StoryEditor
Rynek i trendy
12.08.2024 09:00

Adobe Analytics: Mimo inflacji amerykańscy klienci chętnie kupują luksusowe produkty kosmetyczne w sieci

W USA największy wzrost sprzedaży najdroższych produktów widoczny jest w segmencie pomadek do ust / fot. Nastya Dulhiier via Unsplash

Choć inflacja sprawiła, że konsumentki i konsumenci z USA coraz częściej podczas zakupów online oszczędzają na kupnie sprzętu RTV i odzieży, to wciąż chętnie sięgają po luksusowe kosmetyki, m.in. szminki i perfumy. W 2027 roku ten rynek ma osiągnąć wartość 45 miliardów dolarów.

Według raportu opartego na danych Adobe Analytics (zgromadzone informacje opierają się na ponad bilionie odwiedzin witryn detalicznych, 100 milionach kodów kreskowych oraz 18 kategoriach produktów), kosmetyki okazują się czołową kategorią wzrostu w gospodarce cyfrowej USA. W 2023 roku konsumentki i konsumenci wydali online łącznie 35 miliardów dolarów. Od stycznia do maja 2024 roku osiągnięty został pułap 16,3 miliarda dolarów, co stanowi wzrost 8.8 proc. rok do roku. Dla porównania wydatki na elektronikę wzrosły o 3,2 proc., a na odzież – 2,9 proc.

Aby dokładniej przeanalizować wydatki, autorzy raportu podzielili produkty na cztery kategorie cenowe. Okazało się, że w głównych kategoriach (elektronika, odzież, dom i ogród, meble i pościel, artykuły spożywcze oraz pielęgnacja osobista) wzrosło zainteresowanie dwiema tańszymi kategoriami, a spadło zainteresowanie dwiema droższymi.

Na szczególną uwagę zasługuje kategoria pielęgnacja osobista – choć zanotowała spadek sprzedaży najdroższych towarów o 10,8 proc., to nie był on równomierny. Podkategoria kosmetyków zdecydowanie wyłamała się z trendu.

– Konsumenci szukają okazji, aby się rozpieścić i wydać pieniądze na swoje potrzeby, podczas gdy w wielu innych kategoriach decydują się na coś przeciwnego. Widzimy, że muszą powstrzymywać się od wydawania pieniędzy na niektóre artykuły, decydując się na tańsze wersje. Ale kosmetyki, a szczególnie szminki i perfumy, to jeden z produktów, które w przypadku wyboru droższych wersji dają im komfort – oświadczył Vivek Pandya, główny analityk Adobe Digital Insights, w rozmowie z RetailDive.

Czytaj także: Dolce & Gabbana debiutuje z perfumami dla psów. Bloomberg: Wzrost wydatków na zwierzęta domowe będzie się utrzymywał

Najbardziej zauważalne jest to w przypadku szminek. Tam udział najdroższych towarów wzrósł o 18,1 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Nie bez znaczenia okazały się też kolory: szminki w odcieniach fioletu odnotowały wzrost aż o 103 proc. rok do roku! Następne w kolejności okazały się odcienie różu, gdzie wzrost wyniósł 61 proc.

Adobe Analytics odnotowało więcej trendów wzrostowych związanych z kosmetykami. Coraz większą popularnością w przypadku korektorów i podkładów cieszą się dyskretne i lekkie produkty, zwłaszcza w odcieniu skóry i transparentne (51,5 proc. wzrostu). Konsumentki chętnie kupują powiększające błyszczyki do ust (60 proc., na tle 31,4 proc. wzrostu wszystkich błyszczyków). 

Wydłużające tusze do rzęs odnotowały wzrost o 30,9 proc., podczas gdy nieznaczny spadek dosięgnął tusze zwiększające objętość, unoszące oraz podkręcające. W zakresie pielęgnacji skóry wzrosło zainteresowanie produktami zawierającymi peptydy i ceramidy (30,2 proc.)

Adobe opublikowało też przewidywania dotyczące najpopularniejszych kosmetyków na rok 2024. Są to: zestaw perfum Sol de Janeiro, szminka Clinique Almost Black Honey, błyszczyk Charlotte Tilbury Pillow Talk Plumping Lip Gloss, balsam do ust Summer Friday’s Lip Butter Balm oraz puder utrwalający Laura Mercier Translucent Loose Setting Powder.

Anna Tess Gołębiowska

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 15:14