StoryEditor
Producenci
06.03.2019 00:00

Stężenie substancji chemicznych w podpaskach jest zbyt wysokie - uważa francuski magazyn

Niezależny francuski miesięcznik konsumencki „60 millions de consommateurs” ponownie publikuje alarmujące informacje o obecności pozostałości chemicznych w produktach do higieny osobistej.

Po pieluchach czas na środki do higieny intymnej. Chociaż obecność resztek chemicznych jest w nich poniżej progów regulacyjnych, magazyn uważa je za zbyt wysokie.

Istniejący od 1970 roku miesięcznik „60 millions de consommateurs”  ponownie zwraca uwagę na składniki zawarte w produktach higienicznych używanych w czasie okresu, takich jak tampony lub podpaski higieniczne.

Według niego zbyt wiele marek ma niejasny status pod kątem przejrzystości stosowanych produktów, a obecność  w nich środków chemicznych się nadal utrzymuje.

„W przypadku braku wiążącej regulacji, marki nie są zobowiązane do prezentacji składu swych produktów, chyba że zawierają balsam lub jeden z 26 alergennych substancji zapachowych wymienionych w europejskim rozporządzeniu w sprawie kosmetyków" - ubolewa francuski miesięcznik.

Apel o większą przejrzystość

"Spośród 15 produktów z naszego testu, takich jak tampony i podpaski różnych marek, tylko połowa elementów składu była widoczna na opakowaniu" - informuje magazyn i precyzuje: "produkty oparte na bawełnie organicznej wydają się być bardziej przezroczyste pod kątem części składowych każdej z części (chusta na powierzchni, chłonne wnętrze ...) niż w przypadku innych marek, które są zadowolone ze szczegółowego opisu tylko na swój temat. Marki własne nie zawierają wyczerpującej listy swoich składników".

Dziennikarze przetestowali 15 takich produktów, w tym osiem rodzajów tamponów i siedem podpasek, aby wyszukać toksyczne materiały. Szczególnie poszukiwane były ślady pestycydów, takie jak glifosat, ftalany i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA).

Potrzebne są nowe przepisy

Media już raz podniosły alarm w tej sprawie -  w 2016 roku po znalezieniu pozostałości toksycznych cząsteczek w tamponach i podpaskach. Ówczesny raport ANSES czyi francuskiej Krajowej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności, Środowiska, opublikowany w lipcu 2018 roku, potwierdził, że chemikalia "zostały zidentyfikowane w tych produktach", ale "w bardzo niskich stężeniach i bez przekraczania progów sanitarnych".

Agencja nie zidentyfikowała żadnego ryzyka związanego z tymi substancjami, ale rekomendowała przemysłowcom, aby "maksymalnie ograniczyli obecność substancji chemicznych".

Zdaniem producentów środków do higieny intymnej i ich związku zawodowego, istnienie tych substancji można wytłumaczyć ich obecnością tam przed transformacją w ekosystemie rolniczym i środowisku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.10.2025 10:37
L’Oréal wskazany jako preferowany nabywca imperium Giorgio Armaniego; „Deal z Keringiem nie hamuje negocjacji z Armanim”
Czy L’Oréal przejmie Armaniego?Anna Zawadzka

Po śmierci legendarnego włoskiego projektanta Giorgio Armaniego we wrześniu 2025 roku, w wieku 91 lat, opublikowano jego testament, który wyznacza kierunek przyszłości jednej z najważniejszych marek w historii światowej mody. Dokument ujawnia, że L’Oréal, LVMH oraz Luxottica zostali wskazani jako preferowani nabywcy udziałów w grupie Armani, obejmującej zarówno działalność modową, jak i kosmetyczną.

Testament zakłada, że 15 proc. udziałów Armani Group musi zostać sprzedane w ciągu półtora roku od śmierci projektanta, a kolejnych 30 proc. do 54,9 proc. – w ciągu pięciu lat, najlepiej temu samemu nabywcy. L’Oréal, który od lat posiada licencję na produkcję zapachów, pielęgnacji i makijażu marki Armani, został wskazany jako główny kandydat do przejęcia większościowego pakietu. Francuski koncern, kierowany przez Nicolasa Hieronimusa, już zapowiedział, że rozważa wszystkie dostępne opcje dotyczące przyszłości współpracy z marką.

