StoryEditor
Producenci
29.08.2018 00:00

[RAPORT] Kosmetyki – dla kogo przyjemność, dla kogo rutyna?

Bartosz Osiński, data manager w firmie badawczej IQS, o wielbicielach kosmetyków polujących na każdą nowość, osobach niezaangażowanych w ich kupowanie i ludziach naturalnie pięknych, którzy twierdzą, że bez kosmetyków mogą się obejść.

Ciągle spotykamy się ze stwierdzeniem, że konsumenci są głodni nowości, że chętnie kupują nowe kosmetyki, szybko nudzą się tym, co znają. Czy to prawda? Czy musimy ciągle pobudzać się poprzez kupowanie?

Są ludzie bardzo otwarci na nowości  i tacy, którzy wolą korzystać z produktów sprawdzonych, bo mają różne lęki, opory przed nowościami. Uważają na przykład, że kupowanie kolejnych produktów to wyrzucanie pieniędzy, albo mają negatywne doświadczenia, bonowy kosmetyk ich uczulił. O to, czy lubią kupować kosmetyki, których wcześniej nie znali, zapytaliśmy uczestników badania NeedforBeauty, które zostało przeprowadzone na grupie 22 tys. respondentów, zarówno kobiet jak i mężczyzn.

I co się okazało?

Dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn chce wypróbowywać nowe kosmetyki. Mężczyźni są bardziej zachowawczy, mają swoje ulubione marki i produkty. Jak trafią na dobry szampon przeciwłupieżowy, to potrafią ten sam kupować przez lata.

Wśród kobiet widzimy różnice w dużym stopniu wynikające z wieku. Nastolatki i młode kobiety są najbardziej otwarte na nowinki. Aż połowa kobiet w wieku od 16 do 30 lat deklaruje, że uwielbia kupować  i wypróbowywać nowe kosmetyki. . Ale już wśród kobiet mających powyżej 45 lat przyznaje się do tego tylko 35 proc. Dla młodych kobiet używanie kosmetyków to jeszcze zabawa. Stosują je, ale mają świadomość, że nie muszą. Dojrzałe kobiety przeciwnie – przyznają, że bardzo o siebie dbają i bez odpowiedniego przygotowania starają się nie wychodzić z domu.

A mężczyźni? Podobno młode pokolenie odważniej sięga po kosmetyki?

W badaniu nie widać wyraźnych różnic. Młodsi mężczyźni są nieco bardziej otwarci na nowe kosmetyki, ale generalnie, w porównaniu do kobiet, są nieufni w stosunku do nowości. Dla mężczyzn kupowanie kosmetyków to nie jest relaks czy zabawa. Polegają na zewnętrznych i fachowych źródłach rekomendacji. Jeśli zdecydują się na wizytę w gabinecie kosmetycznym i tam otrzymają zalecenie, jakich produktów mają używać, to tylko te kupują. Są bardzo lojalni wobec kosmetyków, z których działania są zadowoleni, nie szukają innych. Myślę, że to cenna wskazówka dla producentów.

Z pewnością. Wygląda na to, że mężczyzn łatwiej związać z marką niż kobiety, które nawet wtedy, gdy są zadowolone ze swoich kosmetyków, rozglądają się za kolejnymi.

Nie wszystkie panie tak robią. W badaniu NeedforBeauty wyróżniliśmy szereg segmentów. Mamy wśród nich „wielbicielki kosmetyków”. To są osoby, którym kupowanie i używanie kosmetyków sprawia największą frajdę. Interesują się kosmetykami, szukają informacji o nich, czytają, oglądają filmy instruktażowe, w perfumerii czy drogerii wdają się w rozmowy z ekspedientkami, chętnie biorą każdą próbkę, dzielą się opiniami o produktach z innymi osobami. W tej grupie konsumentów otwartość na nowości wynosi aż 74 proc.

Na drugim biegunie mamy „niezaangażowanych” – 19 proc. respondentów. Czym są dla nich kosmetyki? Wiedzą, że trzeba je mieć, tak jak prąd i bieżącą wodę. Nie ekscytują się nimi, są ponad to. Są też konsumenci, których nazwaliśmy „naturalnie piękni”. W tej grupie mieści się najwyższy odsetek mężczyzn, bo aż 40 proc.

Nie dziwi mnie to, mężczyźni mają o sobie zawsze dobre zdanie (śmiech).

Cóż ja mam powiedzieć jako mężczyzna… (śmiech).

