkty wszystkim zainteresowanym stronom. Wciąż jesteśmy wierni naszej zintegrowanej strategii: skoncentrowanemu portfolio produktów codziennego użytku, w których wydajność napędza wybór marki, doskonałości w zakresie wydajności produktu, opakowania, komunikacji marki, sprzedaży detalicznej oraz wartości dla konsumentów i klientów, produktywności, konstruktywnych zmian oraz elastycznej i odpowiedzialnej organizacji. A wszystko to ma na celu zapewnienie zrównoważonego wzrostu i tworzenia wartości – skomentował Jon Moeller, prezes zarządu i dyrektor generalny Procter & Gamble.

Zobacz też: Procter & Gamble tworzy w Warszawie biuro, nastawione na inkluzywność

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. sierpień 2025 18:17