StoryEditor
Producenci
15.01.2021 00:00

Surowce kosmetyczne. Przemysł kosmetyczny powinien przygotować się na najgorsze

Oprócz globalnej pandemii, w 2020 r. doszło do kilku dużych klęsk żywiołowych, które wpłynęły na podaż niektórych surowców kosmetycznych. Jednak przeszkody naturalne i spowodowane przez człowieka nie są niczym nowym i sektor beauty powinien się na nie przygotować - ostrzegają eksperci.

Poza globalną pandemią COVID-19, która zabiła już dwa miliony osób na całym świecie i jest odpowiedzialna za skurczenie się światowej gospodarki o 4,3 proc., w tym strasznym 2020 roku, doszło również do dramatycznych pożarów w Australii, Ameryce Północnej i Brazylii, jak i powodzi monsunowych w wielu krajach azjatyckich. Australia, która jest domem dla szerokiej gamy rodzimych gatunków roślin używanych w kosmetyce - szczególnie ucierpiała w 2020 roku w niszczycielskim sezonie pożarów.

Okrutna natura

Podczas gdy klęski żywiołowe występowały od niepamiętnych czasów i są czymś, z czym w mniejszym lub większym stopniu nauczyliśmy się żyć, kryzys klimatyczny oznacza, że ​​ekstremalne zjawiska pogodowe, zwłaszcza fale upałów i ulewne deszcze, będą tylko zwiększać swoją częstotliwość i nasilenie. Mając to na uwadze, zdaniem ekspertów, przemysł kosmetyczny, który tak często opiera się na naturalnych surowcach pochodzących z hodowli lub dzikich zbiorów, powinien nauczyć się radzić sobie z katastrofami.

- Kiedy patrzymy na naturalne surowce kosmetyczne, to zauważamy, że istnieje wiele czynników, które mogą powodować niedobór składników. Czynniki naturalne, takie jak zmienne warunki pogodowe, powodzie, susze, choroby i zarazy, mogą wpływać na produkcję roślinną: rolniczą i dziko rosnącą - komentuje Amarjit Sahota, prezes i założyciel firmy Ecovia Intelligence zajmującej się badaniami etycznymi.

- Spadek plonów wpływa na podaż naturalnych składników. Na przykład na ceny oleju jojoba tradycyjnie wpływają niekorzystne warunki pogodowe w krajach producenckich - dodaje ekspert.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.05.2025 14:59
Zmiany personalne na szczycie Novo Nordisk – producenta Ozempicu i Wegovy

Lars Jorgensen, dyrektor generalny koncernu Novo Nordisk, ustąpi ze stanowiska. Firma, produkująca m.in. Ozempic i Wegovy, znajduje się w trudnej sytuacji, wynikającej ze wzrostu konkurencji w USA.

Lars Jorgensen pracował w Novo Nordisk od 1991 roku, dyrektorem generalnym był roku 2017. W ostatnich latach kierowany przez niego koncern stał się globalnym liderem w leczeniu cukrzycy i otyłości dzięki wprowadzeniu na rynek takich preparatów jak Ozempic i Wegovy.

Ostatnie miesiące to dla duńskiego koncernu czas zmagań z konkurencją - głównie ze strony amerykańskiej firmy Eli Lilly, produkującej preparat Zepbound. Ten ostatni wyprzedził w marcu na amerykańskim rynku Wegovy pod względem ilości wystawianych recept.

O problemach firmy pisaliśmy w artykule Ozempic przestaje być lekiem-cudem? Nowe kłopoty w raju dla Novo Nordisk

Od początku 2025 roku wycena akcji Novo Nordisk spadła o 32 proc., dodatkowo po ogłoszeniu decyzji o rezygnacji Jorgensena spadek pogłębił się o kolejne 2,2 proc. Jak wyjaśniają Duńczycy, zmiany na szczycie firmy są odpowiedzią na wyzwania rynkowe, mają też spowodować wzmocnienie pozycji europejskiego producenta.

Jorgensen będzie pełnił swoje zadania do czasu wyznaczenia następcy. Jak podaje CNBC, jego poszukiwania już trwają.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.05.2025 12:17
Nivea pozwana za mylące oznaczenia składników naturalnych
Siedziba Beiersdorf w Hamburgumat. prasowe

Beiersdorf Inc., właściciel marki Nivea, stanął w obliczu pozwu zbiorowego złożonego 25 kwietnia 2025 roku w sądzie federalnym w Kalifornii. Sprawa dotyczy rzekomo wprowadzających w błąd oznaczeń produktów do pielęgnacji skóry z linii Nourish by Nature oraz Naturally Good. Pięciu powodów twierdzi, że zakupiło kosmetyki z etykietami informującymi o „X proc. składników pochodzenia naturalnego”, mimo że produkty miały zawierać głównie substancje syntetyczne.

W pozwie podniesiono, że Beiersdorf oparł swoje deklaracje o normę ISO 16128 – wytyczną opracowaną przez branżę kosmetyczną, która nie ma mocy prawnej i nie została stworzona z myślą o marketingu konsumenckim. Norma ta pozwala klasyfikować niektóre składniki chemicznie przetworzone jako „pochodne naturalnie”, co – zdaniem powodów – wprowadza konsumentów w błąd, zwłaszcza tych kierujących się troską o środowisko i wrażliwą skórę.

Powodowie domagają się odszkodowania, przeprowadzenia procesu przed ławą przysięgłych oraz nadania sprawie statusu pozwu zbiorowego. Grupa miałaby objąć wszystkich konsumentów z Kalifornii, którzy kupili wskazane produkty Nivea od 25 kwietnia 2021 roku do dziś. Skala sprawy może być znaczna, biorąc pod uwagę wielkość rynku kosmetycznego w Kalifornii i rosnące zainteresowanie produktami „naturalnymi”.

Sprawa zwraca uwagę na szerszy problem braku jednoznacznych regulacji dotyczących stosowania pojęć takich jak „naturalny” czy „pochodzenia naturalnego” w przemyśle kosmetycznym. Wynik postępowania może mieć istotne konsekwencje dla całego sektora w USA – zarówno pod kątem ewentualnych rekompensat, jak i wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących transparentności etykietowania produktów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. maj 2025 04:24