StoryEditor
Producenci
03.01.2023 00:00

Vivienne Westwood, ikona rynku mody i perfum, zmarła w wieku 81 lat

Vivienne Westwood, 81-letnia projektantka mody i ikona, zmarła 27 grudnia 2022 roku. Michael Kors opisał Westwood jako „prawdziwą oryginałkę [...] Od punka po gorsety i platformy, jej wizja zmieniła sposób, w jaki kobiety się ubierały i postrzegały. Jej wpływ będzie nadal inspirował przyszłe pokolenia”.

Vivienne Westwood, pionierska brytyjska projektantka mody, która odegrała kluczową rolę w ruchu punkowym, zmarła w Londynie w wieku 81 lat. Westwood zmarła „spokojnie, otoczona rodziną” w Clapham w południowym Londynie, poinformowali przedstawiciele jej rodziny w oświadczeniu. „Nadal robiła to, co kochała, w tym projektowanie, pracę nad książką i tworzenie sztuki aż do ostatniej chwili”, dodali. 

Od najwcześniejszych punkowych dni Westwood remiksowała i stawiała na głowie obrazy zaczerpnięte z brytyjskiej historii monarchii. Kiedy w 1992 roku została odznaczona Orderem Imperium Brytyjskiego, projektantka założyła dyskretną garsonkę w stylu retro, aby przyjąć ten zaszczyt od królowej Elżbiety II. Przed Pałacem Buckingham obróciła się natomiast tyłem do czekających fotografów, ujawniając całemu światu, że nie miała na sobie majtek, czym wywołała skandal. Nawet gdy imperium projektowe Westwood rozrosło się do wielomilionowego biznesu, projektantka nigdy nie straciła swojej aktywistycznej pasji.


Jako antykonsumpcjonistka, Westwood radośnie podważała własne interesy biznesowe. W 2010 roku powiedziała AAP: „Po prostu mówię ludziom, żeby przestali kupować ubrania. Dlaczego nie chronić tego daru życia, póki go mamy? Nie przyjmuję postawy, że zniszczenie planety jest nieuniknione. Niektórzy z nas chcieliby to powstrzymać i pomóc ludziom przetrwać”. W 2015 roku pojechała czołgiem do domu ówczesnego premiera, Davida Camerona w Oxfordshire, w proteście przeciwko szczelinowaniu. Jako wegetarianka, Westwood lobbowała rząd brytyjski, aby zakazał sprzedaży detalicznej futer wraz z innymi czołowymi projektantami, w tym Stellą McCartney.

 


Ikona brytyjskiej mody sygnowała swoim nazwiskiem 11 zapachów, w tym bestsellerową Anglomanię (2005), debiutancki Boudoir (1998), Libertine (2000) i Let it Rock (2007) oraz ich kolejne flankery. WWD donosi, że Westwood wyjaśniła, co zainspirowało jej pierwszy zapach, mówiąc: „Moje perfumy nazywają się Boudoir. To garderoba i miejsce do rozebrania się. Oznacza kobiecą przestrzeń, miejsce, w którym jest w intymnych stosunkach z samą sobą, gdzie widzi swoje wady i swój potencjał”.

Jej mąż i partner kreatywny, Andreas Kronthaler, powiedział: „Będę kontynuował życie z Vivienne w moim sercu. Pracowaliśmy do końca, a ona dała mi mnóstwo rzeczy do zrobienia. Dziękuję, kochanie." Westwood osierociła dwóch synów; fotografa mody Bena Westwooda, ze związku z Derekiem Westwoodem, i jej syna ze związku z Malcolmem McLarenem, Joego Corré, który był współzałożycielem firmy bieliźniarskiej Agent Provocateur.

Czytaj także: Puig uruchamia cyfrową platformę perfumiarską WikiParfum

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.12.2025 12:38
P&G zostaje Oficjalnym Partnerem Tour de France do 2028 roku
Tour de France to jedno z największych wydarzeń sportowych na świecie.Tour de France

Procter & Gamble ogłosił, że został Oficjalnym Partnerem Tour de France oraz Tour de France Femmes avec Zwift na kolejne trzy edycje wyścigu. Oznacza to obecność koncernu przy najbardziej medialnym wydarzeniu kolarskim we Francji aż do 2028 roku. Współpraca obejmie zarówno główny wyścig mężczyzn, jak i jego kobiecą odsłonę, która systematycznie rośnie pod względem widowni i znaczenia sportowego.

