StoryEditor
Producenci
09.12.2022 00:00

Victoria‘s Secret sięga po rabaty i produkty kosmetyczne, aby przetrwać sezon świąteczny

Victoria‘s Secret, marka z ponad tysiącem produktów kosmetycznych, pielęgnacyjnych i perfumeryjnych w ofercie, z roku na rok traci swoją pozycję; stocki wzrosły o ok. 28 proc., natomiast sprzedaż spadła o 9. proc (w trzecim kwartale 2022 r).

Victoria‘s Secret, kojarzona przez wiele konsumentek jako luksus na niewielkim budżecie, przechodzi problemy finansowe. Zapachy i produkty pielęgnacyjne stają się filarem Victoria‘s Secret, a roczna sprzedaż zbliża się do 1 miliarda dolarów i stanowi około 15 proc. całkowitego obrotu w Ameryce Północnej. Reedycje kultowych wód toaletowych, takich jak Bombshell czy Fantasies, wydają się być istotnym czynnikiem ratującym wyniki sprzedażowe; według ekspertów sekcja beauty w VS może stać się kołem ratunkowym dla firmy.

Sprzedaż netto Victoria‘s Secret w trzecim kwartale spadła o 9 proc. do 1,3 miliarda dolarów. Wynik był zgodny z oczekiwaniami detalisty i został zapowiedziany podczas jego dnia inwestora w październiku. Zgodnie z prezentacją firmy, stocki wzrosły o 21,8 proc. rok do roku. Marża brutto spadła o 450 punktów bazowych do 34,7 proc., zysk netto spadł o 70,4 proc. do 22,2 mln dolarów. "W bieżącym kwartale sprzedaż wzrosła tylko od Black Friday do Cyber Monday, z poprawą ruchu i konwersji w sklepach i online", powiedział dyrektor generalny Martin Waters podczas czwartkowej rozmowy z analitykami. Firma potwierdziła swoje poprzednie prognozy dotyczące sprzedaży i zysku.

Victoria‘s Secret przewiduje bardzo promocyjny okres świąteczny, ponieważ gigant napotyka „ostrożnego klienta w trudnym środowisku ekonomicznym”, powiedział analitykom Waters. „Nasze sklepy były jednymi z najbardziej ruchliwych w centrum handlowym, a nasze poziomy promocji były odpowiednio agresywne przy zwiększonym ruchu i konwersji zarówno w sklepach, jak i online”, powiedział o wyprzedażach w Czarny piątek. „To powiedziawszy, w grudniu jest jeszcze wiele bardzo ważnych dni, w których osiągamy przytłaczającą większość naszych zysków w czwartym kwartale Po prostu myślę, że czeka nas ciężki grudzień w handlu detalicznym” dodał Waters.

Firma boryka się jednak nie tylko z czynnikami makroekonomicznymi. Victoria‘s Secret wciąż pracuje nad własnymi, wyjątkowymi wyzwaniami, przede wszystkim nad odwróceniem się od niegdyś potężnej strategii marketingowej, która w ostatnich latach coraz bardziej wypadała z łask — pokazem mody i promocją marki skupioną wokół tzw. Victoria‘s Secret Angels. Według analityków Wells Fargo, detalista stracił część sprzedaży po zamknięciu nierentownych sklepów, ale zrezygnował również z udziału w rynku „w wyniku złego zarządzania marką”.

Informacje z poufnych źródeł, cytowanych przez Forbes, wskazują, że Victoria‘s Secret czeka całkowita metamorfoza, której głównym elementem będzie zwiększenie stosunku produktów kosmetycznych i perfumeryjnych do produktów odzieżowych.

Czytaj także: Victoria‘s Secret zabezpiecza formuły swoich zapachów przed skopiowaniem

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
19.05.2025 14:10
Michael Burry podwaja inwestycję w Estée Lauder mimo spadku notowań spółki
Ruch ten zbiega się w czasie z próbą restrukturyzacji Estée Lauder.Estée Lauder

Michael Burry, znany z przewidzenia kryzysu finansowego w 2008 roku, podwoił swój udział w Estée Lauder, inwestując obecnie w 200 000 akcji spółki o wartości 13,2 mln dolarów – wynika z najnowszego zgłoszenia do amerykańskiego regulatora rynku. Na koniec grudnia 2024 roku fundusz Scion Asset Management posiadał połowę tej liczby udziałów. Decyzja ta zapadła w momencie, gdy Estée Lauder znajduje się w fazie transformacji pod kierownictwem nowego prezesa Stephane’a de La Faverie.

Estée Lauder odnotowuje spowolnienie popytu na swoich kluczowych rynkach, w tym w Ameryce Północnej i Chinach. Od stycznia nowy CEO intensyfikuje działania naprawcze, wprowadzając nowe linie produktów oraz luksusowe segmenty cenowe, by przywrócić dynamikę wzrostu. Według ekspertki ds. marketingu globalnego NYU, Angeli Gianchandani, która udzieliła komentarz Reutersowi, inwestycja Burry’ego wskazuje na wiarę w możliwość odzyskania przez Estée Lauder pozycji lidera branży beauty mimo rosnącej konkurencji.

