StoryEditor
Producenci
07.04.2020 00:00

Rynek kosmetyczny w USA z największym spadkiem od 60 lat z powodu koronawirusa

Rynek kosmetyczny w USA stoi w obliczu największego kryzysu od 60 lat z powodu wpływu COVID-19 - uważa Kline & Company. Firma szacuje, że pandemia spowoduje spadek rynku o 2,5 proc. w 2020 r. Liczba ta jest ponad trzykrotnie większa niż wpływ recesji z 2009 roku.

Amerykański rynek kosmetyków i artykułów toaletowych jest na dobrej drodze, aby doświadczyć największego spadku, jaki kiedykolwiek odnotowano od ponad 60 lat, czyli od kiedy firma konsultingowa Kline & Company śledzi rynek. Wszystko z powodu pandemii COVID-19. Jak dotąd spadek o 0,8 proc. w 2009 r. podczas ostatniej recesji był największym, jaki kiedykolwiek odnotowano, ale firma zaobserwowała też spadek rynku o 0,3 proc. w 1991 r. w związku z kolejną recesją.

Wcześniej prognozowano wzrost CAGR o 3,8 proc. do 2023 r., Kline & Company zrewidował swoje prognozy dla rynku USA o wartości 75 mld dol. z powodu rozwijającego się kryzysu. Nowe analizy opublikowane w specjalnym raporcie wskazują na spadek o 2,5 proc. w 2020 r. To najbardziej prawdopodobny wynik, przy czym najlepszy scenariusz odzwierciedla wzrost o 1,5 proc., a najgorszy scenariusz to spadek o 8,1 proc. Biorąc pod uwagę obecny stan pandemii, najgorszy scenariusz może stać się najbardziej prawdopodobnym - alarmuje firma.

- Biorąc pod uwagę niespotykaną na całym świecie sytuację, zarówno w kontekście kryzysu zdrowotnego, jak i finansowego, nie jest zaskakujące, że rynek kosmetyczny będzie miał teraz najgorsze wyniki - mówi Carrie Mellage, wiceprezes Kline ds. produktów konsumenckich. - Nawet nasz najgorszy scenariusz, czyli 8 proc., prawdopodobnie nie wydaje się wystarczająco stromy, biorąc pod uwagę czarny okres, w którym wszyscy żyjemy, ale istnieje wystarczająca liczba podstawowych kategorii, aby utrzymać stabilność rynku - dodaje.

Analiza prognoz Kline & Company grupuje kategorie urody w cztery grupy:

- Kategorie ratunkowe, takie jak środki dezynfekujące do rąk i mydła do rąk w płynie, które będą miały podwyższone poziomy sprzedaży

- Codzienne podstawy, takie jak szampony i dezodoranty, których konsumenci powinni używać mniej więcej tyle co zwykle

- Rozwiązania łagodzące, takie jak pielęgnacja skóry twarzy i paznokci, które mogą odnieść korzyść z tego, że konsumenci utrzymają lub ustalą rutynę pielęgnacyjną, którą wciąż mogą kontrolować

- Kategorie, które mogą poczekać, w tym zapachy i kolorowe kosmetyki, które gwałtownie spadną podczas dystansowania społecznego i kryzysu zdrowotnego i mogą nadal cierpieć w wyniku załamania gospodarczego w nadchodzących latach.

Zdaniem Carrie Mellage rynek kosmetyków niewątpliwie ucierpi w 2020 r. i w nadchodzących latach, ale analityczka spodziewa się, że ożywi się w ciągu trzech do pięciu lat, podobnie jak we wszystkich poprzednich kryzysach. W porównaniu z innymi branżami rynek kosmetyczny jest dość odporny na recesję, a jego produkty będą nadal pożądane przez konsumentów - zarówno w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb, jak i dopieszczania się.

Historycznie „teoria szminki” sprawdziła się, gdy pomadki podczas czterech okresów recesji (od 1973 do 2001 r.) i makijaż oczu (w ostatniej recesji w latach 2008–2009) wypadały wyjątkowo dobrze.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 13:41
Kiril Marinov, Henkel: Stawiamy na gospodarkę obiegu zamkniętego
Henkel Polska na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.Henkel Polska

Podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Kiril Marinov, dyrektor zarządzający Henkel Consumer Brands, wziął udział w panelu poświęconym gospodarce obiegu zamkniętego. Dyskusja skupiła się na wpływie nadchodzących regulacji unijnych na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Eksperci podkreślali konieczność traktowania odpadów jako cennych zasobów, projektowania procesów produkcyjnych z myślą o cyrkularności oraz minimalizowania powstawania odpadów.