Nie chciałam być złośliwa (śmiech). Uważam, że powinnyśmy uczyć się od mężczyzn tej samoakceptacji. I co wiemy o tych naturalnie pięknych?

Uważają, że atrakcyjność wynika z naturalności i kosmetyki są im potrzebne w minimalnym stopniu. Najbardziej boją się tzw. chemii w kosmetykach. Kiedy zapytaliśmy ich o ulubione marki, wiodącą okazała się Biały Jeleń, czyli marka neutralna, kojarząca się z naturą, ekologią. Otwartość na nowości w tym segmencie konsumentów wynosi 28 proc.

Czy kosmetyki nas uszczęśliwiają?

O tak! Część osób czerpie ogromną przyjemność z ich kupowania. Łączy się to z otwartością na nowości. Wśród „wielbicielek kosmetyków” przeważają takie uczucia jak zadowolenie, szczęście. „To był dla mnie odpoczynek”, „To był fajnie spędzony czas” – odpowiadają pytane o wrażenia towarzyszące zakupom. Wizyta w drogerii czy perfumerii to dla nich relaks, frajda.  Dla wyszukania nowości są w stanie poświęcić swój czas, pieniądze, angażują się w proces kupowania, testowania. Ich nie trzeba do niczego namawiać, trzeba jedynie dać im znać, że jest możliwość wypróbowania nowości. Ale są też osoby, dla których kupowanie kosmetyków to zajęcie męczące lub równie porywające, co kupowanie przysłowiowych ziemniaków w dyskoncie. Jak łatwo się domyślić, są to konsumenci sklasyfikowani przez nas jako „niezaangażowani”.

Skoro już zahaczyliśmy o dyskont, to gdzie najchętniej kupujemy nowości i kosmetyki w ogóle?

Najwięcej osób otwartych na kosmetyczne nowinki jest wśród tych, którzy kupują w drogeriach i perfumeriach. Chodzą tam nie tylko po to, żeby zrobić zakupy, ale też właśnie po to, żeby zobaczyć, co jest nowego, pooglądać, dotknąć, powąchać, porozmawiać. Nawet jeśli nie kupią – co mało prawdopodobne, bo w tej grupie jest duży odsetek osób, które mówią „wydaję za dużo na kosmetyki, więcej niż powinnam/powinienem” – to po prostu sprawia im to przyjemność.

Najwięcej osób otwartych na nowości jest wśród wielbicieli kosmetyków, kupujących w drogeriach i perfumeriach

A ci mniej otwarci na nowości?

Starają się kupować kosmetyki przy okazji, w hipermarketach, supermarketach, dyskontach. Najczęściej sięgają po produkty pierwszej potrzeby, jak szampon czy mydło, ale nie tylko. I nie zawsze wynika to z ich niezainteresowania nowinkami kosmetycznymi, tylko warunkowane jest czynnikami obiektywnymi. Wśród konsumentów zaopatrujących się w takich sklepach wyodrębniliśmy np. segment „matki Polki”. To kobiety młode, ale niebędące singielkami, zaangażowane w macierzyństwo, które mówią „jak ja bym chciała mieć więcej czasu, żeby o siebie zadbać, żeby pójść do drogerii i skorzystać z tych wszystkich kosmetyków”. Chcą, ale nie mogą. Kupują więc kosmetyki przy okazji zakupów spożywczych. Warto więc zwrócić uwagę, że półki z kosmetykami w dyskontach są rozbudowywane również z myślą o osobach, które mają zbyt dużo obowiązków, żeby móc poświęcić czas na chodzenie po innych sklepach.

    Nie kupują kosmetyków przez internet?

    W przypadku kosmetyków nadal sprzedaż offline przeważa nad online, bo bardzo ważnym czynnikiem są odczucia sensoryczne – dotyk, zapach. Okazuje się, że znaczenie ma też możliwość zobaczenia wszystkich kosmetyków na półce – frajda wynikająca z tego, że jest się w otoczeniu wielu ciekawych, kolorowych produktów, które można od razu ze sobą porównać i wypróbować. W internecie najczęściej jednak oglądamy pojedyncze produkty, ewentualnie wyszukujemy kolejne, co zabiera niemało czasu.

    Czy w przypadku nowości duże znaczenie ma polecenie, opinie wystawiane przez innych użytkowników?

