StoryEditor
Producenci
15.01.2021 00:00

Surowce kosmetyczne. Przemysł kosmetyczny powinien przygotować się na najgorsze

Oprócz globalnej pandemii, w 2020 r. doszło do kilku dużych klęsk żywiołowych, które wpłynęły na podaż niektórych surowców kosmetycznych. Jednak przeszkody naturalne i spowodowane przez człowieka nie są niczym nowym i sektor beauty powinien się na nie przygotować - ostrzegają eksperci.

Poza globalną pandemią COVID-19, która zabiła już dwa miliony osób na całym świecie i jest odpowiedzialna za skurczenie się światowej gospodarki o 4,3 proc., w tym strasznym 2020 roku, doszło również do dramatycznych pożarów w Australii, Ameryce Północnej i Brazylii, jak i powodzi monsunowych w wielu krajach azjatyckich. Australia, która jest domem dla szerokiej gamy rodzimych gatunków roślin używanych w kosmetyce - szczególnie ucierpiała w 2020 roku w niszczycielskim sezonie pożarów.

Okrutna natura

Podczas gdy klęski żywiołowe występowały od niepamiętnych czasów i są czymś, z czym w mniejszym lub większym stopniu nauczyliśmy się żyć, kryzys klimatyczny oznacza, że ​​ekstremalne zjawiska pogodowe, zwłaszcza fale upałów i ulewne deszcze, będą tylko zwiększać swoją częstotliwość i nasilenie. Mając to na uwadze, zdaniem ekspertów, przemysł kosmetyczny, który tak często opiera się na naturalnych surowcach pochodzących z hodowli lub dzikich zbiorów, powinien nauczyć się radzić sobie z katastrofami.

- Kiedy patrzymy na naturalne surowce kosmetyczne, to zauważamy, że istnieje wiele czynników, które mogą powodować niedobór składników. Czynniki naturalne, takie jak zmienne warunki pogodowe, powodzie, susze, choroby i zarazy, mogą wpływać na produkcję roślinną: rolniczą i dziko rosnącą - komentuje Amarjit Sahota, prezes i założyciel firmy Ecovia Intelligence zajmującej się badaniami etycznymi.

- Spadek plonów wpływa na podaż naturalnych składników. Na przykład na ceny oleju jojoba tradycyjnie wpływają niekorzystne warunki pogodowe w krajach producenckich - dodaje ekspert.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
04.09.2025 15:41
Miraculum S.A. podsumowuje pierwsze półrocze 2025 r. - widać światełko w tunelu
Producent marek Tanita i Joko widzi przyszłość w różowych barwach.Miraculum

Miraculum S.A., jedna z najstarszych polskich spółek kosmetycznych, podsumowała wyniki za pierwsze półrocze 2025 roku. Firma skoncentrowała się na porządkowaniu finansów, optymalizacji oferty oraz wzmacnianiu relacji z partnerami handlowymi. Zarząd podkreśla, że mimo trudności rynkowych spółka utrzymuje stabilną pozycję i zakłada dalszy rozwój bez konieczności emisji nowych akcji.

W pierwszych sześciu miesiącach roku spółka spłaciła w całości układ ratalny wobec ZUS, odnowiła kredyt obrotowy oraz poprawiła terminowość spłaty zobowiązań handlowych. Dzięki dyscyplinie kosztowej i optymalizacji procesów udało się utrzymać płynność i niezależność finansową. To pozwala firmie na dalsze inwestycje w rozwój bez sięgania po dodatkowy kapitał zewnętrzny.

Równolegle Miraculum przeprowadziło szeroką analizę portfolio produktowego. Z oferty wycofano lub planuje się wycofanie pozycji o niskiej rotacji, a jednocześnie rozwijane są kluczowe marki – w szczególności JOKO, Tanita, Prastara i Wars. Oszczędności z optymalizacji zapasów umożliwiły wprowadzenie nowych produktów, w tym innowacyjnych serii do pielęgnacji twarzy, nowych linii perfum oraz zestawów świątecznych, które trafią do sprzedaży w czwartym kwartale 2025 r.

Spółka odnotowała jednak spadek sprzedaży od połowy maja 2025 r., co zarząd wiąże z ogólnym pogorszeniem koniunktury na rynku kosmetycznym. Mimo słabszego II kwartału, perspektywy na końcówkę roku oceniane są pozytywnie. W ostatnich miesiącach Miraculum rozszerzyło dystrybucję: produkty marki Lider pojawiły się w sieci Dino, a nowości Tanita i Wars w Rossmannie. Zacieśniono także współpracę z Grupą Eurocash.

Sprzedaż zagraniczna pozostaje wyzwaniem z powodu barier celnych w USA i niestabilności na Bliskim Wschodzie. Spółka liczy jednak na odbudowę eksportu dzięki uczestnictwu w kluczowych targach branżowych w Dubaju i Indiach zaplanowanych na IV kwartał 2025 r. Zarząd ocenia, że działania te pozwolą zwiększyć obecność Miraculum na rynkach międzynarodowych i zrównoważyć wahania sprzedaży krajowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
04.09.2025 13:38
Phlov wchodzi w kategorię makijażową
Phlov, które do tej pory oferowało pielęgnację, wchodzi w nową kategorię.Phlov

Phlov, marka obecna na rynku od 6 lat, rozszerza swoją działalność poza segment naturalnej pielęgnacji i wchodzi w kategorię makijażu. Firma, która od początku stawia na własne zaplecze badawczo-produkcyjne i filozofię „in house”, zyskała uznanie dzięki recepturom łączącym naturalne składniki z nowoczesną kosmetologią.

Nowa linia Phlov Make Up pozostaje wierna DNA marki, stawiając nie tylko na efekt wizualny, lecz także na pielęgnację skóry. – Od lat marzyłam o stworzeniu linii, która łączy naturalną pielęgnację z makijażem. Po długiej pracy nad formułami i testowaniu, jestem dumna z tego, co udało nam się stworzyć – podkreśla Anna Lewandowska, współwłaścicielka marki Phlov. Podczas przygotowań do premiery marka skupiła się na formułach mających odpowiadać na oczekiwania klientek zgłaszających potrzebę wprowadzenia produktów makijażowych.

Portfolio Phlov Make Up obejmuje szeroki zestaw produktów. W ofercie znalazły się m.in. stick w wersji bronzera, różu i rozświetlacza, masełka w czterech odcieniach, paleta rozświetlaczy, tusze, liftingująca baza, mgiełka utrwalająca oraz serum do stylizacji brwi. Każdy z kosmetyków został opracowany tak, by poza funkcją makijażu wspierał również pielęgnację skóry.

Dystrybucja linii Phlov Make Up została powierzona sieci Hebe. Produkty pojawią się w sprzedaży internetowej 7 września 2025 roku, natomiast w sklepach stacjonarnych Hebe będą dostępne od początku października. Decyzja o wyłącznej współpracy z jedną siecią sprzedaży wskazuje na strategiczne podejście marki, które może wzmocnić jej pozycję w konkurencyjnym segmencie beauty w Polsce.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. wrzesień 2025 00:14