„Umowa, którą właśnie zawarliśmy z firmą Kering, nie powstrzymuje nas od rozważenia żadnej z opcji negocjacyjnych, jakie mamy z firmą Armani” – powiedział Hieronimus w rozmowie z inwestorami. W przypadku braku porozumienia z potencjalnym nabywcą, testament przewiduje alternatywne rozwiązanie – debiut giełdowy spółki. Zgodnie z wolą Armaniego, fundacja Giorgio Armani Foundation, utworzona w 2016 roku w celu zapewnienia ciągłości zarządzania firmą, ma jednak zachować 30 proc. udziałów, gwarantując tym samym, że wartości i wizja założyciela pozostaną częścią przyszłego kierunku marki.

Równocześnie L’Oréal kontynuuje dynamiczne poszerzanie swojego portfela marek. We wrześniu koncern sfinalizował przejęcie brytyjskiej marki Medik8, znanej z produktów do pielęgnacji skóry, która utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu. Zakończono także transakcję zakupu amerykańskiej marki do pielęgnacji włosów Color Wow, ogłoszoną w lipcu. Oba przejęcia wpisują się w strategię L’Oréala umacniania pozycji w segmencie premium i dermokosmetyków.

Jeśli transakcja dotycząca Armani Group dojdzie do skutku, będzie to jedno z najważniejszych przejęć w historii europejskiego rynku luksusowego, łączące spuściznę włoskiego krawiectwa z globalnym potencjałem największych koncernów kosmetycznych i modowych świata.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.10.2025 09:38
Galderma z rekordową sprzedażą i podniesioną prognozą na 2025 rok
Producent kosmetyków i leków dermatologicznych świętuje triumf.Galderma

Galderma Group AG odnotowała rekordowe przychody netto w wysokości 3,737 mld dolarów za pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku, co oznacza wzrost o 15 proc. w stałych kursach walutowych. Wynik ten osiągnięto mimo trudnych warunków rynkowych i ograniczonych wydatków konsumenckich. Wzrost napędzały głównie wyższe wolumeny sprzedaży oraz korzystna struktura produktowa. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły o 21 proc. rok do roku, przewyższając oczekiwania rynku i potwierdzając przyspieszenie wzrostu we wszystkich segmentach działalności i regionach geograficznych.

Silna dynamika wzrostu w pierwszych dziewięciu miesiącach roku przełożyła się na 13,2 proc. wzrost sprzedaży na rynkach międzynarodowych oraz 17,5 proc. wzrost w Stanach Zjednoczonych (w stałych kursach walutowych). Dwucyfrowe wzrosty zanotowano zarówno w segmencie estetyki iniekcyjnej, jak i dermatologii terapeutycznej na poziomie globalnym oraz w większości kluczowych rynków spółki. Galderma zwiększyła udziały rynkowe w obu subsegmentach estetyki iniekcyjnej, a także w międzynarodowej sprzedaży dermokosmetyków, przewyższając dynamikę całego rynku dermatologicznego.

Segment dermatologii terapeutycznej przyniósł Galdermie 804 mln USD przychodów w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, co oznacza wzrost o 40,4 proc. rok do roku. Wynik ten napędzał przede wszystkim sukces preparatu Nemluvio, który kontynuował silne tempo wzrostu w USA i Niemczech, a także był wprowadzany na kolejne rynki międzynarodowe. Przychody z Nemluvio z 263 mln USD zrekompensowały spadki w dojrzałej części portfela produktów terapeutycznych, szczególnie w Stanach Zjednoczonych.

W segmencie dermokosmetyków Galderma odnotowała przychody na poziomie 1,063 mld USD, co stanowi wzrost o 8,2 proc. w stałych kursach walutowych. Firma przekroczyła tempo wzrostu rynku globalnego, zdobywając udziały w większości kluczowych krajów. Dwucyfrowe wzrosty osiągnęły marki Cetaphil i Alastin, szczególnie w sprzedaży międzynarodowej. Pomimo ostrożnych nastrojów konsumenckich, segment ten utrzymał stabilny i zrównoważony rozwój.

W obliczu mocnych wyników Galderma podniosła swoje prognozy na cały rok 2025. Spółka oczekuje teraz wzrostu sprzedaży netto w przedziale 17,0–17,7 proc. rok do roku w stałych kursach walutowych (wcześniej +12–14 proc.) oraz wzrostu marży EBITDA Core do 23,1–23,6 proc. (wcześniej ok. 23 proc.). Zaktualizowane wytyczne odzwierciedlają skuteczną realizację strategii handlowej i silne fundamenty wzrostu w kluczowych segmentach rynku dermatologicznego i estetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. październik 2025 21:28