Podczas panelu Kiril Marinov przedstawił konkretne działania, które Henkel podejmuje w odpowiedzi na nadchodzące rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). W ubiegłym roku 26 proc. plastiku użytego w opakowaniach Henkel pochodziło z recyklingu, a w 2025 roku firma planuje osiągnąć poziom 30 proc. Tym samym Henkel wyprzedzi o pięć lat regulacje unijne, które będą obowiązywać dopiero od 2030 roku.

W kontekście cyrkularności Polska wypada korzystnie na tle średniej światowej. Jak zaznaczył Kiril Marinov, poziom ponownego wykorzystania materiałów w Polsce wynosi 10,2 proc., podczas gdy średnia światowa to 8,6 proc.. Ekspert podkreślił, że nasz kraj ma potencjał, by stać się jednym z liderów gospodarki obiegu zamkniętego w Europie, na wzór Holandii, gdzie recykling materiałów osiągnął poziom 25 proc.

Transformacja opakowań w Henklu obejmuje całe portfolio produktów. Obecnie 91 proc. opakowań firmy nadaje się do ponownego użycia lub recyklingu, a celem na 2025 rok jest osiągnięcie 100 proc. Henkel zmniejszył także wykorzystanie surowców ropopochodnych o 35 proc. i dąży do dalszej redukcji o połowę. Dodatkowo wszystkie europejskie zakłady produkcyjne Henkla osiągnęły neutralność pod względem emisji CO₂.

Jeszcze kilka lat temu butelki płynu do prania [Persil] były wykonywane z przezroczystego materiału, a konsumenci mogli zobaczyć, jak produkt wygląda wewnątrz opakowania. Od dwóch lat stosujemy polietylen o wysokiej gęstości, włączając w proces produkcyjny 50 proc. recyklowanego plastiku. [...] Obecnie butelki są białe, ze względu na brak możliwości znalezienia na rynku wysoce przezroczystego materiału dla recyklowanego polietylenu. Zdecydowaliśmy się na ten kompromis, stawiając zrównoważony rozwój ponad dotychczasowy wygląd produktu

wytłumaczył Kiril Marinov.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.04.2025 11:27
Unilever tnie etaty i oszczędza – pierwszy kwartał 2025 pod znakiem restrukturyzacji
Unilever szuka oszczędności w zasobach ludzkich.Shutterstock

Unilever, jeden z największych koncernów dóbr konsumenckich na świecie, ogłosił redukcję około 6 tysięcy miejsc pracy w pierwszym kwartale 2025 roku. Cięcia są częścią globalnego planu restrukturyzacyjnego zapowiedzianego jeszcze w 2024 roku, którego celem jest likwidacja łącznie około 7,5 tysiąca etatów. Dzięki tym działaniom firma spodziewa się oszczędności rzędu 550 milionów euro do końca bieżącego roku.

W opublikowanym raporcie kwartalnym Unilever wykazał mieszane wyniki finansowe. Pomimo trudnych warunków rynkowych, skorygowany wzrost sprzedaży bazowej wyniósł 3 proc., co przypisano wzrostowi wolumenu sprzedaży oraz cen. Dobrze poradziły sobie tzw. „power brands” spółki – takie jak Dove i Rexona – co miało szczególne znaczenie dla wzrostu w segmencie Beauty & Wellbeing (wzrost o 4,1 proc.) oraz Personal Care (wzrost o 5,1 proc.), zwłaszcza na rynku północnoamerykańskim.

Całkowity przychód koncernu spadł jednak o 0,9 proc., do poziomu 14,8 miliarda euro. Na wynik ten wpływ miały głównie koszty związane z wyprzedażą aktywów oraz negatywne różnice kursowe. Mimo to dyrektor generalny firmy, Fernando Fernandez, ocenił początek roku jako „zahartowany” i wyraził optymizm co do dalszego wzrostu, zwłaszcza dzięki strategii premiumizacji i innowacji produktowej na rynkach rozwiniętych.

W ujęciu kategorii produktowych, segment pielęgnacji włosów utrzymał się na stabilnym poziomie, z minimalnym wzrostem, który częściowo zrekompensował ponowny debiut Dove z technologią odbudowy włókien. W Brazylii marka Sunsilk odnotowała spadki związane z ograniczaniem zapasów, podczas gdy Nexxus zanotował dwucyfrowy wzrost dzięki premierze linii HY-Volume. Segment dezodorantów – w tym nowości do całego ciała – szczególnie umocnił pozycję działu Personal Care, w którym sama marka Dove odpowiadała za 40 proc. przychodu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 14:50