StoryEditor
Producenci
14.08.2024 09:49

Reuters: Yves Rocher mógł mieć związek z obchodzeniem sankcji dt. importu euro do Rosji

Sklep Yves Rocher w centrum handlowym Sołnecznyj w mieście Tjumeno. / RG72, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Od inwazji na Ukrainę w 2022 roku, Rosja musiała stawić czoła surowym sankcjom gospodarczym, w tym zakazowi importu banknotów dolarowych i euro. Pomimo tych ograniczeń, jak wynika z danych celnych, do Rosji wciąż napływają znaczne ilości twardej waluty, co wskazuje na zdolność kraju do omijania sankcji.

Po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku, rosyjski bank centralny szybko ograniczył możliwość wypłaty gotówki w obcych walutach dla obywateli, próbując w ten sposób wesprzeć osłabiającego się rubla. Pomimo tych działań, jak pokazują dane, od lutego 2022 roku do końca 2023 roku z Rosji wycofano jedynie 98 milionów dolarów i euro w formie banknotów. W przeciwieństwie do tego, napływ walut obcych do kraju był znacznie wyższy.

Największym pojedynczym zadeklarowanym importerem gotówki była mało znana firma Aero-Trade, oferująca usługi bezcłowe na lotniskach i pokładach samolotów. W okresie od marca 2022 roku do grudnia 2023 roku firma zadeklarowała przywóz około 1,5 miliarda dolarów w banknotach. Aero-Trade zgłosiła 73 transporty po 20 milionów dolarów lub euro każdy, z których wszystkie zostały odprawione na lotnisku Domodiedowo w Moskwie.

Zgodnie z danymi celnymi przeanalizowanymi przez agencję Reuters, jeden z transportów obsługiwanych przez Aero-Trade, obejmujący 20 milionów euro, został zaimportowany w lutym 2022 roku przez Yves Rocher Vostok, rosyjską spółkę zależną francuskiej grupy kosmetycznej Yves Rocher. Jednak ani kraj pochodzenia, ani dostawca tej gotówki nie zostały podane w dokumentach. Grupa Rocher zaprzeczyła jakimkolwiek powiązaniom z Aero-Trade, twierdząc, że nie miała związku z tym transferem.

Od marca 2022 roku, czyli od momentu nałożenia przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską zakazu eksportu banknotów dolarowych i euro do Rosji, do kraju dostarczono około 2,3 miliarda dolarów i euro w gotówce. Dane celne, które zdobyła agencja Reuters, sugerują, że Rosja skutecznie omija te sankcje, a dolary i euro wciąż odgrywają istotną rolę w handlu i podróżach, mimo że Moskwa stara się zmniejszyć swoją zależność od twardej waluty.

Czytaj także: Znamy datę wprowadzenia przez Rosję nowej taryfy celnej na polskie produkty kosmetyczne: zmiany już niebawem

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:32
L’Oréal zwiększa zaangażowanie w chiński rynek beauty i inwestuje w markę Lan
L’Oréal zaznacza wyraźniej swoją obecność na chińskim rynku.StudioPhotoLoren

L’Oréal poinformował o objęciu mniejszościowego pakietu udziałów w chińskiej marce pielęgnacyjnej Lan, działającej w segmencie masowym. To już druga inwestycja koncernu w lokalną markę w ostatnich miesiącach, co podkreśla rosnące znaczenie Chin w globalnej strategii firmy. Szczegóły dotyczące wielkości i wartości udziałów nie zostały ujawnione, jednak – jak podkreślił Vincent Boinay, prezes L’Oréal North Asia i CEO L’Oréal China – inwestycje na tym rynku są kluczowe dla przyszłego wzrostu grupy.

Decyzja zapadła krótko po tym, jak L’Oréal nabył 6,67 proc. udziałów w marce Chando za 442 mln juanów (62 mln dolarów), co zostało ujawnione w prospekcie emisyjnym spółki przygotowywanym do IPO w Hongkongu. Inwestycje te wpisują się w strategię głębszego wejścia w segment C-Beauty – dynamicznie rosnącej kategorii marek krajowych, które zdobyły istotne udziały w wartym 75 mld dolarów chińskim rynku kosmetyków i produktów higieny osobistej.

