StoryEditor
Producenci
12.06.2024 14:37

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego wybrał nowe władze. Na ich czele stanęli Paweł Chrościcki i Karol Szmich

Paweł Chrościcki, dyrektor generalny Coty Polska, prezes Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego oraz Karol Szmich, prezes Delia Cosmetics, przewodniczący rady nadzorczej związku / fot. materiały prasowe
Paweł Chrościcki, dyrektor generalny Coty Polska został nowym prezesem Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, a Karol Szmich, prezes Delia Cosmetics, przewodniczącym rady nadzorczej. Tak zdecydowano podczas WZA organizacji.

Właśnie zakończyło się Walne Zgromadzenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Jego uczestnicy wybrali nowe władze związku. Nowym prezesem został Paweł Chrościcki, dyrektor generalny Coty Polska. Dotychczas w PZPK pełnił rolę członka zarządu, a wcześniej przewodniczącego rady nadzorczej. W poprzedniej kadencji stanowisko prezesa zarządu zajmowała Wanda Stypułkowska, prezes MPS International.

Walne Zgromadzenie PZPK wybrało też nowego przewodniczącego rady nadzorczej. Karol Szmich, prezes Delia Cosmetics, który dotychczas był członkiem rady nadzorczej w organizacji zastąpił na tym stanowisku Ewę Blocher, prezes Dax Cosmetics.

Obaj, po ogłoszeniu wyników głosowania podkreślili, że związek będzie reprezentował interesy wszystkich firm, zarówno dużych, jak i małych.

Paweł Chrościcki z branżą kosmetyczną jest związany ponad 12 lat. Najpierw jako CEO Johnson & Johnson na centralną i wschodnią Europę, a teraz jako dyrektor generalny Coty Polska.

Natomiast Karol Szmich, był początkowo dyrektorem operacyjnym w Delia Cosmetics, by ostatecznie przejąć stanowisko prezesa po swoim ojcu i założycielu firmy. Jest członkiem zarządu Inicjatywy Firm Rodzinnych – stowarzyszenia zrzeszającego i integrującego środowisko firm rodzinnych w Polsce. W ubiegłym roku został wyróżniony tytułem Menedżera Roku Regionu Łódzkiego w kategorii dużych firm.

W nowym zarządzie, jako wiceprezeski i wiceprezesi, zasiądą także Fatih Alpaslan, general manager Poland & Baltics w Nivea Polska Sp. z.o.o.; Anna Bieluń, współwłaścicielka firmy Bielun & Bielun; Katarzyna Furmanek, wspólnik i członek zarządu Floslek; Valéry Gaucherand, CEO, L’Oréal Poland and Baltic HUB; Grzegorz Glapa, członek zarządu Cetes Cosmetics Poland; Henryk Orfinger, przewodniczący rady nadzorczej Dr Irena Eris S.A.; Wanda Stypułkowska, prezes zarządu MPS International oraz Bartosz Ziaja, wiceprezes i dyrektor Pionu B&R Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków.

Radzie nadzorczej będzie z kolei przewodniczył Karol Szmich, prezes Delia Cosmetics, dotychczasowy członek rady nadzorczej (od 2021 r.). W nowym składzie znaleźli się także ustępująca z funkcji przewodniczącej Ewa Blocher, prezes zarządu Dax Cosmetics; Michał Czajka, członek zarządu Dr. Miele Cosmed Group S.A.; Adam Król, wiceprezes zarządu Inglot; Dariusz Wardencki, prezes zarządu Oceanic; Krzysztof Wasilewski, właściciel i wiceprezes zarządu Orientana i Joanna Zboch, dyrektor generalna i prezes zarządu Estee Lauder Companies Central Europe North.

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl) reprezentuje i wspiera cele strategiczne przedsiębiorców branży kosmetycznej. Od ponad 20 lat jest aktywnym głosem sektora w procesie stanowienia prawa. Współpracuje z instytucjami administracji krajowej i europejskiej, a razem z firmami członkowskimi wypracowuje i wdraża rozwiązania, które prowadzą do rozwoju polskiego  rynku kosmetycznego..  

Skupia ponad 260 firm, w tym producentów i dystrybutorów kosmetyków, laboratoria, firmy doradcze i ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych – dostawców opakowań i surowców. Zrzesza i działa zarówno na rzecz startupów, małych, rodzinnych przedsiębiorstw, jak i dużych, międzynarodowych korporacji i największych polskich firm kosmetycznych, które działają razem, zachowując przy tym wszelkie zasady konkurencji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 10:52