Na sytuację firmy wpływają również czynniki geopolityczne. Ogłoszone niedawno 90-dniowe zawieszenie ceł między USA a Chinami obniżyło stawki z 145 proc. do 30 proc., co może złagodzić presję na firmy silnie powiązane z rynkiem chińskim. Region Azji i Pacyfiku, w tym Chiny, odpowiadał za ok. 31 proc. całkowitej sprzedaży Estée Lauder w roku fiskalnym 2024.

Mimo pozytywnych sygnałów inwestycyjnych, sytuacja Estée Lauder na giełdzie pozostaje trudna – od początku 2025 roku akcje spółki straciły 15 proc. swojej wartości. Choć w piątek odnotowano ich wzrost o 2 proc., analityk Morningstar Dan Su zaznacza w rozmowie z Reutersem, że choć ruch Burry’ego jest sygnałem zaufania wobec działań nowego prezesa, to relatywnie niewielki rozmiar pozycji nie przesądza o sile wsparcia rynkowego. Warto dodać, że Burry ograniczył portfel swojego funduszu do zaledwie siedmiu spółek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.05.2025 13:49
Raport Miraculum: Czy rynek kosmetyczny w Polsce ma się dobrze?
Prognozy dla polskiego rynku kosmetycznego pozostają optymistyczneWiadomości Kosmetyczne

2024 rok okazał się okresem dalszego rozwoju polskiego rynku kosmetycznego, który pomimo wielu wyzwań gospodarczych wykazał się odpornością oraz dynamicznym wzrostem. Główne czynniki wzrostu branży to rozwój e-commerce oraz zmiany w preferencjach konsumentów (głównie młodych).

Wartość krajowego rynku kosmetycznego w 2024 roku osiągnęła 35 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 6 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego – wynika z raportu Miraculum S.A., podsumowującego 2024 rok.

Głównymi motorami napędowymi wzrostu dla polskiej branży kosmetycznej w minionym roku był rozwój e-commerce, a także zmiany w preferencjach konsumentów (np. rosnące zainteresowanie pielęgnacją skóry, szczególnie wśród młodszych pokoleń).

Zobacz więcej: PMR Market Experts: Wartość rynku beauty w Polsce przekroczyła 35 mld zł, trendy wytyczają młodzi konsumenci

Segmenty rynku kosmetycznego – udziały w sprzedaży

Największy udział w strukturze sprzedaży miały kosmetyki do pielęgnacji osobistej (48,1 proc.), czyli produkty do pielęgnacji włosów, higieny, golenia oraz dezodoranty. Wysoką dynamikę wzrostu (średniorocznie 5,4 proc. w latach 2024-2028) prognozuje się w segmencie pielęgnacji skóry, który ma zyskiwać na znaczeniu dzięki rosnącej świadomości pielęgnacyjnej konsumentów. 

Rosnącą popularność odnotowano również wśród kosmetyków premium – segment luksusowych kosmetyków i perfum osiągnął wartość 2 mld zł, co stanowiło istotny wzrost w ujęciu rocznym. 

image
źródło: Raport Spółki Miraculum za 2024 rok

W których kanałach kosmetyki sprzedawały się najlepiej?

Choć sprzedaż stacjonarna nadal dominuje na naszym rynku, ubiegły rok był okresem był intensywnego rozwoju kanałów online. 

Z danych Statista wynika, że udział e-commerce w sprzedaży kosmetyków osiągnął w 2023 roku w Polsce 17,7 proc. Do 2027 roku przewidywany wzrost w tym kanale może osiągnąć 21, 9 proc.

W 2024 roku obserwowana była kontynuacja tego trendu wzrostowego – drogerie inwestowały w rozwój swoich platform cyfrowych oraz integrację kanałów sprzedaży (omnichannel). Było to efekt rosnących oczekiwań klientów w zakresie personalizacji, wygodny oraz dostępności produktów.

image
źródło: Raport Spółki Miraculum za 2024 rok

Jakich kosmetyków potrzebują konsumenci?

Z raportów branżowych wynika, że konsumenci (szczególnie z młodszych pokoleń, a więc Zetki i Millenialsi) przykładają coraz większą wagę do składów kosmetyków, ich skuteczność oraz dopasowanie do indywidualnych potrzeb. 

Zobacz też: Pokolenie Z i kosmetyki: nawyki pielęgnacyjne oraz zakupowe [BADANIE]

Popularność w ostatnich miesiącach zyskiwały produkty innowacyjne, funkcjonalne oraz odpowiadające na konkretne problemy skórne. Jak podkreśla Miraculum, presja inflacyjna powodowała, że konsumenci chętnie sięgali po produkty promocyjne oraz private label.

Trendy i prognozy dla polskiego rynku kosmetycznego

Prognozy dla polskiego rynku kosmetycznego pozostają optymistyczne. Oczekuje się, że w latach 2024-28 będzie on rósł w tempie zbliżonym do 5 proc. rocznie. A to oznacza stabilny i atrakcyjny potencjał rozwoju dla obecnych na rynku firm. 

Trendy takie jak personalizacja, rozwój technologii beauty-tech, dbałość o „składniki aktywne”, a także transformacja cyfrowa sieci sprzedaży będą kluczowymi czynnikami, kształtującymi przyszłość branży kosmetycznej w Polsce – wynika z rocznego raportu Spółki Miraculum.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. maj 2025 17:39