Rynek ten jest obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych koncernów: lokalne marki zyskują przewagę dzięki szybkim iteracjom produktów oraz agresywnej komunikacji nowych składników i koncepcji pielęgnacyjnych. Jak zauważa Ben Cavender z China Market Research Group, zakup udziałów w rozpoznawalnych chińskich markach może być dla L’Oréal sposobem na skorzystanie z tempa wzrostu C-Beauty bez bezpośredniej konkurencji na najbardziej dynamicznych segmentach rynku.

Mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – spowolnienia wzrostu, obniżonego nastroju konsumenckiego oraz kryzysu na rynku nieruchomości – wyniki L’Oréal w Chinach wykazują oznaki stabilizacji. W trzecim kwartale biznes firmy w tym kraju wzrósł o około 3 proc., co stanowi pierwszy wzrost od dwóch lat. Jednocześnie najwięksi gracze krajowi, tacy jak Proya i Chicmas, utrzymują szybkie tempo wzrostu, a Chando jest obecnie trzecim największym lokalnym producentem kosmetyków według danych Frost & Sullivan.

Dla L’Oréal strategiczna może być obecność Chando i Lan w segmencie masowym, gdzie ceny produktów mieszczą się głównie w przedziale 49–390 juanów. Jak podkreśla cytowany przez Reutersa Yang Hu z Euromonitor International, ich silna pozycja w mniejszych chińskich miastach daje koncernowi dostęp do nowych grup konsumentów, wspierając odbudowę sprzedaży bez kanibalizowania portfolio marek premium należących do grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:02
Niemiecka Cosnova zaczyna dystrybucję swoich kosmetyków w Indiach
Produkty Essence zawierają w 100 proc. wegańskie składnikiCosnova Beauty

Cosnova, niemiecki producent kosmetyków (m.in. marki Essence), nawiązał współpracę dystrybucyjną z Reliance Retail w celu wprowadzenia na rynek indyjski swoich produktów. Wejście na rynek w Indiach będzie wzmocnieniem przystępnej cenowo, globalnej oferty kosmetyków Reliance Retail i umożliwi sprzedaż detaliczną produktów Essence za pośrednictwem wielokanałowej sieci sprzedaży.

Asortyment kosmetyków makijażowych Essence będzie dostępny online na terenie całego kraju, jak również w drogeriach sieci Reliance oraz w partnerskich punktach sprzedaży detalicznej.

Reliance jako oficjalny dystrybutor będzie odpowiadać za zwiększenie zasięgu marki w Indiach. Essence jest postrzegane przez dystrybutora z Indii za wiodącą markę kosmetyków, wyróżniającą się w Europie pod względem liczby sprzedanych sztuk. Ponad 80 proc. swoich produktów Essence produkuje w Europie.

image

Isabelle Tambue, Essence: Reagowanie na trendy mamy wpisane w DNA marki

Marka charakteryzuje się młodzieżową estetyką, a jej produkty zawierają w 100 proc. wegańskie składniki, są produkowane w ekologicznych opakowaniach i nie zawierają mikroplastiku.

image

Indie – rynkiem z największym potencjałem sprzedaży kosmetyków na świecie? Potwierdzają to wyniki Nykaa

Wprowadzając markę Essence na rynek indyjski, chcemy zainspirować nową falę kreatywnego wyrażania siebie poprzez eksperymenty z urodą, zachęcając konsumentów do łączenia, dopasowywania i zabawy produktami, które sprawią, że makijaż stanie się radosnym elementem codziennego życia każdego z nas – stwierdzili przedstawiciele Reliance Retail, dodając, że premiera ta “odzwierciedla zaangażowanie Reliance Retail w oferowanie indyjskim konsumentom najlepszych globalnych doświadczeń kosmetycznych, łącząc zabawę, inkluzywność i zrównoważony rozwój pod jedną marką”.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. listopad 2025 16:53