    Ogromne. Najważniejsi są znajomi i rodzina. Istotne jest więc zaufanie, którym obdarza się osobę rekomendującą produkt. Aż jedna czwarta kosmetyków kupionych przez respondentów biorących udział w badaniu została im polecona przez kogoś bliskiego. Widać więc, jak ważne są na tym rynku jakość, rzetelność, profesjonalizm, bo wieści o dobrych i złych produktach roznoszą się błyskawicznie. Siła marketingu szeptanego jest potężna.

    A rekomendacja sprzedawcy, konsultantki, farmaceuty jeszcze się liczy?

    Oczywiście. Co piąty kosmetyk został kupiony przez respondentów pod wpływem polecenia w miejscu sprzedaży przez tego tego typu ekspertów. Widzimy więc, że w drogeriach czy perfumeriach, gdzie jest duży wybór produktów, rola konsultanta czy sprzedawcy jest nadal bardzo ważna. Producenci bardzo szybko nasycają rynek nowościami. Pole wyboru jest więc ogromne.Często za luksusowy kosmetyk trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych, dlatego konsumenci dążą do minimalizacji ryzyka i szukają fachowych opinii.

    Niezależnie od zasobności portfela oczekiwania konsumentów wobec kosmetyków są bardzo podobne. Wśród osób o najwyższych dochodach większego znaczenia nabierają takie cechy: jak wysoka skuteczność,  zaufanie i profesjonalne działanie. Odpowiada to przekonaniu, że aby produkt był dobry, musi odpowiednio kosztować. Nie wierzymy w tanie kosmetyki.

    Zastanawiające jest, że na pierwszym miejscu konsumenci nie wskazują jako swojego źródła informacji blogerek. Można odnieść wrażenie, patrząc choćby na działania producentów, że to one rządzą dziś marketingiem.

    Opinia blogerek jest ważna dla grupy młodych konsumentów. Dla osób w wieku 15-24 lat w wielu kwestiach istotne jest zdanie otoczenia. Wspólne obserwowanie trendów i ich wprowadzanie w życie buduje też ich przynależność do określonej grupy. Dlatego są tak bardzo podatni na rekomendacje. Osoby starsze bardziej polegają na własnym doświadczeniu, ich poczucie własnej wartości nie zależy tak bardzo od opinii otoczenia. Prawda jest taka, że jeśli uda się producentom związać z marką młodych konsumentów, prawdopodobnie będą oni szli z nią przez lata. W sposób szczególny dotyczy to mężczyzn. To dlatego coraz znaczniejszą część budżetów marketingowych stanowią aktywności na blogach.

    Trzeba jednak pamiętać, że w Polsce jest ok. 28 mln użytkowników internetu. Blogi mają po kilka, kilkanaście tysięcy śledzących je osób.To są promile, choć wrażenie faktycznie może być inne. Jedynie 12 proc. respondentów zapytanych o znaczenie poszczególnych źródeł rekomendacji na pierwszym miejscu wymieniło opinie innych użytkowników w internecie. . Wszystko wskazuje na to, że nadal najważniejsza jest rozmowa twarzą w twarz z drugim człowiekiem. 

    Znaczenie poszczególnych źródeł rekomendacji:

    • Polecenie znajomych, rodziny: 23% 
    • Rekomendacje sprzedawcy, konsultantki, farmaceuty: 18% 
    • Rekomendacje, opinie innych użytkowników w internecie: 12% 
    • Rekomendacje kosmetyczki: 9% 
    ZOBACZ KOMENTARZE (0)
    StoryEditor
    Producenci
    05.12.2024 14:10
    Trzy zapachy Donalda Trumpa nominowane do nagrody Fragrantica za najgorszy marketing w 2024 roku
    Trump Products

    Donald Trump, prezydent-elekt USA i postać o niekwestionowanej rozpoznawalności, od dawna budzi kontrowersje w różnych dziedzinach życia. Tym razem jego nazwisko zdominowało świat perfum – aż trzy zapachy sygnowane jego imieniem: Fight Fight Fight Cologne for Men President Trump, Victory Cologne i Victory Perfume, zostały nominowane do nagrody portalu Fragrantica za najgorszy marketing w 2024 roku.

    Najwięcej kontrowersji wzbudził flakon Fight Fight Fight Cologne for Men President Trump, który przedstawia Donalda Trumpa w dramatycznej scenie zamachu na jego życie podczas wiecu wyborczego. Projekt ten, choć bez wątpienia przyciąga uwagę, został uznany za groteskowy i niemal autoparodystyczny. Krytycy na portalu Fragrantica żartują, że flakon bardziej przypomina gadżet z thrillera politycznego niż elegancki produkt perfumeryjny. Drwiny w komentarzach szybko przerodziły się w falę krytyki, oskarżającą markę Trumpa o brak wyczucia i przesadną teatralność.

