StoryEditor
Producenci
25.07.2023 10:21

Unilever zatwierdza pobór rosyjskich pracowników

Stanowisko Unilever spotkało się z krytyką całej branży i konsumentów, ponieważ nadal działa w Rosji mimo trwającej wojny w Ukrainie. / Shutterstock
Unilever ogłosił, że będzie współpracował w kwestii wszelkich przyszłych poborów swoich rosyjskich pracowników do oddelegowania do Ukrainy. Na tę decyzję ma wpływ prawny obowiązek każdej firmy działającej w Rosji, aby zezwolić na takie działanie.

Unilever, który jest właścicielem takich marek jak Dove, Sunsilk i Rexona, oświadczył, że będzie przestrzegać rosyjskiego prawa poboru, co oznacza, że jego rosyjscy pracownicy mogą zostać wysłani na wojnę na Ukrainie, jeśli zostaną powołani. Angielsko-holenderska grupa stoi w obliczu kontrowersji związanych z decyzją o pozostaniu w Rosji, gdzie zatrudnia około 3000 pracowników w czterech zakładach produkcyjnych, produkujących głównie produkty higieny osobistej i higieniczne, ale także lody.

W liście do grupy B4Ukraine, która prowadzi kampanię na rzecz zaprzestania działalności firm w Rosji, Unilever powiedział, że będzie przestrzegać rosyjskiego prawa poborowego. W liście opublikowanym przez BBC Unilever napisał: „Pragniemy powtórzyć, że Unilever bezwzględnie potępia wojnę na Ukrainie jako brutalny, bezsensowny akt państwa rosyjskiego i nadal przyłączamy się do społeczności międzynarodowej w apelu o stabilność i pokój w regionie”.

Reginaldo Ecclissato, dyrektor ds. operacji biznesowych i łańcucha dostaw Unilever, napisał, że dobro personelu jest najważniejsze. „Nadal prowadzimy naszą działalność w Rosji zgodnie z naszymi globalnymi zasadami, w tym z bezpieczeństwem i dobrym samopoczuciem naszych pracowników” – powiedział.

Waleria Woszczewska z grupy kampanii Ukraine Solidarity Project (USP) napisała na Twitterze:

Jeśli to jest chronienie waszych pracowników, to nie chcę wiedzieć, jak wygląda narażanie ich na niebezpieczeństwo. A co z niewinnymi ukraińskimi cywilami – czy Unilever nie uważa, że oni też zasługują na ochronę?

Na początku tego miesiąca USP umieścił gigantyczny billboard przed londyńską siedzibą Unilever ze zdjęciami rannych ukraińskich żołnierzy – pozujących w stylu reklamy marki kosmetycznej Dove – oraz hasłem: „Pomagamy finansować wojnę Rosji na Ukrainie”.

Międzynarodowa korporacja, zatrudniająca w Rosji około 3000 osób, jest zobowiązana do przestrzegania krajowych przepisów dotyczących poboru do wojska, pomimo potencjalnego ryzyka dla dobrostanu swoich pracowników. Oficjele z Unilever odmówili komentarza na temat tego, czy którykolwiek z jego pracowników został już powołany, ale wyjaśnili, że poborowi pracownicy nie będą już otrzymywać wypłat od firmy.

Czytaj także: Essity finalizuje dezinwestycję na rynku rosyjskim

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.12.2025 14:33
P&G sygnalizuje głęboki spadek sprzedaży kategorii w USA przed okresem świątecznym
Katherine Welles

Procter & Gamble ostrzega, że sprzedaż w kluczowych kategoriach, w których firma konkuruje na rynku amerykańskim, znacząco spadła w październiku i według najnowszych szacunków powtórzy ten trend również w listopadzie. Dane te wskazują na wyraźne osłabienie wydatków konsumenckich w okresie poprzedzającym sezon świąteczny, który zwykle wzmacnia wyniki branży FMCG.

Podczas konferencji Morgan Stanley dyrektor finansowy P&G, Andre Schulten, poinformował, że sprzedaż kategorii w USA obniżyła się zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Podkreślił, że jest to „najbardziej zmienny” rynek, z jakim firma miała do czynienia od lat. Do głównych czynników osłabienia zaliczył większą ostrożność konsumentów, zaostrzenie konkurencji oraz niespodziewane czynniki makroekonomiczne.

Schulten wskazał zwłaszcza na skutki czasowego wstrzymania pracy administracji federalnej oraz zakłócenia w działaniu programu SNAP, który wspiera miliony gospodarstw domowych o niższych dochodach. Według P&G czynniki te przełożyły się na ograniczoną skłonność Amerykanów do zakupów produktów codziennego użytku. Firma prognozuje, że największe obciążenie pojawi się w bieżącym kwartale, choć wpływ na wyniki całego roku powinien być łagodniejszy.

Po ujawnieniu danych akcje P&G oraz kilku innych dużych spółek z sektora FMCG odnotowały spadki, co odzwierciedla rosnącą niepewność inwestorów wobec popytu na produkty rynku masowego. Jednocześnie Schulten potwierdził, że firma pozostaje zainteresowana przejęciami typu bolt-on. Za przykład udanej transakcji wskazał markę Native, a wśród priorytetów wymienił dalsze skalowanie mniejszych marek z segmentu zdrowia i urody o przychodach na poziomie 50–150 mln dolarów.

Aktualizacja P&G podkreśla narastającą presję na poziomie całych kategorii w amerykańskim rynku masowym, szczególnie w segmencie beauty, personal care i produktów gospodarstwa domowego. W obliczu słabnącej siły nabywczej konsumentów firmy działające w modelu wartościowym muszą liczyć się z bardziej wymagającym otoczeniem popytowym w najbliższych miesiącach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2025 06:16