Zakres partnerstwa jest szeroki i obejmuje aktywacje wielokanałowe dla kluczowych marek P&G, takich jak Dash, Lenor, Pampers, Gillette, Venus, Fairy, Head & Shoulders i Oral-B. Konsumenci zobaczą działania zarówno w sklepach, jak i w ramach słynnej karawany reklamowej oraz podczas wydarzeń organizowanych na wybranych etapach Tour de France. Kampanie startują już przed rozpoczęciem wyścigu, m.in. w ramach programu „Champions riding for you”.

Procter & Gamble podkreśla, że dociera dziś do dziewięciu na dziesięć francuskich gospodarstw domowych, co czyni Francję jednym z jego kluczowych rynków w Europie. Koncern produkuje lokalnie część swoich marek, co wzmacnia jego pozycję w relacji z francuskimi partnerami handlowymi. Aktywność okołokolarska ma dodatkowo poszerzyć obecność P&G w punktach sprzedaży.

Partnerstwo obejmujące lata 2026–2028 oznacza, że firma będzie obecna przy trzech kolejnych edycjach obu Tourów. Współpraca ma obejmować zarówno zwiększoną ekspozycję marek, jak i działania skierowane do fanów kolarstwa odwiedzających starty i mety etapów. P&G będzie częścią oficjalnych struktur wydarzenia przez cały cykl przygotowań i trwania wyścigów.

Według organizatorów, porozumienie wzmacnia zaangażowanie P&G w rynek francuski poprzez jedną z najbardziej rozpoznawalnych platform sportowych w Europie. Dzięki połączeniu działań w sklepach, obecności medialnej i aktywacji eventowych koncern zamierza zwiększyć rozpoznawalność swoich marek oraz intensyfikować współpracę z sieciami handlowymi na jednym z najważniejszych rynków detalicznych w regionie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.12.2025 10:16
Jane Lauder wyprzedaje akcje Estée Lauder – co z przyszłością luksusowego giganta?
fot. Shutterstockfot. Shutterstock

W dniu 26 listopada 2025 r. Jane Lauder, dyrektorka oraz 10-proc. właścicielka Estée Lauder Companies Inc., sprzedała 17 840 akcji klasy A o łącznej wartości 1,68 mln dolarów. Cena transakcyjna mieściła się w przedziale od 94,35 do 94,52 dolarów za sztukę, co było zbliżone do bieżącej ceny rynkowej wynoszącej 94,79 dolarów. Według danych InvestingPro kurs spółki wzrósł w ciągu ostatnich sześciu miesięcy o 41,6 proc., a sama firma pozostaje lekko niedowartościowana względem szacowanej „Fair Value”.

Tego samego dnia Jane Lauder wykonała także opcje na zakup 17 840 akcji Estée Lauder po cenie 89,47 dolarów za sztukę, co dało łączną wartość nabycia 1 596 144 dolarów. Po przeprowadzeniu obu operacji inwestorka posiada bezpośrednio 58 763 akcje spółki. Estée Lauder, której to firmy kapitalizacja rynkowa wynosi 34,18 mld dolarów, utrzymuje nieprzerwaną wypłatę dywidend od 30 lat, co podkreśla jej stabilną pozycję finansową mimo trudniejszych ostatnich okresów.

Spółka może pochwalić się również silnymi wynikami operacyjnymi – marża brutto wynosi 74,17 proc., a 13 analityków podwyższyło prognozy dotyczące nadchodzących wyników finansowych. Dane te wpisują się w ostatnią poprawę nastrojów wokół firmy, choć na rynku pojawiają się także sygnały ostrożności. Według InvestingPro szerzej omawiane wskaźniki i prognozy znajdują się w najnowszym raporcie Pro Research.

W ostatnich tygodniach Estée Lauder znalazła się także na celowniku analityków z Rothschild Redburn, którzy obniżyli rekomendację z Neutral do Sell. W uzasadnieniu wskazano na obawy dotyczące tempa odbudowy marż w trakcie wdrażania strategii „Beauty Reimagined” prowadzonej przez CEO Stéphane’a de La Faverie. Jednocześnie spółka ogłosiła pierwszą inwestycję w Ameryce Łacińskiej – zakup mniejszościowego udziału w meksykańskiej marce perfum XINÚ poprzez dział New Incubation Ventures.

Na rynku akcji dodatkowe poruszenie wywołała informacja, że rodzina Lauderów planuje publiczną sprzedaż ponad 11,3 mln akcji Estée Lauder klasy A. Pakiet ma zostać zaoferowany w cenie 90 dolarów. za sztukę, a celem transakcji jest pokrycie podatków, długów i kosztów związanych z zarządzaniem majątkiem po Leonardzie A. Lauderze. Firma nie sprzeda własnych akcji ani nie otrzyma żadnych środków z tej emisji, jednak skala transakcji podkreśla znaczące zmiany właścicielskie zachodzące obecnie w koncernie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. grudzień 2025 13:01