    Drugim powodem nominacji były zapachy Victory Cologne i Victory Perfume, które w założeniu miały stanowić komplet dla par – triumfalną celebrację miłości i siły. Tymczasem internauci szybko przypomnieli, że małżeństwo Donalda i Melanii Trumpów od lat jest uznawane za martwe emocjonalnie, utrzymywane jedynie na potrzeby PR. „Victory” w tym kontekście brzmi jak gorzka ironia, a kampania promocyjna oparta na wspólnym triumfie pary spotkała się z drwinami w sieci.

    Choć kontrowersje mogą przynieść krótkotrwały rozgłos, w świecie luksusowych perfum takie działania zwykle prowadzą do utraty wiarygodności marki. Nominacja zapachów Trumpa do nagrody za najgorszy marketing jest dowodem na to, że dramatyzm i PR-owa autopromocja nie zawsze przekładają się na sukces w branży pełnej wyrafinowania. Czas pokaże, czy zapachy te zapiszą się w historii jako zapachy odważne, czy po prostu… nietrafione.

    Fragrantica Readers Choice Awards to coroczny plebiscyt, w którym wyłaniane są zapachy najlepsze i najgorsze w wielu kategoriach, w tym tematycznych, z podziałem na płeć docelową czy nuty.

    Czytaj także:

    ZOBACZ KOMENTARZE (0)
    StoryEditor
    Producenci
    05.12.2024 13:38
    Coty i Swarovski łączą siły w świecie kosmetyków — nowe produkty sygnowane logo producenta kryształków już niebawem
    Jean Holtzmann, Chief Brands Officer Coty, i Michele Molon, Dyrektor Operacyjny Swarovski.Coty x Swarovski

    Dwie globalne marki – Coty, gigant branży kosmetycznej, oraz Swarovski, znany z luksusowych kryształków i biżuterii – ogłosiły zawarcie długoletniej współpracy. Partnerstwo to ma na celu stworzenie nowej wizji zapachów i kosmetyków, które będą łączyć innowacyjność z ponadczasową elegancją. Pierwsze produkty mają trafić na rynek w 2026 roku, obejmując swoim zasięgiem kluczowe regiony takie jak EMEA, Ameryki i Azja.

    Coty Inc., znana z obecności w ponad 125 krajach, oraz Swarovski, dysponujący siecią 2300 butików w 140 krajach, połączyły siły, by zaprojektować nowe linie kosmetyków. Współpraca ma na celu wykorzystanie unikalnego stylu Swarovskiego, opisanego jako „Pop Luxury” – luksus kreatywny, zabawny i radośnie ekstrawagancki. Produkty będą odzwierciedlać zaawansowane technologie i kunszt, które mają wyróżnić je na rynku.

    Długoterminowa umowa pozwala obu firmom nie tylko zwiększyć swój zasięg, ale także wzmocnić pozycję liderów w swoich branżach. Jak podkreślił Jean Holtzmann, Chief Brands Officer Coty, partnerstwo wpisuje się w strategię licencyjną firmy, która dąży do wprowadzania produktów premium w wielu kategoriach. Swarovski, z kolei, zamierza dzięki tej współpracy rozwinąć swoją ofertę i dotrzeć do nowych grup klientów w segmencie beauty.

    Jean Holtzmann, Coty Chief Brands Officer Prestige, powiedział:

    Z przyjemnością ogłaszamy nasze nowe, długoterminowe partnerstwo z firmą Swarovski w celu opracowania i wprowadzenia na rynek nowych, ekscytujących linii zapachowych i kosmetycznych. Znana z najnowocześniejszych technologii i niezrównanego kunsztu, firma Swarovski zdobyła znaczące uznanie wśród globalnych konsumentów, dzięki czemu idealnie nadaje się do wprowadzenia na całym świecie na kluczowych rynkach, takich jak EMEA, obie Ameryki i Azja. Ta umowa licencyjna jest zgodna z przyjętą przez Coty strategią koncentrowania się na licencjach o potencjale złożonym z wielu kategorii. Cieszymy się, że możemy rozpocząć współpracę ze Swarovskim, aby opracować naprawdę genialną ofertę
    kosmetyczną, która zachwyci elegancją i wyrazi wyjątkowość.

    Czytaj także: Coty zwiększa pulę wykupu obligacji

    ZOBACZ KOMENTARZE (0)
    05. grudzień 2024 23:47